USKUMUSEST
Lunastus, üteldakse, lunastus - aga mis on see
lunastus? Mis on lunastus patust, surmast ja kuradi väest? Ütleme, nagu Gustav
Fechneril, et patt on Eitelkeit, Eigensucht und
Eigenwillen (edevus, isekus, omavoli), siis lunastus on tähendab
vabastamist individualismi ülbusest ja selle tingimatust taotlemisest. Õigus see
on ning seda enam, et vaevalt ükski inimene taipab, kui vähe talle õigupoolest
eksisteerib keegi "sina" või "tema". Alles siis, kui ta jääb haigeks, hoolimine
minast leiab lisaks ühe ala, ta vast hakkab taipama, et alaline mina maalutamine
ning tillitamine on ometi kaunis tüütu toiming. Siis ta võib tulla mõttele, et
parem oleks elada ülepea mõtlemata minale. Kuid see tavaliselt jääb vaid
välgatavaks mõtteks, sest haigena ta pole tüdinud hoolimast minast, vaid
ebatavalisest hoolitsemisest mina eest. Ja ometi ta on leidnud midagi. Ta
vähemalt taipab seda, et lihtsa minaga inimesel on palju rohkem eeldusi tunda
lunastust. Mõrtsukatel on hoopis lihtsam patust pöörduda kui väikesel türannil,
kes oma võikuse on peitnud sääraste sõnade taha nagu õigus, siivsus, sündsus.
Sest tõenäoliselt on Paulusel õigus, et inimesele pole loovutatud kohtumõistu
millegi ega kellegi üle. Ja lunastatud inimene on mu meelest ainult siis, kui ta
ei otsusta enam, kui ta ei reageeri enam pooldavalt, rääkimata
eitamisest.
See on ehk saavutamatu, sest see
on nirvaana, äärmine autosugestioon. Aga ta ehk pole päriselt
saavutamatu, kui inimene on veendunud enda olevat osakese universumist ja mitte
kosmose hindaja ning kataloogija. Ei tea, kui kaugel on mu lunastus, arvan aga
istuvat kinni selles patus, et ma ei salli neid, kes töötavad vastu lunastusele,
igasugused mina-ülistajad. Austus, lugupidamine, tunnustus, comme il
faut (pr. kuidas on kohane, sünnis) käitumine
nõudeina - kõik on ju säärased tavalised patud. Kadedus, tigedus,
omakasupüüdlikkus on nende tagajärjed. Säärased inimesed mulle ei meeldi. Aga
kahjuks vist mitte ainult seepärast, et nad on lunastuse vastu, vaid seepärast,
et nemad minus eeldavad neidsamu omadusi, tunnistavad minu lunastamatuks nagu
endki. Arvan vahel, et see on minu viga loota ja väita, et olen natuke vähe
vigane, on suurem viga kui olla lunastuse vastu. Aga vahel ei taipa üldse ning
täiesti veendunult tean end olevat väga vähe auahne, ei taipa, et minu auahnuse
sihiks on saada tunnustus, et ma pole auahne. Muil inimesil, kes hoolivad
lunastusest, on kindlasti muid raskusi, tähendab, tõeliselt on lunastus ometi
peaaegu saavutamatu ja keegi ei tunne üldravimit isekusest vabanemiseks. Ma pole
ka näinud ühtki tõsiusklikku, kes oleks vaba. Ka siis, kui ta võtab oma seda
väga tõsiselt, tal pole pääsmist. Mida rohkem ta võitleb, seda enam ta on jälle
oma mina pitsitada. Eestuksest väljaaetu tuleb aknast tagasi või koguni
korstnast. Vast oleks ainsaks abinõuks mitte võidelda poolt ega vastu,
ignoreerida üldse end.
LUNASTUSEST
Igal inimesel on väga varases lapsepõlves omandatud
(või kaasa sündinud) kategooriad, millede raamis tema endale kujundab
maailmavaate, arvamuse "mina" ja "mittemina" suhtes. Selleks "mitteminaks"
(Freudi superego) võib olla väga palju objekte, nagu inimühiskond, ajalugu,
maailm mistahes mõttes, Jumal jt. Enamikul ei ole neid kõiki. Enamiku jaoks
teatavad sektorid "mittemina" üldse ei eksisteeri ja on ainult sõnad, millel
puudub sisu. Need "mittemina" mõistmise kategooriad ei ole inimesest tavaliste
vahenditega väljajuuritavad. Neid ei muuda kasvatus ega mistahes pöördumise
taolised sündmused. Inimene ei taha neid muuta. Metanoein (kr. mõtlemine, mis purustab vanemailt päritud kodanlikkude ja kiriklikkude
vaadete raamid) on toiming, millest iga korralik tervemõistuslik
tõsiusklik inimene keeldub viimse võimaluseni. Samasugused kategooriad on
ühiskondlikel formatsioonidel ehk klassidel. Need ei ole üksnes klassi
eriarvamused teiste klasside suhtes, vaid need on comme il faut reeglid
härrale kohase maailmavaategi suhtes.
Kõik maailmavaated, ka kõik "mittemina" kategooriad
ei kõlba kõigile. Ja viimati kõigil rahvail on oma spetsiifilised kategooriad,
tingitud kliimast, maastikust, tavalise töö loomust jne.; ja siis, kui mitu
rahvast kujundavad ühe kultuurkonna, on neil kokku veel teatavale kultuurile
omased eelarvamuslikud kategooriad. Nende muutmine või kummutamine muudab või
kummutab paratamatult kogu selle kultuuri. Elusas kultuuris need kategooriad
ainult fluktueerivad. Nii nagu ulpival esemel vahel siiski juhtub tõusma pääle
külg, mida kaua polnud näha, või jälle üks külg võngub edasi-tagasi mitmes
suunas.
Ütelda võib, et kõik sellised "eelarvamuslikud
lähenemised" "mitteminale" moondavad meie jaoks tema tõelist palet. Õige see on
ja tarvis oleks eelarvamusetut, puhast lähenemist. Kui teie aga seda kaunist
väidet natuke tuulutate, siis taipate, et nõuate võimatut. Nõuate hoiakut, mis
on ainult kujuteldav, ent igavesti võimatu. Võiksite ju mõelda end pühkimas maha
ja kiskuda välja kategooriaid järjepanu. Kuid inimesele kui inimesele omaseid
pole võimalik kaotada mingil kombel. Millised need on, pole siin oluline. Nende
üle saab inimene mõtlema hakata alles siis, kui ta kõik muud on minetanud. Mina
saan, teie mitte. Ja mul on jäänud liiga vähe aega, taipamaks neid. Neid inimesi
on rohkem, kes juba suudavad mõlgutella selle üle, milline kimp neid
lähenemiskategooriaid moonutab kõige vähem kõike "mittemina" ja lubab neile
temast kõige adekvaatsema pildi. Kuid neidki pole palju. Enamik tarku maailmas
muiste ja praegu harrastab lihtsat meetodit: kirjeldab mõistmatult teiste
kategooriaid, ironiseerib neid (demonstreerides nõnda oma mõistunappust) ja siis
kukub üldistama oma kategooriakimpu kui ainuõndsastavat, ainuteaduslikku,
ainueesrindlikku jne.
Enamik tarku ei viitsi küsida, kas nad ikka on
taibanud üldse teiste kategooriakimpu. Analoogiliselt pole inimeste enamusel
üldse pisimatki huvi kaasinimese hinge vastu. Sarnasus küünib kaugemale veel.
Teist inimest saab mõista, kujutelles end toimimas samuti kui teine. Võõrast
kategooriakimpu saab mõista ainult siis, kui mõtleja paneb end mõtlema selle
alusel, seda kasutades ja pannes kõrvale oma kimbu. Selline kaasaelamine on
paratamatu eeldus igaks mõistmiseks. Mulle pole selles pisimatki ränkust. Nagu
ma võin elada igaühes teist, nõnda ma võin elada iga kategooriakimbuga. Teie
võiksite samuti, ainult teil on lapsik respekt selle vastu, mida hüüate "minaks"
ja oma patenditud tõekspidamisiks. Teie ei taha hetkekski loobuda sellest, mis
tõeliselt pole teie "mina" ega teie oma.
Allikas: Uku Masing "Meil on
lootust" http://www.rahvaraamat.ee/p/meil-on-lootust/24361/et?isbn=9789985773123
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.