Läänemaailma jaoks on mõisted "vabadus
ja "meister" peaaegu et teineteist välistavad. Need, kes teiega on kohtunud,
teavad, et see pole üldse nii. Kuidas te defineeriksite "vabaduse" ja "meistri",
nii et läänes seda mõistetaks.
Läänemaailm ei tunne seda tohutut reaalsust, mis
leiab aset meistri ja õpilase kohtumisel. See pole muidugi nähtav. See on nagu
armastus, aga palju suurem ja sügavam ja müstilisem.
Lääs tunneb pühakuid ja järgijaid. Pühakud nõuavad
alistumist ja truudust. Kui olete truu, siis teid pole enam, kogu individuaalsus
on kustutatud. Siis olete kristlane või juut, aga mitte teie ise. Õpetaja ja
jüngri nähtus algas idas kuldsel ajastul, kui elasid inimesed nagu Laozi,
Zarathustra ja Gautama Buddha. Nad lõid täiesti uut tüüpi suhte.
Kõik ei oska maalida nagu Picasso, kõik ei saa olla
Michelangelod. Läänes puudub Gautama Buddha; Jeesus pole temaga võrreldav.
Jeesus oli lihtsalt juut, kes uskus kõiki juudi dogmasid. Ta oli truu, isegi
liiga. Gautama Buddha oli mässaja, ta ei järginud kedagi, nagu ka Laozi. Neil
polnud pühakirju ega ususüsteeme. Nad otsisid ise, üksi, võttes riske, sest nad
eraldusid rahvamassist, läksid üksildasele teele, mille lõpp polnud teada. Nad
usaldasid oma südant, kogesid väikseid märke kasvavast rahust, õitsvast
armastusest, uuest hõngust nende elus. Silmades polnud enam mineviku tolmu.
Tohutu selgus ja läbipaistvus... ja nad teadsid, et on õigel teel.
Giidi pole ja teel ei kohta kedagi, kellelt küsida,
kui kaugel on sihtkoht. See on lend üksindusest üksindusse. Kui aga inimene
leiab iseseisvalt tõe, siis loomulikult saab ta aru, et organiseeritud
religiooni pole tarvis - see takistab. Pole vaja ühtegi preestrit ega
vahendajat, sest nemad ei lase jõuda tõeni. Inimene, kes on leidnud
tõe, saab meistriks.
Siin on peen erinevus, mida peab mõistma. Jünger ei
ole sama kes järgija; jünger on lihtsalt armunud. Armastajaid ei nimetata
järgijateks. Jüngri olemuses on kellegi juuresolekul miski paika loksunud. Asi
ei ole veendumuste jagamises ega usku pööramises. See on transformatsioon. Kui
otsija saab kontakti inimesega, kes on leidnud, toimub sünkroniseerimine. Nad
vaatavad teineteisele silma, ei lausu sõnagi ja järsku juhtub see, millest
kumbki pole osanud unistada.
Asi pole usus, sest usk on alati seotud filosoofia
või ideoloogiaga. Usk on väljamõeldistes, millele pole ühtegi
põhjendust ega tõendit. Asi on usalduses. Meistrit ja õpilast seob usaldus; see
on armastuse ülim õitsemine. Ja kuidas võiks armastus teha kellestki
orja? Juba ainuüksi fakt, et meistrit ja õpilast seob armastus, on piisav märk
sellest, et meister proovib igal võimalikul viisil kindlustada õpilase
vabaduse. Vastasel juhul reedaks ta armastuse ja seda ei või ükski
meister.
Armastus on ülim reaalsus. Meister peab armastuse
täide viima oma tegude, sõnade, suhete ja vaikimisega. Ükskõik, mida ta teeb, ta
peab saatma korda ainult üht: armastama. Kui inimene kobab pimeduses, õpilane on
tema juurde jõudnud... Ainult preester või poliitik võib sellist inimest ära
kasutada, sest nemad otsivad järgijaid. Nad on ühel meelel, et vajavad
järgijaid, sest ainult siis saab preester või poliitik olla keegi. Nad on
territooriumi omavahel ära jaganud: poliitikule igapäevane elu ja preestrile
hingeline. Kahe peale on nad kogu inimkonna orjastanud ja hävitanud
kõigi vabaduse.
Suurima heateo on teinud vähesed meistrid, kes on
saavutanud mitte ainult vabaduse, vaid vabastanud ka inimesed, kes neid
armastavad. On ju mõeldamatu orjastada inimest, keda te armastate? Kui
te mind armastate, siis rõõmustab mind teie vabadus. Minu rõõm on see,
kui näen teid sirutamas tiibu ja suundumas tundmatusse, müstilisse
kaugusesse, mitte see, et olete köidetud teatud dogma, usutunnistuse,
kultuse, religiooni või filosoofia külge. Need on erinevad nimetused
ahelatele, mida toodavad erinevad inimesed, aga otstarve on
sama.
Läänes pole olnud meistreid. On küll paavstid,
prohvetid, päästjad ja pühakud, aga läänel pole aimugi, et on jäänud ilma kõige
väärtuslikumast mõõtmest. Sellest on tekkinud ka suur arusaamatus. Teate ja
Aisopose toredat valmi.
Rebane püüab kõigest väest ulatuda ilusate küpsete
viinamarjadeni, mis ripuvad tema pea kohal. Ent tema hüpe jääb liiga madalaks.
Rebane on väsinud, higistab, ta on mitu korda kukkunud. Ta vaatab ringi, ega
keegi ei näe.
Väike jänes on põõsakese all peidus ja vaatab. Asi
on ohtlik: jänes võib tervele metsale uudise ette kanda. Rebane jalutab
viinamarjadest eemale. Jänes järgneb talle ja küsib: "Onu, ainult üks küsimus.
Mis juhtus? Kas sa ei ulatanud viinamarjadeni?"
Rebane on väga vihane ja ütleb: "Kohe, kui ma sind
nägin, sain ma aru, et hakkad minu kohta kuulujutte levitama. Ma otsustasin
viinamarju mitte süüa, sest need on hapud. Kui ma kuulen kedagi viinamarjadest
rääkimas, tapan su maha, sest sina oled ainus tunnistaja."
Lühike valm, aga sellel on suur tähendus: seda,
milleni ei ulatuta, hakatakse halvustama - viinamarjad on hapud.
Nüüd teise küsimuse juurde. Sõna "meister" tekitab
segadust. Näib, et kui on meister, siis peab olema ka keegi sell, kes on justkui
tema ori. Idas kasutatakse sõna "meister" tähenduses iseenda peremees;
see, kes on saavutanud vabaduse, kes pole enam millegi ori. Erinevused
keelte vahel, mis on kujunenud eri kliimades, eri inimeste ja kogemuste kaudu,
põhjustavad siin loomulikult segadust.
Lääne teadvuses pole kunagi olnud eesmärki saada
iseenda peremeheks; alati on mõeldud, kuidas teisi vallutada ja olla nende
peremees. Paljusid ida sõnu on raske tõlkida lääne keeltesse. Probleem tekib
täpselt samuti siis, kui hakata tõlkima kvantfüüsikat ida keeltesse: te ei leia
õigeid sõnu, sest enne keeles sõnadeni jõudmist peab olema kogemus. Kogemus loob
keele. Väga naljakaid asju võib juhtuda. Idas öeldakse meistri kohta
atšārja - see, kes elab ehtsalt oma teadvuse ja
teadlikkuse järgi. Mida võib selline inimene teile anda? Temaga koos olles
õpite, kuidas elada vabalt, sügava terviklikkuse ja väärikusega. Atšārja kohta kasutame sõna "meister".
Sõnaga "jünger" on paremini läinud, sest idamaine
sõna šišja tähendab täpselt sama, kuigi erinevatel põhjustel. Jünger on
see, kes püüab midagi õppida. Sel on sama päritolu nagu sõnal "distsipliin", mis
tähendab õppimiseks ja mõistmiseks valmistumist. Seda sõna võib väga hästi
kasutada.
Jünger on just meistrisse armunud ja tahab
samasugust vabadust, siirust, ausust ja kõrget teadvust. Ei teki küsimust
mingist allumisest ega uskumisest. Meistri kohalolu paneb jüngri kasvama uutes
mõõtmetes, mille potentsiaalist enda sees tal enne aimugi polnud. Meister ei
anna midagi peale oma armastuse - tegelikult ei saa öelda, et ta sedagi just
nimelt annaks. See on lihtsalt üle külvamine, nagu päike laseb oma kiirtel
paista kõigi lillede, lindude ja loomade peale.
Kui otsid ja oled valmis õppima, kui sa
pole veel õpetatud, ei oma eelarvamusi, ei ole müünud oma
hinge mõnele teoloogiale, religioonile või ideoloogiale, siis piisab vaid
meistri lähedusest, et midagi hakkaks toimuma. See on ülekanne, nagu lambi
puhul. Nii tuntakse seda idas: valguse ülekanne ühest südamest, mis on põlema
läinud, teise südamesse, mis kobab pimeduses. Nad lähenevad teineteisele; mõelge
näiteks kahest küünlast, mis teineteisele lähenevad - üks põleb, teine mitte.
Ühel hetkel märkate: mõlemad küünlad põlevad. Leek on hüpanud teisele küünlale.
Vaid teatud lähedus, mille loob armastus, ja leek hüppab ühest südamest teise.
Keegi ei pea kellelegi alla andma ega midagi uskuma.
Teie küsimus on oluline, sest ka idast ei leia
tavaliselt meistrit, keda kirjeldan. Ida on uinunud pimedusse. Gautama Buddha
päevad pole enam reaalsus, vaid mälestus - unistus, mis võib-olla toimus, aga
võib-olla nägi keegi seda unes.
Tänapäeval on raske meistrit leida, paljud
teesklevad seda. Teesklejad tunneb kohe ära. Kui nad tahavad, et te
midagi usuksite, kui nad käsivad järgida teatud eeskirju, kui nad käsivad neisse
uskuda, mitte kordagi kahelda, siis need märgid viitavad petisele. Kui
niisuguseid kohtate, siis põgenege võimalikult kiiresti.
Selliseid inimesi on kogu maailmas, mitte ainult
läänes, vaid ka idas. Harva kohtab meistrit, kes annab väärikuse, armastuse,
vabaduse ega seo teid kuidagi, ei paku lepingut ega taha, et oleksite tema vari.
Ta tahab, et oleksite teie ise. Kui leiate sellise inimese, siis on see
teie elu tähtsaim hetk. Ärge magage seda maha. Teesklejaid on palju, aga ehtsaid
meistreid on väga vähe.
Kahju, et meie ajal on üks mõõde sootuks unustatud.
Läänes pole seda leitudki, idas leiti ja kaotati. Kui pole oma ülima
potentsiaalini jõudnud meistreid, kes on saanud jumalaks iseeneses,
siis on pimeduses kobavatel jüngritel väga raske leida iseennast ja oma
väärikust.
Ma ei ürita luua jüngreid, nemad on kõigest
sissejuhatus. Mina tahan luua võimalikult palju meistreid. Maailmal on hädasti
vaja hulka teadvel olevaid inimesi, kes oskavad armastada, olla
vabad ja siirad. Ainult nemad saavad luua teatud hingelise
atmosfääri, mis takistavad enesetapulikel jõududel maailma hävitamise. Need jõud
on tugevad, aga mitte tugevamad kui armastus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.