Nii meditsiinitöötajad kui ka avalikkus nõustuvad,
et stress on üks olulisimaid tegureid selliste haiguste või haiguslike
seisundite väljakujunemisel nagu südameatakk, kõrge vererõhk, haavandid ja
neuroosid.
Trend tunda sügavamat huvi erinevate stressorite ja nende toime vastu
märgib pöördepunkti diagnostikas ja haiguste mõistmisel, sest see arvestab
tõsiasja, et emotsionaalsed pinged tõepoolest lõhuvad füüsilist keha. Isegi kui
stressi mõju nähakse ainult ühe haiguste põhjustajana mitmest, on inimese
emotsioonide tunnistamine füüsilise tervise osaks viinud traditsioonilise
meditsiini silmitsi holistilise tervisekäsitusega: enamik füüsilisi haigusi
tuleneb emotsionaalsetest, hingelistest ja vaimsetest kriisidest.
Kuna stressiuuringud lisavad tõendeid emotsioonide mõjust tervisele, on
nüüdseks vältimatu, et traditsioonilise meditsiini avastused sulanduvad viimaks
ühte holistilise tervisekäsitluse põhimõtetega, sest mõlemad valdkonnad on
avastamas üht ja sama tõsiasja: emotsioonid avaldavad füüsilisele kehale
otsustavat mõju. Isegi kui traditsiooniline meditsiin suhtub neisse
seisukohtadesse ettevaatlikumalt, on uks juba avatud.
Termin “stress” on justkui kahte meditsiinilist maailma ühendavaks sillaks
– see on ohutu kõlaga sõna, mis kirjeldab traditsiooniliste arstide jaoks
ebamugavaid nähtusi. Tunnistamata ametlikult emotsionaalset, hingelist või
vaimset kriisi, räägitakse “stressist”, et kirjeldada ühe üldistava sõnaga
nähtusi, millest holistilised arstid ja tervendajad räägivad vabalt, õigete
nimedega, kui inimeste reaktsioonidest eluraskustele.
Üldiselt iseloomustab haigestunud inimesi kaheksa peamist tervist
laostavat käitumismustrit.
Esimene muster hõlmab lahenduseta jäänud või
sügavalt häirivat emotsionaalset, psühholoogilist ja vaimset stressi inimese
elus. Stressi allikas võib peituda lapsepõlves, mil tuli taluda äratõukamist või
ebaõiglust, kuid tegemist võib olla ka lähimineviku sündmuste, näiteks abikaasa
surmaga. Ükskõik millist tüüpi stressiga on tegemist, see ei pea avalduma
dramaatiliselt ega isegi märgatavalt, et olla tõeline. Lahenduseta jäänud
probleemide või häirivate olukordade mõjul tekkinud stressi esineb suurel määral
iga haigestunud inimese elus.
Teine kindel muster on seotud sellega, millises
ulatuses valitsevad inimest negatiivsed uskumused ja tõekspidamised. Igaühel
meist on oma positiivsete ja negatiivsete uskumuste, hoiakute ja kogemuste
süsteem.
See, mida inimene arvab Jumalast, teistest inimestest, saatusest ja õnnest,
mängib elus väga suurt rolli. Meie uskumused on tihedalt seotud emotsioonidega,
mõjutades emotsionaalseid reaktsioone elusündmustele. Jõuduandvad uskumused ja
positiivsed hoiakud on kehalise ja vaimse tervise säilitamisel otsustava
tähtsusega.
Haigestunud inimestel seevastu on sageli uskumuste süsteem, mis
õõnestab nende elujõudu ka mõningatest positiivsetest hoiakutest või
arvamustest hoolimata. Näiteks, inimene võib olla haritud ja andekas ning
jätta mulje, et kõik siin ilmas töötab tema kasuks, kuigi selle illusoorse
välispinna all peitub madal enesehinnang, mis paneb inimese uskuma, et ta ei
vääri edu. Madalast enesehinnangust saavad alguse läbikukkumised, nendest
omakorda kibestumine ja viha ning tulemuseks on haigestumine.
Kolmas muster, mis haigestumisel suurt osa
mängib, on võimetus armastust jagada ja vastu võtta. Inimeste elud keerlevad
ümber armastuse ja kui lähisuhted on stressirohked, võib füüsiline tervis
kergesti üles öelda. Inimene, kes elab oma elu armastuse ja inimliku soojuseta,
on esimene, kelle haigused üles leiavad.
Neljandaks haigusi põhjustavaks omaduseks on
huumorimeele puudumine ja oskamatus eraldada lihtsaid tühiseid probleeme
tõsistest ja olulistest. Kindlasti on elus olukordi, millega kaasnevad tugevad
emotsioonid. Siiski ärritume sageli sündmustest, mis ei paiska maailma segi,
vaid on üksnes igapäevaelu ebameeldivused. Tasub õppida, kuidas pisematest
probleemidest lahti lasta, et vältida selliseid tervisehädasid nagu kõrge
vererõhk, migreen ja maohaavad. Naer on ääretult tervendav. Oma hädades millegi
naljaka nägemine ei tähenda, et me elu tõsiselt ei võta. Pigem on see märgiks
inimese loomuomastest transtsendentsetest omadustest.
Viies tervisele mõju avaldav käitumismuster
puudutab otsustusvõimet ja oskust enda tegevust korraldada. “Ma olen oma elu
peremees” on tunduvalt elutervem ja loomulikum mõtteviis kui mõte, et sul on oma
elus kõigi ja kõige üle kontroll. Inimene võib hoida oma elu kontrolli all ja
saada selle käigus südameataki – tänu stressile ja närvipingele, mille tekitasid
pingutused välise maailma sündmusi juhtida.
“Ma olen oma elu peremees” tähendab oskust sätestada tingimusi, milles elu
möödub, isegi kui need peaksid tähendama esialgsetest plaanidest loobumist või
nende muutmist. Enda peremeheks olemine ei tähenda tingimata, et kõik läheb nii,
nagu sa tahad. See tähendab oskust osaleda vastastiksuhetes, anda ja vastu
võtta, olla paindlik, arvestada teiste vajadusi ja saada seda, mida vajad, tänu
oma sisemisele tugevusele ja enesekindlusele. See tähendab oskust kehtestada oma
tahet enda jaoks oluliste valikute tegemisel.
Iga inimene peab tundma, et tema otsustab oma elu tähtsate küsimuste üle.
Kui valikuvõimalus on pärsitud, tekitab see inimeses emotsioone, mis viivad
sageli haigestumiseni. Seda seepärast, et isikliku valikuvabaduse piiramine toob
kaasa viha, vaenulikkust, hirmu ja raevu. Haigestunud inimeste lugudest võib
sageli kuulda, et nende valikuvabadust piirasid neid käsutanud isikud või et nad
tundsid, et nende valikuid ei austata.
Kuues muster on seotud sellega, kuidas inimene
oma füüsilise keha vajaduste eest hoolitseb. Toitumine, liikumine, suhe
uimastite ja alkoholiga, samuti geneetiline pärand moodustavad tervise
vundamendi. See, kui palju tähelepanu inimene pöörab oma emotsionaalsele,
füüsilisele ja keemilisele stressile, mõjutab väga suurel määral füüsilise keha
elujõudu ja vastupidavust.
Seitsmendaks haigestumist mõjutavaks teguriks on
“eksistentsiaalne tühjus” ehk kannatus, mis käib kaasas elumõtte puudumise või
kaotamisega. Kadunud hing või sihitult ekslev inimene on haigustele väga
vastuvõtlik, sest elumõtte puudumine viib meeleheite, depressiooni ja enese
väärtusetuse tundeni. Füüsilist keha mõjutavad tühjusetundega kaasnevad kannatus
ja emotsioonid tugevalt. See on haigestunud inimeste sagedane kaebus.
Kaheksas muster, mis sageli haigestumiseni viib,
on kalduvus eitada. Tihti on stressi allikaks oma intuitsiooni ja teadlikkuse
blokeerimine ning teatud olukorral jätkuda laskmine, tegelemata probleemiga
sügavuti.
Igaühe elus võib esile kerkida probleeme, mida on raske tunnistada –
näiteks lapse uimastisõltuvus või halvad abielusuhted. Probleemi teadvustamine,
mis tähendab sellest rääkimist, muudab valuküsimuse reaalseks ja seda pole
võimalik enam eitada. Raskuste eitamine ja nende arutamisest keeldumine ei tee
neid veel olematuks. Eitusega loodud stress võib inimkehale äärmiselt laastavalt
mõjuda.
Paljud patsiendid on haigusest tervenedes öelnud, et nad lihtsalt ei
suutnud silmitsi seista mõne eriti närvesööva probleemiga oma elus. Haiguse
avaldudes on probleemi edasine eitamine võimatu ja valuküsimusega silmitsi
seismine toob rahu, mida pole seni kogetud.
Need haigestumise seaduspärasused on viinud järeldusteni, et iga inimene
osaleb otseselt, kas teadlikult või alateadlikult, isikliku reaalsuse loomisel,
kaasa arvatud tema tervis. Vahendid, mida selles loomeprotsessis kasutame,
peituvad meis endis. Nendeks on meie hoiakud, emotsioonid ja uskumused ning oma
vaimse mina teadvustamine.
Kui hakkame oma sisemist jõudu paremini mõistma, toimub meiega kaks asja.
Esiteks saame aru, kuidas emotsioonid, hoiakud ja uskumused meie tervisele või
haigestumisele kaasa aitavad. Teiseks omandame oskuse end tervena hoida,
mõistes, et negatiivsed hoiakud vallandavad füüsilises kehas negatiivseid
reaktsioone. Kui see teadlikkuse tasand on saavutatud, ei saa negatiivsus enam
nii kergesti meie üle võimust võtta, sest me oleme teadlikud, et negatiivsed
emotsioonid viivad suure tõenäosusega haigestumiseni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.