Arusaam, et me loome ümbritsevat reaalsust oma emotsioonide, hoiakute ja
uskumustega tungib inimeste meeltesse mitmeid teid pidi – kvantfüüsika,
holistilised terviseõpetused ja idamaised filosoofiad, kui vaid mõningaid
nimetada –, ei ole sellest piisanud, et vaimujõu idee täielikult omaks võetaks.
Idees peituva jõu vabastab usk sellesse ideesse, mitte intellektuaalne asjast
arusaamine. Süda peab olema kooskõlas vaimuga, muidu ei suuda inimene
ühelegi väljakutsele täielikult pühenduda, eriti tervendamisele. Sealjuures
on südame kaasamine palju tõsisem väljakutse kui meele tähelepanu
köitmine.
Isegi kõige paremates tingimustes on maailmavaate muutmine raske
ülesanne, sest see paneb kahtluse alla meie senised arusaamad energia ja
mateeria suhetest – või vaimu ja keha suhetest, kui asi puudutab tervist.
Visualiseerimise õppimine on üks näide blokeeringust, mis energiatega
töötamisel ja “mõtte reaalsuse” tunnustamisel sageli ületamist nõuab.
Visualiseerimine on meetod, mis kasutab kujutlusvõimet (vaimusilma)
kindlatel eesmärkidel, näiteks keha tervendamiseks. Visualiseerimise tööpõhimõte
seisneb selles, et keha teeb, mida mõistus teha käsib. Mõistus saadab kehale
teavet sõnade, emotsioonide ja kujutluspiltide abil.
Kui haigestunud inimesed otsustavad kasutada visualiseerimist, tuleb
selleks hoolikalt ja põhjalikult valmistuda. Esmalt tuleb inimestele tutvustada
kontseptsiooni, millel see meetod põhineb, ning nad “ümber õpetada”, et nad
mõistaksid, kuidas mõtete ja emotsioonide abil kehalist tervist taastada. Uue
meetodi usaldama hakkamine nõuab aega ja kogemusi ning kuna aeg on haigestunud
inimesele väga hinnaline tegur, oleks asjatundlik juhendamine algul kui mitte
hädavajalik, siis vähemalt soovitatav.
Teiseks tuleb inimesed täielikult ümber häälestada, et nad ei kasutaks
visualiseerimisel sama hoiakut, millega on harjunud traditsioonilise meditsiini
puhul. See tähendab et inimesi tuleb teavitada visualiseerimise erinevusest,
võrreldes ravimite kasutamisega – ravim mõjub automaatselt ega nõua teadlikku
tähelepanu. Ravim teeb töö patsiendi eest ära. Visualiseerimise puhul teeb töö
patsient.
Ravimite puhul on oluline ka ajafaktor – teatud aja möödudes võib patsient
tunda, kuidas need mõjuma hakkavad. On äärmiselt tähtis mõista, et
visualiseerimise mõju ei ole nii ilmne kui ravimite mõju ning et ajaline tegur
kaotab visualiseerimise puhul teinekord tähenduse. See, kui hästi
visualiseerimine “töötab”, oleneb paljudest individuaalsetest teguritest. Igaüks
ei suuda enda emotsionaalseid ja vaimseid võimeid täie selguse ja keskendumisega
rakendada. Inimesed ei ole tööks sisemaailmaga võrdselt võimekad. On neid, kes
on sisekaemuses väga kogenud, kuid paljud on terve senise elu aktiivset siseelu
vältinud.
Olulised mõjutajad on ka patsiendi haiguse tüüp ja tervislik seisund,
samuti allasurutud stress ja selle põhjustajad. Nende võimalike eripäradega
tuleb arvestada, otsustades, kui suurt abi võib visualiseerimine tervenemisel
anda.
Isegi tervele inimesele on uue oskuse omandamine suur väljakutse, mis nõuab
selle tööpõhimõtete mõistmist. Kui inimene seisab silmitsi tõsise haigusega,
võib uue mõtteviisi ja vaimse praktika õppimine osutuda ülejõukäivaks. Vanu
mõtte- ja käitumismustreid pole kerge muuta. Lisame sellele asjaolu, et paljude
haigustega kaasneb piinav valu ja kurnatus, ning püüame aru saada, kui raske
võib olla sellises seisundis midagi uut õppida.
Ma töötasin kord ühe maovähki põdeva mehega. Dan soovis visualiseerimist
kasutada, sest see tundus talle mõtteka ja põhjendatuna. Ma rääkisin temaga
vajadusest oma mõtted ümber kujundada ja sellest, et ei tasu arvata, nagu
mõjuksid holistilised meetodid samamoodi nagu ravimid. Soovitasin talle
visualiseerimise hõlbustamiseks helikassette, sest juhiste kuulamine aitab
paremini keskenduda.
Dan suhtus asjasse entusiastlikult ja koostas endale kohe
visualiseerimiseprogrammi, mis nägi ette kakskümmend minutit harjutusi hommikul
ja õhtul.
Kahe nädala pärast tuli mees minu vastuvõtule. Ta võttis taskust kassetid
ja teatas: “Need ei tööta.” Algul arvasin, et kassetid olid katki läinud. Kuid
ta rääkis, et oli kaks nädalat usinalt kassette kuulanud ja “see” (salvestus,
mitte visualiseerimine) ei ravinud teda vähist tervemaks.
Meenutasin Danile meie varasemat vestlust, mille käigus selgitasin, et
kassetid iseenesest ei ravi midagi. Kassetid on ainult abivahendiks parema
keskendumise saavutamisel ning keskendunud visualiseerimine on see, mis
ravitoimet omab.
See vestlus jäi mulle väga eredalt meelde, sest hoolimata minu korduvatest
põhjalikest selgitustest visualiseerimise ja kassettide kasutamise asjus soovis
Dan, et visualiseerimine toimiks samamoodi kui tabletid. Kuigi ta sai
visualiseerimise põhimõtetest mõistusega aru, tuli meie vestluse käigus ilmsiks,
et Dani ootused (ja seega kogu tema emotsionaalne energia) vastasid ikka veel
tavameditsiini mudelile.
Tänu vahejuhtumile Daniga hakkasin paremini aru saama, kui
raske on inimestel omaks võtta mõtet, et inimmeel visualiseerib lakkamatult.
Visualiseerimine ei ole mingi uus oskus. Me visualiseerime kogu aeg, mõeldes,
millised riided hommikul selga paneme; kujutledes, kuidas ja mida kellelegi
ütleme; aimata püüdes, mis tulevikus juhtuda võib.
Ainus, mis on uus, on mõistmine, et meie mõtted mõjutavad füüsilist
reaalsust. Me oleme aastasadu kasutanud oma mõtteid ja mõistust ümbritseva
reaalsuse loomisel, kuid pole seni osanud seda hinges ja vaimus
tunnistada.
Kõige raskemini omaksvõetav fakt visualiseerimise kohta, mida tuleb
hoolikalt selgitada, on see, et iga mõte ja tunne on tegelikult
visualiseerimine. Inimesed, kellega olen töötanud, näiteks Dan, võisid igal
hommikul ja õhtul täie pühendumusega visualiseerimisharjutusi teha, kujutledes
end täiesti tervetena, kuid ikkagi ei avaldanud see nende paranemisele mingit
mõju. Miks?
Sest visualiseerimisharjutuste vahele jäänud aeg oli täidetud hirmu ja
kahtlustega ning haigusele mõtlemisega. Keskendumine haigusele ja muretsemine,
kas see areneb edasi või mitte, on samuti visualiseerimine. Paljude inimeste
ravirutiiniks kujunes tund aega positiivset visualiseerimist ja kakskümmend kolm
tundi visualiseerimist (muretsemist), kuidas haigus kehas levib. Haigusele
mõtlemine ja selle üle muretsemine suurendab haiguse väge. Kujutlus tervisest
loob tervist. Üks tund positiivset mõtlemist päevas ei ole tervenemiseks piisav,
kui ülejäänud kakskümmend kolm tundi kulub intensiivsele keskendunud
muretsemisele.
Enne alternatiivmeditsiini meetodite mõju ja tõhususe hindamist tuleb
tõsiselt arvestada enesehariduslike küsimuste ja reaalsuse piirangutega. Valu
kannatavad inimesed ei ole kõige paremad õpilased, isegi kui nad väga
püüavad.
Visualiseerimise ja muude sarnaste oskuste täpne ja õiglane hindamine peaks
ootama aega, mil selliste oskuste omandamine kuulub tavalise hariduse juurde;
neid õpetataks mitte tingimata ravimeetodina, vaid oskusena mõtteid suunata ja
neile tähelepanu pöörata – juba lapseeas või olukordades, kus haigused ja stress
pole veel võimust võtnud. Viimaks hakkame seda oskust väärtustama kui “teadlikku
loomeakti”. Oskus, mis on omandatud tavapärase haridustee käigus, juurdub palju
paremini kui raskelt haigena õpitu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.