LOODAN, ET SA EI ARVA seda mu mõtlemist lausa
‘ketserlikuks’. Saadan ta Sulle seepärast, et arvan ta olevat kõige mõistlikuma
mõtlemise, mis ma siiani olen mõelnud. Võib olla, et ta on ka natukene õige.
Primitiivse inimkonna ja paljude filosoofide
ainsaks teaduseks on põhjuste otsing nähtustele ning asjadele, sest inimene
projitseerib oma põhjustamised, tegemised ja tapmised ning sünnitamised
ümbrusesse. Erinevuseks nende teosammu teineteisest eemalviibivate poolte vahel
on ainult see, et primitiivsed tahavad põhjust igale fenomeenile ja
otsest; kultuursed kõnelevad Saatusest ehk Jumalast ehk Juhusest
teatavail puhkudel (on loobunud põhjuste otsingust) ja moodustavad kausaalseid
ridu sekundaarseist põhjusist. Aga sedagi nad teevad ainult mõeldes, arutelles,
praktilises elus nad käituvad täpselt nagu primitiivsedki.
Sellest järgneb, et inimkond koosneb ikka veel egotsentrilistest lastest, kes õpivad tundma tavaliselt korduvaid ridu ja peavad seda teadmiseks. See toiming kuulub aga kasvu sellesamale astmele, millel õitseb kataloogimistõbi, inventariseering ja etikettidega varustamine. Kogu inimkond koosneb praegu lastest.
On elanud vaid kolm inimest, kes üldse on mõistnud,
et see on lastehaigus, keda lapsed pole mõistnud. Lapsed on moonutanud nemad
endataolisiks ning õigustanud nende varal koguni oma elustiiligi. Need kolm
eitasid vajadust ja võimalust hankida mõistmist ja teadmist kausaalse kütke
varal, nad kuulutasid antikausaalset ja akausaalset mõistmist. Kuid muidugi ei
saanud juba nemadki oma mõtteid kausalismi haigust põdevais inimkonna keelis
väljendada adekvaatselt peaaegu kellelegi. Ja see on keele varal võimatu
praegugi.
Laotse maailmas avaldus see lapsehaigus käitumisreegleis: mida teha teataval kindlal hetkel (milliseid rõivaid kanda ja mis värvi, millist muusikat kuulda suve esimesel kuul jne.), et olla vastav, üldse mitte toimida kausaalse harmoonia vastu ja oma tõrkumise pärast kannatada. Seepärast ütleski Laotse, et tuleb kogunisti loobuda tegutsemisest, siis ollakse vastav kausaalsele harmooniale! Toda ei eksisteeri siis enam määravana ja inimene on vaba tõeliseks mõistmiseks.
Buddha maailmas usti karmat ja projitseeriti iga olend igaveseks matkaks läbi maailma, amööbiks, kes alati kannatab oma muistseid hädasid ja põhjustab endale praegu uusi järgmiseks eluks. Rahvale paradoksaalselt väitis siis Buddha, et esimene põhjus on rumalusega võrduv põhjuste otsimine ning nende oletamine. Inimene võib karmaahelikust vabaneda vaid siis, kui ta taipab, et on selle ise mõelnud välja ning teinud endale sundijaks ehk loodusseaduseks. Taibanud seda, inimene võib saavutada nirvaana – olukorra, mis on defineerimatu kausaalses keeles, sest ta pole surm ega elu kausaalsust uskuva maailma mõttes.
Kristuse maailm mahutas
elemente mõlemalt poolt: usuti Jumala tasumist tegude eest selles maailmas või
järgmises ning viimisteldi kõigiti käitumisreegleid-käskusid. Kristus ja Paulus
ning viimasena Markion taipasid, et just see elu käskude kammitsas ongi see
põrgu, mida teised lootsid käskude mittetäitjaile! Seepärast ta kõneles
taevariigist, milles on kadunud terve selline mõttelaad, taevariigist, mis on
inimeste sees, kui ta on saanud taipajaks, kus midagi ei sünni põhjuste pärast,
vaid Jumala au ilmsikssaamiseks.
Pärastised põlved on neist teinud vastsete
kausalismide ehk uute usundite rajajad, sest lapsed ei suuda elada
kausaalsuseta, kuigi tahavad mängida täiskasvanuid. Kolme inimese mõtteviisist
ei säilinud nende usundeis peaaegu midagi, isegi vabaduse põhjusteotsingust
usklikud projitseerisid tulevikku, kuigi kõik kolm väitsid, et see vabadus on
saavutatav niipea kui inimene on loobunud maailma vaatlemast kausaalselt. Minu
arvates ei ole sel vabadusel tulemusi ainult inimesele, vaid ka kosmilisi.
Mõtlen, et kosmiline prädestinatsioon ehk entroopia seadus on võimetu siis
tegelikult, kui inimesed on loobunud kausaalsuse uskumisest, lapsepõlve
askeldavast rumalusest.
Kui aga inimkond ei saa täiskasvanuks, ei võta kätte esmalt iseenda juures entroopiaseaduse tagurpidi pööramist ja siis kosmoses, siis hävineb inimkond nagu sauruskond ja tema asemele sünnib uus olendkond, kelle mõttelaad on täiskasvanu oma või vähemalt täiskasvanuma.
________________
Jaan Kiivit juuniori sõnul pärineb see kiri 1950. aasta
ümbert, sisaldudes sellal saadetud kirjade pakis. Umbkaudu samal ajal käsitleb
Masing sarnast temaatikat ka oma essees “Normaalse mõtlemise armetusest ja uue
saamise lootusest”.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.