Inimese ehk mõistusliku olendi eluülesandeks ehk
-sihiks - ehk elu mõtteks - võib pidada elusamust. Elu on mõttekas siis, kui
inimene saab olla intensiivsem, teadlikum, ärkvemal eilsest. See tähendab, et
elu mõte on elu enda kvaliteedis ega ole mistahes eluavalduste kvantiteedi
suurendamises.
Inimese ehk mõistusliku olendi eluülesandeks ehk
-sihiks - ehk elu mõtteks - võib pidada elusamust. Elu on mõttekas siis, kui
inimene saab olla intensiivsem, teadlikum, ärkvemal eilsest. See tähendab, et
elu mõte on elu enda kvaliteedis ega ole mistahes eluavalduste kvantiteedi
suurendamises.
Sellel pinnal ei ole vastuolus indiviidi
ja inimkonna ehk ühiskonna siht, küll aga võivad olla vastuolulised inimkonna
olemasolu tegelikult ignoreeriva seltskonna (juhuslik proov inimkonnast) ja
inimkonna sihti jaatava indiviidi omad. Mistahes seltskond on alati pidanud
ainulubatavaks ja õigeks oma kvaliteeti (mis sisaldab ka võitluse tulusama koha
pärast), hoolimata ühiskonnast.
Inimkonna elusamuse saavutamise eelduseks on praegu
juba liigsuremise ja liigpaljunemise vältimine ühtaegu. Omandatavate vajalike
teadmiste jms. kogus on saanud nii suureks ja kasvab sellises tempos, et
inimkond ei saa end enam lohutada ennemuistsel kombel: "Küll järgmine põlv
jätkab!" XVI sajandil võis 16-aastane tõesti jätkata. Praegu ei tea ta selles
vanuses veel midagi. Seepärast ei saa inimkond enam riskida järgmiste põlvedega,
pannes neile ülesandeks jätkata seda, millega praegune ei tule toime. Nagu George Bernard Shaw, Arthur C. Clarke ja Viktor Šklovski on
ütelnud: sihiks peab olema vabalt valitava pikkusega eluaeg. Clarke arvab, et
see siht on inimkonna meelevallas juba aastal 2090.
Teiseks vajaduseks on elu olemuse, inimese
geneetilise struktuuri - koodide - tundmaõppimine ning inimese aju võimaluste
ulatuslik kasutamine. Võimalikult ulatuslik, sest vaevalt iial keegi saab
kasutada kõike endale antut. Siin on tegemist juhtumiga, millel elusamus sõltub
kasutatava kvantiteedist, samuti nagu kvaliteedist. Muidugi ei saa siis enam
inimolendi põhiülesandeks olla võitlus hoogsama assimilatsiooni ja rikkalikuma
paljunemise eest, vaid mingite koodide võimalikult täielikum avaldumine ja
tõelustamine. Arvatavasti tuleb edaspidi koodides geene muuta, sest neis võib
olla ka kõlbmatut ja takistavat. Seejuures on esialgu kõrvalise tähtsusega, kas
surm on geenidesse sisse kooditud või mitte. Mistahes pinnalt lähtudes kord
geene muudetaksegi, ometi enne tuleb geene tunda ja paremini kasutada praegu
olemasolevat.
Takistuseks arengu elusamuse poole on alati olnud
paljude arvamus, et inimkond ei tohi või ei saa teisendada end ega taha
elusamaks, vaid see peab jääma inimkonnaväliste "vägede" hooleks, kes inimkonda
arendavat tublimate väljavalikuga. See väide on alati meeldinud valitsevale
ladvikule, kildkondlikule seltskonnale, kes väidab end pidavat silmas ühiskonna
ehk inimkonna huve ainuüksi. Teda on väga mitmesuguseis kujudes
lasknud propageerida aadel, samuti nagu kapitalituusad. Ühed kasutasid selleks
"religiooni", teised "teadust", lastes teadlasel kuulutada, et darvinism
härraste õige ideoloogiana on edukaimaks sotsialismi leviku pidurdajaks.
Moodsaim selle iganenud vaate lansseerimisviis on eksistentsialism, mis kuulutab
väikese "siinolemisse visatud" indiviidi elu väärtusetust
võrreldes võimurite omadega ja sel alusel propageerib elu
mõttetuse teooriat. Nende arust inimene ei ole ega tohi olla
muudetav, samuti peavad jääma muudetamatuks inimeste põhjustatud praegused
ajaloolised konstellatsioonid. Seega on nad inimkonna taandanud loomakarjaks.
Ainult osa neist lubab - enamasti vaid noortele - tõsta nende eneste
deklareeritud olukorra vastu mässu, mis aga nagunii peab jääma tulemusetuks. See
hoiak on inimese või inimkonna täielik kapitulatsioon "saatuse" ees ja kõikide
rängalt kannatanud esivanemate põlvkondade unistuste reetmine.
Niisuguste "valitseva seltskonna" ideoloogia
taaspuhangutega on rööbiti liikunud inimese killustamine ja kõikväelise "tõelise
mina" otsimine kildude hulgast. Selleks oli u. 1660-1760 aru, u. 1760-1860
tunded ja u. 1860-19** (2***) inimesele ja loomale ühised tungid, misjuures
"tervet mõistust" on alati kasutatud nende erinevate vaateviiside
ainuõigustamiseks. Üldistatavad tungid ei ole viimasel sajandil püsinud
ühendamas, vaid nad on olnud "moes", läinud moest ja võivad tulla tagasi.
Ümbritsevas seltskonnas kehtivat "moearvamust" on "vähemad vennad" alati olnud
kohustatud pidama paratamatuks ja ainsaks õigeks, ning lapselikult uskuma, et
kehtiv moearvamus "elu" ja ta "eesmärgi" suhtes on ka tema "tõeline mina" ainus
siht. Ainult teatavad teadmised muist kultuuridest ja nende psühholoogiast ning
mõned isiklikud kogemused võivad seltskonna alistatud inimese panna küsima: Kes
olen mina? Mis on minu elu siht? Mis on inimkond?
Selliste küsimuste tulemuseks on vahel, et inimene
tunnetab endast pseudomina, kes elab pseudoelu. Veel harvemini juhtub, et ta
siis end püüab enamvähem edukalt vabastada täisverelisest
pseudoelust.
Et viimast on väga palju, piirdun kahe
näitega.
Seltskondlik tegevus:
kohvikud, koosolekud, sünnipäevad jne., kus inimene käib teistele
silmahakkamiseks ja seepärast, et kõik käivad; kus ta ei õpi midagi, kus ta pole
lõbuski. Seda enamvähem "intelligentset" ajatapmist nimetatakse kõnekeeles "kahe
jalaga elus seismiseks", "arenguga kursis olemiseks" jne. Et aga sääraseks
seltskondlikuks tegevuseks tuleb siiski eraldada teatavaid rahalisi vahendeid,
siis eelistab enamik inimesi pseudoelu vormi, mis on
sadistlik-masohhistlik seksuaalne tegevus. See ei nõua suuri
kulutusi ja on Sigmund Freudi poolt (kes on moes, hoolimata sellest, et keegi
temast midagi ei tea) kuulutatud XX sajandi "tõeliste minade" tõeliselt
täisvereliseks eluks. Siin elavad sadistlik "elumees" ja masohhistlik "elunaine"
ning kogu "tõeline elu" koosneb seega võimalikult pikantseist
vägistamisaktidest. Seda janti nimetatakse kõnekeeles "armastuseks", "elu
sügavuste põhjani tunnetamiseks" ja muude seesuguste eksistentsialismi
terminitega.
Pseudomina ja pseudoelust vabaneval inimesel on
suuremad võimalused kasutada oma hingevõimeid, oma aju. Mõnel puhul ta
tõenäoliselt suudab aimata oma geneetilist struktuuri, oma koodi, ja näha selle
talitlemist. Tal on võimalik "elada teisiti". See olukord erineb nii palju
pseudoelust, et inimesele enam ei tundu siis võimatu muuta oma geneetilist
struktuuri, kasutada teisiti oma aju ja olla täiesti "oma meelevallas".
Pseudominast ja pseudoelust vabanev inimene on elusam.
Arvestades selliste fantastiliste nähtuste
reaalsust, nagu hüpnoos, ei ole võimatu, et ükskord pseudominast vabanenud
inimene suudab teha iseendast kõike elusamuseks vajalikku. Ta võib, piltlikult
üteldult, vabalt muuta omaenda elektromagnetiliste lainete pikkust või sagedust
vastavalt sellele, mis just on tarvis ärkvemal olemiseks ehk
elusamuseks.
Allikas: Uku Masing "Meil on
lootust" http://www.rahvaraamat.ee/p/meil-on-lootust/24361/et?isbn=9789985773123
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.