OLEN PATUSTANUD JA KANNATAN NING KANNATAN VEEL PALJU
Iga vahe tekkimisel on algus. Aga see pole vist
iial öeldav absoluutsena. Teda näib vahel mitu, vahel üksainus. Iga üksainus
sisaldab kõik mõeldavad muudki. Laps lehitseb pildiraamatut. Laps osutab kõike
sõrmega ja küsib: mis see on? Teine laps osutab ja nimetab
tuttavaid asju ja pöörab edasi pilte. Mõlemad ehk tundide kaupa korrutavad
asjade nimesid omaette. Hoiak erineb ometi. Jääb erinema ka siis, kui neid
seinapiltide varal õpetatakse omandama nimetusi ning jutustama asju ning
sündmusi. Hoiak jääb erinevaks igavesti, kuigi vähemus peab kohanema püüdma
enamusega, et teda ei hävitataks. Enamus väga harva, väga-väga harva tuleb
mõttele, et võib-olla on teistsuguseid. Vähemus usub siiralt, et kõik inimesed
on nõnda nagu tema. Vähemuse elu kulub kannatusele, pidevale kogemusele, et
teised ei ole nõnda, ja pärimisele Jumalalt: miks nad ometi on teisiti? Kulub
omasuguste otsimisele, keda ehk on üks kümnetuhande pääle, kui niigi palju.
Küllap siiski rohkem kui valgeid vareseid. Sest valge vares eladeski ei näe
teist valget varest. Inimene teab vähemalt, et teisi temasuguseid on, kuigi ta
neid iial ei näeks. Aimab mõnest raamatust vähemalt. Aga see ei päästa
teda.
See on minu mõtlemise ja vaeva viimne rahu. See on
mu viimane tunnetus: Enamus ei ole mingi inimliku vahendiga pööratav.
Vähemus on hävitatav. Enamus ei ole kuidagi muudetav just seepärast
mitte, et ta on olemuselt muutumise vastu. Sest enamus on see normaalne, õige,
moraalne, tervemõistuslik, väärtuslik inimene, kelle tunnused umbkaudu on
järgmised: kogu ta maailm, tema mittemina on mõisted, nimetused, sõnad, mis tema
on andnud. Tema ei armasta midagi ega kedagi muud peale iseenda, ka siis mitte,
kui ta räägib armastusest. Tema ei näe, ei kuule, ei aisti, ei taju, ei tunne,
ei mõtle, ta ainult rakendab õpitud mõistete süsteemi. Tema jaoks ei ole midagi
lõpmatut, tingimatut – absoluutset pääle tema enese mina. See
mina võib olla vahel näiliselt suurem, olla tema perekond, elukutse, klass,
rahvas. Näiliselt suurem, sest tema ei tunne end nende osana, vaid vastupidi,
neid ta tunneb suurenenud minana. Selle olemisviisi korrelaadiks on väga suur
aktiivsus välja ja täieline passiivsus enda suhtes. Ta kummardab ennast ka siis,
kui ta ütleb end kummardavat Jumalat. Sest väärtuslikuks saab mis tahes ainult
siis, kui tema sellega tegeleb, nimetab seda.
Jah, teie ütlete, et ma liialdan. Kurb on see, et
ma ei liialda. Kurb on see, et enamus tõesti on nõnda. Et erineb ainult üks
kümnetuhandest. Kõige kurvem, et enamuse ainus reaktsioon vähemuse suhtes on:
sind ei ole, sest sind ei tohi olla, ma sulle tõestan, et sa ei erine jne. Sest
vähemus ei arutlegi mingi väärtusprintsiibi alusel. Ükski valge vares ei pea end
väärtuseks, ta ainult on teisiti. Aga enamus on täiesti heitunud ja nõutu iga
näite puhul, mis ei mahu ta mõistestikku, tundugu ta uus või suur, sest need
terminid ütlevad antud juhul sama. Ometi see nõutus ei arene
kummardamiseks, vaatlemiseks ega rõõmuks. See nõutus tahab kaotada ennast!
Emb-kumb: ta otsib oma sõnastikust nimetuse, mis tavaliselt on ekslik, otsib
nähtele klassi või liigi, millesse see nähe siiski ei kuulu. Või ta eitab selle
nähte olemasolu, möödub temast mingi fraasiga – nagu “fui”, “ma ei mõista” jne.
Nende samade fraasidega on see uus mõistetud surma. Tema on tunnistatud
võimatuks, vastuvõetamatuks, kasutatamatuks, väärtusetuks jne. Tegelikult ei ole
enamus iialgi nõutu, ta on alati kahe jalaga oma süsteemis, mida ta suvatseb
nimetada tõeliselt tõeliseks reaalsuseks ehk eluks. Ja see on korraldatud
väärtustamisprintsiibi alusel, see on igavene ja lakkamatu hinnete andmine,
mõistete ehk sõnade koordineerimine, võrdlemine, rühmitamine. Enamusele on juba
maast-madalast kõik selge, kõik antud, kõik tunnetatud. Ta hangib kibekiirelt
omale põhimõtted, tõekspidamised ja arvamused, mida ta iial ei muuda ega taha
muuta. Tohib küll vaielda, kuidas seda hoiakut maailma suhtes nimetada, aga
sellelgi küljel kõik terminid tähendavad ühte ja sama. Ta olemus on
väärtuste-eetika, mida mõnel pool peenutsedes nimetatakse eetoseks. Ta
olemus on utilitarism ehk pragmatism. Tunnetamine on nähete õigesti nimetamine,
nende kasulikult korralik kataloogimine. Tunnetatud on mis tahes nähe või asi
alles siis, kui on selgitatud, milleks seesama on kasutatav inimese praktilises
elus, võitluses olemasolu eest. Kui on selgitatud selgelt välja, mis on
sellesama väärtus. Hinne ise on kindel, igavene ja lõpmatu. Ajas ja
ruumis.
Minevikust need inimesed ei hooli. Surnud on neile
rämps, sest nad ei suuda kujutella, et keegi inimene elas enne
nende vanavanemaid. Tulevikust nad mõelda ei taha, sest nad ei suuda mõelda, et
midagi pärast neid võiks muutuda. See võime puudub neil nii täiesti nagu mõnel
inimesel võime näha rohelist-punast. Olevik on nende arust seepärast ainus ja
haripunkt, et nad elavad selles. Nemad on ületamatult täiuslikud. See
endakindlus on vähemusse kuuluvale inimesele peaaegu võikalt lapsik. Enamusele
ei ole. Sellele ta on normaalne inimlik hoiak. Ta on endakindel kaheldeski,
endale etteheiteidki tehes. Sest alati ta lohutab end sellega, et
mina kahtlen, mina, mina. See
julgus ei lahku temast hetkekski. Aga muidugi, väärtusprintsiibi pärast:
hädavajaline on tunnustus, hädavajaline on kehtimine. Iga inimene nendest tahab
“panna end maksma”, tahab lugupidamisavaldusi, nõuab astet oma süsteemi
hierarhiaredelil. Tunnustus on talle igapäevane leib ehk oopium.
(Nõrgamõistusliku võib kiiduga meelitada töötama end surnuks). – Nagu nad ei
hooli minevikust ega tulevikust, nagu need värvingud neile ei eksisteeri, nõnda
puudub neil ruumgi. Ei ole neil Maad tervena, kosmos nende arust on võimatu,
mille dimensioone nad kujutella ei saa. Nende bioloogilisel minal ei ole jaksu
selleks. Teda nad tüütavad nagu ignoreerides uusi asju. Või siis vastupidi: nad
on täiesti veendunud, et kogu lõpmatus ja igavesti pidevalt muutuvas universumis
kehtib igavesti seesama süsteem, mille õnnelik omanik on nende mina. Täpselt
seesama süsteem nende samade hinnetega. See, mis meie Karlakene oma
Siegheillehre (viide Darwini teosele “Liikide tekkimisest loodusliku
valiku teel”) esimeses trükis pakkus AD 1859, ei kehti üksnes Victoria-aegsel
silmakirjatseval Inglismaal, vaid Andromeeda udukogus ja kõikjal mujal. Püüdke
kujutella sadu miljoneid valguseaastaid, mis nende jaoks ei eksisteeri ajana ega
ruumina.
On tõesti nõnda, et nende kõik meeled on ütlemise
orjad. Kõndides metsas nad kõnelevad pidevalt iseendaga, lausumata sõnagi, sest
nad näivad ikkagi täiskasvanud. Nad ütlevad “mets”, “puu”, “mänd”, “seen”,
“sammal” jne. ning lisavad vahel mõne võrdleva või hindava omadussõna. Nad
peaaegu iial ei näe ega kuule jne. Kurvem veel: nad ei tahagi kuulda, näha jne.
Neid väiteid ei tohi võtta kergelt ega piltlikult, vaid tõesti sõna-sõnalt.
Nemad ei näe neid asju, mille jaoks neil pole mõistet. Sõna
tähttähelises mõttes: nemad ei näe. Sattunult kuskile võõrsile, kus nende
nimistu jääb puudulikuks, on neil hirmsasti ebamugav. Kujuteldamatult raske.
Sääl nad tõttavad otsemaid otsima asju, mida oskavad nimetada. – Piirdugu see
vaid lokaalide otsimisega. – Kõike muud nad ignoreerivad, põlgavad, pelgavad.
Nad ei suuda mingil kombel kirjeldada kohti, kus on käinud, sest nad pole midagi
näinud. Midagi uut ei ole ega midagi suurt. Asjade maailm ei eksisteeri, ainult
mõistete ja sõnade kudum.
Öeldu ei kehti ainult looduslike objektide, vaid
kõige mõeldava, nende enda tunnetusegi suhtes. Kõike nad peavad nimetama. Nende
tunded on nende meelest alles siis tunded, kui nad on neid nimetanud, rakendades
teatavat süsteemi. Nende arvamused alles siis on arvamused, kui nad suudavad
öelda, millisesse üldtuttavasse, kuid haruldasevõitu ja väärtuslikku
kategooriasse nad kuuluvad. Kõik peab olema nummerdatud, varustatud vastava
etiketiga. Sellel kaunil lipikul peab olema tingimata 1) mis on sellesama
väärtusaste, 2) milleks teda kasutada, mida tema kaudu saab. Neid etikette
inimene on kohustatud kandma nähtaval enda küljeski, et teised teaksid, kellega
tegemist. Et nad austaksid, orjaksid, annaksid midagi härrakesele või
prouakesele, kes olemuselt jäävad nimesid lugevaiks lasteks
surmani.
Oma lapsikuse tõttu nad saavad toime väidetega, mis
näiliselt räägivad nende enese olemise vastu. Nad võivad näiteks tõemeeli ja
taipamata oma rumalust väita ühest suunurgast, et Comte'i (või kelle tahes
filosoofi või sotsioloogi) arvamused on aastatuhandeiks tõed ja teisest
suunurgast kinnitada, et inimkond areneb veel tuhandeid miljoneid aastaid
adekvaatsema tunnetuse poole. Dilemma lahendus on lihtne: nemad ei usu ega või
uskuda, et aastal 19 610 inimkond erineks praegusest. Nad ainult ütlevad seda.
Teine selletaoline, väga sagedasti kohatav täävitus nende suust on see:
väärtuslik jne. (mis tahes kiitev sõna) inimene on see inimene, kel on
probleeme. (Ärge end laske eksitada sellest lausest, et avate neile oma südame
ja kõnelete probleemidest – vähemusele polegi muud kui probleeme). See väide
nende suust ei tähenda muud kui: meil on vastused kõikide probleemide jaoks,
meil on juba olemas lõplik tõde, mis aastamiljonite kestelgi enam ei saa
muutuda. Need inimesed, kes “vaevlevad” mingite probleemidega, on nende meelest
väärtuslikud ainult seepärast, et nad võivad vaadata alla nende pääle ja tunda
end üle nendest. Need ei ole võistlejad veel! Muud inimesed, kellele elu on
selge ja probleemideta, ei kõlba seepärast neile, et need viibivad nende eneste
pinnal. Neid tuleb võtta alatute võistlejatena. Liiatigi: olend, kellel on
probleeme, vaatab üles selle poole, kes ütleb, et tal on lahendus, või käitub,
nagu tal oleks. Ja seda austavat ülesvaatamist probleemidetu hirmsasti himustab,
otse nälgib. Et lugu tõesti on nõnda ja ei mitte kuidagi teisiti, näitab üks
tavaline miljoneid kordi igal päeval korduv nähe. Probleemidega inimene on
ainult seni väärtuslik olend, kui ta pole lükanud tagasi seda lahendust, mida
talle pakub (või pakkuda võib) see inimene, kes hindab probleemidega inimesi.
Katsuge ainult kahelda tema pakutud lahenduse õigsuses ja rahuldavuses ja
otsemaid on kustunud teie väärtus. Olete rumal, olete ebamoraalne, arenematu,
veidrik, tänamatu ja veel palju muud võimatult halba. Kahtlemine juba teeb teid
võimatuks. Sest selle “vähesõbraliku aktiga” teie täävitate, et teid ei rahulda
selle maailma vastused, teid ei rahulda see maailm. Rahulolematus selle
maailmaga aga on suurim roimadest, häbematum kõigist võimalikest häbematusist.
Vähem kuritegu on see, kui selline kõik probleemid lahendanud inimene äkki ei
ole rahul iseendaga. Sest sel puhul võib leida alati vabandavaid põhjusi, kuid
rahulolematusel “selle maailmaga” ei ole vabandust.
Inimeste vähemiku suhtes on enamiku reaktsioon
täpselt seesama, mis loomadel. See, kelle erinemist kuidagi kogetakse, tuleb
hävitada. Loomad ainult ei otsi oma tegudele õigustusi. Enamus otsib ja leiab
sadu. Hävitamismeetodeid on ka sadu. Neist tõhusaim ja lihtsaim on erinevale
selgitada, et ta milleski ei erine keskmisest üldinimesest, vaid evib kõiki
selle taunitavaid puudusi ja nõrkusi. Erinev teab näiteks küll, et tema egoismi
kvaliteet ei ole identne keskmise üldinimese omaga. Ta teab, aga tal pole mingit
teed seda seletada. Kui ta üldse seda juba katsub, siis ta on alistunud. Sest
see tähendab võimaluse jaatamist ning nõustumist tunnistada otsust enda kohta.
Enamikule inimkonnast on ainus vääramatu suurus, ainus absoluutne tõde, ainus
Archimedese punkt universumis, miljardkordselt esinev mina (mis
küll persöönlihkeidi väärtuseetose alusel leiab asetastendaval kujul).
Absoluutne endakindlus on ta normaalne nägu. Kui ta väidab, on väide õige, kui
kahtleb, tuleb kahelda. Ta ei unusta kunagi – mina väidan,
mina kahtlen.
Kord ütlesin, et mõistus ja meeled on
kaitsevahendid kõiketeadmise ja kõikekogemise eest. Need on nagu juhtmed, mille
kaudu inimene saab voolu, nagu aknad, mis jagavad valgust. Muidu inimene oleks
üsna abitu: nagu pimestavas valguses, kurdistavais helides. Maailmas on teisigi
inimesi, kes mõtlevad nõnda. Pole kujuteldav olukord teisiti. Kuid just siin on
erinevus inimkonna enamuse ja vähemuse vahel eriti selge. Enamus kasutab meeli
üpris harva ja püüab neid redutseerida kestaks, millest enam ei imbuks läbi
mingi uue-võõra kogemus. Vähemus elab meeltes ja püüab neid avardada nõnda, et
nad enam ei oleks kaitsevahendeiks. Et nad haaraks kõike korraga. See vähemus,
kes lapsepõlves alati küsib: “Mis see on?” ega hooli ometi nimedest, vaid lugude
kaudu asjust või muljeist, mida lood põhjustavad.
Need väga vähed ei nimeta asju (kuigi nad teavad
nimi teistest rohkem). Nemad tajuvad neid. Näevad ja kuulevad jne. Ei mõtle (või
ei viitsi mõelda) diskursiivselt, vaid enam-vähem intuitiivselt. Nad ei taha
järeldada ega tuletada mingeid tõdesid, et nendest ehitada süsteemi. Nad tahavad
ja suudavad võtta vastu mingis mõttes tervikliku tõe. Aga see tõde õigupoolest
üldse ei ole sõnastatav, väljendatav normaalsete mõistetega. Seetõttu on nende
ümber ja sees täieline segadus – enamuse arvates –, ometi on segadus tema
tundjaile mingi selgus, läbipaistvus, kergus, kirkus. Paljud vähemikust
üksteisest sõltumatult on öelnud, et neile kõik asjad tunduvad valgustatud
seestpoolt, on läbipaistvad nagu klaasist, on kirgastatud. Värvid nagu saanuksid
puhtamaks, tugevamaks, olevamaks.
Aluseks sellele erinevusele vähede ja väga paljude
vahel on viimati see lihtne olm, et need vähed ei ela mõistetest ja sõnadest
maailmas, mis neid tulemüürina, kaktushekina mitteminade maailmast ehk
reaalsusest lahutab. Sellest, mida enamikul õigupoolest ei olegi (Meyrinki
Walpurgisnacht). See on vähedel. Ja ei nemad mitte seisa kindlalt kahe
jalaga hindamisaktsioonides ja saamahimu teostamises. (Neid toiminguid enamus
just peab ainsaks tõeliselt tõepäraseks tõeliseks reaalsuseks.) – Et need vähed
ei ela sõnadest maailmas, siis on nad palju sõnu teadeski alati hädas sõnadega.
Ei tundu neile ükski õige ega adekvaatne. Neile hoopis tundub kummaline, et
enamik usub mingite sõnade sisse. Usub, et mis tahes mõisted midagi väljendavad
adekvaatselt, “ütlevad ära” tõe. Vähede meelest tõde ei ole öeldav, ei ole
praegu öeldav. Ometi on nende ja mitteminade maailma vahel üksnes äärmiselt
õhukene kile. Väga voolav kile. Selle nad võivad tõmmata endasse ja siis –
puudulik on metafoor nagunii – nad kogevad mitteminade maailma nahatult. Kõik
meeled kogevad korraga ja illusoorseks muutuvad nende erinevused. Kogevad
intuitiivselt, mingis mõttes vahetult. Ja seepärast, et korraga kõik meeled,
tundub inimesele, et üldse ei koge meeled.
Kogetava mitteminade maailma ja kogemise
karakteristikuks on OLEMINE. Arvestades enamiku sõnastikku peaks ütlema “puhas
olemine” jne. Võiks rääkida müstikast, maagilisusest, sakraalsusest,
pansakramentalismist (kõikpühadusest). Aga miski ei ütle seda OLEMIST, mis on
nii vägev, et teda võib sama õigusega hüüda MITTEOLEMISEKS. Ühtaegu olemine on
tähendus. Seetõttu, et kogetav on ja üksnes on, iseendast, ilma inimese
nimetamata-tunnustamata-hindamata; kogetav iseendast tähendab midagi. Ja ühtegi
sõnna ei mahu see tähendus. Kui hädaga ütelda, et see tähendus on Jumal, siis
seegi lause ei ütle kõike. See ei tähenda, et asjad kuidagi viitavad Loojat,
kiidavad, õpetavad armastama jne. Seda nad hoopiski ei tee, sest järsku on Jumal
nendes. Jumal on nende tähendus, nende olemine, nende mõte. Vastandid on
ühtunud. Asi on üksnes midagi virvendavat. Temast ei saa iial öelda, mis ta on
või tähendab. Kuid ühtaegu ta on absoluutselt ainulaadne, ainukordne. Ei
eksisteeri mingit harakkuljust, vaid ainult “selle hetke ja koha, selle mu pilgu
harakkuljus”. On ainult “see võtmehein”, “see orav”, “see ämblikuvõrk”, ei ole
mõistet ega sõna. See coincidentia oppositorum (vastandite ühtsus) on
ehk öeldav muusikas või luules, kui üldse kunagi. Imelikum veel ja õnnistavam on
see teine coincidentia oppositorum. Hoolimata sellest, et asjad ainult
on, nad on ühtaegu viitajad, nad tähendavad midagi. Nende olemine on nii
intensiivne, nii absoluutne, nende esse purum (puhas olemine) nii
vägev, nii värviline või heliline, et just nõnda nad viitavad midagi eneste
sees, eneste taga. Midagi igavesti tunnetatamatut, salapärast. Seda, mis
põhjustab nendel “puhta olemise”, on selles ja väljaspool. Kogu OLEMINE vihjab
seda “mitteolemist”, seda, mida nimetame Jumalaks, teadmata, kes TA on. Sel
hetkel, kui see nimi on öeldud, on ta viga. Siis tundub Jumal midagi suuremat ja
saladuslikumat sellest “mitteolevastki”, täiesti dimensioonitut mõlemas suunas.
Nagunii ei ole mõtet ühelgi mõistel ega terminil enam. Sest kõik need kehtivad
ainult enamuse tervemõistuslikus süsteemistatud maailmas. Vähemuse jaoks on “see
maailm”, mida nad nimetavad kahe jalaga seismisel kogetavaks reaalsuseks, ainult
kujutelm, ainult teooria, millel on sama vähe mõtet kui teoorial maailmaeetrist
või flogistonist.
Kogemus on nõnda ilmutus ja iga kogemus on
totaalselt uus ja erinev järgmisest. Ka siis, kui kogetakse sedasama nähet või
asja. Kõik on ainulaadne ja kordumatu, mingis mõttes ime, mida nagu ei võiks
olla, mille kõige kummalisem ja vapustavam kvaliteet on see, et ta on, et ta on
võimalik. Kogu mitteminade maailm koosneb nagu supernoovadest. Need vähesed
tunnevad, et me neid iial ei mõista ega tunneta (kuidas nad on võimalikud) –
piisab sellest, et nad on võimalikud, et nad on. Ja just seepärast on
tuttavlikkuse tunne väga jahmatav. Vähemus teab ja eeldab, et mitteminade
maailmas ei saa ega või olla midagi inimesetaolist. See pole ainult teoreetiline
väide, vaid põhiveene. Kui aga hoolimata sellest õigest veenest ometi tuleb
tunnistada, et miski on meie moodi, siis see miski on imem kõigist, võimatum ja
olevam kõigest olevast. Ta on ühtaegu võimatult uus ja öeldamatult iidne. Ta on
üle meie ja mõistuse ning ometi just selles on kogu mõeldav ja kujuteldav
mõistus, kõik see, mis on igavesti sõnastamatu.
Suhtumine asjusse ei ole hindamine, ei ole
kataloogimine jne. Ainus mõiste, mis kuidagi veel kasutatav, kuidagi ütleb selle
hoiaku, on: armastus. Aga seegi on midagi muud, kui mõtlevad
need, kes viibivad normaalses maailmas. Armastus ei ole emotsioon (selles
mõttes, et ta fluktueerib) ega saamahimu, mida ta on selles maailmas. Ta on
nõnda-öeldes ontoloogiline. Kogu see meie indiviididest koosnev maailm on
mitteminade maailm, on täiesti võõras ja lahutatud meist. Armastus on see tunne
või teadmine, et ometi kõik meie kogetu on tervik, teadmine, et need võõrad
indiviidid ei ole hukkajad ega vaenlased, et nad on samuti üksi nagu meie.
Seepärast on see armastus samahästi kaasatunne, halastus, mahakaruna
(sügav kaastunne). Ta sisaldab teadmise, et
kõik kannatab, kõik tunneb, et ta on poolik –
seepärast, et ta on. Ja ometi see armastus on tänu kõigele just selle eest, et
ta on ja on võtnud vaevaks olla mulle. Mina pole mingi väärtus, mina olen nullim
nullist, kuid ta on otsemaid väga suur siis, kui miski on selle
tühise mina kogemiseks.
Nõnda nagu normaalse maailma inimesed vajavad oma
minade tunnustamist, vajavad need selles teises maailmas ütlemist, et see teine
maailm on olemas. Kõik inimesed, kes sellest teadlikud, on kogenud sedasama
olma. Tiibetis loetakse surnule ette raamatut ja seletatakse talle, mis see kõik
on, mida ta näeb, et ta suudaks minetada hirmu ja astuda puhtasse valgusse.
Elusale on see täpselt samuti vajalik. Inimene ei julge veel uskuda ime ehk
armastuse reaalsust, kui keegi talle ei kinnita seda. Liiatigi: kuigi palju ei
ole väheseid. Teadlikke ehk sadades, poolteadlikke mõned tuhanded. Kõik muud on
eelistanud jääda nimetavaiks lasteks.
Juba selle olma pärast on siin endakindlus väga
pisikene ja mingi vajadus end “panna maksma” üldse puudub. (Ollakse õnnelikud,
kui teised inimesed jätavad rahule.) Ise ei ole pind, mille pääle oleks võimalik
midagi rajada. Kõik mõisted ja hinnangud on relatiivsed, pudenevad nagu pehkivad
lauad. Kogu maailm koosneb umbkaudu analoogseist isedest, kes
on, nagu mina on kogeda. Kogu maailm on
kordumatu ja põgus, pole midagi seisvat ega püsivat väljas ega iseendas. On
ainult kaks absoluutselt muutumatut ja igavest. Side nende vahel on müsteerium
tremendum (saladus), mis ehk pääle surma enam ei
ole tremendum. Igavene on see tunne mitteminade maailma suhtes, seda
meie teame. Teine igavene on see, mida me usume ja loodame, ja see on Jumala
halastus ehk armastus maailma vastu. Ja seda peab alati keegi iseenda
olemasoluga kinnitama.
Muidugi, norminimene küsib, kuidas on eetosega? Kas
Teise Maailma lapsed teevad pattu? Selle vagatseva näoga esitet küsimuse vastus
on lihtne. Inimene, kes viibib Teises Maailmas, tunneb, et kõik on püha, – ei
tunne mingit kalduvust kadedusele, tigedust, vajadust olla kuulus jne. Ainus
süü, mida talle surmapatu järgi võiks omistada, on laiskus. Aga seegi on
näiline. Sest seegi kehtib selle maailma eluliste tegeluste suhtes ainult. Öeldu
tähendab, et Teise Maailma inimesed ei tee pattu ja kui kõik oleksid selles,
siis ei oleks pattu. (Teisisõnu, kui näeksime püha igas reaalses esemes, siis
oleksime Jumalariigis (Paul Tillich).) Aga selle maailma kodanikena nad vahel
teevad rohkem. Umbes nii nagu James Hiltoni The Lost Horizon'i sangar
ei hooli ühestki seadusest, mis teda kuidagi takistab pääsemast tagasi oma
Shangri La'sse. See olukord need vähesed ajab masendusse muidugi. Üpris
ränka, sest neil pole midagi sihiks, on vaid olukord. Masendusse enda võimete ja
Jumala suhtes. Sest alati pole inimest, kelle olemasolu tagab, et Jumal võtab
vaevaks näha.
Ja siia nüüd sobib üks lõik Paul Tillichi
autobiograafiast, mis mind hiljuti jahmatas, sest kunagi kirjutasin sama
natukene“luulelisemalt”. See kõlab umbes nõnda: “Samm, mille astusin neil
aastail, oli taip, et usu läbi õigeksmõistu printsiip ei kehti ainult
usulis-eetilises, vaid ka usulis-intellektuaalses elus. Usu läbi ei mõisteta
õigeks mitte ainult seda, kes on patus, vaid seegi, kes on kahtluses.
Kahtlusolek, koguni kahtlus Jumala suhtes, ei tarvitse meid lahutada Jumalast.
Usku on olemas igas tõsises kahtluses, usku tõesse kui tõesse, isegi siis, kui
ainus tõde, mida suudame väljendada, on see, et meil pole tõde. Kui aga seda
kogetakse põhjani ja kogetakse nähtena, mis üksipäinis loeb, siis jumalik on
siinsamas ning see, kes kahtleb sellises hoiakus, “mõistetakse õigeks” tema
mõtlemises. Nõnda siis minu anastas see paradoks, et see, kes tõsiselt salgab
Jumalat, jaatab teda. Selleta ma poleks suutnud jääda teoloogiks. Ma varsti
mõistsin, et ei ole olemas mingit paika jumaliku kõrval, ei ole
mingit võimalikkust ateismile, ei ole mingit müüri religioosse ja
mittereligioosse vahel. Püha hõlmab mõlemad: iseenda ja ilmaliku. Usklik olla,
see on olla huvitatud tingimusteta, ükskõik, kas see huvi, see hoolimine,
väljendub ilmalikul või (kitsamas mõttes) religioossel kujul. – Nende ideede
tulemused olid mulle kui inimesele ja teoloogile määratu suured. Mulle
isiklikult nad andsid nende avastamise aegu ning alati hiljem tugeva
kergendustunde. Pole võimalik jõuda Jumala juurde õige mõtlemise töö kaudu või
intellekti ohverdamise kaudu või teda alistades võõrale autoriteedile nagu
kiriku ja Piibli õpetused. Pole võimalik ja keegi isegi ei nõua, et me peaksime
seda katsuma. Ühendust Jumalaga ei raja vagaduse teod ega moraalsuse teod ega
mõistuse teod. Need tulenevad sellest ühendusest, kuid nad ei valmista teda. Nad
koguni takistavad ühendust, kui nende kaudu seda tahetakse saavutada. Aga otse
nõnda kui sind mõistetakse õigeks patusena (kuigi mitteõige,
oled õige), just niisamuti kahtluse olekus oled tõe olekus. Ja
kui see kõik voolab kokku ja sa oled meeleheidul elu mõtte pärast, siis sinu
meeleheidu tõsidus on selle mõttekuse väljendus, milles sa ikkagi oled. See
tingimusteta, põhjusteta tõsidus on Jumala siinolu väljendus selle kogemuses, et
temast ollakse täiesti lahutatud. See usu läbi õigeksmõistu õpetuse radikaalne
ja universaalne tõlgendus on see, mis minust tegi teadliku
protestandi.”
Nõnda oli minugagi ja ma soovin, et nõnda juhtuks
nendegagi, kes nimetavate lastena viibivad selles maailmas, kuigi nimetavad
endusklikeks ja veel sagedamini tõeliselt tõsiusklikeks. Nemadki tunnevad, et
midagi on nagu korrast ära nende enesega (ja seepärast armastavad vahendeid nagu
viin, mis neile hetkekski annavad vabaduse iseendast ja oma mõistete maailmast).
Aga nad ei usu, et midagi muud võib olla. Nad ei usu ja
enamasti nad ei tahagi Teist Maailma. Sest Teises Maailmas pole kuulsust, pole
jõukust, pole endakindlust, pole käsku ehk põhimõtteid, pole sillutatud laiu
autoteid, pole midagi sellist, mis nende meelest on väärtused. Ei mitte
ühtainsat selle maailma normaalse elu väärtusist ning koguni mõiste “väärtus” on
kaotanud mõtte. Teoreetiliselt ehk mitmed teist mõistavad ja tunnistavad, et mu
kirjeldatud “Teine Maailm” on olemas, on midagi. Praktiliselt on selles ainult
väga vähed. Need, kes teoreetiliselt mõistavad, hakkavad kaaluma, kas Teine
Maailm on rohkem väärt kui “see maailm” ja see toiming iseendast võimatustab
neile sisenemise Teise Maailma. Alles siis, kui väärtuse küsimus üldse ei
eksisteeri, on võimalik minek sinna.
Seepärast on Jeesus öelnudki, et tölnerid
(maksukogujad) jne. saavad taevariiki. Olend, kes tunneb, et tal “selles
maailmas” puudub väärtus, ei hakka arutama, kas pakutu on väärtuslik või
väärtuslikum. See mõttetu mõiste ei sega ega määra teda. Mul isiklikult on alles
nii palju usku inimesse, et mulle tundub: kõik inimesed võivad saada lahti
endast ja mõisteist ning viibida selles otsese kogemise Teises Maailmas. Väga
paljud tahaksid, aga nad ei tea, kuidas. Paljud loodavad seda jumalateenistusilt
või religioonist üldse. Kui neile seda ei võimaldata sääl, vaid dotseeritakse
või aetakse igapäevast kõnekoosoleku juttu, siis peavad nad otsima vahendit
viimati mujalt. Kõlab koomiliselt küll, aga paraku on ometi nõnda, et
lihtsaimaks ja armetuimaks vahendiks jääb kuulus “pudel”. Maailmas leidub
tõhusamaid vahendeid ja hoopis süütuid, kuid neid medikamente miskipärast
nimetatakse narkootikumideks. Mõnd nendest inimene natukene endas toodab ise. Ja
sellepärast võiks üks korralik materialist ütelda, et erinevus“normaalse
inimese” ja teise vahel on vaid see, kas inimene toodab adrenokroomi või mitte.
Kuid olm, et miski on adrenokroomi tulemus, ei seleta midagi ega naeruväärista.
On ju täiesti kujuteldav, et inimene areneb adrenokroomi tootmise suunas ja
inimene jõuab välja mõistetega mängimise lapsepõlvest alles siis, kui
adrenokroom või mõni selletaoline aine on saanud nii tavaliseks, et inimkond ei
pääse täis kasvamast, saamast inimkonnaks. Koguduseks, kes tunneb, et ainsaks
olendiks, kellest saab kõnelda, on Jumal.
Mul tõesti ei ole häbi, et olen pakkunud oma
südant. Mõne aasta eest katsusin seda, siis mind kurvastas irvitavate ilmete
nägemine. Täna ei seegi mitte. Teie võite tallata teda, võite arvustada või
panna tulevikuks kõrvale. Mõned teist siiski nüüd mõistavad. Neile ma rääkisin.
Neist ma loodan, et nemad pääsevad. Ega tarvitse seista ükskord sääl, kus mina
praegu. Sest mulle ei öelnud keegi neid sõnu, mida pidanuksin teadma. Minul ei
olnud ühtegi tuge maailmas. Kahtlesin alati, kas mu taip teistest ja endast on
õigustatud või ainult originaalitsemishullus. Püüdsin kuidagi olla selles
maailmas, mis mind põrmugi ei huvitanud. Peccavi. Nüüd ma tean, et mu
tunded olid õiged, ja tänan Jumalat. Aga nüüd mu taip mind enam ei päästa.
Liiaks vähe on jäänud aega elada seda. Olgu mu olemus õpetuseks neile, kes
suudavad olla Teises Maailmas. Et nad mingil tingimusel oma kaht jalga ei
katsuks istutada sellesse maailma. Nagunii on selle patu tulemus ainult kannatus
– suurem kui kõik kannatused, mida võib põhjustada jonnakas soov viibida Teises
Maailmas. Olge võõrad siin ja majalised. Mõelge, et teie pole päris üksi, ja
pidage meeles, et Teine Maailm on olemas. On vaid Teine Maailm!
See “sõnade ja mõistete maailm” on nimetamismaania perioodis viibivate laste
illusoorne maailm. Kannatuste maailm. (Inimene on ikkagi ainus, kes
teab oma armetust, kindlusetust ja surma. See teadmine ei ole
antud vaevaks, vaid selleks, et inimene oleks inimene ja
ületaks selle. Kui ta ei tea või ei taha teada, käitub nagu süsteemikindel
igavene olend, siis ta on laps.)
Pidage seda meeles ja olge rõõmsad, sest aega
on vähe. Peccavi et passus sum, plura adhuc
passurus.
Allikas: Uku Masing
"Pessimismi põhjendus" http://www.apollo.ee/pessimismi-pohjendus.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.