INTUITSIOON
Psüühiline funktsioon ehk mentaalne funktsioon on
protsess, mille läbi toimub organismi suhe ümbritseva keskkonnaga ja mille
eesmärgiks on organismi jaoks võimalikult optimaalse seisundi kindlustamine
sõltuvalt ümbritseva keskkonna tingimustest.
Carl Gustav Jung arendas olulisel määral edasi
arusaamu psüühika struktuurist. Oma uurimustest kokkuvõtteid tehes eristas Jung
nelja psühholoogilist põhifunktsiooni:
- intuitsioon;
- sensoorika (aitsmine);
- loogika (mõtlemine);
- eetika (tunded).
Igat funktsiooni vaatles Jung kahes ilmingus, -
ekstraverteerituna ja introverteerituna. Alustame intuitsioonist.
Niisiis, on olemas kaks intuitsiooni:
- ekstraverteeritud intuitsioon;
- introverteeritud intuitsioon.
Nendel funktsioonidel on ka teine nimetus:
- võimaluste intuitsioon;
- ajaintuitsioon.
Kuidas tajuvad inimesed ümbritsevat
maailma kui funktsioonid, mis neil domineerivad, on erinevad? Püüame siin mõista
erinevust ekstraversiooni ja introversiooni vahel. See on väga tähtis.
Kui Ekstraversiooni sünonüümiks on
LAIENDAMINE, siis Introversiooni sünonüümiks on
STABILISEERIMINE. See ongi põhimõtteline erinevus nende kahe
funktsiooni vahel.
Kui intuitsioon asub inimese isiksusestruktuuris
esikohal (võib ka teisel, kolmandal), siis eriti paistab silma tema UUDISHIMU.
Inimene suure huviga võtab vastu kõikvõimalikku informatsiooni, sealjuures,
kõrvalt tundub, et ta omandab isegi täiesti kasutut informatsiooni. Miks ta siis
omandab kasutut informatsiooni? Miks ta palju loeb, saab paju teada teistelt
inimestelt? Aga temal töötab hästi assotsiatiivne mõtlemine. Ta sai millestki
teada, kuulis veel millestki, tekkis mingi avastusehetk, midagi taolist on
sellest kuulnud, arutleb seda edasi. Tal on hästiarenenud kujutlusvõime ja tihti
mõtiskleb: „Aga mis juhtuks kui oleks...?“ Ja sageli arutleb sellest, mida
tegelikult polegi juhtunud, kuid võiks teisiti olla.
Selline inimene paneb rõhku situatsiooni
potentsiaalsele arengule, teiste inimeste võimalustele. Sageli tal on üsna lai
huvidering ning võib isegi panna huvi tundma teisi inimesi. Seepärast,
põhimõtteliselt, tänu oma rikkale kujutlusvõimele, võib ta teatud hetkedel
tabada mida räägivad teised inimesed ning kuidas see assotsieerub sellega, mida
ta ise teab. Võib praktiliselt käigupealt alustada kõnelust teemal, millest
räägivad teised inimesed ning pole tähtis, et kõnelus võib olla vaid
pealiskaudne. Loomulikult, et ta võib teada palju, kuid see teadmine ei pruugi
olla sügav. Tähtis on see, et ta käigupealt haakub teiste inimeste
probleemidega. Ja see imponeerib teistele inimestele. Juba lähema kontakti puhul
võib ta tekitada teistel ärritust, et teab laiahaardeliselt, kui mitte sügavuti.
Ja paraku sageli nii juhtubki ning ekstravertse intuitsiooni kandjal on probleem
teha valik oma elus. Nagu oleks rohkesti huvialasid, kuid on tarvis oma
tähelepanu ja energiat kontsentreerida millekski ühele. Kui neid paisata laiali
erinevates suundades, siis tulemust ei saavuta ei ühes, ei teises, ega
kolmandas. Kuid need probleemid tekkivad juba rohkem küpsemas eas.
Tal on rikkalik kujutlusvõime ja sageli ka hea
huumorimeel, kuigi see huumorimeel võib ärritada teisi inimesi. Eriti ebameeldiv
on selline inimene, ekstravertse intuitsiooni kandja, oma otsesele vastandile,
ehk inimesele, kellele meeldib stabiilsus. Kellel on samuti mingi juhtiv amet
ning ta vajab vajalikke väljakujunenuid sidemed, et pidevalt väljastada
garanteerituid tulemusi. Kui ekstraverteeritud intuitsiooni kandja pöördub
sellise juhi poole oma ideedega, mis on iseenesest suurepärased, mis
aktiveeriksid tootmist, tooksid välja puudusi, siis probleem on vaid selles, et
omades tugevat intuitsiooni ning nõrka sensoorikat, intuiit ei mõtle alati
sellele, mille arvel tuleb läbi viia selline täiustamine. Aga mistahes
täiustamine nõuab ressursse, ja mitte ainult rahalisi ressursse. Mistahes
kohustuste ümberjaotus enamasti riivavad kellegi huve. Näiteks, inimesele,
kellel oli kindel kohustuste ring, kus ta tundis end komfortselt, pakutakse need
kohustused muuta. „Miks nii järsku? Mul oli niigi hea.“ Aga talle seletatakse,
et paranevad firma tulemused. „Kust seda näha on? Seni aga ainult ebamugavused.“
Veelgi suuremat ärritust võib tekitada ekstravertse intuiidi uudishimu.
Seepärast, et tänu oma uudishimule, need inimesed võivad teada saada seda, mida
neile teada nagu poleks ette nähtud. Sageli seda tüüpi esindajad, intuitiivse
ekstraversiooni kandjad, suunduvad kindlalt ajakirjandusse. Ajakirjandus toidab
neid, kes saavad teada midagi uut, mis ei asu pinnal ning selleni tuleb pidevalt
„kaevata“.
Mille poolesest ekstravertse intuitsiooni kandja
erineb introvertse intuitsiooni kandjast? Ühelt poolt, mõlemal on sarnaselt
arenenud kujutlusvõime. Teisest küljest, introverteeritud intuiit oleks nagu
rohkem haavatav. Ekstraverteeritud intuiit, kui ta on käivitunud, tema fantaasia
töötab täie hooga. Teda on raske peatada. Introverteeritud intuiit tunduvalt
haiglaslikumalt tajub ka fantaasialendu, mis loob talle ebamugavusi. Umbes
võrdselt arenenud intuitsiooni puhul on erinev närvisüsteemi püsivus. Seepärast
introverteeritud intuiit, kuigi tal on rikkalik fantaasia, kiiremini väljastab
kõikvõimalikke laialivalguvaid prognoose. Miks laialivalguvaid? Seepärast, kui
kõne all on konkreetsed võimalused, alati riivatakse kellegi huve. Seepärast on
vajalik kirjeldada nii laialivalguvalt, et inimestele see lihtsalt meeldiks ning
seega „ennustaja au on ootamas ja samas peksa ei anta“.
Introverteeritud intuiit oskab kontrollida oma
mõttelendu, näha, millised ebameeldivad tagajärjed võiksid toimuda. Kui
ekstraverteeritud intuiit pimesi allub oma uudishimule, ja vaid küpses eas võib
ennast vaoshoitusele kutsuda, „siin ei tasu, siin karistatakse“, siis
introverteeritud intuiit juba lapsepõlvest mõistab, et mõttelend ei pruugi alati
hästi lõppeda. Ta võib nagu aegajalt seiskuda ja vaadata, mis on tegelikult
toimumas. Seepärast, tänu sellele, introverteeritud intuiidil on palju suurem
ühtesobivusvõime ümbritsevate inimestega. Temaga on komfortsem. Ta ei paisuta
välja oma aimamisi, kui nad võivad olla teistele ebameeldivad. Tal on
vaatlemisoskus ning oma vaatluste alusel teeb prognoose. Kui sellisele
intuitsioonile kaasneb lisaks eetiline funktsioon, siis temast saab sageli olema
hea luuletaja või literaat, kes võib luua huvitavaid kujundeid oma teostes.
Introverteeritud intuiit, erinevalt
ekstraverteeritud intuiidist, ei püüa eriti ilmutada oma algatusvõimet ja sageli
ootab, et teadmine ise kord küpseb selleks vormiks, mida võib juba esitleda
inimestele. Siit tuleneb ka selle funktsiooni nimetus, - „ajaintuitsioon“.
Ajaintuitsioon, - siin on tähtis mitte „otsekohe praegu“, vaid on tähtis ära
oodata, millal ideed küpsevad nii, et inimesed on valmis neid vastu võtma. Aga
seni, millal nad kord küpsevad, on täiesti võimalik toetuda kellegi
autoriteetsele arvamusele, et sellega anda oma ideedele autoriteetset vormi.
Ekstravertne intuiit tajub seda valuliselt: „Kuidas ma oma ideid pean kohandama
teise autoriteediga, kui ma niigi kõike seda näen“. Introvertne intuiit tajub
seda rahulikult: „Kui minu ideed pole piisavalt küpsed, annan neile autoriteetse
vormi, ja kui ükskord minu ideed küpsevad, inimesed võtavad mind kuulda“.
Nii ekstravertse, kui ka introvertse intuitsiooni
esindajate probleem sageli seisnebki nende mõlema tüübi elulises
ebapraktilisuses. Seetõttu, et mõeldes sellele, mis hakkab toimuma hiljem, nad
ei jõua jälgida jooksvat situatsiooni. Eriti on see märgatav lapsepõlves.
Ajajooksul nad siiski omandavad sensoorseid vilumusi. Me kõik suudame õppida,
kui on kelleltki õppida. Ning põhimõtteliselt võivad nad täita täiesti
sensoorseid kohustusi. Intuiidid reeglina ei püüa ilmutada sensoorset algatust.
Mõlemal intuitsioonikandjal on probleem sensoorikaga, tähelepanuga, oma eluliste
huvide jaotamisega. Sageli on võimalikud ka konfliktid mõlema intuitsioonikandja
vahel. Sealjuures, konfliktid mitte lähidistantsil. Lähidistantsil on üldiselt
lihtne mõista teineteist. Nii ühel, kui ka teisel, on rikkalik kujutlusvõime,
sealjuures üks esitab teisele ootamatut sündmustevarianti. Ekstravertne intuiit
näeb hulgaliselt positiivseid võimalusi, introvertne intuiit hindab neid kuivõrd
nad on ajakohased ning kuivõrd on nad küpsed ja vajavad viimistlust. Nii, et
lähidistantsil nende funktsioonide kandjad üsna hästi mõistavad teineteist.
Teine asi, sotsiaalsel tasandil. Sotsiaalsel
tasandil ühe algatus tekitab probleeme teisele. Intuitiivne introvert võtab
hästi vastu teiste autoriteetseid seisukohti mitte konformsuse tõttu, vaid, et
anda oma ideedele teistele mõistetavat vormi. Ekstravertsele intuiidile ei ole
see meeldiv. Ta püüab avaldada kõigepealt oma arvamust. Ja niikaua, kui nad on
eraldi, see on normaalne. Kui nad tegutsevad koos, siis on juba teine asi. Tuleb
välja, et üks tekitab probleeme, ise seda mitte soovides. Jällegi, introvertne
intuiit ei püüa avaldada oma ideed enneaegselt niipea, kui nad ei küpse.
Ekstravertne intuiit vastupidi, avaldab neid, et reserveerida neile kindel koht.
Sellel pinnal on samuti võimalikud konfliktid.
SENSOORIKA
Vaatleme nüüd teist vastandfunktsioonide paari:
ekstraverteeritud ja introverteeritud sensoorikat.
- ekstraverteeridud sensoorika;
- introverteeritud sensoorika.
Neid funktsioone nimetatakse veel:
- tahteline sensoorika;
- aistingute sensoorika.
Need viimased nimetused võttis kasutusele Ukraina
kliiniline
psühholoog, sotsioloog-sotsioonik Victor Gulenko. Termin „tahteline
sensoorika“ pole siiski kõige õnnestunum. Vahetevahel ekstravertse sensoorika
kandja võib avaldada üldsegi mittesensooriku muljet. Sensoorik on inimene, kes
on, reeglina, tähelepanelik detailide suhtes. Aga, näiteks, nähes sensoorikut,
me võime mõnikord mõelda, et meie ees on hoopis intuiit, kuna tal ümberringi
võib kõik olla laialihajutatud. Miks siis nii? Kas tõepoolest tema tähelepanu
võis äkki hajuda? Ekstraverteeritud sensoorika, - see on esmajärjekorras
kontroll territooriumi üle. Näiteks, tuli inimene mereranda:
laotas maha tekki, viskas mütsi ühele poole, kotti teisele poole, sussid ka
lähestikku: „Kõik on see minu territoorium!“ Kuhu inimene tuleb, kus asetub, sel
on ka tema koht. Kõiki esemeid on enda ümber laialipaisanud. See ei tähenda, et
ta on ebahoolas, - lihtsalt, ta tunneb end mugavamalt, kui ta ei asu ainult oma
tekil, vaid ka laiemalt. Muidugi, kõik sõltub siin ka kasvatusest. Üks
ekstravertne sensoorik käitub nii, teine aga mitte.
See on vaid üksik näide. Üldjuhul sensoorikaga on
seotud nii komfort kui ka staatus. Ja, kui introvertne sensoorik paneb rohkem
rõhku komfordile, siis ekstravertse sensoorika kandja pigem rõhutab staatust.
Kui tuleks valida nende kahe vahel, siis ekstravertse sensooriku jaoks on
staatus kindlasti tähtsam. Sageli ekstravertse sensoorika kandja valib selle
järgi ka oma riietuse, - kuivõrd see riietus väljendab staatust ümbritsevate
inimeste silmis. Ning üleüldse, enesele sellest täiesti teadvustamata,
ekstravertne sensoorik pidevalt võitleb oma staatuse, teatud väliste stiimulite
eest, ja kui ta on midagi saavutanud võitluses staatuse nimel, siis tema tuju
paraneb. Kui ta staatus sel puhul langeb, tema tuju halveneb. Vaielda
ekstravertse sensoorikuga on samuti raske, kuna vaidluses ta sageli tajub
vastuväiteid just kui tema staatuse riivamist. Kui ekstravertne sensoorik
nõustub võõra seisukohaga, siis nõustub ta alles peale seda, kui on veendunud,
et selline nõusolek ei saa olla hinnatud kui argus, kui taganemine tema poolt.
Juhtub, et ta lihtsalt väldib vaidlust, pöörates kõike naljaks, eriti kui on
piisavalt tark. On selge, et mitte iga vaidlus on seda väärt, et sellega kaasa
minna. Ja sageli ta väldib vaidlusi, kuna siin on tegemist mitte võitlusega
õiguse eest, vaid võitlus oma staatuse nimel. Ekstravertse sensoorika kandja
osutub sageli juhtival kohal. Tema probleemiks on nimelt see, et võitluses oma
staatuse pärast, ta võib kahe silma vahele jätta midagi palju tähtsamat.
Aegajalt on vajalik ohverdada oma staatust ellujäämise nimel, kuid ekstravertne
sensoorik oskab elada mitte niivõrd ellujäämise nimel, kuivõrd elada
„täispööretel“. Ellujäämise printsiip pole nagu meeldiv tema teadvusele. Ja kui
tekib vajadus oma staatusele järele anda mingi idee või tõe nimel, või
situatsiooni muutuse tõttu, selle funktsiooni kandja läheb sellele vastumeelselt
ja siin ta võib kanda kaotusi.
Veel üheks puuduseks või nõrgaks tunnuseks
ekstravertsel sensoorikul on see, et tal jääb sageli puudu ettevaatlikkusest.
Milleks ettevaatlikkus, kui võib mängida ettejõudmisele. Olgu argpüks keegi
teine, aga mina liigun aina edasi. Tegelikult, aja möödudes, ekstravertse
sensoorika kandja mõistab, et teenida uusi muhke pole kuigi meeldiv, kuid
selleks ajaks, tänu oma otsustusvõimele, saavutab autoriteedi. Seega
ekstravertse sensoorika kandja osutub sageli juhtival kohal, kuigi mitte ainult
tema.
Mis on aga introvertne sensoorika? Esimene, mis
siin torkab silma, on introvertse sensooriku kõrgendatud tundlikkus. Eriti on
see tunda naistel. On ju kujunenud sellised stereotüübid, et naistel on hinnatav
oskus hoolitseda komfordi, oma välimuse, kodu väljanägemise eest, ning üleüldse
meeldivalt välja näha. Loomulikult, et see peegeldub ka välimuses. Introvertse
sensoorika kandja kõigepealt omab reeglina üsna rikkaliku maailmataju ja seda ka
väga usaldab. Erinevat ekstravertsest sensoorikust, ta on üsna ettevaatlik ja ei
püüa tavaliselt välja paista ei mahajäänuna, kuna sellele võib kaasneda
karistus, ega eesrindlastena, kuna selle eest võidakse lisada täiesti
mittesoovituid kohustusi. Introvertse sensoorika kandja tavaliselt ilmutab
algatusvõimet seal, kus on selgelt näha, et algatusvõimele kaasneb tulemus. Siin
võib öelda, et introvertne sensoorik on üks praktilisemaid tüüpe. Ekstravertse
sensoorika kandja, vaatamata oma oskusele vallutada juhtivaid ameteid, pidada
vastu ekstreemsetele situatsioonidele, ikkagi rohkem riskib ning, seepärast,
allub kõikvõimalikele kõikumistele. Harva võib ekstravertse sensoorika kandja
anda garantiid, et viie minuti pärast ei peaks vabandama terava sõnumi pärast.
Ta polegi tegelikult soovinud midagi halba, vaid lihtsalt vabastas pingeid.
Introvertse sensoorika kandja aga pigem väldib selliseid pingelisi situatsioone,
ja kui ta väljendabki oma läbielamisi, siis on need piisavalt küpsed. Aga ta
peamiselt üritab, et kõik oleks komfortne: komfortne kodu, komfortsed suhted,
materiaalne heaolu, et oleks millega kiidelda inimeste ees, et tal on kõik nagu
inimestel ning oleks see, see ja see. Kuid erinevalt ekstravertsest
sensoorikust, ta ei pürgi esimestele positsioonidele, kuna esimestel
positsioonidel tuleb taluda ka kõige rohkem kannatusi. Pigem on ta kindel tugi
ekstravertsele sensoorikule, ja kui ekstravertne sensoorik on midagi välja
pakkunud, siis introvertne sensoorik osutab abi selle rakendamisel.
Neid mõlemaid funktsioone võiks nimetada
erisuunalisteks. Ning erisuunalisus ilmneb selles, et algatus väljendub
vastandlikult. Seal kus üks liigub hoogsalt edasi, teine aga eelistab minna
vähehaaval, ettevaatlikult, kuid nii, et rakendus saaks olema realiseeritud.
Ekstravertne sensoorik ei jõua sageli isegi hoida kontrolli all seda, mida on
vallutanud. Ja pole kaugel probleem, et nagu oleks ise energiline,
läbilöögivõimeline inimene, kuid meeskond on valitud mitte kõige parem.
Tulemuseks on rikka juhi puhul vaesus. Mõlemad võivad edukalt teha koostööd
lähidistantsil, kus, näiteks, ekstravertne sensoorik ilmutab algatusvõimet ning
introvertne sensoorik aitab realiseerida. Sotsiaalsel tasandil aga võivad siin
esineda konfliktid. Näiteks, introvertne sensoorik võib pidurdada ekstravertse
sensooriku algatust, samas kui lähidistantsil võivad nad omavahel kokku leppida
ning ülesandeid ja kohustusi omavahel ära jaotada. Sotsiaalsel distantsil
mängivad olulist rolli tunnistajad. Kaovad aga tunnistajad, - saavad omavahel
hästi hakkama.
LOOGIKA
Seni olema vaadelnud taju
funktsioone. Nüüd vaatleme vastassuunalisi otsustamise
funktsioone.
Need on:
- ekstravertne, ehk asjalik
loogika;
- introvertne, ehk suhete loogika.
Milles seisneb nende erinevus?
Jällegi algatusvõimes. Ekstravertne loogika
vastutab kõigepealt metodoloogia eest. Nagu öeldakse: „Hästi töötab, siis
viimistleme. Töötab – ära puutu!“ Introvertne loogika on aga rohkem hõivatud
vastuolude väljaselgitamisega. „Pole tähtis, et töötab, peamine, et puudub
vasturääkivus“. Ja sageli introvertsel loogikul on probleem sellega, et ta
kiiresti ning täiesti loogiliselt seletab loogilist pilti, kuid see on surnud
pilt. Mittetöötav. Seda pilti tuleks kuidagimoodi elustada. Ekstravertse loogika
kandja toimib nagu „muhkude saamise“ teel ning temas on see funktsioon piisavalt
tugev. Teda iseloomustab kõrge töövõime ning liikuvus. Selle tüübi kandja, kui
ta on juhtival kohal, võib jooksta mööda firmat, vaadata kuidas kõik toimub, et
vajalikul ajal sekkuda protsessi ja kõrvaldada häireid. Teda huvitab kõigepealt
protsess. Ning selle protsessi suhtes teeb etteheiteid, võib siin üsna tugevasti
kritiseerida, et protsess kulgeks katkematult. See huvitab teda kõige enam.
Teisiti öeldes, ekstravertne loogika on dünaamiline loogika, introvertne loogika
aga staatiline loogika. Terminid staatika–dünaamika kehtivad ainult nende ja
mitte teistele funktsioonide puhul.
Introvertse loogika kandja kogub fakte, et siduda
neid konkreetse süsteemiga. Kui ta on juht, siis peab see olema koostöösüsteem
alluvate vahel. Need on paberile kirjapandud ametijuhendid, et ühe kohustused ei
ristuksid teise omadega, et kõik oleks õiglane, et kõikide huvid oleksid
tagatud, ja need huvide tagamise vahendid oleksid fikseeritud kirjalikus vormis.
Introvertne loogik pikalt väidab vastu. Ta seletab üsna põhjalikult, milles
olete eksinud ning millel põhineb tema arvamus. Sellest vaatevinklist on temaga
mugav vaielda, on alati teada millel põhineb tema arvamus.
Paraku see arvamus võib muutuda väga aeglaselt. Et
introvertset loogikut vaidluses võita, tuleb oma peas üles ehitada terve selle
faktide süsteemi, mida ta on endas ülesehitanud ning mõista, mis on tema jaoks
tähtis ja kus ta võib järele anda. Praktiliselt asetada end tema kohale pole
sugugi kerge. Selle eest, selle funktsiooni kandja sageli leiab end kas
administratiivses süsteemis, või teaduses, kus hulk kellegi poolt kodutuid fakte
tuleb ühendada süsteemi ning korrastada, töötada välja
terminoloogiat.
Introvertse loogika kandja nõrgaks küljeks on see,
et ta aeglaselt kohaneb muutuvate situatsioonidega. Selle funktsiooni esindaja
väga valuliselt tajub, kui toimuvad järsud muutused riigis, kuna tuleb muuta ka
kogu elulaad, kogu mõistete süsteemi, kui see ei tööta.
Mis puutub ekstravertse loogika kandjat, siis tema
iseloomulikuks jooneks on see, et ta ei karda kritiseerida. Sageli tülitseb
juhtkonnaga. Tema on üsna töökas inimene, kes oma nahal on tunnetanud kuidas,
miks ja milleks üks asi töötab, aga teine ei tööta. Ning ta tajub mistahes
argumenti, mistahes õigsust ja valet kui täiesti konkreetset nähtust, kui seda,
millest sõltuvad tema töötingimused. Seepärast, selle nimel, loomulikult, et on
tarvis vaielda. Isegi ülemusega. Kui ta aga osutub ise ülemaks, siis ühelt
poolt, tööga on kõik korras, kasum tuleb, kuid teisest küljest, alluvad töötavad
higi pales. Ka vastuväiteid ei võta sageli vastu. „Mis juhtus? Miks hiilid
kõrvale? Miks lahkud? Meil on veel palju ära teha!“ Sageli isegi kodus ilmneb
see selles, et ekstravertse loogika kandja, märgates kedagi diivanil istumas:
„Aga mida sina istud? Võta hari ja hakka koristama!“ See ilmneb ka selles, et
märkusi ta teeb üsna teravaid. Ja kahjuks seda sageli ise ei märkagi. „Mul on ju
õigus! Ma räägin ju asja huvides. Miks pean ma oma sõnu nii väga valima?“ Ja
vaatamata kõikide oma positiivsetele omadustele, oma töövõimele,
kompetentsusele, kus ta sageli teab palju, vastupidavusele, tööhuvide
tundmisele, ta tõukab endast eemale teisi inimesi. Tõukab just nimelt
teravusega, paljastustega. Ta kritiseerib selle nimel, et oleks parem, kuid
teised tajuvad seda teisiti. Pole ju meeldiv, kui keegi alatasa kritiseerib.
Oleks vajalik ka midagi positiivselt hinnata. Teisest küljest, tänu oma
võimetele, energilisusele, see inimene sageli jätab „endast väljas“ inimese
mulje. Ja see tema kriitilisus pole koheselt märgatav. Vastupidi, tema näol on
enesekindla inimese naeratus. Vaata milline mees! Kuid lähidistantsil
on kriitilisus just seda enam märgatav.
EETIKA
Vaatleme nüüd ekstraverteeritud
eetikat ning introverteeritut eetikat.
- ekstravertne, ehk emotsioonide
eetika;
- introvertne, ehk suhete eetika.
Alustame ekstravertsest eetikast. Ekstravertse
eetika kandja on liikuv ning sageli tõepoolest emotsionaalne inimene. Vähemalt
väliselt. Siit tegelikult tuligi selle funktsiooni nimetus. Kõik eetikud, laias
laastus, on emotsionaalsed. Kuid ekstravertne eetika väljendub mitte ainult
näol, vaid ka igas toimingus. Üsna suur „seesmine temperatuur“, kui nii võiks
öelda. Ekstravertse eetika kandja sageli pole suuteline peatama oma emotsioone.
Seega, alguses plahvatab, ütleb välja, ja alles mõne aja pärast rahuneb. Ta ei
suuda tajuda situatsiooni erapooletult, see on tema jaoks raske, - niivõrd tugev
on seesmine pinge. Tal on suur emotsioonide mitmekesisus, tänu sellele ta
suurepäraselt reageerib teiste inimeste emotsioonidele ning võib nakatada teisi
entusiasmiga. Ta on üleelav inimene. Selle funktsiooni kandja sageli lihtsalt ei
mõista kuidas on üldse võimalik olla erapooletu, sest see tal endal lihtsalt ei
tule välja. Ümberringi on elavad inimesed, nad ju kuidagi reageerivad! Sageli ta
kasutab seda funktsiooni, mõistes teise inimese emotsionaalset reaktsiooni ning
võib seda tema nõrkust oma huvides ära kasutada. Sageli see funktsioon ilmneb
selles, et inimesel on väga hea näitlejavõime. Seega, ta oskab matkida teiste
inimese emotsioone ning väga meisterlikult neid demonstreerida. Isegi selle
tüübi tugevus seisneb mitte ainult tema emotsionaalsuses, sest teised inimesed
samuti ilmutavad emotsioone, vaid nende emotsioonide tohutu suure
värvingugammas.
Ekstravertne loogik, näiteks, on samuti üsna
emotsionaalne, eriti kui sõimab, kuid need emotsioonid on vaid “pluss – miinus”,
ja mitte enamat. Ehk, teiste sõnadega, vaid positiivsed, või vaid negatiivsed
emotsioonid.
Ekstravertse eetika kandjal emotsioonide gamma on
väga mitmekesine. Siin esineb palju varjundeid. Ja kui ta millestki huvitub,
siis huvitub täiel määral.
Ekstravertse eetika vastandfunktsiooni, -
introvertset eetikat, nimetatakse ka suhete eetikaks tänu sellele, et väliselt
selle tüübi kandjal emotsioonid ilmnevad näol vaid vaevaliselt, nagu lilled, mis
üritavad kasvada läbi kivide. Siiski on ta üsna emotsionaalne. Lihtsalt tema
emotsioonid on inertsed ja mitte alati väliselt väljendusrikkad. Kuid erinevalt
loogikust, introvertse eetika kandja on samuti emotsionaalne ning üsna
erapooletu. Kui introvertsel loogikul ei pruugi midagi ilmneda näol lihtsalt
seetõttu, et toimuv situatsioon ei tekita mingit reaktsiooni, siis introvertse
eetika kandjal situatsioon tõepoolest reaktsiooni tekitab, lihtsalt emotsioonid
väga aeglaselt leiavad oma väljapääsu. Sageli ümbritsevad inimesed ei aima tema
seisundit, seda, et tal kõik keeb sisemuses enne kui see ei ilmneb
valjult.
Mõlema funktsiooni kandjad on piisavalt
erapoolikud. Tegelikult eetiku sünonüümiks ongi erapooletus. Me kõik oleme
inimesed ning elame inimlikke kirgede maailmas. Kuid ekstravertne eetika on
peamiselt seotud mitte niivõrd seesmiste läbielamistega, kuivõrd suhetega, et
hõivata nendes suhetes vastavad positsioone, et äratada enda vastu tähelepanu,
näha hästi välja inimeste silmis, nendega manipuleerida. Aga mis on
manipulatsioon? Võimalikult valutul viisil saavutada inimeselt seda, mida on
tarvis. Mis selles halba on? Eetika seisukohalt midagi halba selles ei ole, kui
ka teisel inimesel on samas hea olla.
Eetik, kuna ta on tundlikum, tal
tõepoolest õnnestub kergemini suunata inimeste toiminguid õiget rada pidi. Õigel
hetkel kiita, sobival momendil ergutada, õigel momendil esitada vastuväide.
Sealjuures, selline vastuväide saab öeldud vaiksel toonil, kuid see vastuväide
saab väljendatud õigel hetkel, kui vestluskaaslase emotsionaalne meeleolu
sellele vastab. Ja see vastuväide, mis on välja öeldud õigel hetkel, mõjub
tõhusamalt, kui kõige teravam kriitika loogiku poolt. Loogik, kritiseerides,
riivab eneseväärikust ning ise seda märkamata. Eetiku jaoks eneseväärikus on
üsna tähtis tegur.
Teiste inimeste suhtumine on eetiku jaoks tähtis
tegur juba seetõttu, et ta neid märkab. Loogiku jaoks suhted on samuti mitte
vähetähtis tegur, kuid probleem seisneb selles, et püüdes olla objektiivne, ta
sageli astub nendest suhetest üle. Eetiku jaoks suhted on tähtis tegur ning
suhetega tuleb arvestada.
Introvertse eetiku jaoks suhted on siiski
lainesarnased. Miski haaras kaasa ja pole arusaadav, mis sellega teha?
Ekstravertse eetika kandja, vastupidi, kasutab seda ära, et luua teistele
meeleolu. Selle poolest ekstravertne eetik erineb introvertsest eetikust. Kui on
tarvis, siis lõbustada, vajaduse korral nakatada entusiasmiga. Introvertse
eetika kandjal see õnnestub halvemini, reeglina lähidistantsil. Introvertse
eetika kandja võib naeratada, olla täiesti meeldiv, kuid sealjuures muuta teise
inimese emotsionaalset seisundit on tema jaoks probleem. See on tema jaoks alati
valuline, kuna alati põrkub takistusele. Aga ekstravertse eetika kandja reeglina
ei mõtle sellisest takistusest. Kõik on lihtne, kui vaja meelt muuta, siis
muudab. Kui näeb, et inimene kurb, tuleb tõsta meeleolu. Ja ekstravertse eetika
kandjale jääb sageli mõistmatuks, et tegelikult inimene pole mitte kurb, vaid on
lihtsalt rahulik. Selline tema puhtinimlik katse muuta teise inimese meeleolu
võib välja kutsuda jämedat vastureaktsiooni.
Niisiis, me vaatlesime kaheksa paari erinevaid
funktsioone. Kuid seda on veel vähe, et üles ehitada sotsiotüübi mudelit. Igal
inimesel on tegelikult olemas kõik need kaheksa funktsiooni. Nad nagu võitleksid
omavahel ühise ressurssi eest.
Mistahes inimese psüühika on kirjeldatav kõikide
ülalloetud funktsioonide abil. Kuid erinevatel inimestel ei ole need
funktsioonid väljendatud ühtmoodi. Ühed funktsioonid on tugevamad ning on hästi
teadvustatud, teised aga nõrgalt väljendatud, väljasurutud ning seepärast on
halvasti teadvustatud. See viib selleni, et informatsioon, mida töötleb üks või
teine funktsioon, on tajutav ning töödeldav erinevate inimeste poolt erinevalt.
Psüühiliste funktsioonide ülekaalus olevad (domineerivad) aspektid ilmnevad
inimesel psühholoogiliste tunnuste näol. Neid me tajumegi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.