Milles seisneb inimese sotsioonilise loomus? Mida
nimetatakse sootsioniks?
Sootsion, – see on
integraalse inimintellekti ühik.
Sootsion, – see on
inimühiskonna väikseim ühik, või ühiskonna mudel
miniatüüris.
Sootsionile on omased kõik inimvaheliste
suhtetüübid („sootsiotüübid“) ning kõik inimühiskonna seaduspärasused,
sealhulgas niinimetatud "sotsiaalse progressi seadus".
Sootsioni 16 tüüpi jagunevad 4-ks grupiks,
moodustades niinimetatuid sotsioonilisi kvaadreid (väike sotsiooniline grupp,
kus gruppiliikmete vahel eksisteerivad duaal-, aktivatsiooni- ning peegelsuhted)
maksimaalse psüühilise komfortsuse tunnusel. Isiksustevahelised suhted
kvaadrites ja kvaadrite vahel arenevad vastavalt sootsioni
seaduspärasustele.
Sotsioonilised seaduspärasused, – on kõik
need ühiskonna funktsioneerimise seaduspärasused, mille aluseks on inimeste
omavaheliste suhete eritüüpilisus.
Sotsioonilise mudeli alusel osutus võimalikuks ka
teooria teke, mis seletab inimestevaheliste suhete põhilisi seaduspärasusi, –
ehk isiksustevaheliste (tüüpidevaheliste) suhete teooria. See teooria on niivõrd
süsteemne, et sel alusel sai võimalikuks uue teadusliku suuna väljaarendamine.
Iseloomu formeerimine ei ole enam hüpoteeside ja
oletuste aineks, kuna nüüd võib seda protsessi vaadelda kui teatud
psühholoogilise tüüpi kuuluva ning reaalses sootsiumis (reaalses ühiskonnas)
vastavas kohas asetseva isiksuse sotsioonset adaptatsiooni. Väga tähtsaks
teooriaks, mis aitas kaasa sotsioonika tekkele, oli Poola psühhiaatri Antoni
Kępiński informatsioonilise metabolismi teooria.
Selle teooria olemus seisneb selles, et inimese
vastastikutoimimise protsess ümbritseva maailmaga kannab informatsioonilist
iseloomu ja kujutab endast vastastikust informatsioonivahetust. Analoogiliselt
sellele, kuidas inimese elu on rajatud aine ja energia füüsilisele vahetusele, –
ainelisele (või energeetilisele) metabolismile, kõrvuti sellega toimub inimese
psüühika funktsioneerimine, mis oma olemuselt on inimese informatsiooniline
vahetus ümbritseva keskkonnaga. Seoses sellega isiksusetüüp pole midagi muud kui
inimese informatsioonilise vastastikutoimimise teda ümbritseva maailmaga
„tüüpiline süsteem“, ehk maailmataju ning maailmatunnetuse „tüüpiline viis“.
Informatsioonilise metabolismi tüübid on lihtsalt
inimese informatsioonilise aparatuuri ehitus. „Toodetakse“ kuueteistkümne tüübi
informatsiooniline aparatuur, aga tüüpide iseloomustused, – need on konkreetsete
informatsiooniliste aparaatide funktsioneerimise tehnilised karakteristikud“.
Selle väljatöötatud informatsioonilise aspekti
mõiste sotsioonilises interpretatsioonis on erakordselt tähtis ja lahutamatu
mõistega „psüühiline funktsioon“, kuna just informatsioonilise aspekti poolt
määratud raamides „töötab“ iga psüühiline funktsioon. Just sellele aspektile ta
„vastab“. Just selle aspekti lõikes informatsiooni ta tajub. Neid kahte mõistet
– psüühiline funktsioon ja informatsiooni aspekt, – sageli ajatakse omavahel
segi, kuna nende tähistuseks sotsioonikas kasutatakse samu märke, kuigi on
olemas erinevus ja see on umbes sarnane, kui raadiovastuvõtja ning raadiolainete
puhul: esimene on aparaat, teine – signaal, mida see aparaat vastu võtab. Igal
juhul, need kaks mõistet täiendavad teineteist. Sel samal põhjusel
A.Augustinavičiute poolt pakutud informatsiooniteooria on täiendanud Jungi
teooriat psüühilistest funktsioonidest ning osutus võtmeks tema tüpoloogia
dešifreerimiseks.
Kahe teooria süntees võimaldas välja töötada
sügavalt süstematiseeritud metoodikat, mida võib kasutada mitte ainult
inimsuhete „mehhanismi“ uurimiseks, vaid ka nende suhete prognoosimiseks. Ilma
psühholoogia ja informaatika sünteesita poleks võimalik ka konstruktiivne
lähenemine eluliste psühholoogiliste probleemide lahendamiseks. Näiteks,
psühholoogilise kokkusobivuse probleemi lahendamine, mis olmetasandil, nagu
näitab kogemus ja tõestab sotsioonika, lahendada pole võimalik.
Sotsioonika võib teha tihedat koostööd
praktiliselt kõikide meie elusfääridega, kuna neis peamiseks uurimisaineks on
„inimtegur“.
SOTSIOONIKA AINE
Inimpsüühika on ülikeeruline süsteem, mis võimaldab
inimesele ellujäämise eesmärgil toimida vastastikku välise maailmaga.
Ellujäämise probleem puudutab tervikuna kogu inimkonda, ehk inimest kui
bioloogilist liiki. Kuid sellel on ka esmane tähtsus iga omaette indiviidile.
Terve psüühika on võimeline adekvaatselt ning õigeaegselt reageerima ümbritseva
keskkonna mõjutusele, peegeldades ümbritsevat reaalsust, formeerides peaajus
sellest psüühilist kujutlust, mille abil inimene reguleerib oma käitumist.
Looduslikku ja sotsiaalse keskkonna toime nõuab
inimeselt adekvaatset ning õigeaegset, sageli ka ennetavat, vastureaktsiooni.
Just seda ongi võimeline kindlustama meie psüühika.
Tänu psüühikale inimene on suuteline orienteeruma
ümbritsevas keskkonnas ning juhtima oma käitumist.
Niisiis, mida uurib sotsioonika selle ülimalt
keerulise nähtuse puhul, nagu on inimese psüühika? Mõnikord öeldakse, et kõike.
See pole aga nii. Sotsioonika ei uuri üksiku inimese konkreetseid
psüühikailminguid koos motiividega, hirmudega, elulooga jne. Sotsioonika
käsitleb psüühika ja ümbritseva maailma vastastiku tõime üldisi seaduspärasusi.
Vastavalt sotsioonikale, psüühika vastastoime
ümbritseva maailmaga ning teiste inimestega toimub informatsioonilisel tasandil.
Teadmised, mis on selle teaduse poolt kogutud, annavad võimaluse uurida psüühika
infostruktuuri, millel on objektiivne iseloom. Tänu sotsioonikale me teame mitte
ainult seda, et erinevate tüüpide esindajad tajuvad informatsiooni erinevalt,
vaid võime ka üsna täpselt öelda, mis tüüpi informatsiooniga igaüks meist töötab
paremini ja millega halvemini.
Sotsioonika on teadus psüühika informatsioonilisest
vastastoimest ümbritseva maailmaga, sealhulgas teiste inimestega.
Sotsioonika käsitleb „keelt“, mille abil iga
isiksusetüüp tajub ning kirjeldab reaalsuse ilmingute paljusust. Seletab, kuidas
iga kuueteistkümne tüübi esindaja tajub maailma läbi oma spetsiifilise prisma,
oma teatud vaatevinklist, näeb ümbritsevas maailmas selliseid külgi, mis pole
nähtavad teistele.
Kui need maailmakirjeldamise keeled, mis on omased
igale 16 tüübist, muutuvad mõistetavateks (aga just nimelt sotsioonika suudab
seda tagada), siis osutub kohutavaks see, kuivõrd raskendavad meie niigi rasket
elu need „tõlkeraskused“.
Paljud solvangud ning kahtlused, arusaamatused ning
pettumused lihtsalt kaoksid meie elust, kui me näeksime, mida tegelikult tahtis
meist meie partner. Kuid õige on ka vastupidine. Peale sotsioonika
tundmaõppimist osutub selgelt arusaadavaks, kuidas välised, täiesti nähtamatud
reaktsioonid, vähendavad ärrituse ning mitteheasoovlikkuse taset. Sel juhul
sotsioonika võimaldab lugeda partneri alateadvuslikke motiive enne, kui ta ise
neid enesele teadvustab. Lisaks ka sümpaatiate, usalduse ning suhtlemissoovi
tekkimine, ei jää samuti kõrvale sotsiooniku professionaalsest pilgust juba
enne, kui inimene ise seda teadvustab.
Psüühika infostruktuuri uurimine võimaldab kõige
üldisemas plaanis, puutumata inimese intiimseid saladusi, näidata talle tema
tugevaid ja nõrku külgi, tema tegevuspotentsiaali kõige edukamat ning
huvitavamat valdkonda, inimeste tüüpe, kellega vastastikumõistmine saab olema
raskendatud, või vastupidi, kergendatud. Ja üleüldse, kõik need eluaspektid, kus
inimesel tuleb tegeleda erinevat laadi informatsiooni hindamisega, sotsioonilise
meetodi abil lähenemine tagab kristalset selgust ning mõtestatust. Mõtlev
inimene võib palju teada saada iseenda ning ümbritsevate kohta, toetudes
informatsioonilise metabolism teooriale.
Sotsioonika seadused peegeldavad just seda, mis on
reaalsuses. Informatsioonilise metabolismi tüüp (täpsemalt, kõik 16 tüüpi) pole
mingi väljamõeldis. See eksisteerib objektiivselt ning tal on konkreetsed
ilmingud. Inimesed, kes pole ainult tuttavad informatsioonilise psühhoanalüüsi
teooriaga, vaid ka omandanud tüüpide diagnostika meisterlikkust, leiavad
tõestust sellele lausa iga päev, märgates selle ilminguid nii endas, kui ka
ümbritsevate inimeste käitumises, sõnades, reaktsioonides.
Informatsioonilise metabolismi tüüp kujutab endast
psüühika informatsioonilist telge, mille ümber koguneb üksiku inimese
individuaalne kogemus. Sealjuures tuleb anda enesele aru, et tüübi
potentsiaalsed võimalused saavad olema realiseeritud vaid funktsioonide
täitmisega sotsiaalse sisuga sotsiaalses keskkonnas.
Nii laps, kellel on potentsiaalselt tugev loogika,
kuid kes pole saanud mingil põhjusel head loogilist haridust, vaevalt et suudab
realiseerida oma loogikat ning saavutada selles edu olles kord täiskasvanuna.
Samuti on vähetõene, et eetilise kalduvusega laps, elades mingil põhjusel
eetilises näljas, saab olema suhtlemisgeenius või peen diplomaat, kaotamata pead
nende eetiliste ülesannete lahendamisel, mis tekkivad tema ees keerulistes
situatsioonides suheldes teiste inimestega.
Tuleks samuti märkida, et see käib mitte ainult
ratsionaalsete funktsioonide (eetika ja loogika) kohta, mida peetakse
hinnangulisteks, ning mille täisväärtuslik funktsioneerimine on võimalik vaid
koolitatud indiviidi puhul. Sotsiaalsele töötlusele kuuluvad kahtlemata ka
irratsionaalsed funktsioonid (sensoorika ja intuitsioon), mis on orienteeritud
suuremal määral tegelikkuse vahetu tajumisele. Sensoorsed vilumused, alates
oskusest kasutada lauanõud ning lõpetades juveliiritöö meisterlikkusega, või
keerulise aparatuuri seadmisega, nõuavad inimeselt teiste inimeste kogemuse
omandamist. Ka mistahes inimese intuitiivsed aimamised, kellel on kõrge
intuitsioon (selle sõna sotsioonilises tähenduses), realiseeruvad tänapäeva
ajastu keeles, hetkel aktuaalses ning meie poolt omandatud sotsiaalse elu
keskkonnas.
Just seetõttu tuleb eristada meie psüühika
sotsiaalse sisu, mis täitub inimese isikliku eluloo protsessis, sisust, mis
tegelikult moodustabki sotsioonika aine sisu, nimelt, psüühika
informatsioonilisest struktuurist. A-mudel just nimelt kirjeldabki seda lapse
sünnimomendist eksisteeriva struktuuri, mis potentsiaalselt võib realiseeruda
täiel määral tingimusel, kui seda kirjaoskuslikult täita sotsiaalse
informatsiooniga, mis saabub välisest maalmast (sealhulgas ka teistelt
inimestelt). Seega isiksusetüüp on vaid instrument ning kuivõrd hästi ta hakkab
tööle iga konkreetse inimese puhul, seni on vaid õnnestunud kokkulangemise
küsimus. Nii kestab see seni, kuni inimkond ei õpi kirjaoskuslikult ning
eesmärgipäraselt kujundama indiviidist isiksust vastavuses tema
potentsiaaliga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.