NORMAALSE MÕTLEMISE ARMETUSEST JA UUE
SAAMISE LOOTUSEST
Augustinus juba julges öelda, et kogu inimkonna
kiusatustega täidetud elu on ainult komejant. Villiers de l'Isle-Adam arutas
seda pikalt ja väitis, et koguni see inimene, kes kinnitab, et tema on ehtne ega
mängi teatavat osa, ometi teeb seda. Sest sellise eitajanagi on ju tal
tegelikult kindel osa komejandis või kurbmängus – kuidas keegi võtab. – Küllap
neil on õigus.
Kuid vaieldavaks jääb, kas pääle selle näidendiosa,
kõikjalt nopitud mälestuste-aarete, inimese “mina”pole siiski veel midagi?
Budistid ütlesid, et “mina” on ainult sihukene keskaegse farmakopoia kümneist
ravimeist tehtud segu. Aga Buddha ise, ja Tšandrakirti[1] veel kaua pärast teda,
oskasid minna sammukese rändamiseteed edasi. Sest: milline osa segust oleks
võimeline tunnetama, et ta on üks paljudest? Seda peab tegema keegi väljaspool
neid. Tähendab, inimene on muud ometi veel kui vaid see
konglomeraat-näidendiosa. Aga, mina küll ei oska öelda, mis või kes on see
endakaeja, oma naeruväärsuse kogeja. Ta võib ju olla aegamisi tekkinud isiklikum
näidendiosa, see kriitik, kes ise ei ole midagi. Mingi olend, kes ei tee muud,
kui reguleerib konglomeraadi koosseisu. Kuid säärasenagi ta on pisut enam kui
konglomeraat. Ta ei ühtu psühhoanalüütikute “üliminaga”, too on ainult
näitejuht, mitte uute joonte paigutaja näidendiosasse, mitte koosseisu kriitik.
Buddha ehk teadis, kes ta on ja, kas ta on suuteline üldse muuks kui
konglomeraadi lõhestamiseks ja ettepanekute tegemiseks teisendada struktuuri?
Mul on küll hõlbus rääkida sellest vaatlejast-kriitikust, kuigi tema minus alati
ei tea, kust on pärit konglomeraadi üksikud osad ja kuidas nad minus on kasvanud
edasi ning kokku. Enamik inimesi üldse ei tunne osa, mida nad näitlevad,
konglomeraadina, veelgi vähem siis, et see on omandatud tavaliselt raamatuist ja
muudelt inimestelt. Nemad peavad seda oma “minaks”, oma kvintessentsiks, mis
tegelikult on solk kümneist tinktuuridest, pulbritest ja võietest. (Enne
tarvitamist loksutada!) See pole endaülistus, vaid tunnistus, et ma ei kõlba
siia maailma, sest ei võta tõsiselt oma “mina”. Olen nii vaene nagu vähesed: mul
ei ole “mina” (tavalises mõttes), sest Shaw ja Huxley oma ei erine minu omast.
Ta ei tee mind “indiviidiks”, seda teeb ainult konglomeraat-“mina”. Vaevalt
leidub inimesi, kelle “minad” ühtuvad, on vaid üksikuid sarnaseid jooni ja
üldinimlik taust, nagu mainitud solgis vesi.
Üldinimliku tausta moodustavad tungid ja soovid
ning ebamäärased iidolid nagu õnn, saamahimu, kuulsus, võim jt. Kõik need
põhjustavad konglomeraadi kogumise ja määravad ta tegutsemise suuna ning sihi.
Kui inimene juba on korjanud käputäie tundeid ja tarkusi tsitaatide näol
kirjandusest või teistelt, siis ta püüuks jääb “elada nende tasemel”. Kõigil ta
endaväljendusil peab olema kirjandusest tuttav kuju või sellega sobiv. (Siit
saab alguse “südametunnistus” ja endaga maadlemised, sest “sobimine” on ju
ebamäärane mõiste.) Näiteid on selleks rohkem kui vaja. Viimati võib inimene
saavutadagi oma“paleuse”. Leidub rohkesti inimesi, kes on väga sarnased mõne
kirjaniku sangaritega, kuigi enamasti mitte täiesti, sest ollakse lugenud enam
kui üht. Siingi avaldub selgelt ometi erinevus elusa inimese, looja ja palja
elukandja, kopisti vahel. Esimesed arutlevad: mida teeks, tunneks, ütleks mu
asemel “Õpetaja Metskass”? Teised kulutavad elu selleks, et lavastada loetud
situatsioone võimalikult vastavalt originaalile.
Mõni mees hindab naist, kes on “kirglik, kuid
ühtlasi pisut kurb ja pisut irooniline” alati või teatavail puhkudel. Ei maksa
uskuda tema olnud tabula rasa ja aegamisi kogenud selle ideaalseks.
Paarist romaanist kombineeritud või ühestainsast. Aga too mees võib minna
niikaugele, et riputab selle sildi igale naisele, kellega tegeleb; tema “mina”
muidugi ei tohi tegelda teissugustega! Kuid tema “allkeha” sageli ei
funktsioneeri küllalt kirjanduslikult! Oh, pettumusi siis ja piinu patustamise
pärast! – Sellest näitest jätkub, sest inimkonna elu koosneb tuhandeist
taolisist veidrusist.
Võimalik, et enamik inimese eluavaldusi, tema
sihid, ideaalid, “tõekspidamised”, põhimõtted, terve tema näidendiosa – on
ainult selleks, et pääseda mõtlemisest. Mõtlemine on inimesele sama vastik nagu
lapsele õppida ükskordühte või võõrast keelt. Igatahes, saamahimu kohta
Stevenson ütleb õieti: You wish to possess them in order to think no more
about them.[2] (Will o' the mill)
Selle korrelaadiks on hirm igasuguse liikumise
eest. Keegi ei taha tunnistada, et ta eile eksis, kuigi see tähendab ju vaid, et
ta on targem näha, on muutunud täna. Mulle on heidetud ette, et ma ei mõtlevat
sama, mida neljateistkümneselt! Emad ei suuda vist leppida sellega, et lapsed
ületavad teatava vanuse! Ja kuidas veel on pahandatud iga muutuse üle
ajalookäigus! Magada on inimkonnale ideaaliks ja unistuste sihiks. Ainult
rahulikuks magamiseks on inimesed seni vajanud absoluutset tõtt. Kristluse
“järelkäijate” paradiis pole igavene elu, vaid igavene unelev mõnulemine.
Paljude budistide nirvaana on üksnes igavene ulmadetu uni. Et mulle see ei
meeldi, sõltub vaid tundest, et olemises on nuhtlus, mitte olemise avaldusis.
Mitteolemine seepärast pole negatsioon, vaid kujuteldamatute võimaluste
kogunimi.
Kindlasti, mõtlemine inimesel on alles sama
rudimentaarne nagu, ütleme, teol nägemine. Päris kindlasti mudakukk ei näe
tähti, meie maailmapildile nad saavad aina olulisemaiks. Umbes nii on meie
mõtlemisvõimega võrreldes nende – mitteinimeste omaga, kes elavad miljonkondade
aastate pärast. Mõtlemine pole ju suutnud veel kasvatada omale organit. Ta elab
alles sidejaoskonna pööningul ning teda aina takistatakse.
Üks hõlpsalt suust väljuvaid väiteid on: oled loll.
Samuti: terve inimkond on loll. Aga ei vääri vaeva konstateerida seda, nagu
muidki endastmõistetavaid vältimatusi. Kui keegi mulle tundtunnilt kordaks, et
mu silmad on kõõrdi – milleks seda rääkida?
Teine ja hullem asi: Inimesed teavad väga hästi, et
kogu elu on vilets ja koosneb kannatustest. Ja ometi nad käituvad nagu
tiisikushaige, kes eelistaks maovähki või pime, kes meelsamini oleks kurttumm.
Keegi pole rahul selle kannatusega, mis on temal; teiste omad on kergemad ta
meelest, sest tema ei tea teistest midagi. Aga lapski arvab, et teise suhkrusai
on magusam!
Kui mõtlejad taipaksid ometi, et erinevad sõnad ei
tähenda erinevaid asju, jõuaks inimesed kõik ühe sammukese edasi. Aga, kui nad
ei taipa isegi seda, et Jumalat võib hüüda mitmeti, mida loota? Ja ometi,
mõtlemise piirideni püüdes ei ole väga erinevate mõtlejate mõtteil enam
erinevusi muus kui termineis. Blake pidas end tõeliseks kristlaseks, mõtles aga
nagu budistid, kelledest ta polnud kuulnud midagi. Tegi inimese “minast”
veidrate nimedega müütilised olendite kompleksid, väites, et kord nad kõik
taanduvad ja kaovad. Teadis iga moraalse hoiaku relatiivsust nöökides, et
helduse osutamiseks on vaja vaeseid teha – iga moraalne tegu vajab moraali
puudumist. Juba 1788, natuke üle 30. eluaasta, Blake ütles, et the Poetic
Genius is the true Man,... the body or outward form is derived from the Poetic
Genius,[3] ütles keha olevat selle, mida meeled tajuvad hingest! Ja 1810
ütles: All Things are comprehended in their Eternal Forms in the divine body
of the Saviour, the True Vine of Eternity.[4] Ja viimati 1820 paigu oli
sellest saanud üliselge väide:
The Eternal Body of Man is
Imagination, that is,
God himself
The Divine Body, Jesus: we are
his members.[5]
Tegelikult on see üksnes protestantliku dogmaatika
ubiquitas corporis Christi tõsiselt võtmine. See aga ühtub omakorda
budistliku dharmakaya teooriaga. Kõik on jumalik! Aga see pole
panteism; Blake ja relativistlikud budistid väga selgesti taipasid tavalise
panteismi viga. “Jumalik” nirvaana oleneb sellest, kuidas inimene vaatab.
Blake'i sõnastuses meelte konstruktsioon annab pluraliteedi mulje, ekspansioon
annab aga “Jeesus on ainus olev”, kes “asus meisse”. Seepärast ongi siis
võimalik öelda, et meie oleme ja meid pole, oleme vaid aatomid suures KEHAS,
kuid jumalikud ainult siis, kui meie kaudu kogetakse ÜHT. Või nagu Blake
sõnab:
To see a World in a Grain of
Sand
and a Heaven in a Wild
Flower,
hold Infinity in the palm of your
hand
and Eternity in an
hour.[6]
Muidugi järgneb siis endastmõistagi, et kõik meie
tunded, tungid, teadmised ja kogemused on illusioonid pääle võime näha “ainult
Jeesust”. Ükski neist ega nad kokku ei moodusta “mina”. Kuid “mina” ei saa
nimetada todagi võimet tajuda ÜHT ega “mittemina” – terve see terminitekompleks
on kaotanud mõtte. Ja just sedasama väitsid budistid-relativistid. Järeldusilt
on parem vaadata eemale, sest need ei sobi kellelegi. Kogu maailm ju usub
võitluse sisse! Võitlus tähendab aga veendumust üksiknähete
olemasolus.
Juba seepärast ei saa ükski hävitaja olla tõeline
kristlane Blake'i mõttes, ta tunnistab üksiknähteid ja teeb valikut! Õige
inimene on kunstnik, kes näeb “igavest” ega kopeeri “loodust”. Seepärast Blake
peab prohveteid ning apostleid kunstnikeks ja vihkab teadlasi, kes ei näe
kõiksust tervikuna. Neilt eeldusilt on tal kaheldamatult õigus. Teadus ilma
sünteesita, analüüsiv ja kirjeldav, on lolluse tippsaavutis (Linné stiili
botaanika või kataloogid tähtede positsioonidega jt.). Koosneb väiteist, mis
sarnanevad “eksperimentaalselt tõestatud faktile”, et sama puu mõõtudelt vähemad
lehed on pisema kaaluga tavaliselt – kuigi esineb erandeid!
Sellinegi seletus maailmale on näiliselt lihtne,
tegelikult täis uusi raskusi. On kindel, et me ei saa öeldud, mis on elevant,
kui Džalal-ud-din-Rumi[7] dervišsid teda katsuvad pimedas siit või säält. Me ei
saa seletada, mis on kimsukapuu, kui kõikide aastaaegade kujud temast tahta
liita. Need lood kehtiksid kõige suhtes, kui suudaksime näha rohkem pisiasju ja
elada kauemini. Aga sellest ju veel ei järgne, et elevanti ja kimsukapuud pole
olemaski. Järgneb alles siis, kui ruumi saame lõhkuda nii, et mahume aatomisse
ja tuhat aastat kahaneb tunniks. Jääb teatav substraat siis, milles need
muutused toimuvad ja seda (mateeriat ehk vaimu) me võime hüüda igaveseks,
oluliseks jne. Aga ehk on see substraatki samuti illusioon nagu tema
“virvendused” – üksiknähted? Kas üldse on midagi primaarset?
Blake ning idealistid väitsid, et kuigi kimsukapuu
sureb, tema vorm on igavene. Blake oli targem selles, et pidas “vormi”
inimeseks, teised ei osanuks kimsukapuuga hakata midagi pääle, koeragi
vormist-ideest pole säilinud muud kui hais. Väitega, et koer tõeliselt on
inimene, pääseb küll ühest hädast. Uusi ning hullemaid tuleb asemele. Mis on
inimene, kas on inimene see punkt, millest enam ei saa kaugemale? Kuidagi pole
pääsemist siis mütoloogiast, teaduslikust või teosoofilisest. Ja mõlema kohta
tuleb Butleriga ütelda, et nad on an expression for our ignorance of our own
ignorance.[8]
Kui tahe suudab mõjustada meeli sellisel määral, et
kuuleme oodatu samme, koguni võime näha teda, kas siis mitte väga palju
sellestki, mida tajume, teadmata midagi eelnenud tahteaktist, ei kuulu samasse
kategooriasse? Rääkimata hoopis “tõekspidamiste” tõesusest – juba Tšuangtse
teadis, et vargaks peetu näib varas. Sama printsiip on rakendatav kõikjale: meie
eelarvamused on meie reaalsust konstitueerivad tegurid, jah, Protagoras! Kui
oleme soovinud kedagi või midagi nimetada õigeks, hääks või kenaks – oh, iialgi
ei tule põhjenditest puudu! Süda on kaval kasutama kurjasti
mõistust.
Tahe valmistab meile palju pahandusi, kuigi ta pole
vaba või ehk just seepärast. Viimati tingib teda ju kõht ja mõni saamahimu.
Tavaliselt samastatakse tahe igasuguste himudega. Aga kõhugi viimne himu on himu
eksisteerida. Aga olla teadlikki eksistentsist. Ja täpsemalt teadlik oma
eksistentsist on see, kes saab valitseda teiste üle nii, et need kaeblevad.
Seepärast on tahegi lõpuks tahe kellelegi “näidata”, kellelegi “ütelda”. Ta on
täidesaatev organ ja ta ülesannete segasus tingib ka piiride ähmasuse tema ja
tunnete ning himude vahel.
Kui tahet suunavad nähted ei oleks nii isekad, siis
vaevalt usundid nii ta vastu sõdiksid ja taotaksid ta rakendamist teisiti. Aga
alles siis, kui inimene taipab, et ta tahtesund pole üksnes kuri, vaid väga
rumalgi, on võimalik tahtmisele raisatud jõude kasutada paremini.
Just siis, kui inimesele ei näi põhjust elada, kui
ta enam ei tee midagi, ei tunne rõõmu millestki, – just siis ta ei taha surra.
Kas seepärast, et ootab tagasi endist? Väga kahtlen. Et tal enam pole kaotada
midagi muud kui see elukene? Ei usu hästi sedagi. Küllap ei saa iialgi teada,
miks raugale surm on vastikum kui lapsele. Rauk vist isegi ei taipa ja muidugi,
minagi raugana teps mitte.
Pole igatahes mingit alust arvata “minaks” tahet,
kuid ka mitte mõistust, tundeid ja tunge, – kui “minaga” mõelda midagi
absoluutset ja muutumatut. Paar kraadi palavikku, nad kõik on teisiti. Isegi
mõtlemine, mille hindud õigusega panid kuuendaks meeleks, tegeleb ju siis väga
kummaliselt nagu skisofreenikul, avastab tõdesid, mis hiljem on koomilised nagu
unenägudest. Kuid teadvuse kaoni liigub inimeses ikkagi päris kindel taip, et
palavik on ta meeled kõik muutnud. Kas teab seda mõistus või teadvus – mis vahe
üldse on neil sõnadel? Mis juhtub temaga siis, kui palavik veel tõuseb ja
inimene hakkab sonima? Kuidas tema kadumisel tekivad väärkujutelmad, – voodist
saab vene lainetel?? Kui vähe on teada inimesest! Arvan, kõrges palavikus
teadvus magab päriselt nagu sügava une ajalgi; meeled funktsioneerivad küll
edasi (mitte nagu unes), aga miski-keski järeldab valesti. Kuid see kehtib vaid
ühe mu kogemuse suhtes palavikus, siiski mitte täiesti. Teadsin küll, et olen
voodis ja miski vägi ei saa pöörata kummuli, ometi hoidsin kõvasti kinni kätega,
et ma õõtsumisel ei kukuks välja. Seinad olid korralikult paigal. Asi endalegi
oli naljakas, naersin, kuigi kartsin. Võibolla loeb, et olin siis alles kümne
aastane. – Kuid kopsupõletiku palavikus – kuulmine ja nägemine juba olid päris
piiratud, seinu ei näinud, mõtelda ei viitsinud (nagu polekski, mille üle
mõelda), aga teadvus püsis selge kogu aja. Neist asjust ma ei saa kuidagi aru,
nad jäävadki vaevama. Ainus, mis neist järgneb kindlasti: kogu tunnetuse,
terve“mina”, iga “tõe” relatiivsus. Vastu võiks väita, et taolisil puhkudel
inimene pole normaalses olukorras. Aga, mis tagab meile, et organism 36,5– 37°C
vahel on võimeline kogema reaalsust õieti (muud tingimused seekord jäätud
kõrvale) ja muidu mitte? Meie“reaalsus” on ehk samuti üldine väärarvamus nagu
mõnisada aastat tagasi dogma orjuse ning parunluse jumalikust päritolust? Kui
miski oleva õigsuses kahelda, tuleb kahelda kõiges.
Ja siingi on asi palju halvem, kui näib. Väide:
reaalsusest saadud pilt, arvamused tema kohta on altid kliimale, toitumusele,
tervislikule seisundile jm., on samuti väide reaalsuse kohta. Milline kliima või
kehatemperatuur tekitas tema, milline takistab tema sündi? Või on see väide ise
“eksemptne”?
Schleichi[9] järgi kaovad narkoosi võimed järgmises
reas: ruumi, aja, kausaalsuse taip, tajumine (Wahrnehmung), kuulmine, nägemine,
kompimine, fantaasia, loogika, minatsoon. Ma ei saa küll aru, kuidas fantaasia
saab kaduda enne loogikat, kuid algus on õige, sest mõned halvad mürgid mõjuvad
samuti. – Kas aga kõik? Kas rida äkki ei olene kasutatud vahendist? Igatahes,
kui ruum, aeg, kausaalsus kuidagi on kõrvaldatud, siis on üliimelik, kui
teravaks lähevad meeled ja kui hõlbus on neid suunata kohalt teise või ühe
asemel võtta teine. Väga lühikese aja vältel inimene võib rakendada mitut, kuid
kõik tajud unuvad niipea, kui teine tuleb asemele. Kaugemale ma pole saanud,
arvan aga, et palavik mõjub taoliselt. Ruum ning aeg ei kaota olemasolu, vaid
on, nagu ei arvestaks “mina” enam nendega; loetu on umbes samuti elus ning
siinsamas nagu lapsel. Küllap selles asi ongi, miks lapse fantaasia on hulga
elusam ja tema meelteaistingud teravamad – päälmised kihid pole kuigi paksud.
Nad vaibuvad ju magadeski.
Kui nüüd sellest reast hakata otsima tõde inimese
struktuuri kohta, tuleneb pisut kindlat ja selget. Ilmselt, teadvus mingist
minast on olemas siiski veel, kui see “mina” enam ei funktsioneeri. Aga rida ei
ole puhtalt geneetiline, meeled on olemas ammu enne kui “mina”, fantaasia,
loogika. Kas on siis teadvus cum grano salis öeldud, meelte
ühendriikide keskvalitsus ja kõik kõrgemad pinnad tema organid? Kolm võimet,
milledel puuduvad füüsilised organid, milledest kausaalsusetaip võiks olla üsna
individuaalne, ruumitaip on aga vist peaaegu täpselt sama kõigil inimestel.
Nõnda on siis Kanti aprioorsed asjad väga hilised, kuigi jällegi mitte
järeldused meeltest vaid pigemini fantaasiast ja loogikast. Kas neil üldse on
reaalset alust, kas nad on vaid vormid, mis keskvalitsus teinud oma kogemuste
paigutamiseks? Kas vaid erinevail printsiibel korraldatud kataloogid? Või on nad
algelised meeled: tuleviku olendeil on nende kogemiseks erilised organid? Seda
ei tea. Ja veider on, et Schleichi reas just ruum, mis paistab silmadega
tajutav, seisab alguses, kausaalsus, näiliselt vähimal määral meeleline, lõpul.
Kuid rida on geneetiliselt õige vähemalt minu suhtes. Mul polnud ruumist taipu
kümneaastaseltki veel, ajast küll.
Klassika materialism on mõttetu niipea, kui
tunnistab ruumi olemasolu. Kausaalsus ja aeg on mateeria aktsidentidena väga
lihtsad, mitte ruum. Ruum ilma mateeriata on mõeldav ja, kui kosmose ainetihedus
on 10–34 g/cm3, on tühja ruumi! Mistahes arvu võttagi, sellest faktist pole
pääsu. Kui aga mateeria kõrval on ruum, ei ole mateeria enam primaarne ja
monistlik seletus universumile on võimalik ainult siis, kui mateeria kuidagi
tuletada ruumist.
Sama halb on teine asi mateeriale, neutroni
olemasolu. Kui mateeria, energia, elekter, liikumine on mitu külge samale
nähtele, siis on võimalik monism. Aga neutroni olemasolu rikub aine mõiste ka
sel juhul, kui teda pidada koosnevaks prootonist ja elektronist. Osa mateeriat
on energeetiliselt neutraalne, osa mitte! Mindki see vaevab. Tahaksin monismi.
Selle saaks vast säilitada mõne uue oletusega aja või ruumi suhtes, kuid ma ei
aima, millisega. Neutron on igatahes nuhtlus, teda ei tohiks ju eksisteerida.
Kas saaks temast lahti oletusega, et ruum on “negatiivne mateeria”? Kuid säärane
nimetus on vaid sõna, mille taga pole midagi. Liiatigi oleks negatiivne mateeria
kujuteldav vaid liikumisena mateeria liikumissuunale vastupidises. Võiks
arutella edasi, et mateeria liikumissuund on aeg, negatiivne mateeria-ruum peaks
siis liikuma vastupidises suunas ajale. Kuigi on võimatu ütelda, mida see väide
tähendab, ta ei tarvitse olla ogarus. Aga siit ilmneb vaevalt seletus
neutronile, tuleneb ehk vaid mingi uus monism, mida ei saa pidada
energeetiliseks, materialistlikuks ega idealistlikuks. Negatiivne aeg peaks aga
siis mahutama tavalise aja samuti nagu negatiivne mateeria tavalise
mateeria!
Teadvus ja “mina” on erinevad vist ainult ulatuses.
Teadvus eeldab kõige tajutu ning kogetu analüüsi tulemusi, “mina” eeldab ainult
oma vastandi olemasolu. Arvatavasti tunnevad loomadki end “minadena”, kuid nende
teadvus on üpris algeline. Kiil püüab liikuvat, olgu söödav või mitte, kanale ei
eksisteeri poeg nägemisele, vaid kuulmisele. Teisi sõnu, teadvus on
mõistuse-mõtlemise produkt, mitte komplekt meelte kaudu saadud andmeid. Aga
terminoloogia on selles asjas väga segane, sest näiteks teadvus ja tähelepanu
sageli täiesti samastatakse, teisal jälle lahutatakse, kuigi tähelepanu on
teadvuse pingutamine tulevikku, nii nagu mäletamine minevikku. On kaunis kindel,
et inimese silmad funktsioneerivad pidevalt, siiski ta paljutki ei näe ilma, et
ta tähelepanu juhitakse sellele. Veel selgemini see avaldub kuulmisega, vähem
muude meeltega. Alles siis, kui teadvuse analüüsi kaudu üks fakt on lahutatud
teisest, hakkab inimene tajuma seda.
Teadvus seepärast on pigemini ruumiline kui ajaline
nähtus. Tema on pigemini kausaalsuse, aja ning ruumi peegeldus kui olemise.
Peegeldus ses mõttes, et kaunis primitiivne olend teadlikult tajumisel kogeb
vaid põhjust, järgmisel astmel aega-liikuvust ning viimati ruumi. Teisigi on
üsna vähe maailmas. Enamiku inimeste maailmapilt on kas staatiline või võitleb
igasuguse muutlikkuse vastu. Kolmandate hulka ei julge lugeda ennastki, sest
sageli unustan universumi välja teadvusest. Põhjuste kogemisest meeleldi
loobuksin, need on sama vähe huvitavad ja õpetlikud nagu haisud või maitsed
maailma olu tunnetamiseks.
Unistan siis muidugi uuest inimesest, kel on veel
üks pentaad või heksaad meeli, milledest viimseid vaevalt taipan kujutella.
Tajun uute võimete võimalust umbes nii nagu olend, kes esmalt tundis päeva ja öö
vahet, võinuks unistada silmadest, mida ei saanud tema ise ega ta järglased. Aga
ükskord nad tulid!
Magu on iga meele ju arendanud selleks, et saada
süüa ja kaitseda ennast. Aga kõik nad on üleannetud lapsed, valetavad emale, et
tegutsevad ainult tema kasuks, kuigi hullavad sageli omapääd. Kui inimene
suudaks teha selgeks maole, et on vaja mingit supernägemist ja superkuulmist
lisaks aja, ruumi ja kausaalsuse tajumisele, – küllap magu arendaks need
organidki ja hävitaks nende materjaliks kompimise, haistmise, maitsmise. Need
oleksid ju vajadusetud siis, kui inimene sünnil juba silmade ja kõrvadevaral
suudaks nad asendada. Ja mingi uus meel, ütleme, kausaalsuse taipamine
maastmadalast (mitte mõistuseaktina, vaid aistinguna), teeks need meeled,
millede abil me maailmast kogeme väga pisut, koguni mõttetuks.
Selles uues pentaadis peaksid siis
vastama:
kompimine – kausaalsusetajumisele,
haistmine ja maitsmine – ruumi ning aja
tajumisele. –
Kahele kõrgemale meelele ma mõistan vaid unistada
paarimehi, ei oska neid kuidagi nimetada. Olen aga veendunud, et mõnedel
inimestel nad on olemas vähemal või suuremal määral – ja nad saavad nende pärast
palju kannatada. Teatavasti on ju absoluutse kuulmisega inimesi vähe veel, neid,
kel on ruumitaju, veelgi vähem ja neid, kel on rudimentaalseltki kaks nimeta
supermeelt, nii pisut, et neid hüütakse jumalikeks.
Ei mäleta enam, kes see oli, küllap vist Butler
jälle, kes arvas, et inimene ei koge valu, vaid võrdleb praegust olukorda
endisega ja taibates nende erinemist ebameeldiva suunas järeldab, et tal on
valus. Kõlab naljakas, aga peaks olema õige. Kui meel ei anna taju, vaid mõistus
ehitab selle üles meelte andmeist, siis peaks ju samuti olema kompimismeelegagi.
Kui aga valu nõnda on mõistuse produkt, siis võiks psühholoogia teoreetilisest
osast kõrvaldada tundefunktsiooni tegurina omaette. Tunded on siis
mõistusediktaadid vastavalt konventsioonidele, üks algne liik mõtlemist. Nad
vallanduvad peaaegu ebateadlikult, mida algelisemad nad on. Vähe leidub vist
inimesi, kes otsustavad: nüüd ma pean tundma valu. Mina pean küll otsustama, kas
ma reageerin vihaga või mitte, paljudel seegi protsess toimub ebateadlikult.
Öeldust peaks järgnema, et tundeid tehes teadlikuks, on neist üldse võimalik
vabaneda. Mõistus ei leia neid vajalised, tema saab nad asendada ja vähema
jõukulutusega.
Paljudel usunditel on olnud üheks sooviks juurida
välja tunded kui automatismid. Vihasemad vastased sellele soovile on olnud kõik
naised ja “elususe” apostlid meeste hulgas. Nende sooviks on inimesest teha
reflekside ja automatismide masin ehk loom ehk tegutsev film. Mõistus on üksnes
selleks, et selliste konventsionaalsete reaktsioonidega mängida vastavalt
kombinatsioonide ja permutatsioonide reegleile – ja selleks, et asetada teisi
inimesi soovitud automatismi toovasse olukorda. Aga tal ei tohi olla ütlemist
automatismide kohta. Ka ebatavalised automatismid pole soovitavad, sest
takistavad mängu dramaatilist arengut.
Olen päris veendunud, et vähemalt koeral puudub
ruumi taju üldse. Ta muidu ei vihkaks liikuvat, eriti aga ratast. Aga kuidas ta
ruumi tajumata kogeb liikumist, mis see on talle? Kas ime, midagi olla
tohtimatut ja seepärast ta püüab seda tappa, kartes ja vihates? Tõepoolest on
sama raske mõista inimest, kes vaenab teist moraalsest nördimusest. Kuid
selliseid leidub küllalt – “teisitimõtlemine” on ehk inimkonnale sedasama, mis
koerale liikumine. Ma ei leia muud seletust, kuigi hädapärast vast võiks
liikumist koera seisukohalt vaadelda kui sündmust, mis talle tundub põhjusteta
ja seepärast vastu tema looduse seadustele.
Võib olla, tõelise looma ja tõelise inimese vahe ei
seisne muus kui ses, et inimene mäletab oma kogemusi kauemini ja suudab enda
hõlpsamalt rabeleda lahti mõnest harjumusega sunniks muutunud reaktsioonist,
liiatigi, tal on selliseid ühel hetkel ometi rohkem kui loomal samal hetkel.
Lapsed ja paljud inimesed surmani – on loomad, koosnevad kaunis piiratud arvust
automatismest. Peavad ebamoraalseks ja ülekohtuks, kui inimene kolmekümneselt
erineb sellest, mis oli kahekümneselt, pahanduseks on neile kõik muutused.
Teatavad reaktsioonid on neil selged, uutest kogemustest (mida nad ei taha) nad
järeldavad vana, poevad mööda neist ja unustavad peatselt. Ainult muutus, ainult
liikumine – see vallandab neis “püha viha”, moraalse meelepaha. Võibolla
koeralegi tuletab liikumine meelde ta oma kadumist ja surra-vananeda tema ei
taha. Nagu sellised inimesedki.
Kuskil on inimese elukäigus põhiline viga.
Neegrilapsed on teatava eani jõudsamad arenema ning intelligentsemad eurooplaste
lastest. Nende hulgas omakorda on andekaid rohkem kui täiskasvanute seas.
Keskmine austraallane mängib paremini malet kui tavaline valge. Ja teises
suunas: allpool oma vanusele vastavat intelligentsitaset seisev läti tüdruk
taipas teiste inimeste mõtteid. Hüpnoosiski võivad inimese kõik võimed olla
võimsamad, mitte ainuüksi meeled. Õppida on hõlpsaim, kui ei mõelda õpitavale,
ei tuubita ka mehhaaniliselt, vaid kuidagi kujutellakse. Taolistest olmadest mu
meelest järgneb, et inimesel on esialgu mingi võime algmed, kuid see aegamisi
atrofeerub, sest tavalises elus midagi takistab kasutamast teda.
Olen püüdnud alati kasutada ja virgutada seda
tukkumajäävat võimet. Taipasin asjaloo säärasust juba üliõpilasena ning hakkasin
oletama, et ebatavalist saab hoida vaid ebatavalisega. Sellest kõik mu
veidrused. Huvi kõige ebahariliku (inimeste, fantastilis-utopistlikkude
romaanide, mürkide, absoluutse pornografistika, analüütika printsiibelt veidrate
keelte jm.) vastu. Aga ka tüdimus inimestest, kes kaksjalgselt ja
“tervemõistuslikult” seisavad elus ja mulle tunduvad vaimult kretiinid. Nagu
paleontoloog, kes ühe luu varal rekonstrueerib olese, uurin minevikku, lootes,
et talitades nii, virgutan varjusurmas viibiva võime. Aga seni ma pole
saavutanud muud kui “selgema pilgu”. Võime pole aktiivne. Arvan ta jäävat magama
siis, kui inimene teab end omandanud normikohase sõnastikukasutamise ning
vastavad komplektid meelteandmeid ja mõistuse verdikte. Kui teatav kataloog
tunnistada reaalsuseks, siis see nimetu võime uinub ega ärka enam. Hoolimata
kõigest ta tukub minuski. Seepärast pole usk kataloogi sisse ainus õnnetus
sellele võimele, mille pidevas olemasolus ma ei kahtle. Ja minu vahendid pole
piisavad.
Tahaksin väga, et ta oleks virge nagu nägemine. Aga
ta funktsioneerib kuidagi läbi udu, hetketi ütleb mulle tulevikku, vahel
valgustab minevikku, nagu Hoosea ja Hesekieli puhul ilma reflekteerimiseta. Kuid
ma suren, kogemata tema ärkvelolekut, ei tea enam, mida teha tema vabastamiseks
tõkkeist. Ja seepärast mu eluaeg on kulutatud asjatult. Vahel loodan, et surm
vallandab tema kammitsatest, vahel kahtlen selleski. Ma ei suuda ju uskuda, et
kiviaja kunstnikest pääle surma saanuks matemaatikuid, kuidas minust siis see,
kes tahaksin olla!?
Fechner[10] on liialt lobisenud, kindlasti mõndagi
arutlenud valesti, aga ta on mõistlik mees. Ütleb ühes uuemas filosoofilises
teoses lugenud lause: Die ganze Natur überhaupt hat eine andere Bestimmung
als die der Basis und des Organs für diemenschliche Entwickelung nicht; der
Mensch ist die Spitze und der Herr der tellurischen Schöpfung, wo in der
Beziehungauf ihn alles einzelne seine Bestimmung findet.[11] Ei tea, kes –
küllap Hegel või Feuerbach. Aga Fechner selle kohta ütleb lihtlabaselt: tobedus.
Inimene juba seepärast ei saa olla maise arengu piir, et ta ise areneb edasi.
Fechner uskus tuleviku inimese erinevat praegusest nagu liblika tõugust. Arvas,
et inimene hakkab lendamagi. Ainult enne pidavat lennukaks muutuma inimese
mõistus, tema inneres Flugwerkzeug,[12] siis tekkivat das äussere
in einer neuen Wandlung der Geschöpfe (Zend-Avesta /4/1919 I, 92j
II, 56 jj.). [13] Seegi on vist õige ja ma mõtlen, et mu püüd virgutada kängunud
võimet on midagi väga lähedast Fechneri unistusele. Julgen arvata, et Fechneri
kõrgeim maine olend pole fantasm. Mingi kirjude tiibadega pää või silm, kes
lendab või ujub õhus, on käteta-jalgadeta, puutub maaga kokku ainult
katsesarvede taoliste organitega.
Kui mõttetu on ajada taga “miks?” ja pidada
vastamist sellele teaduseks, järgneb kasvõi sellest, et jääajad võivad olla
tekkinud vähemalt kümnel põhjusel. 1) Päike satub külmemaisse aladesse kosmoses;
2) kiirgus kahaneb sisemisil põhjusil; 3) Maa orbiidi ekstsentrilisus muutlik;
4) telje kaldenurk muutub; 5) mandrid nihkuvad tuumal; 6) mandrite kõrgus ja
areaal muutuvad; 7) ookeanide soolsus muutub; 8) maa sisesoojus kõigub; 9) CO2
kvantum õhus kõigub; 10) vulkaanide aktiivsuse kõrgperioodil koguneb õhku
liiasti tuhka. Vaevalt neist kunagi on tulnud arvesse ainult üks.
Muiste kogusin jutte, mis seletasid, kuidas
teatavad loomad “võitluses olemasolu eest” on ometi säilitanud või hankinud
ülearuseid, koguni enestele kahjulikke organeid. Oli neid tosina ümber, siis
taipasin, et lihtsam olnuks koguda vastupidist. Enamik põhjendusi seisnes ju
selles, et näidata: kuidagimoodi olid need iseärasused või on, või muutuvad
tulevikus kasulikeks! Lausa nagu Piibli “pahanduste” olematuks
seletused.
Selgeimad mäletan mõtted olnud pärast üht
sünnipäeva. Olin joonud viina, mis on vastik asi. Võtsin püramidooni, fenamiini
ja vitamiine. Ärkasin paar tundi hiljem ja mõtted olid nii värsked nagu vahel
meeled. Just nagu meeled kadunuksid mõtlemisse. Kõik “jumalatõestused” seisid mu
ees nagu pildid-geomeetrilised kujundid. Ei tarvitsenud juurelda nende vigade
kallal, nägin neid. Nauding mõtelda selgelt on vähemalt sama tugev, kui näha või
kuulda kõrvalmõjudeta. Seletan asja nii, et alkohol viimati oli halvanud meeled,
fenamiin aga virgutas mõistuse. Aga nüüd ma ei leia enam õigeid koguseid.
Igatahes see unetu elamus une keskel lohutas mind. On teid selle saamiseks, mida
tahan. Mul pole raha ega aega kordamiseks. Mõtlen, et kauaaegsemad katsed
teeksid säärase oleku habituaalseks.
Arvan maailmas seni elanud vaid kolm täiskasvanud
inimest, kes on jumalikeks tunnistatud seks, et vabandada enda jäämist
kuueaastaseks. Laotse, Buddha ja Kristus. Nende täiskasvanus avaldub selles, et
nad eitavad kausaalse aheliku tunnetuslikku väärtust. Lükkavad ta kõrvale ja
deklareerivad, et sündmuste juures pole vaja küsida immanentset põhjust, – “kas
on pattu teinud tema või ta vanemad?” Keskmisele inimlapsele on selle küsimuse
vastamisega asi pandud ad actas, täiskasvanule pole vastus oluline. Ka
siis mitte, kui ta kausaalse aheliku asemele paneb habituaalse sündmuste
järjestuse. Aga nende täiskasvanus avaldub selleski, et nad ei tunnistanud ühtki
kataloogimisviisi ega arendanud uusi. Kristus ei lasknud end nimetada hääks,
laskis Jumala hoolida häist ja halvust. Juba vaid nende kahegi erinevuse pärast
on Laotse, Buddha ja Kristus täiskasvanud. On palju ka muud, nagu
emotsionaalsuse lapsikuks pidamine, rumaluse arvamine “patuks” jm. Nad on
jumalinimesed.
Pärastised põlved tegid nad jumalaiks. Sest ainult
nii oli neid võimalik likvideerida, uskuda nende olemasolu (kui kaval võte teha
seegi kaheldatavaks!), nende õpetust ja – jääda sekssamaks, mis oldi! Filosoofe
(ja napooleone) püütakse kopeerida, jumalaid ei tarvitse ega saagi! Kahel kohal
see avaldub eriti selgelt. Pauluse ja Jaakobuse ideoloogia vastandlikkuses ja
ühes Wellsi jutus – kummalgi pool inimesil endil pole taipu, kuhu nad
tüürivad.
Kaheldamatult Paulus mõistis õieti Kristust.
Inimene saab õndsaks-täiuslikuks uskumisega-autosugestiooniga, mitte teatava
koodeksi-kataloogi järel tegutsemisega. Sest viimane arvamus eeldab maailma
jagunevaks “tehtavasse” ja “mittetehtavasse” – on seega lapsik, mehhanistlik.
Kuid Pauluse väide on õige ainult siis, kui Kristust võtta esimesena vendade
hulgas, mitte aga siis, kui ta on inimkonnast erinev ja saavutamatu jumalus.
Uskuda Kristuse sisse tähendab uskuda, et “minagi” lähen Kristuseks. Või puht
juriidiliselt väljendatult: pretsedent on olemas ja tee on vaba. Ainult ses
mõttes on Kristus Lunastaja. Nagu olend, kes on käinud Kuu pääl, sellega
kummutanud eksiarvamused, et Kuud pole, et ta on usuobjekt vaid, et pääs sinna
on võimatu. Pole oluline, et “mina” ise teen täpselt sama järgi, uskudes seda,
saan omaks Kristuse kogemused. Aga niipea, kui Kristus on Jumal, on kogu see
õpetus väär. Et Jumal on käinud Kuul, ei avita mind kuidagi. Ma võin seda uskuda
ja väriseda nagu Jaakobuse kuradid. Siis“minu” lunastus tõepoolest avaldub
ainult mu tegudes, usk sellesse, et Jumal “minu” on lunastanud, ei lunasta mind.
Ma ei oska küllalt selgelt sõnastada seda erinevust, mis ometi on väga selge ja
lihtne. Kui “mina” usun, et – olen saanud Kristuseks, siis ei vaja “mina” mingit
koodi; ma teen tema tegusid. Teod on endastmõistetavad, aga sekundaarse
tähendusega. Tõepoolest on tähtis, et olen uus kreatuur ja elan uut elu. Kui aga
“mina” ainult vabanen patusest loomusest, siis vajan kohe uut koodi käitumiseks,
tähtsad on minu teod, mitte mu uus loomus. Seda tegelikult pole olemas veel,
seda ma ehitan alles oma tegudega. Kahtlane, kas kunagi saan valmis.
Need kaks hoiakut, pikk ja lühike tee, on äärmused,
millede mõtteviis on selge. Vahelmised, mida leegion, ei kõlba kuskile.
Semipelagianism ja teda rajav diofüsitsism on veel midagi,
aga alaline õõtsumine semipelagianismi ja ühe või teise äärmuse vahel on hirmus.
Jaakobuse, monofüsiitide viga on ilmne – tulemus on reformeeritud juutlus. Aga
ka Paulus läheb vigaseks niipea, kui rõhk on pandud usule ja mitte “uuele
loomale” ja uuele elule – armastusele. Paulus nägi seda isegi, et usk ja lootus
pole suurimad. Aga Jaakobus ei taibanud vist, et “armastus” on enam kui teod. Et
ta on uus hoiak kõige suhtes ning vaba dualismist ja üle igast eetikast. Pole
“tehtavat”, “mittetehtavat”, hääd ega halba, kui armastatakse. Ja see armastus
juba seepärast ei ole emotsionaalne. Ta pole võrreldav vanemate ega noorte
armastusega, sest, – ta ei nõua midagi, ka mitte vastuarmastust.
Marki on oli viimane, kes mõistis Kristust ja
Paulust. Pärast teda positi ja soperdati. Ja mina, mu eluaeg on kulunud ära
selle fakti taipamisele ning jaakobusliku vaateviisi väljajuurimisele enesest,
vast ka – rääkimisele oma taibust. Aega pole olnud elada “uue kreatuurina”. Ja
seepärast mind väga liigutaski Wellsi Men like Gods. Tema utoopilises
maailmas the whole world followed that Teacher of Teachers, but no one
worshipped him.[14] Wellski taipas, et inimesed oma tahtmatuse peitmiseks,
kuid ometi tundes, et Kristusel on õigus, played a trick upon their own
uneasy consciences by treating him as amagical god instead asof a light to their
souls.[15] Ta ei räägi suuremat Kristuse õpetusest, aga tol kohal see pole
oluline. On aga väga oluline, et tüüpiline pastor kuidagi ei saa leppida
maailmaga, kus ei kummardata Kristust, vaid, sõna reaalses mõttes, “käiakse ta
järel”. Isa Amerton ei saa öelda muud kui: I don't understand this. It is
too terrible. I am at a loss. I do not understand.[16]
Sellist hoiakut Kristuse suhtes on saksa
idealistid-teoloogid õigustanud, väites Kristuse saavutatamatuks sihiks, kiites
rännakut ja otsimist, mitte sihti ja leidmist. Nagu peljates, et Kristuse
taoliseks saanud inimesel on igav ja tal pole midagi enam püüda! Kristus ise ei
pidanud end nii lõplikuks. Iga sihi taga on uus siht, kuhu lõpeb tee, ei tea
meie. Kui me aga tunnistame sihi juurdepääsmatuks, see tähendab, räägime
kõndimisest, lootes, et sõnad ongi liikumine! Kristuse oleme siis lükanud
taevasse valmistama paradiisi, kuhu meie ei suvatse minna. Maailma me teada ei
taha, sest ta kõneleks meile uuekssaamisest. See oleks meile äärmiselt ebamugav.
Teaksime ju, et tal on õigus, aga me ei viitsi olla muud kui “normaalsed”
inimesed!, s.t., et kõik peab jääma nagu on, et Kristuselegi olnuks parem elada
normaalset elu. Meie ise oleme need õiged ja kõiketeadjad. Aga meiega ei sure
tarkus ära. Hoolitseme ju, et lapsed situksid samasse paika, kuhu
vanemad.
Kõik see on väga hale. Aga, mis ma nutan, oh Jumal
– minu elu on kulutatud selle taipamiseks. Ma pole parem nendest, kes ei taha.
Oskamatus ei vabanda, süüdistada teisi, et nemad mind ei lase, ma ei saa. Sest
ikka veel mõtlen: vast ei takista mind “normaalsed inimesed”, vaid Jumal. Ma ei
ole veendunud, et olen “uus kreatuur” ja seepärast – ma ei olegi.
Märkused ja viited
[1] Tšandrakirti – Madhyamika, “kesktee”
koolkonna esindaja budismis. Elas 8. saj. e. Kr. ja püüdis esitada Nagarjuna
õpetust tema algsel kujul. Rõhutas loogiliste otsustuste
suhtelisust.
[2] “Sa tahad seda omada selleks, et sellele enam
mitte mõelda.”
[3] “Luulevaim on Tõeline Inimene, ...keha või
väliskuju on pärit Luulevaimust.”
[4] “Kõik asjad sisalduvad nende igavikulisel kujul
Lunastaja jumalikus kehas, igaviku tõelises viinapuus.”
[5] /“Inimese igavene keha on kujutlus, see
on,
Jumal ise
Jumalik keha Jeu'a, Jeesus: me oleme tema
liikmed.”/
[6] /“Näha maailma liivateras
ja taevast metsalilles,
hoida lõpmatust su peopesal
ja igavikku ühes tunnis.”/
[7] Džalal-ud-din Rumi (1207-1273), pärsia
luuletaja, müstik. Tema kauni keele ja kujundliku ilmekusega looming on olulisel
kohal pärsia ja türgi kultuuris.
[8] “meie enda teadmatuse väljendus meie teadmatuse
jaoks”
[9] Carl Ludwig Schleich (1859-1922), saksa arst ja
kirjanik. Avaldas arstiteaduslikke, filosoofilisi ja biograafilisi
töid.
[10] Gustav Theodor Fechner (1801-1887), saksa
psühholoog ja filosoof, eksperimentaalse meeltepsühholoogia rajajaid. Vastandas
füüsikalis-matemaatilise maailmapildi hingestatud meelelisele
maailmale.
[11] “Kogu loodusel üldse on teine määratlus kui
olla inimese arengu baasiks ja organiks; inimene on telluurse loomise tipp ja
isand, kus temaga suhestatult leiavad oma määratluse kõik
üksikasjad.”
[12] “seesmine lennuaparaat”
[13] “välispidine loodu uues muutumises”
(Tsiteeritud Fechneri teost Zend-Avesta oder über die Dinge des Himmels und
Jenseits)
[14] “Terve maailm järgis toda Õpetajate Õpetajat,
kuid keegi ei pidanud teda Jumalaks.”
[15] “nad tüssasid omaenda musta südametunnistust,
suhtudes temasse kui maagilisse jumalasse, selle asemel et näha temas oma
hingede valgust.”
[16] “Ma ei mõista seda. See on liiga kohutav. Ma
olen kimbatuses. Ma ei mõista.”
Allikas: Uku Masing
"Pessimismi põhjendus" http://www.apollo.ee/pessimismi-pohjendus.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.