esmaspäev, 3. märts 2014

"Raamat meestest. Tee mehelikkuse juurde"

        Osho http://en.wikipedia.org/wiki/Rajneesh (1931–1990) on meie ajastu üks tuntumaid ja provokatiivsemaid vaimseid õpetajaid. Alates 1970. aastatest paelusid tema meditatsiooni­tehnikad ja filosoo­filised arutlused lääne noorsoo tähelepanu. Tema õpetuste võidukäik jätkub endiselt, jõudes maailma kõigi maade igas vanuses eneseavastajateni.

Osho õpetused trotsivad kategoriseerimist, kattes kõiki eluvaldkondi alates üksikisiku elumõtte­otsinguist kuni tänapäeva ühiskonna ees seisvate kõige põletavamate sotsiaalsete ning poliitiliste teemadeni välja. Ta ei kirjutanud raamatuid - tema raamatud on kolmekümne viie aasta jooksul paljurahvuselisele kuulajaskonnale peetud improviseeritud loengute-vestluste lindistuste ja videosalvestuste ümberkirjutised. Londoni Sunday Times on valinud Osho oma nimekirja "1000 XX sajandi tegijat". Ameerika kirjanik Tom Robbins ütleb, et tegemist on „kõige ohtlikuma mehega pärast Jeesus Kristust”.
 
Oma töö kohta on Osho ise öelnud, et ta aitab luua tingimusi uut tüüpi inimolevuse sünniks. Ta on sageli seda uut tüüpi inimest nimetanud kui "Buddha Zorbas", kes on võimeline nautima maiseid rõõme nagu kreeklane Zorbas ja vaikset pühadust nagu Buddha Gautama. 

Oshot tuntakse ka kui revolutsioonilise panuse tegijat meditatsiooniteooriatesse, kuna ta võtab arvesse tänapäeva kiiret elutempot. Tema ainulaadne "Active Meditations" http://www.osho.com/meditate/active-meditations/dynamic-meditation on mõeldud esmalt kehasse ja meeltesse kogunenud stresside vabastamiseks, et oleks kergem saavutada mõtetest prii ja lõdvestunud meditatsiooniseisund. 

Käesolev "Raamat meestest. Tee mehelikkuse juurde" https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?208847 on ebatavaline portree Mehest tema paljudes avaldumisvormides. Osho defineerib - alati täpselt, kuid mitte tingimata meeldivalt - meesoo evolutsiooni alates Aadamast läbi Orja, Poja, Homoseksuaali, Abikaasa, Preestri, Poliitiku, Ameeriklase jt teadvuse tippu: Mässaja või Zorbas Buddhani. Ta käsitleb mehe eri tahke nende mitmesuguste rollide abil ning näitab, kuidas need omadused on ühiskonda kujundanud ja mõjutanud. Veel selgitab ta, kuidas hävituse ja negatiivsuse energiaid saab muuta loominguks ja isiklikuks arenguks. 
 
__________________________________________
 
"RAAMAT MEESTEST. TEE MEHELIKKUSE JUURDE"
 
Sissejuhatus
 
Peatükkide nimed on valitud korrastama suurt hulka materjali, mida Osho pakub meeste vabanemise teemal. Need arhetüübid - Aadam, robot, kerjus, armastaja, poliitik, mängur, looja jne - ei ole mõeldud mitte kindla karakteri või iseloomu tüüpidena, vaid meile kõigile omaste tendentside, tingimuste ja käitumismustrite kirjeldustena. Nagu Osho ütleb, ületab meie reaalsus need teooriad ja kategooriad. Arhetüüpsed üldistused aitavad ära tunda mõttemalle ja ületada mõistuse piirangud, minna kaugemale näilisest isikust ja avastada oma tõeline pale, õige ja tegelik ise.
 
Mehed pole veel vabanenud. Mitte ainult naised, vaid ka mehed vajavad suurt vabastusliikumist, et pääseda minevikust, elu eitavate väärtuste orjusest ja sotsiaalsest töötlusest, mida religioonid on tuhandeid aastaid inimkonnale peale surunud. Preestrid ja poliitikud on löönud mehesse tohutu lõhe. Nad on loonud süütundest vaevatud inimese, kes on võõrdunud iseendast ja maadleb pidevalt sisekonfliktiga, mis läbib kõiki eluvaldkondi - konflikt keha ja hinge, mateeria ja vaimu, aine ja hinge, teaduse ja religiooni, mehe ja naise, lääne ja ida vahel.
 
Elu võib võtta kahte moodi: kalkulatsioonina (teaduses, tehnoloogias, matemaatikas, majanduses) või luulena (kunstis, muusikas, ilus, armastuses).
 
Varasest lapsepõlvest harjutakse meest toimetama ja jääma ellu efektiivsusele orienteeritud võistluslikus maailmas. Ta ühineb auahne rüsinaga ja võistleb raha, edu, kuulsuse, võimu, austuse ja sotsiaalse staatuse nimel. Ta õpib juba väikse lapsena võtma kõhkluseta üle vanemate ja õpetajate, preestrite ja poliitikute eesmärgid, väärtused ning kinnistunud huvid. Nii juhitakse ta kõrvale oma tõelisest loomusest ja algupärasest olemusest ning ta kaotab võime olla lihtsalt rõõmus, mänglevalt loominguline, süütu nagu laps. Ta lõigatakse ära loomingulisest potentsiaalist, oskusest armastada, naerda ja elu nautida. Ühiskonna kasvatusviis suretab tema keha ja meeled, muutes ta tundetuks ja elutuks. Mees kaotab ligipääsu seesmistele naiselikele omadustele, õrnusele, armastusele ja intuitsioonile ning temast saab mõistusest lähtuv, tõhus ja tundetu robot.
 
Ühiskond õpetab meest olema tugev, mis tähendab naiselike omaduste nagu pehmus, vastuvõtlikkus, armastus ja kaastunne allasurumist. Ent igas mehes on "sisemine naine", teadvustamata või osaliselt teadvustatud naisosa, mida on tuhandeid aastaid eitatud ja maha surutud.
 
Osho viitab kolmandale võimalusele: meditatsioon. Esmalt peab tunnistama meditatsiooni ja teadveloleku tohutut mõju terviklikuks ja küpseks isiksuseks saamisel. Meditatsioon on katalüsaator, mis käivitab seesmise kasvu ja kiirendab seda. Mediteerimine teeb meist integreeritud terviku, luues tasakaalu meheliku ja naiseliku pooluse vahel. See õpetab elama ja nautima elu kogu rikkuses: tasakaalus keha, mõistus ja hing, materiaalne ja hingeline, seesmine ja väline maailm.
 
Tänapäeva mees on sügavas kriisis. Meie planeeti ähvardab kolmanda aastatuhande lävel globaalne kriis ning tekib küsimus: "Mis edasi, Aadam?" Kasvu piirid on ammu saavutatud, usk piiritusse teaduslikku ja sotsiaalsesse progressi on sisuliselt purustatud. Kõik välised revolutsioonid on ebaõnnestunud. On aeg seesmiseks ülestõusuks.
 
Maailm pääseb globaalsest suitsiidist ainult siis, kui inimene lõpetab robotliku mehaanilise funktsioneerimise, tuleb teadvele ja hakkab elama enesearmastuse ja teadlikkusega ning sügava austusega oma tõelise loomuse vastu.
 
Osho ütleb, et mees vajab iseenda mõistmiseks uut psühholoogiat ja peamine arusaam, mida on vaja ammutada ja kogeda on järgmine: Ükski mees pole lihtsalt mees ega ükski naine lihtsalt naine; mees on nii mees kui naine, nagu ka naine on naine ja mees. Aadamas on Eeva ja Eevas on Aadam. Tegelikult pole keegi vaid Aadam või Eeva: oleme Aadam-Eevad. See on üks suurimatest tarkustest.
 
Kuna mehi on õpetatud naiselikku poolt eitama, suruvad nad selle endas alla, mis oma korda peegeldub naiste tõrjutuses välises maailmas. Kui mees ei avasta naist iseendas, takerdub ta rusuvasse otsingusse, püüdes leida oma kaasasündinud naiselikkust väljast, läbi välismaailma naiste. Terveks ja terviklikuks saamiseks on tarvis naiselik osa endasse liita.
 
"Minu arusaama järgi on uus inimene mässaja, kes otsib algselt iseennast, oma tegelikku nägu. Inimene, kes on valmis heitma kõik maskid, teesklused, kahepalgelisuse ja näitama maailmale, kes ta tegelikult on. Pole tähtis, kas teda armastatakse või vihatakse, austatakse või häbistatakse, kroonitakse või lüüakse risti, sest suurim õnnistus on olla Sina Ise. Isegi kui sind lüüakse risti, oled sa sel hetkel võrratult rahulolev. Inimene, kes teab tõde, on siiras, armastab ja tunneb kaasa, mõistab, et inimesed on pimedad, ebateadlikud ja hingelt surnud."
 
1. osa
 
Aadam
Ohver
Ori
Poeg
Robot
Loom
Seksmaniakk
Munk
Homoseksuaal
Zorbas
 
2. osa
 
Eeva
Macho
Poiss-sõber
Abielumees
Isa
Sõber
Playboy
 
3. osa
 
Poliitik
Preester
Teadlane
Ärimees
Ameeriklane
Buddha
 
4. osa
 
Uus inimene
Mediteerija
Sõjamees
Mängur
Looja
Vananemine
Meister
Zorbas Buddha
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.