Šveitsi teadlane, psühholoog, psühhiaater ja
psühhoterapeut Carl Gustav Jung http://et.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung (1875-1961) oli Sigmund Freudi õpilane ning tal oli suur, ligi
60-aastane, psühhiaatriline praktika. Elutöökäigus süstematiseeris ta oma
vaatlusi ning jõudis järeldusele, et inimeste seas eksisteerivad püsivad
psühholoogilised erinevused. Need erinevused puudutavad tegelikkuse tajumist.
Jung pani tähele, et psüühika struktuur, mida kirjeldas S. Freud, avaldub
inimestel mitte ühtmoodi, vaid selle iseärasused on seotud erinevate
psühholoogiliste tüüpidega. Uurides neid iseärasusi, Jung kirjeldas kaheksa
psühholoogilist tüüpi. Väljatöötatud tüpoloogia oli aastakümneid kasutatud ja
täpsustatud nii Jungi, kui ka tema õpilaste poolt. Esimest korda Jung kirjeldas
seda oma raamatus „Psychologische Typen“ http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_Types , mis ilmus 1921. aastal. 2005. aastal see Carl Gustav
Jungi raamat „Psühholoogilised tüübid“ http://www.apollo.ee/psuhholoogilised-tuubid.html ilmus lõpuks ka eesti keeles.
Lähtudes C.G. Jungi tüpoloogiast, igal inimesel,
peale talle omaseid puhtindividuaalseid jooni, on samuti teatud kindlale
psühholoogilisele tüübile kuuluvad jooned. Antud tüübi esindaja psüühika
funktsioneerimisel avalduvad suhteliselt tugevad ja nõrgad funktsioonid, ning
ilmneb ka konkreetse inimese teatud tegevuse stiil. „Kaks inimest näevad ühte ja
sama objekti, kuid nad näevad seda mitte nii, et mõlemad saadud pildid oleksid
absoluutselt identsed. Lisaks tundeorganite erinevale teravusele ja
isiksuslikule võrdsustamisele, sageli esinevad sügavad erinevused tajutava
kujutluse psüühilise assimilatsiooni liigis ja mõõtmes“, - kirjutas
Jung.
Igat inimest võib kirjeldada ühe Jungi
psühholoogilise tüübi terminites. Sealjuures, tüpoloogia ei eita inimeste
iseloomude mitmekesisust, ei sea ületamatuid takistusi, ei sega inimesi
arenemast, ei aseta piiranguid inimese valikuvabadusele. Psühholoogiline tüüp on
isiksusestruktuur, karkass. Paljud ühte ja sama tüüpi kuuluvad erinevad
inimesed, kellel on suur sarnasus välimuses, maneerides, kõne ja käitumise
eripärasuses, ei saa olla sarnased absoluutselt kõiges. Igal inimesel on oma
intellektuaalne ja kultuuriline tase, omad ettekujutused heast ja halvast, oma
elukogemus, omad mõtted, tunded, harjumused ja maitse.
Sealjuures oma isiksusetüübi tundmine aitab
inimestel leida just nimelt temale omaseid vahendeid eesmärkide saavutamisel,
olema edukas elus, valides kõige sobivamaid tegevusvaldkondi ja saavutama neis
parimaid tulemusi. Seega, Jungi tüpoloogia aitab meil mõista, kuivõrd inimesed
tajuvad maailma erinevalt, kuivõrd erinevaid kategooriaid kasutavad nad oma
toimingutes ja otsustustes.
Vaatluste kirjeldamisel tõi C.G. Jung esile uued
mõisted, millele rajanes tüpoloogia ja mis võimaldasid psüühika uurimisel
kasutada analüütilisi meetodeid. Jung väitis, et iga inimene on algselt
orienteeritud kas elu väliste külgede tajumisele, kus tähelepanu on suunatud
valdavalt välismaailma objektidele, või seesmistele, kus tähelepanu on valdavalt
suunatud subjektile. Selliseid maailma, enese ja oma seoste teadvustamise viise
maailmaga, nimetas ta inimese psüühika suundumusteks. Jung nimetas neid kui
ekstraversiooni ja introversiooni:
„Ekstraversioon on teatud määral
huvi suunatus valjapoole, subjektilt objektile“.
Introversiooniks nimetas
Jung huvi suunatust sissepoole, kus „motiveeriv jõud kuulub kõigepealt
subjektile, samas kui objektile kuulub vaid pigem sekundaarne
tähtsus“.
Kuna mõisted ekstraversioon ja introversioon
vajavad põhjalikumat lahtiseletamist, siis vaatleme neid veel
edaspidi.
Maailmas pole ei puhtaid ekstraverte, ega ka
puhtaid introverte, kuid igaüks meist kaldub rohkem ühele neist suundumustest
ning toimib valdavalt selle raames. „Iga inimene omab üldisi ekstraversiooni ja
introversiooni mehhanisme, ja vaid ühe või teise suhteline ülekaal määrab
tüübi“.
Edasi tõi C.G. Jung sisse psühholoogiliste
funktsioonide mõisteid. Töökogemus patsientidega andis talle aluse
väita, et ühed inimesed paremini opereerivad loogilise (arutelud, järeldused,
tõestused), teised aga emotsionaalse (inimsuhted, nende tunded)
informatsiooniga. Ühtedel on enam arenenud intuitsioon (eelaimamine, üldistatud,
instinktiivne informatsioonitaju), teistel aga enam arenenud aistimine (väliste
ja seesmiste ärritajate tajumine). Sel alusel eristas Jung neli baasfunktsiooni:
mõtlemine, tunded (üleelamine), intuitsioon ja aistimine
(sensoorika), ning määratles neid järgnevalt:
Mõtlemine on selline
psühholoogiline funktsioon, mis asetab kujutelmade sisu puudutavaid andmeid
mõistete seostesse. Mõtlemine on hõivatud tõelisusega ning põhineb
isikuvälistel, loogilistel ja objektiivsetel kriteeriumidel.
Tunded (üleelamine) on
funktsioon mis annab sisule teatud väärtuse selle vastuvõetavuse või hülgamise
mõttes. Tunded on rajatud hinnangulistel otsustel: hästi – halb, ilus –
inetu.
Intuitsioon on selline
psühholoogiline funktsioon mis edastab subjektile tajumust mitteteadvuslikul
teel. Intuitsioon – see on teatud liiki instinktiivne haare; intuitsiooni
usaldatavus põhineb teatud psühholoogilistel andmetel, mille teostus ja
olemasolu on jäänud teadvustamata.
Aistimine (sensoorika) on
selline psühholoogiline funktsioon, mis tajub füüsilist ärritust. Aistimine
põhineb konkreetsete faktide tajumise otsesel kogemusel.
Kõikide nelja psühholoogilise funktsiooni olemasolu
igal inimesel annab talle terviklikku ja tasakaalustatud maailmataju. Kuid need
funktsioonid ei arene ühel ja samal määral. Tavaliselt üks funktsioonidest
domineerib, andes inimesele reaalsed vahendid sotsiaalse edu tagamiseks. Teised
funktsioonid vältimatult jäävad sellest maha, mis ei ole mingil juhul
patoloogia, vaid nende mahajäämus ilmneb vaid võrdlemisel domineerivaga. „Nagu
näitab kogemus, põhilised psühholoogilised funktsioonid omavad harva, või ei oma
peaaegu kunagi, võrdset jõudu ja samasugust arengutaset ühel ja samal
indiviidil. Tavaliselt üks või teine funktsioon kaalub üle nii jõu kui ka arengu
poolest“.
Kui inimesel, näiteks mõtlemine, osutub ühel
tasemel tunnetega siis, nagu kirjutas Jung, kõne all on „suhteliselt
mahaarenenud mõtlemine ja tunded. Funktsioonide ühtlane teadvustatus ja
mitteteadvustatus on primitiivse vaimu seisundi tunnuseks“.
Vastavalt domineerivale funktsioonile, mis paneb
oma pitseri kogu indiviidi iseloomule, Jung määras järgmisi tüüpe:
mõtleja, tundetüüp, intuitiivne, aistev (sensoorne). Domineeriv
funktsioon surub alla ülejäänute funktsioonide avaldumist, kuid mitte võrdsel
määral. Jung väitis, et „tundetüüp kõige rohkem surub maha oma mõtlemise, kuna
mõtlemine on kõige enam võimeline tundeid segama. Ning mõtlemine välistab
peamiselt tundeid, kuna pole midagi, mis oleks niiviisi võimeline seda segama ja
moonutama kui, nimelt, tunnete väärtused“. Siin me näeme et Jung määras tunded
ja mõtlemist kui alternatiivseid funktsioone. Samamoodi ta määras ka teist
alternatiivsete funktsioonide paari: intuitsioon – aistimine.
Jung jagas kõik psühholoogilised funktsioonid kahte
klassi: ratsionaalsed (mõtlemine ja tunded (üleelamine)) ning
irratsionaalsed (intuitsioon ja aistimine (sensoorika)).
„Ratsionaalne on mõistlik, korreleeruv mõistusega,
vastab talle“.
Jung määras mõistust kui orientatsiooni sootsiumis
kogunenud normidele ja objektiivsetele väärtustele.
Irratsionaalne, vastavalt
Jungile, - see ei ole mitte mõistusevastane, vaid asetsev väljaspool mõistust,
mõistusele mitte põhinev.
„Mõtlemine ja tunded on ratsionaalsed funktsioonid,
kuna otsustav mõju neile osutab mõtiskluse ning refleksiooni hetk.
Irratsionaalsed funktsioonid on need, mille eesmärgiks on puhas taju, sellised
on intuitsioon ja aistimine, kuna nad peavad täielikuks tajumiseks võimalikult
rohkem eralduma kõigist ratsionaalsest... Vastavalt oma loomusele intuitsioon ja
aistimine peavad olema suunatud absoluutsele juhuslikkusele ja igasugusele
võimalikkusele, seepärast nad peavad olema täielikult ilma jäätud ratsionaalsest
suunitlusest. Seetõttu ma tähistan neid kui irratsionaalsed funktsioonid, mis on
vastandiks mõtlemisele ja tunnetele, funktsioonid mis saavutavad oma
täiuslikkuse täies kooskõlas mõistuse seadustega“.
Nii ratsionaalne, kui ka irratsionaalne
lähenemised, võivad etendada oma rolli erinevate situatsioonide lahendamisel.
Jung kirjutas: „liiga suur ootus või isegi kindlus selles, et iga konflikti
puhul peab eksisteerima võimalus seda mõistlikult lahendada, võib olla segavaks
teguriks tema tegelikku lahendusele irratsionaalsel teekonnal“.
Kasutades sisseviiduid mõisteid, Jung ehitas üles
tüpoloogia. Selleks ta vaatles igat psühholoogilist funktsiooni neljast mõlemas
orientatsioonis: nii ekstravertses kui ka introvertses ja määras
vastavalt 8 psühholoogilist tüüpi. Ta väitis: „nii
ekstraverteeritud, kui ka introverteeritud tüüp võib olla kas mõtleja, kas
tundetüüp, kas intuitiivne, või aistev“ (meeleline). Tüüpide põhjalikud
kirjeldused esitas Jung oma raamatus „Psychologische Typen“. Jungi tüpoloogia
parimaks mõistmiseks on kõik 8 tüüpi toodud järgnevas tabelis.
C.G.Jungi
psühholoogilised tüübid:
|
Ratsionaalsed | Irratsionaalsed |
Ekstraverdid | Ekstravertne mõtlejatüüp Ekstravertne tundetüüp | Ekstravertne aistev tüüp Ekstravertne intuitiivne tüüp |
Introverdid | Introvertne mõtlejatüüp Introvertne tundetüüp | Introvertne aistev tüüp Introvertne intuitiivne tüüp |
Teeme ülaltoodud mõisted lugejale veelgi
selgemaks.
Arusaamine ekstravertsusest ja
introvertsusest on sageli laialivalguv ja ähmane, neid mõisteid
tõlgendatakse mistahes erineval viisil. Nii see tõepoolest juhtuski. C.G. Jungi
hilisemad lugejad selliseid mõisteid nagu ekstravertsus ja introvertsus
tõlgendasid nii, et need polnud üksteisega sarnased. Näiteks möödunud sajandi
keskel Inglismaal ilmus H.J. Eysencki temperamenditüübi test. Selles testis
ekstravertsus ja introvertsus olid tõlgendatud nagu suhtlemisaktiivsus ühelt
poolt ning reserveeritus teiselt. Ja tõepoolest, ühes oma töödes Jung midagi
sellist kirjutas. Saksa psühhiaater K. Leonhard on samuti loonud oma testi ning
temal ekstravertsus oli kirjeldatud kui konformism, ehk kuidas on inimene
mõjutatav keskkonna poolt. Kuidas inimesele öeldakse, nii ta ka toimib. Aga
introvert, vastupidi, on seesmiselt intellektuaalselt iseseisev inimene. Tal on
oma arvamus, on otsustuskindel. See on üsna kauge Jungi seisukohast, kuigi Jung
samuti ühes oma töös kuidagi sarnaselt end väljendas. Jung lihtsalt kõhkles. Ta
ei suutnud mõista: nagu annaks ühe määrangu, - ei sobi, teise määrangu annad, -
samuti ei sobi. Ning vähehaaval Jung jõudis järeldusele, et
ekstravertsus-introvertsus, - selline tegur on küll olemas, kuid see pole
täielikult fundamentaalne tegur. Selle abil vähe mida võib suuta ära seletada,
kui mitte vaadelda vähemalt veel kahte tegurit. Siis saab olema enamvähem selge
pilt. Sellist pilti kirjeldaski Jung oma raamatus „Psychologische Typen“ 1921.
aastal. Niisiis, millised need veel kaks tegurit siis olid?
Esimene tegur, – Kuidas me tajume?
Tänapäeval me teame, et meie peaajukoore tagumised
sagarad vastutavad meie taju eest. Lihtsustatult öeldes, neis toimub sinna
kogunud piltide töötlus. Kõik, mis me oleme näinud, see kõik, nii või teisiti,
kuulub töötlemisele. Lisaks sellele, inimese peaaju koosneb kahest poolkerast
ning igas poolkeras vastuvõetud informatsioon töödeldakse erinevalt. Jung seda
ei teadnud, kuid ta kirjeldas kaht vastandnähtust ning nimetas neid kui
sensoorika ja intuitsioon.
Taju:
- sensoorika;
- intuitsioon.
Mida Jung nimetas sensoorikaks?
Sensoorika, - see on otsene tunnetuslik taju. Ma tunnetan ja
minu peaajus tekkib kujutlus ning sellele reageering. Mis puudutab
intuitsiooni, siis Jung andis sellele mõneti laialivalguva seletuse.
Jämedalt öeldes, tunne „ei siin ega praegu“. See on kui inimene mõtleb mitte
sellest, mis toimub vahetult praegusel ajal, vaid nagu „keerab“ ajas veidi edasi
või veidi tagasi. Jung isegi kasutas analoogiat. Kui soovite, siis nimetage
sensoorikat „ruumiks“ ning intuitsiooni „ajaks“. See saab olema mõneti õiglane.
Mida me võime tänapäeval öelda? Tõepoolest, erinevatel inimestel see mehhanism
töötab erinevalt. On inimesi kellel on üsna tugev vahetu tajumine. Nad
tunnetavad, mis toimub siin ja praegu ning reageerivad sellele üsna teravalt.
Kui nad tunnetavad, et on ebamugav, siis nad ka ütlevad, et neil on ebamugav.
Kui nad tunnetavad, et nende huvid on kitsendatud, siis nad koheselt alustavad
oma huve välja selgitama. Ja on ka, vastupidi, inimesi, kes on nagu alatasa
veidi uinuvas seisundis. Lihtsustatult, või teisiti öeldes, et peaaju, võttes
vastu informatsiooni, nagu ei suudaks selle üksikasjaliku töötlemisega korraga
toime tulla, seega osa ajust oleks nagu uneseisundis. Kogu seda informatsiooni
aju töötleb selliste kujunditena, mis ei ole täiesti seotud sellega mis toimub
vahetult praegusel hetkel. Selliseid inimesi nimetatakse veidi hajameelseteks,
abstraheerunuteks ning nad opereerivad mõistetega, mis pole täielikult
arusaadavad neid ümbritsevate inimestele. Kuid nende tugevaks küljeks on see, et
nad suudavad „keerata pilti“ veidi edasi või tagasi ning kujutada enesele seda
mis antud hetkel pole eriti märgatav: „Praegusel hetkel me näeme ühte, aga hetk
hiljem me näeme juba midagi muud“. Kuid seda mis toimub hiljem, mida praegusel
hetkel pole päris näha, Jung nimetaski intuitsiooniks.
Niisiis, Sensoorikud on inimesed
konkreetse mõtlemisega ning Intuiidid on abstraktse mõtlemisega
inimesed. Intuiidid nagu ei asuks siin ja praegu. Mõnikord on ümbritsevatel
inimeste raske Intuiite mõista, kuna nad ei kasuta päris harjumuspäraseid
argumente. Sensoorikud aga kasutavad konkreetseid argumente: „Kas on sul mugav
või mitte? Meeldib või mitte? Head aistingud või halvad aistingud? On
materiaalne stiimul või ei ole materiaalset stiimulit?“ Sensoorikud meeleldi
koguvad hulgalisi fakte kui kirjutavad oma teaduslikke töid. Intuiit nagu
kasutaks teisi argumente ning just nimelt seetõttu tema vestluskaaslased ei
kuule teda alati. Ta räägib millestki abstraktsest, sellest, mis toimub mitte
siin ja praegu vaid saab toimuma veidi hiljem. Ta kõneleb mingist abstraktsest
kasumist, aga mitte konkreetse inimese kasumist, seepärast teda alati ei
mõisteta. Aga kui ühel, kahel või kolmel korral tema prognoosid täituvad, siis
kujuneb ka teatud lugupidamine selle inimese suhtes. Intuiidid on reeglina
hajameelsed. Jung kirjutas, et sensoorika ja intuitsioon nagu toimiks üksteisele
vastu. Seega inimene ei saa olla üheaegselt nii Sensoorik kui ka Intuiit.
Jung jällegi ei suutnud seda ära seletada, kuid
esitades seda konkreetsetel näidetel, lihtsalt illustreeris seda. Näiteks,
rääkis Jung hiljem 1935. aastal oma loengutes, et inimesel, kes pidevalt
keskendub oma aistingutel siin ja praegu, pole aega mõelda sellele mis saab
olema hiljem, pole aega tähelepanu kõrvale suunata. Ta peab ju siis pingutama,
pidevalt jälgima mis toimub ümberringi. Ja tõepoolest see on inimesele pingutav.
Mida enam saabub ajusse välisstiimuleid, seda rohkem peab osutama neile
tähelepanu, iga stiimul nõuab lõppudelõpuks mingit reageeringut ja see
tõepoolest pingestab inimest. Seepärast, kui sensoorikale kaasneb veel inimese
üsna kõrge aktiivsus, siis need inimesed on üsna agressiivsed ning
läbilöögivõimelised. Sageli need inimesed hõivavad juhtimisalaseid töökohti,
kuid teiselt poolt ümbritsevatele inimestele pole nendega alati kerge. See on
mõistetav. Näiteks, kui sensoorikale jällegi kaasneb kõrge
aktiivsus, vaatlusvõime, siis sageli need inimesed leiavad end sõjaväes või
töös, mis nõuaks pidevat terast tähelepanelikkust. Kõige eest tuleb tasuda, ja
kui tähelepanu on pidevas pingeseisundis, aktiivne, toimub pidev mistahes
väliste stiimulite töötlemine, siis loomulikult tähelepanu kõrvalejuhtimine on
juba keeruline.
Sageli veel koolis me kohtume sensoorikutest
õpilaste probleemiga. Nagu oleks tegemist normaalse aktiivse õpilasega ning
praktilise käsitööga saab ta suurepäraselt hakkama, tähelepanelik detailide
suhtes. Kui aga hakkame seletama midagi abstraktset, seda, mida ta ei saa endale
ette kujutada siin ja praegu, tal tekkib pingeseisund. Vahest vihastub õpetaja
peale: „Mida õpetaja minult tahab? Miks ta tahab minult arusaamatut? Ning veel
tõestab minule, et ma seda arusaamatut ei tunne“. Vastupidi, just nimelt
intuiitidest õpilastele, tänu nende arenenud kujutlusvõimele, on kerge kujutada
enesele midagi abstraktset. Ning koolis algetappidel on neil ka kergem õppida.
Alles hiljem, kui õppimine nõuab mitte ainult uute teadmiste omandamist, vaid ka
praktilist rakendamist, Intuiitidel tekkivad raskused. Kui kõne all on vaid
teadmiste omandamine, Intuiidid tunnevad end hästi ning edestavad oma
Sensoorikutest klassikaaslasi. Kuid selle eest tuleb ka lõivu tasuda. Siin on
tegemist juba kadudega sensoorika vaatevinklist. Kuna õpilane osutab pidevalt
tähelepanu kõrvale, et kerida edasi või tagasi situatsiooni, kujutada enesele
ette, mida pole siin ja praegu, kas õpetaja poolt välja pakutavat kontseptsiooni
või uue mõiste valguses, siis loomulikult tuleb lõivu maksta mõningase
tähelepanu kadumisega. Seega Intuiit võib välja näha kui siin mitteasuv, kuid
see veel ei tähenda, et tema on alati selline hajameelne. Intuitsiooni võib
vaadelda vaid kui eelsoodumust hajameelsusele. Kui vaadelda psüühikahäireid,
millele kalduvad sensoorika – intuitsiooni dimensiooni esindajad, siis võiks
jämedalt öelda, et enamik sensoorikuid me kohtame vanglates ning enamik Intuiite
psühhiaatrilistes raviasutustes. Kuid need on äärmuslikud näited. Loomulikult,
eksisteerib sensoorikute ja intuiitide vaheline mõistmise probleem, kuid teiselt
poolt, mõningane vastastikumõistmine nende vahel on kahtlemata olemas.
Kõiki seda Jung ühendas üldise terminiga –
taju. Sensoorika ja intuitsioon, - need on taju eripärasused, ehk
kuidas inimene tajub informatsiooni. Kas inimene tajub informatsiooni vahetult,
pidevalt kontsentreerides tähelepanu, või ta tajub seda kui teatud ajalist
pilti, kui sündmuste järjestatud arengut ajas.
Veel ühte sissetoodud kriteeriumi Jung
nimetas otsustamiseks. Otsustamine on samuti kaht liiki:
mõtlemine ja üleelamine.
Otsustamine:
- mõtlemine;
- üleelamine.
Tundub, et Jung valis selleks äärmiselt
ebaõnnestunud terminid. Hiljem pidi ta seda ise tunnistama. Nii üks, kui ka
teine termin mõisteti valesti. Nii ühe, kui ka teise termini tõlkimisel
teistesse keeltesse tekkis segadus. Inimesed valesti mõistsid neid termineid.
Seepärast ette rutates, võib öelda, et sotsioonikas neid kahte termineid
nimetati ümber vastavalt loogikaks ja
eetikaks. Muidugi, pole need ei tea mis head terminid, kuid nad
on igatahes konkreetsemad.
Niisiis, millepoolest erineb loogiliste tüüpide
otsustamine eetiliste tüüpide otsustamisest? Me kõik oleme kaasatud mingitesse
situatsioonidesse, kus osaleb mingi hulk inimesi. Ning küsimus on selles,
kuivõrd me tunnetame end kaasatuna nende situatsioonidesse, kuivõrd me
reageerime teiste inimeste emotsioonidele ning oleme ise võimelised tootma
emotsioone nii, et kutsuda esile emotsioone ka teistel inimestel. On inimesi,
kes on sedalaadi situatsioonidesse kaasatud rohkem. Nad ise elavad
emotsionaalselt, neil on läbielamise võime, elavad kaasa. Neid me nimetamegi
eetikuteks. On inimesi, kes tajuvad situatsiooni üsna abstraktselt, nagu
objektiivse vaatleja pilguga. Neid me nimetame loogikuteks. Siin on ilmselt
tegemist kahe tajumehhanismiga. Nad mõlemad eksisteerivad inimese psüühikas,
kuid nii või teisiti suruvad nad üksteist mingil määral maha, üksteist segavad.
On selge, et igal inimesel on mingi loogika,
mõnikord isegi üsna tugev. Siiski emotsioonid, tunded, läbielamised nagu
varjaksid loogikat, ei võimalda teistel seda näha. Selge, kui inimene kõneleb
oma tunnetest, siis me esmalt mõtleme neist, ja alles seejärel mõtleme, milline
loogika asetseb nende tunnete taga. Ning sageli me võime mitte kuulda sellise
inimese loogilisi argumente, kuna meie vaatevinklist see inimene arutleb üsna
subjektiivselt. On ju mistahes läbielamused subjektiivsed. Nad on seotud teatud
inimese jaoks oluliste ning mitteoluliste inimestega. Ühele ma reageerin, kõik
on korras, teine aga mind ärritab. Teiste sõnadega, eetikud elavad nagu inimeste
maailmas, nad reageerivad kõigepealt inimeste tunnetele ning üleelamistele,
kõiki sündmusi vaatlevad inimese vaatevinklist. Eetikutel mõnikord tekkib
enesepettuse probleem, nagu kõikidega ja kõiges võib kokku leppida. Kas nad seda
mõistavad või mitte, kuid neile on ebameeldiv mõista, et on maailmas asju, mis
nende diplomaatilistest võimetest absoluutselt ei sõltu. See on eetikute
probleem.
Loogikute probleem seisneb vastupidises, et neil
jääb puudu emotsioonidest. Nende objektiivsus varjab neil emotsioone ning
kõrvalt vaadates tunduvad nad külmadena, kuivadena. Sageli Loogik võib olla
täiesti huvitav seni, kui kõneleb oma erialasel teemal. Kui aga sattub kusagile
seltskonda, kus ta peaks lahutama teiste meelt, tema aktiivsus koheselt kaob, ta
istub nurgas ja vaikib. Sest üks asi rääkida sellest mida ta teab, siin on ta
tugev, see on tema eriala, teine asi aga lahutada meelt. See nõuab
emotsionaalset aktiivsust, aga selleks Loogikul tuleks juba pingutada.
Eetikutel, vastupidi, emotsioonid on iseenesest piisavalt liikuvad, mobiilsed.
Loogik võib pigem ära õppida mõned üldtuntud ettekujutused sellest, mis on
eetiline ja mis ebaeetiline, seega olla piisavalt viisakas, naeratada. Ja
siiski, kui ta sattub uute, temale tundmatusse eetilisse situatsiooni, siis ta
nagu laskub stuuporisse (tardumusse).
Niisiis, tegemist on otsustamise kahe
vastandvariandiga. Miks otsustamise? Seepärast, et otsustades inimene kindlasti
lähtub teatud kriteeriumidest. Seega need kriteeriumid on Loogikul abstraktsed,
ta käsitleb situatsiooni objektiivsuse vaatevinklist. Näiteks, kui situatsioonis
esinevad inimesed, ja kui pole konkreetseid inimesi, siis võib neid asendada
teiste inimestega. Niikuinii jääb ju objektiivne situatsioon alles. Umbes
selline on Loogiku vaatevinkel. Seepärast Loogik on sageli hea organiseerija.
Loogiku jaoks pole asendamatuid inimesi. Kui inimene on mingil põhjusel
süsteemist välja langenud, Loogik rehkendab selle inimese funktsionaalseid
kohustusi ning leiab teise inimese, kes oma teatud iseloomuomaduste, oskuste
poolest sobiks antud situatsiooni. Läks kruvi rooste, keerame seda välja ja
asendame uuega. Loogikule, kui juhile, on kergem vastu võtta ebapopulaarseid
otsuseid. Sageli ta lihtsalt ei kuule rahulolematuid vastuväiteid oma otsuste
suhtes. Võib öelda, et tänu oma madalale emotsionaalsele tundlikkusele, ta
kardab kõige vähem võtta ebapopulaarseid otsuseid. Seepärast, teda eriti ei
häiri rahulolematuse sumin. Loogik reageerib siis, kui see rahulolematuse sumin
muutub üsnagi tugevaks. Kuid teisest küljest, Loogik on piisavalt tark ning ta
suudab käsitleda situatsiooni nii, et seda ülitugevat suminat ei tekkiks.
Eetikust juhile on raskem, kuna talle üldsegi ei
meeldi ebapopulaarsed otsused. Ta üritab jõuda kokkuleppele. Seepärast eetikust
juht on pigem sunnitud minema reformidele, kui teda võiks nimetada loomupäraseks
reformaatoriks. Sageli, just nimelt reformaatorina, Eetikul on üsna raske
esineda, sest igakord tuleb riivata kellegi huve, aga see on Eetiku jaoks
ebameeldiv. Teisest küljest, kui situatsioon on küllalt edasiarenenud, kui
kohustused on kindlaks määratud, siis Eetik võib olla selleks „tsemendiks“ mis
tugevdab kollektiivi.
Kui kollektiiv koosneks vaid Loogikutest, siis
kindlasti tekkiksid seal varem või hiljem hõõrumised konfliktide tõttu. See on
tingitud asjaolust, et Loogik on printsipiaalne, aga printsiip on selline asi,
milles on küllalt raske järele anda. Loogik lähtub, tema arusaama kohaselt,
objektiivsest paratamatusest, aga teine Loogik samuti lähtub oma objektiivsest
paratamatusest. Ja Loogikule on raske enesele tunnistada, et need on siiski tema
subjektiivsed huvid.
Niisiis, Jung tõi ekstravetsusele ja
introvertsusele lisaks juurde need kaks kriteeriumi. Seega, 1920.
aastal, kirjutades oma raamatu „Psychologische Typen“, kus igat tüüpi, kellel on
ülekaalus sensoorika või ülekaalus intuitsioon, ülekaalus loogika või ülekaalus
eetika, vaatles Jung neid kõike tüüpe kahes variandis, ekstravertses ja
introvertses. Otsekohe sai mõistetavaks millega, nimelt, on seotud see
ekstravertsus ja introvertsus.
Ekstravertsus ja introvertsus on seotud vastavalt
laienemisega ja stabiliseerimisega. Kui
inimesel on tugev ekstravertne funktsioon, siis ta nagu püüaks teha selle
funktsiooni kohaselt rohkem ja rohkem. Siin on tegemist laienemisega. Ta nagu
pidevalt mõtleks: „Mida ma unustasin veel ära teha?“ Kui inimene on introvert
siis, vastupidi, püüdleb ta stabiilsuse poole. See on sama tugev funktsioon,
kuid introvert pigem püüab teha nii, et kõik oleks sirge ja sile, et mitte teha
midagi üleliigset, et mitte ära rikkuda juba väljakujunenud harmooniat, suhteid,
korda, loogikat või miskit muud.
Näiteks, võrdleme omavahel sensoorse ekstraverdi ja
sensoorse introverdi. Sensoorne ekstravert ajab esmajärjekorras taga
materiaalseid stiimuleid. Näiteks, ilus riietus, see näitab välja staatust.
Staatusel on prestiiž. Need on täiesti konkreetsed stiimulid ja nende nimel
tuleb võidelda. Sageli sensoorne ekstravert katsetab end
ekstreemsetel spordialadel, sõjaväeteenistuses, eriüksustes, või leiab end
kõrgel juhtival töökohal, seal kus on suurem raha, võitluses suurema ressurssi
eest. Kuigi kõik see nõuab suuri pingutusi, see ei kohuta ekstraverti. Selle
eest on jällegi olemas prestiiž, küllus ja rikkus. On selge, et prestiiž, küllus
ja rikkus ei kuulu ainult sensoorsele ekstraverdile, kuid ta väga hästi
orienteerub selles, ta suurepäraselt jõuab jälgida kiiresti muutuvat
situatsiooni. Ta jääb sageli vee peale võitluses ressursside pärast. Sensoorika,
- see on konkreetne mõtlemine, siin on selge, et situatsioon võib muutuda, tuleb
olla valvel. Samade ressursside eest võitlevad paljud inimesed ja tuleb
õigeaegselt reageerida, et situatsioon oleks kontrolli all.
Kui sama ressurssi eest võitleb sensoorne
introvert, siis ta mõtleb pigem pikkajalistele projektidele ja võib maha magada
täiesti reaalset ohtu, kui keegi tahab tema koha endale saada või edastada oma
huvidest lähtudes. Mille poolest erineb sensoorne introvert? Temal on samuti
arenenud konkreetne mõtlemine, kuid erinevalt sensoorsest ekstraverdist, see on
peamiselt suunatud pigem territooriumi kasutuselevõtmisele. Mitte vallutamisele,
nagu sensoorse ekstraverdi puhul. Näiteks, sattudes kollektiivi, tuleb selles
kollektiivis kinnistuda. Konflikt ärritab sensoorset introverti. Kui sensoorne
ekstravert ajab sageli suhted teravaks, siis sensoorne introvert, tänu oma
stabiilsele iseloomule, väikselt kasvab kollektiivi sisse ning kaitseb seal oma
huve.
Sarnasel viisil sensoorne introvert loob hubasuse
oma kodus. Sageli töökohal on näha, kui siin töötab sensoorne introvert, siis on
ka tagatud komfort. Siin avaldub jällegi Sensooriku konkreetne mõtlemine.
Sensoorne introvert ei taotle supersuurt raha, pigem peab sissetulek olema
stabiilne. Siiski, vaatamata oma rahulikkusele, sensoorne introvert oskab
võidelda ning võib „näidata hambaid“, kui tema huvid ja territoorium on ohus.
Kuid seda juhtub suhteliselt harva. Enamasti sensoorne introvert on rahulik,
heatahtlik ning mitte eriti algatusvõimeline.
Sarnane laienemise ja stabiliseerimise printsiip
kehtib ka loogika ja eetika puhul. Seega, meil on tegemist loogilise
ekstraverdiga või eetilise ekstraverdiga, loogilise introverdiga või eetilise
introverdiga.
Kõiki neid kaheksa funktsiooni Jung kirjeldas oma
1921. aastal ilmunud raamatus. Ta jätkas oma teooria arendamist ning,
lõppudelõpuks, jõudis järeldusele, et need tunnused võivad üksteisega ühtida.
Ehk, ühelt poolt, kui inimesel kõige tugevamaks funktsiooniks on sensoorika
siis, teisest küljest, on tal olemas veel mingi sekundaarne funktsioon, kas
loogika või eetika. Loomulikult, et see pole tal nii tugevalt esindatud nagu
esimene, kuid siiski. Ning vastupidi, kui inimesel on kõige tugevamaks
funktsiooniks loogika, siis on olemas ka sekundaarne funktsioon, üks kahest, kas
sensoorika või intuitsioon.
Niisiis, möödunud sajandi kolmekümnendatel aastatel
C.G. Jung lõplikult joonistas psühholoogiliste tüüpide skeemi, kus esines isegi
mitte 3 vaid 4 kriteeriumi.
1. Sensoorika ja
intuitsioon.
2. Loogika ja eetika (Jung
ise kasutas siin mõisteid mõtlemine ja üleelamine, kuid ta ise pidas need
ebaõnnestunuteks. Seepärast kasutame siin ikka sotsioonilist terminoloogiat).
3. Ekstraversioon ja
introversioon (ehk lihtsustades, kuhu on suunatud inimese kõige tugevam
funktsioon, kas laiendamisele või vastupidi, stabiliseerimisele).
4. Ratsionaalsus ja
irratsionaalsus (oma raamatus „Psychologische Typen“ Jung kirjeldas
neid mõisteid üsna laialivalguvalt, kuid hiljem andis neile konkreetsema
tähenduse).
Mis puudutab viimast kriteeriumi, siis
sellest veidi põhjalikumalt. Asi on selles, et ratsionaalsus meie igapäevases
kõnepruugis assotsieerub sageli loogikaga või isegi igapäevase praktilisusega.
Jung nägi küll vaeva, kuid tal ei õnnestunudki lõpuni ära seletada, mille
poolest ratsionaalsus erineb loogikast. See õnnestus hilisematel uurijatel.
Niisiis, ratsionaalsus, - see on otsustamise, ehk loogika ja
eetika mehhanismide domineerimine, aga irratsionaalsus, - see
on taju, ehk sensoorika ja intuitsiooni mehhanismide domineerimine. Teiste
sõnadega, inimese peaaju on struktuurne moodustis, ning selle struktuuri
iseärasustest tulenevad erinevad iseloomu- ja käitumisjooned. Kui inimestel
domineerivad taju mehhanismid, ehk sensoorsed või intuitiivsed, siis Jung
nimetas selliseid inimesi irratsionaalideks. Kui aga inimestel
domineerivad otsustamise, ehk loogika või eetika mehhanismid, siis Jung nimetas
selliseid inimesi ratsionaalideks.
Nii see tegelikult toimubki. Kui inimene kergemini
tajub kui otsustab, siis tal tekkivad situatsioonimääramise probleemid.
Ümberringi on ju nii palju situatsioone ja neid tuleb kõiki arvestada, et
kõigist sellest saaks terviklik pilt, mille alusel võtta vastu otsus. Eriti
keeruline on introverdil. Teda, näiteks, küsitakse: „Millega sa hakkad
tegelema?“ „Vaatan“. „Noh, ütle ometi, mida sa kavatsed teha?“ „Kuidas ma saan
öelda, kui ma ei tea ühte, teist, kolmandat“. Vastupidi, ratsionaalid, ehk need,
kellel domineerib otsustuse mehhanism, sageli oma otsustustes lausa tormakad
ning on väliselt karmimad kui tegelikult. Ratsionaalid leiavad end sageli
bürokraatlikus ning kasvatusalases tegevuses, kuna siin inimestelt nõutakse
pidevalt kindlaid otsuseid. Siin võib, vastupidi, inimesi ärritada asjaolu, kui
ametnik seletab midagi ebakindlalt.
Kuid paraku ratsionaalsusel on ka omad puudused
selles mõttes, et ratsionaal loob mingi kindla skeemi, muutes ise selle skeemi
orjaks. Kui oled lubanud, siis tuleb täita, kui koostasid plaani, siis pole
mugav sellest plaanist loobuda. Kui oled väljendanud printsiipi, siis on raske
sellest printsiibist loobuda. Printsipiaalsus on kahjulik ratsionaalile. Kui
situatsioon muutub, ratsionaalile pole alati lihtne kohaneda muutuva
situatsiooniga. Võib öelda, et ratsionaali võiks võrrelda kihutava autoda.
Vastupidi, irratsionaal, kellel paremini töötab taju mehhanism, kohaneb muutuva
situatsiooniga üsna hästi. Teine asi, kui ümbritsevad inimesed peavad teda
põhimõteteta inimeseks. Kuid see on juba eraldiseisev küsimus.
Ratsionaal võib olla väliselt rahulik, kuid tema
aju on häälestatud kindlale lainesagedusele ning ta „kihutab“ sellel
lainesagedusel. Kui situatsioon muutub, siis kiiresti kõrvale keerata on raske.
Ratsionaalile on vajalik aeg, et ümber häälestada oma aju teisele
lainesagedusele. Kuid peale sellist ümberhäälestamist ratsionaal tegutseb
kiiresti, kindlalt ning väljastab lõplikud kindlad otsused. Kuid sellele
lainesagedusele tuleb ümber häälestada. Irratsionaalil on aju
manöövrivõimelisem. Kuid selle eest tuleb samuti lõivu maksta. Irratsionaali
ideed on sageli toored, laialivalguvad, printsiibivaesed. Need otsused sobivad
terve rea situatsioonidele, kuid tuleb määrata millisele?
Sageli teadlased irratsionaalid pakkuvad välja
ideid, aga teadlased ratsionaalid arendavad need ideed edasi, viies neid
lõppfaasi, kuni ideed muutuvad rangeteks ja vasturääkimatuteks
kontseptsioonideks.
Ei tohi unustada, et elav inimene, kuigi ta on ühe
kindla psühholoogilise tüübi esindaja, ei avalda alati oma tüpoloogilisi jooni.
Kõne all on vaid eelistused: talle on mugavam ja kergem käituda vastavalt oma
psühholoogilisele tüübile. Iga inimene on edukam tegevuses, mis on omane tema
psühhotüübile, kuid soovi korral on tal täielik õigus arendada endas ning
kasutada elus või tööl ka oma nõrgad omadused. Sealjuures, tuleks teada, et
selline tee on väheedukas, ning sageli kutsub esile neuroose. Jung kirjutas, et
üritades muuta oma isiksusetüüpi, inimene „muutub neurootiliseks ja tema
ravimine on võimalik vaid indiviidile loomulikku suundumuse väljaselgitamise
kaudu“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.