Fred Jüssi ja Tanel Mällo kirjutavad
Murray Steini http://www.murraystein.com/ raamatu ”Jungi
hingeatlas” https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?209053 kohta nii: ”Oma loomust eirates või alla surudes on keeruline
elada, aga veelgi raskem võib olla elada oma loomuse järgi. Mispärast me kipume
ennast ka iseenda eest erinevate maskide taha peitma? Missugune paljudest
teedest on see, mis meid oma komplekside komplektist mööda ja läbi, oma Kõrgema
Minani juhatab?
Otsi kuis tahad, see teerada läbi tumeda ja mägise
laane on konarlik ja eksitav. Hea, kui oskame seda otsides toetuda nähtamatutele
rännuradadele, mis on nagu lindude migratsioonimustrid ning annavad meile ette
meie tõelise põhjasuuna. Need on mustrid, mille kasutamist me ei õpi, vaid
milles me elame. „Need päritud süsteemid iseloomustavad inimestele omaseid
nähtuseid, mis on eksisteerinud iidsetest aegadest saadik: noorus ja raugaiga,
sünd ja surm, pojad ja tütred, isad ja emad, paarumine ja nii edasi,” kirjeldab
Jung oma arhetüüpide teooriat, mis on paigutatud tema terviklikku
kosmoloogiasse, milles ta arvestab põhjuslike seoste kõrval samaväärselt ka
tähenduslikke.”
Ent kaart ei ole sama, mis kirjeldatav
territoorium. Jung jagab meiega terviklikku eluilma mudelit, mille kehtivust
kinnitasid tema isiklikud kogemused. Kuidas sobitada selle maakaardi kontuure
enda rännakute jaoks, on igaühe enda ülesanne, ent keerukatel retkedel on
usaldusväärne teejuht see, kelle tarkus pärineb tema enda kogemustest, tema enda
läbitud teekonnast.
Oma hingeatlase lehitsemine ja täiendamine seal,
kuhu oma sisemaailma mandritel, ookeanidel ja mäeahelikel rännates parasjagu
uuesti või esmakordselt jõuame, annab võimaluse näha, missuguseid suuremaid
mustreid ja väärtusi meie igapäevategevus loob ja kannab. Jungi pärandatud
abstraktsete ent oivaliste kontuurkaartide komplektis on jäetud küllalt vaba
ruumi igaühe mandrite, mäeahelike, merekoletiste, näkineidude ja muu
asjassepuutuva kujutamiseks.”
___________
1.
PEATÜKK
Pealispind
(Ego-teadvustatus)
Alustan Jungi inimhinge kaardi lahti rullimist
sellest, et võtan vaatluse alla tema kirjelduse inimteadvusest ning selle
keskseimast nähtusest ja mõistest - egost. ”Ego” on mõiste, mille juured
ulatuvad ladina keelde, mille keeleline tähendus on ”mina”. Teadvus või
teadvustatus on ärkveloleku seisund, mille keskmeks on ”mina”. See on ilmne
alguspunkt ning ühtlasi sissepääs tohutusse sisemisse ruumi, mida käeolevas
teoses nimetame psüüheks. Samal ajal tähistab psüühe keerukat omadust, mis
peidab eneses paljusid mõistatusi ning vastamata küsimusi.
Teame, et Jungi huvitas rohkem psüühe sisemus, see,
mis peitub teadvustatuse all. Ta võttis ülesandeks kirjeldada ja seletada
inimteadvuse fenomeni ennast. Jung soovis luua psüühe terviklikku kaarti,
niisiis oli vältimatu uurida ego-teadvustatust, mis on hingekaardi territooriumi
peamine fenomen. Jungi ei saa nimetada ego-psühholoogiks, ometi andis ta egole
teatava sotsiaalse väärtuse ja tähenduse. Ta pakkus ego funktsioonide kohta
välja ühe võimaliku variandi ja tunnistas suurema teadvustatuse vajalikkust
inimelu ning kultuuri tuleviku nimel. Veelgi enam - ta oli teravalt teadlik, et
ego-teadvustatus on vältimatuks eeltingimuseks igasugusele psühholoogilisele
uurimistööle. Inimestena on meie mistahes teadmised piiritletud meie teadvusele
omaste võimete ja piirangutega. Teadvustatuse uurimine tähendab seega tähelepanu
suunamist instrumendile, mida kasutame psühholoogiliseks uurimiseks ja
vaatluseks.
Miks on ego-teadvustatuse olemuse mõistmine - eriti
psühholoogias - sedavõrd oluline? Loomulikult selleks, et moonutusi korvata.
Jung kirjutas, et iga psühholoogiline käsitlus on uurija isiklik
ülestunnistus. Kõiki loovaid psühholooge piiravad nende isiklikud eelarvamused
ja vaatluse alt välja jäänud eeldused. Mitte kõik, mis näib tõene ka kõige
tõsimeelsema ning siirama uurija teadvusele, ei pruugi olla ilmtingimata täpne
teadmine. Suur hulk sellest, mis käibib inimeste seas teadmisena, on lähemal ja
kriitilisemal vaatlusel pelgalt eelarvamus või uskumus, mis toetub moonutustele,
erapooliklusele, kuulujuttudele, spekulatsioonidele või lihtsalt
väljamõeldistele. Uskumusi käsitletakse teadmistena ja nende külge
klammerdutakse kui usaldusväärsust ja kindlustunnet pakkuvatele
enesestmõistetavustele. Püha Augustinuse kuulus lause: ”Ma usun sellist korda,
mida ma suudan mõista,” võib tunduda tänapäeval meie moodsatele kõrvadele üsna
veider, aga sellegipoolest peab see tõdemus sageli paika, kui inimesed hakkavad
rääkima psühholoogilisest reaalsusest. Jung soovis tõsiselt uurida oma mõtlemise
eelduseid ja aluseid, lähenedes seetõttu väga kriitiliselt oma
uurimisinstrumendile, mida ta avastuste tegemisel kasutas. Ta oli seisukohal, et
teadvustatuse kriitiline mõistmine on teaduslikkuse aspektist keskse tähtsusega,
täpselt sama moodi, nagu see peab paika filosoofias. Psüühe või muu
asjassepuutuva täpne mõistmine sõltub inimese teadvuse seisundist. Jung soovis
pakkuda teadvuse kriitilist mõistmist. See oli peamine eesmärk tema võtmetöös
”Psühholoogilised tüübid” (ingl k ”Psychological Types”, saksa k
„Psychologische Typen”), mis kirjeldab kaheksat kognitiivset stiili,
mis iseloomustavad inimteadvust ning seda töötlevat erinevat informatsiooni ja
elukogemust.
Ego ja teadvustatuse suhe
Jung kirjutab oma ilmunud töödes palju
ego-teadvustatusest. Oma käesolevaid eesmärke silmas pidades käsitlen peamiselt
tema hilise töö ”Aion” esimest peatükki pealkirjaga ”Ego” - ja teisi sellega
seostuvaid tekste või lõike, mis võtavad Jungi seisukoha enam-vähem adekvaatselt
kokku ja esindavad tema küpseid mõtteid. Peatüki lõppu paigutan mõned viited
Jungi teosele ”Psühholoogilised tüübid”.
”Aionit” on võimalik lugeda mitmel erineval
tasandil. See on Jungi hilisematel aastatel kirjutatud töö ja peegeldab tema
sügavat huvi lääne intellektuaalse ja religioosse mineviku ja tuleviku vastu,
nagu ka Jungi detailselt sõnastatud mõtteid Kõrgema Mina *(ingl k self)
arhetüübist. Esimesed neli peatükki lisas Jung oma raamatule hiljem, et pakkuda
uutele lugejatele oma üldise psühholoogia teooria sissejuhatust ning avada uks
analüütilise psühholoogia sõnavarasse. ”Aioni” sissejuhatavad leheküljed ei ole
detailsed ega märkimisväärselt tehnilised, ometi sisaldavad nad Jungi kõige
kokkuvõtlikumalt sõnastatud arutelusid psüühe struktuuride - ego, varju,
anima, animus‘e ja Kõrgema Mina osas.
Jungi ”ego” definitsioon on järgmine: ”Sellisena,
nagu ta on, moodustab ego teadvuse keskme ja sedavõrd, kuivõrd ta moodustab
empiirilise isiksuse, on ego kõikide teadvuse personaalsete toimingute subjekt.”
Teadvus on uuritav ala ja see, mida Jung siinkohal nimetab ”empiiriliseks
isiksuseks”, on meie isiksus - sellisena, nagu me sellest teadlikud oleme ja
seda otseselt kogeme. Ego kui ”teadvustatuse kõikide personaalsete toimingute
subjekt” hõlmab selle ala keskkoha. Ego mõiste viitab inimese kogemusele endast
kui oma tahtmiste, ihade, mõtiskluste ja tegutsemise keskmest. Ego defineerimine
teadvustatuse keskmena läbib kõiki Jungi kirjutisi.
Jung jätkab kommentaariga ego psüühe-sisestest
funktsioonidest: ”Psüühilise sisu suhe egosse määrab ka viimase teadvuse
kriteeriumi, sest ükski sisu ei saa olla teadvustatud, olemata esitatud mingile
subjektile.” Ego kujutab ”subjekti”, kellele ”esitatakse” psüühe sisu. Ta on
nagu peegel. Enamgi veel, ühendus egoga on eeltingimus ükskõik mille
teadvustamiseks, olgu selleks tunne, mõte, taju või fantaasia. Ego on teatavat
laadi peegel, milles psüühe end näeb ning saab seeläbi enesest teadlikuks.
Millisel määral ego psüühe sisu märkab ja peegeldab, iseloomustab seda, kui
palju seda sisu võib lugeda teadvustatuse sfääridesse kuuluvaks. Kui psüühes
sisalduvat teadvustatakse hägusalt või marginaalselt, ei ole seda veel tabatud
ega asetatud ego peegeldavale pinnale.
Toodud ego definitsioonile järgnevates lõikudes
eristab Jung psüühe teadvustatud ning teadvustamata omadusi: teadvustatus on
see, mida me teame, ja teadvustamatus on kõik see, mida me ei tea. Teises, umbes
samal perioodil kirjutatud tekstis väljendab Jung sama mõtet veelgi täpsemalt:
”Teadvustamatus ei ole mitte lihtsalt teadmatu; pigem on see tundmatu
psüühe ning seda defineerime… kõigena meis, mis teadvusesse sattumise
korral ei erine eeldatavasti mingilgi määral teada olevast psüühilisest sisust.”
Eristus teadvustatuse ja teadvustamatuse vahel, mis on Jungi üldises psüühe
teoorias sama fundamentaalne kui süvapsühholoogias, sätestab, et osa psüühe
sisust peegeldub egos ja seda hoitakse teadvustatuses, kus seda on võimalik
edasi uurida ja käsitleda, samal ajal kui ülejäänud psüühe sisu asub - kas
ajutiselt või alaliselt - väljaspool teadvustatust. Teadvustamatus hõlmab kogu
psüühe sisu, mis asub väljaspool teadvustatust - mis iganes põhjusel või kui
kaua, ning tõtt-öelda moodustab see suurema osa kogu määratust hingemaailmast.
Teadvustamatus oli süvapsühholoogia põhiline uurimisvaldkond ning ka Jung tundis
kõige kirglikumat huvi just selle territooriumi vastu. Sellest täpsemalt
edaspidi.
Jung viitab oma kirjutistes sageli egole kui
”kompleksile”. Seda mõistet käsitleme põhjalikult järgmises peatükis. Selles
”Aioni” lõigus nimetab Jung seda lihtsalt teadvuse spetsiifiliseks sisuks,
sätestades seeläbi, et teadvus on laiem kategooria kui ego ning sisaldab enamat
kui ego.
Mis on teadvustatus? Ala, kus asub ego ja mille
keset ta hõlmab ja defineerib? Kõige lihtsamalt öeldes on teadvustatus
teadlikkus. See on ärkvelolekus, ümbritsevas ja seesmises maailmas toimuva
vaatlemise ja registreerimise seisund. Inimesed ei ole muidugi ainukesed
teadvusel olendid planeedil. Ilmselt on ka loomad teadvusel, nad suudavad
ilmselgelt oma keskkondi vaadelda ja sellele kaalutletud moel reageerida.
Teadvustatuse vormina saab käsitleda taimede tundlikkust oma kasvukeskkonna
suhtes. Iseenesest ei erista teadvustatus inimesi teistest eluvormidest.
Samamoodi ei erista teadvustatus täiskasvanud inimesi imikutest ja lastest.
Rangelt võttes ei sõltu inimteadvuse olemus absoluutselt ei vanusest ega
psühholoogilisest arengust. Sõber, kes viibis oma tütre sünni juures, rääkis
mulle, kuivõrd liigutatud ta oli, kui laps platsenta eemaldamise ja silmade
puhastamise järel silmad avas ja ruumis ringi vaatas ning seda enesesse ahmis.
Ilma kahtluseta oli see märk teadvusest. Silm on teadvusel olemise indikaator.
Selle elu ja liikumine on signaaliks, et teadvusel olend vaatleb maailma.
Teadvus ei sõltu muidugi mitte ainult nägemisest vaid ka teistest meeltest.
Emaüsas, enne kui silmad nägemisega tegelema hakkavad, registreerib loode
helisid, reageerib häältele ja muusikale, tema juures võib täheldada
märkimisväärset reageerimise taset. Me ei tea veel, millal täpselt saavutab
embrüo säärase teadlikkuse ja tundlikkuse taseme, mida saab kahtluseta
teadvuseks nimetada, aga see toimub varakult ja leiab kahtlemata aset juba
prenataalsel perioodil.
Teadvuse vastandiks on sügav unenägudeta uni,
reageeringu ja tunnetava teadlikkuse puudumine. Teadvuse püsiv kehast puudumine
on põhimõtteliselt surma definitsioon, v.a pikaajalise kooma puhul. Teadvus,
isegi ainult tuleviku teadvuse potentsiaalina, on ”elu faktor” ja kuulub elus
kehade juurde.
Areng lisab teadvustatusele spetsiifilist sisu.
Teoreetiliselt on võimalik eristada inimteadvust selle sisust - teadvuses
leiduvatest mõtetest, mälestustest, identiteedist, fantaasiatest,
emotsioonidest, kujunditest ja sõnadest. Praktikas on see peaaegu võimatu.
Tõtt-öelda näib, et neid suudavad veenvalt lahus hoida vaid
edasijõudnud vaimsed meistrid. Vaid tõeline tark, kelle teadvustatust ei
defineeri valikulised mõtted ja kujundid, suudab teadvustatust selle sisust
eristada ja lahus hoida. Enamuse jaoks tundub ilma maandava stabiilse objektita
teadvus olevat äärmiselt üürike ja mööduv nähtus. Teadvuse sisukuse ja selle
püsimise tunde tagavad tavaliselt stabiilsed objektid ja sisu - kujundid,
mälestused ning mõtted. Just sellest koosneb teadvuse aine ja järjepidevus.
Samas, nagu tõendavad insuldi läbi elanute kirjeldused, on teadvuse sisu ja
teadvuse ego funktsioonid - mõtlemine, mäletamine, nimetamine ja rääkimine,
tuttavate kujundite ning isikute ja nägude äratundmine - tegelikult palju
ebapüsivamad ja hapramad kui teadvus iseenesest. Näiteks on täielikust
mälukaotusest hoolimata võimalik ikkagi teadvusel olla. Teadvus on nagu ruum,
mis ümbritseb teda ajutiselt täitvat psüühilist sisu. Ja teadvus eelneb egole,
mis muutub alles hiljem selle keskmeks.
Ego, nagu teadvuski, ulatub samuti kaugemale ja
kestab kauem kui mistahes hetkel teadvustatuse ruumi täitev spetsiifiline sisu.
Ego on teadvustatuse sees asuv keskpunkt, selle kõige põhilisem ja võib-olla ka
püsivaim osa. Vastupidiselt idas levinud seisukohale argumenteerib Jung, et ilma
ego mehhanismita muutub küsitavaks ka teadvustatus ise. Samas on tõsi, et
teatavad ego funktsioonid saab peatada või näiliselt kaotada ilma teadvust
täielikult hävitamata. Just seeläbi on inimestel võimalik saavutada vähemalt
lühikesteks perioodideks teatud tüüpi ego-vaba teadvus - niisugune, mis evib
üsna vähe tõendeid tahet omava keskme ehk Mina olemasolust.
* (Jungi algupärase
saksakeelse mõiste Selbst ingliskeelne vaste on self; eesti
keeles on sellekohase vastena kasutatud mõistet ”Ise”, mis käesolevas tekstis on
asendatud spetsiifilisema tähendusväljaga mõistega ”Kõrgem Mina”. ”Kõrgema Mina”
ingliskeelse vaste self tavapärane kasutamine teeb keerukaks selle
hindamise, mida Jung oma teooriaga silmas peab. Igapäevases kõnepruugis on
ingliskeelne self võrdväärne egoga. Tõlk)
* * *
Jungi jaoks moodustab ego teadvustatuse kriitilise
keskme ja tegelikult määrab suures ulatuses ära, milline sisu jääb teadvustatuse
piiridesse ja milline jääb teadvustamata. Ego vastutab teadvustatuse sisu
säilitamise eest, samuti on ta peegeldamist lõpetades võimeline teadvuse sisu
kustutama. Kasutades Jungi pruugitud Freudi mõistet, suudab ego sellist sisu,
mis talle kas ei meeldi või mille ta leiab olevat väljakannatamatult valuliku
või ülejäänud sisuga ühildamatu, “alla suruda” (ingl k repress). Samuti
suudab ego teadvustamatuse hoiulaekast (näiteks mälestustest) sisu taas
kasutusele võtta, seda tingimusel, et a) sisu ei ole blokeeritud allasurumise
kaitsemehhanismi poolt, mis hoiab talumatud konfliktid haardeulatusest väljas,
b) sisul on piisavalt tugev assotsiatiivne ühendus egoga - see on piisavalt “ära
õpitud”.
Oma põhilises osas ei moodusta ega defineeri ego
ainult teadvuse omandatud sisu - nagu ajutised või püsivad seosed. Ego toimib
kui peegel või magnet, hoides sisu teadlikkuse keskpunktis. Ent ego ka tahab ja
tegutseb. Teadvuse elutähtsa keskmena eelneb ego keelest, oma identiteedist ja
isegi nimest teadlikuks saamisele. Ego poolt hiljem omandatu, nagu oma näo ja
nime äratundmine, on teadvuse keskme lähiümbrusesse koonduv sisu, mis määrab ego
kui defineeriva, täidesaatva ja eneseteadvust reguleeriva olemuse ulatuse. Oma
olemuselt on ego teadvuse tegelik kese, mis eksisteerib kindlasti juba
sünnihetkest - ta on silm, mis näeb ja on näinud maailma alati samast
positsioonist, kehast ja individuaalsest vaatenurgast. Eraldi võttes on ego
eimiski, ta ei ole asi. Sellepärast on ta äärmiselt hoomamatu, tema asukohta on
võimatu määrata. Võiksime ego olemasolu isegi eitada. Ometi on ta pidevalt
kohal. Ego ei ole kasvatuse, kasvamise ega arengu tulemus, see on sünnipärane.
Ja ehkki ego saab sünnihetkest edasiulatuvalt kirjeldada arenemas ja jõudu
kogumas läbi “kokkupõrgete” reaalsusega (vt allpool), on selle tuum inimesele
„antud”. See tuleb siia ilma koos inimese sündimisega.
Sellisena, nagu Jung psüühet kirjeldab, on selle
sisuks teadvustatuse erinevate sisaldiste vaheline assotsiatsioonide võrgustik.
Kõik on otseselt või kaudselt seotud keskse tegija - egoga. Ego on teadvustatuse
kese mitte ainult geograafiliselt, vaid ka dünaamiliselt. Ta on energiakeskus,
mis liigutab teadvuse sisu ja organiseerib seda tähtsuse alusel. Ego on
otsustamise ja vaba tahte asukoht. Kui ütlen: „Ma lähen postkontorisse”, on minu
ego teinud otsuse ja mobiliseerib selle teostamiseks vajaliku füüsilise ja
emotsionaalse energia. Ego suunab mind postkontori poole ja viib mu kohale. Ego
on juhataja, kes paneb paika prioriteedid: “Mine postkontorisse, ära lase end
kõrvale juhtida soovist parki jalutama minna.” Ja kuigi ego saab käsitleda
isekuse (ego-ismi) keskmena, on ta ka altruismi kese. Iseenesest ja enda tõttu
on ego - sellisena, nagu Jung ego mõistis ja kirjeldas - moraalselt neutraalne,
mitte „halb asi”, nagu seda kõnekeeles võib märgata (“Tal on kohutavalt suur
ego!”). Ego on inimese psühholoogilise elu vajalik osa. Ego on see, mis inimest
teistest teadvust evivatest elusolenditest eristab; nõndasamuti eristab ego üht
inimindiviidi teistest. Ego on inimteadvuse individualiseerija.
Ego fookustab inimteadvust ja annab teadlikule
käitumisele sihipärasuse ja suuna. Ego tõttu on meil vabadus teha otsuseid, mis
võivad esitada väljakutse enese alalhoiu, paljunemise ja loovuse instinktidele.
Egos sisaldub võime hallata teadvuses suuri ainehulki ja neid käsitleda. Ta on
võimas assotsiatiivne magnet ja organiseeriv tegur. Ja kuna inimesed evivad
teadvuse keskmes sellist väge, suudavad nad integreerida ja suunata tohutuid
andmemassiive. Tugev ego suudab omandada ja tahtlikult liigutada väga suurt
teadvuse sisu. Nõrk ego ei suuda seda eriti ning allub lihtsamalt impulssidele
ja emotsionaalsetele reaktsioonidele. Nõrk ego laseb end kergesti kõrvale
kallutada, mille tagajärjel puudub teadvusel fookus ja järjepidev
motivatsioon.
Inimesel on võime säilitada teadvus ka siis, kui
enamik normaalsetest ego funktsioonidest on peatatud. Suudame end tahtejõu abil
muuta passiivsemaks, vähendada oma aktiivsust ja vaadelda sisemist ja välist
maailma nagu kaamera. Tavaliselt ei ole tahtlikult piiratud vaatlevat teadvust
siiski võimalik väga pikalt säilitada, sest ego ja psüühe laiemas tähenduses
hakkavad üsna kiiresti vaadeldavaga tegelema. Näiteks filmi vaadates jälgime ja
tajume alguses lihtsalt inimesi ja keskkonda. Ent peagi hakkame identifitseeruma
mõne tegelasega ja meie emotsioonid aktiveeruvad. Ego valmistub tegutsema ja kui
inimesel tekib raskusi filmi eristamisega reaalsusest (veel üks ego funktsioon),
võib tekkida soov tegutseda ka füüsiliselt. Keha mobiliseerub ja ego valib ja
planeerib teatud tegutsemisliini. Filmid on selliselt üles ehitatud, et vaataja
valiks emotsioonidele tuginedes endale sobiva poole ning tunneks poolehoidu
selle suhtes, mida tema tegelane teeb või tunneb. Selliselt kaasatuna muutub ego
soovide, lootuse, ehk isegi kavatsuste aktiivseks keskuseks. On täitsa mõeldav,
et inimene on filmi vaadates võimeline langetama elumuutva otsuse nende tunnete
ja mõtete ajel, mida filmis kasutatud kujundid tema teadvuses loovad. On teada
juhtumeid, kus inimesed muutuvad kinost lahkudes vägivaldseks või iharaks just
nimelt filmi otsese mõju tagajärjel. Ego on emotsioonide, samastumise ja iha
teenistuses ning kasutab tegutsemiseks oma juhtivat funktsiooni ja
energiat.
Nagu näeme, on ego vabadus piiratud. Seda mõjutavad
oluliselt nii sisemised psüühilised kui ka välised keskkondlikud mõjurid. Ego
võib hirmutava mõjuri ilmnedes tõsta käed ja ennast kaitsta; ego võib
aktiveerida ja mõjutada ka sisemine tung luua, armastada või kätte maksta. Ta
võib reageerida ego impulsile, st käituda nartsissistlikult. Selliselt
reageerides võib ego sattuda näiteks kättemaksuiha küüsi.
Ärkveloleku-teadvustatus on seega keskendunud
sisemiste ja väliste keskkonnamõjurite registreerimisele ja keha liikuma
panemisele ego poolt. Kordan veel, et ego alged ulatuvad perioodi enne varajast
lapsepõlve ja väikelapseiga. Isegi väikelaps märkab oma keskkonnas kujundeid,
millest mõned talle meeldivad, ning sirutub nende poole. Sellised varajased
märgid organismi kavatsuslikkusest on tõendiks ego baasjuurtest ehk inimese
“minasusest”.
“Mina”olemuse ja sisu üle mõtisklemine viib meid
sügavamate psühholoogiliste küsimusteni. Milline mehhanism on ego? Kes olen
mina? Jung vastaks siin õige lihtsalt, et ego on teadvustatuse
kese.
“Mina” tajub - võib-olla naiivselt - et ta on
igavesti olemas olnud. Isegi eelmisi elusid käsitlevad tähelepanekud omandavad
mõnikord tõe ja reaalsuse tunde. Jääb siiski küsimuseks, kas „mina” muutub elu
jooksul olemuslikult. Kas pole see “mina”, kes kahe-aastaselt ema järele nuttis,
seesama, kes nutab 45-aastaselt kaotatud armastuse üle ja leinab 80-aastaselt
surnud abikaasat? Ehkki mitmed ego tahud arenevad ja muutuvad elu jooksul
ilmselgelt, eriti tunnetuse, eneseteadvuse, psühhosotsiaalse identiteedi,
kompetentsi jms osas, tajume samas ego keskmes ka olulist jätkuvust. Paljud on
olnud liigutatud oma “sisemise lapse” leidmisest. See pole midagi vähemat kui
avastada, et isik, kes ma olin lapsena, on seesama, kes ma olen täiskasvanuna.
Võib oletada, et ego olemuslik tuum elu jooksul ei muutu. See võib olla ka
põhjuseks, miks paljud inimesed on veendunud, et ego tuum ei hävine füüsilise
surmaga, vaid liigub edasi igavesse puhkepaika (taevas, nirvaana) või sünnib
füüsilises plaanis uuesti (reinkarnatsioon).
Laps ütleb esmakordselt “mina” umbes kaheaastaselt.
Kuni selle hetkeni räägib ta endast kolmandas isikus või kasutab nime: “Timmie
tahab” ja “Sarah läheb”. Kui laps on võimeline “mina” ütlema ja mõtleb endale
viitavalt, paigutades end teadlikult oma isikliku maailma keskmesse ning
kasutades selle suhtes esimest korda isikulist asesõna, on ta teinud tohutu
hüppe teadvustamise suunas. Ent see ei ole mingil juhul ego sünnihetk. Juba kaua
aega enne seda on tema teadvus ja käitumine organiseerunud tegeliku keskme
ümber. Ego on ilmselgelt olemas juba enne, kui laps suudab sellele teadlikult ja
peegeldavalt viidata, ning sellest teada saamise protsess on järk-järguline ja
kestab kogu elu. Eneseteadvuseni kasvamine on protsess, mis läbib mitmeid
staadiume imikueast täiskasvanuni. Ühte neist kirjeldab Jung raamatus
“Mälestused, unenäod, mõtted” (Eesti Raamat 2004, saksa k “Einneiungen,
Träume, Gedanken”), kus ta mainib udu hajumist umbes 13-aastaselt, kui ta
esmakordselt mõistis: “Nüüd ma olen mina ise.”
Tänu võimele saavutada kõrgema taseme
eneseteadlikkus ja iseteadvus, st iseend käsitleda suutev ego, erineb inimese
teadvus loomade omast, vähemalt hetkel teadaolevas mõttes. See erinevus on
seotud mitte ainult inimese verbaalse võimekusega, mis laseb kõneleda oma
teadaolevast “minast” ja rikastab seeläbi selle mitmetahulisust, vaid ka
inimteadvuses eksisteeriva enesepeegeldamise funktsiooniga. See on nii pre- kui
ka postlingvistiline funktsioon. See on teadmine olemasolust (ja hiljem ka
surelikkusest). Tänu teadvuses asuvale ego peeglile teame, kes me oleme ja mida
endast kujutame. Ilmselgelt soovivad ka teised loomaliigid elada ja oma
keskkonda kontrollida, nende juures võib täheldada märke emotsioonidest ja
teadvusest, nagu ka märke tahtlikkusest, reaalsuse proovimisest,
enesekontrollist ja paljudest teistest omadustest, mida ego funktsioonidega
seostatakse.
Ent loomade teadvuses puudub reeglina
enesepeegelduse funktsioon või esineb see palju väiksemal määral. Nende ego on
väiksem. Kas loomad teavad, et nad on olemas, et nad surevad,
et on omaette indiviidid? See on kaheldav. Saksa poeet Rilke oli seisukohal, et
loomad ei taju surma nii nagu inimesed ning see annab neile eelise elada
täielikumalt käesolevas hetkes. Loomade eneseteadvus ei ole selline nagu
inimestel ning keele puudumise tõttu ei suuda nad vähimalgi määral oma
eneseteadvuse vormi väljendada ega end inimesele kättesaadavate lingvistiliste
vahenditega teistest eristada.
Pärast teatud arengulist punkti hakkab inimego ja
-teadvust suuresti defineerima ja vormima kultuuriline maailm, milles inimene
üles kasvab ning hariduse omandab. See on vastav ego struktuuri kiht või pakend,
mis ümbritseb keskset ego. Sedamööda, kuidas laps oma kultuurikeskkonnas üles
kasvab ja selle vorme ja tavasid läbi perekondlike interaktsioonide ja kooliga
seotud hariduslike kogemuste tundma õpib, muutub ego pakend järjest paksemaks.
Jung nimetab neid kahte ego omadust “Isiksus nr 1″ ja “Isiksus nr 2″. Isiksus nr
2 on kaasasündinud ego tuum ja Isiksus nr 1 on kultuuriliselt omandatud ego
kiht, mis tekib inimesel ajapikku.
Osa inimese ego-teadvustatuse spetsiifilisest
sisust võib olla ajas väga stabiilne. Inimese nimi on tavaliselt teadvuse
stabiilne omadus. Teatud hetkest alates võib see paista olevat egoga jäädavalt
liidetud. Kuigi nimi on ebaisikuline liides ja kuulub persona osana
avalikku ruumi (vt 5. peatükk), puudutab see lapsevanema, lapse või armsama
poolt öelduna inimese enesetunnetuse kõige intiimsemaid osasid. Samas tuleb
tunnistada, et nimi on kultuuriline objekt ja sellisena egoga nõrgemalt seotud
kui näiteks keha. Inimene jääb pärast nime muutmist ikka samaks inimeseks.
Seniajani ei ole keegi oma täit keha muutnud, et näha, kas see muudab midagi ka
egos; kui see peaks võimalikuks osutuma (või siis, kui see toimub), saame näha,
kas ego ületab keha piiri või ei. Arvan, et ületab, olgugi, et ego näib olevat
kehaga täiesti kokku sulanud.
Ego defineerimine keha teadvelolekuna iseendast kui
tahet omavast, individuaalsest, kindlalt piiritletud ja ainulaadsest üksusest
näib muidugi ahvatlev. Isegi kui inimesele oleks antud teistsugune nimi, võime
eeldada, et selle inimese olemuslik „mina” ei erineks tema olemasolevast
„minast”. Ent kui tal oleks teistsugune keha, muudaks see ego sisuliselt
teistsuguseks? Enamgi veel kui kultuuri, on ego juurdunud inimkehasse, aga kui
sügav see seos on, see on vaieldav. Sellest hoolimata tunneb ego keha surma ees
sügavat hirmu. See on hirm, et keha kadumisega kustub ka ego. Jungi järgi ei ole
ego somaatilise baasiga väga rangelt piiratud. „Aionis” väidab ta, et ego „ei
ole lihtne ega elementaarne, vaid keerukas tegur, mida on võimatu ammendavalt
kirjeldada. Kogemus näitab, et ta põhineb kahel näiliselt erineval alusel -
somaatilisel ja vaimsel.
Jungi järgi ei saa psüühet taandada pelgalt keha
väljendumisvormiks, ajukeemia või muude sarnaste füüsiliste protsesside
tulemuseks. Psüühe moodustab ka osa inimmõistusest (ingl k
mind) või vaimust (ingl k spirit)
(kreekakeelne sõna nous võtab Jungi käsitluse kõige paremini kokku) ja
sellisena suudab ületada ja mõnikord ka ületab füüsilise asukoha. Järgnevates
peatükkides näeme täpsemalt, kuidas Jung tuletab psüühet füüsilise olemuse ja
transtsendentaalse vaimu ehk mõistuse kombinatsioonist, mida nous
mõistena tähistab. Praegu piisab, kui märkida, et psüühe ja keha ei ole
samaulatuslikud, nagu kumbki ei ole ka teisest tuletatud. Ka ego, mida Jung
käsitleb täielikult psüühilise objektina, püsib vaid osaliselt somaatilisel
alusel. Ego asub kehas ainult selles mõttes, et kogeb kehaga ühtsust. Aga see
keha, mida ego kogeb, on psüühiline. See on keha kuvand, mitte keha ise. Keha
kogetakse „täieliku endosomaatilise taju alusel”, st selle kaudu, mida ollakse
iseenda keha osas võimeline teadlikult tajuma. Vastavad kehalised tajud “luuakse
endosomaatiliste stiimulite kaudu, millest vaid mõned ületavad teadvuse läve.
Märkimisväärne osa stiimulitest avaldub teadvustamatult, st subliminaalselt…
Asjaolu, et stiimulid on teadvustamata, ei tähenda veel, et nende olek on ainult
füsioloogiline, vähemalt mitte rohkem, kui see oleks tõsi psüühilise sisu osas.
Mõnikord võivad nad läve ületada, st tajudeks muutuda. Ent pole kahtlust, et
suurt osa endosomaatilistest stiimulitest ei olegi võimalik teadvustada ja nad
on nõnda elementaarsed, et pole mingit põhjust siduda neid psüühiliste
omadustega.”
Järgnevas lõigus näeme, kuidas Jung tõmbab psüühe
piirile joone, mis hõlmab ego-teadvustatust ja teadvustamatust, ent mitte
somaatilist baasi kui sellist. Paljud füsioloogilised protsessid ei jõua kunagi
psüühe tasandile, isegi mitte psüühe teadvustamata ossa.
Põhimõtteliselt ei ole nende teadvustamine kunagi võimalik. On ilmne, et
sümpaatiline närvisüsteem ei ole suures osas teadvusele kättesaadav. Kui süda
lööb, veri ringleb ja neuronid oma impulsse edastavad, on võimalik olla teadvel
vaid teatud somaatilistest protsessidest. Pole teada, kui kaugele suudab ego
somaatilise baasi sügavustesse tungida. Treenitud joogid suudavad väidetavalt
kontrollida oma somaatilist baasi väga suures ulatuses. Teadaolevalt suudavad
nad oma surmale keskendudes südame töö tahtega peatada. Ühe konkreetse joogi
võime muuta oma peopesa temperatuuri on katseliselt kindlaks tehtud: ta suutis
seda muuta kümne kuni kahekümne kraadi ulatuses. See näitab küll märkimisväärset
psüühilist võimekust jõuda keha osadesse ja neid juhtida, kuid ei anna suuremas
plaanis lõplikke vastuseid. Kui sügavale rakustruktuuri tasandile suudab ego
keha läbistada? Kas treenitud ego suudab kahandada näiteks vähkkasvajat või
tõhusalt vererõhku langetada? Vastamata küsimusi on palju.
Tuleb meeles pidada, et eksisteerib kaks läve:
esimene eraldab teadvustatust teadvustamatusest, teine psüühet (nii teadvustatut
kui teadvustamatut) somaatilisest kehast. Käsitlen neid lävesid täpsemalt
järgnevates peatükkides, aga praegu võib märkida, et tegemist on laiade
lävedega, mida võiks vaadelda liikuvate piiridena ja mitte fikseeritud ja
jäikade barjääridena. Jungi järgi hõlmab psüühe nii teadvustatust kui ka
teadvustamatust, mitte aga tervet keha selle puhtalt füsioloogilises mõõtmes.
Ego, väidab Jung, tugineb psüühilisel soomal, st kehakuvandil, mitte kehal
per se. Seetõttu on ego põhiolemuselt psüühiline tegur.
Ego asukoht
Psüühe territoorium kattub üsna täpselt ego
potentsiaalse ulatusega. Psüühe sellisena, nagu Jung seda allpool defineerib, on
piiritletud ning piiratud sellega, kuhu ego põhimõtteliselt minna suudab. See ei
tähenda, nagu oleks psüühe ja ego identsed, sest psüühe hõlmab teadvustamatust
ja ego on enam-vähem piiritletud teadvustatusega. Aga teadvustamatus on vähemalt
potentsiaalis ego jaoks kättesaadav - isegi kui ego reaalselt sellest suurt osa
kunagi ei koge. Probleem on selles, et psüühel on piir, millest edasi ei saa
stiimulid või psüühikaväline sisu enam põhimõtteliselt kunagi
olla teadvustatult kogetav. Kanti filosoofias, mida Jung järgis, nimetatakse
sellist mittekogetavat ühikut Ding an sich ehk asi iseeneses.
Inimkogemus on piiratud. Psüühe on piiratud. Jung ei olnud pan-psühholoogia
pooldaja, kes väidavad, et psüühe on kõikjal ja paneb kõik ise kokku. Keha on
väljaspool psüühet ja maailm palju suurem kui psüühe.
Siiski peaksime katsuma mitte omistada Jungi
terminoloogiale liiga suurt täpsust, seda eriti mõistete osas nagu „psüühe” ja
„teadvustamatus”. Vastasel juhul loome kitsaid kohti aladel, mis jäid Jungi
poolt teadlikult täitmata ja lünklikeks. Psüühe ei ole täpselt
samaulatuslik kui teadvustatuse ja teadvustamatuse kombineeritud territoorium,
samuti ei piiritle seda täpselt ka ego ulatus. Piirialadel, kus
psüühe ja sooma kokku puutuvad ning psüühe maailmaga kohtub, esinevad mõistete
„seespool/väljaspool”tähistamiseks varjundid ja pooltoonid. Neid halle alasid
nimetab Jung „psühhoidseteks”. See on ala, mis käitub nagu psüühe, olemata
tervikuna siiski psüühiline. See ala on näiliselt psüühiline. Hallid alad
peidavad näiteks psühhosomaatilisi mõistatusi. Kuidas mõistus ja keha teineteist
mõjutavad? Millises punktis algab üks ja lõpeb teine? Neile küsimustele ei ole
veel vastuseid leitud.
Jung toob need erisused välja „Aioni” lõigus, kus
kirjeldab ego psüühilist alust järgmiselt: „ühelt poolt on ego aluseks
teadvustatus selle kogu ulatuses, teiselt poolt tugineb ta teadvustamatuse
sisaldiste kogusummale. Viimased jagunevad kolme rühma: esiteks ajutised
teadvustamata sisaldised, mida saab tahtlikult reprodutseerida (mälu kaudu) /…/
teiseks, teadvustamata sisu, mille tahtlik reprodutseerimine ei ole võimalik /…/
kolmandaks sisu, mis ei ole kunagi võimeline teadvustatuse osaks saama.”
Varasemate definitsioonide järgi peaks kolmas rühm jääma väljapoole psüühet,
ometi paigutab Jung selle siinkohal teadvustamatuse alale. Järelikult ta nägi,
et mingil hetkel ulatub teadvustamatus piirini, kus ta lakkab olemast psüühe
ning jätkub mittepsüühilisel alal, st psüühest kaugemale ulatuvas „maailmas”.
Ning ometi asetseb see mittepsüühiline maailm vähemalt teatud ulatuses
teadvustamatuse piirides. Siin läheneme suurtele müsteeriumidele: meelevälise
taju, sünkroonsuse, imepäraste tervenemiste ja teiste seesuguste nähtuste
baasile.
Teadlasena pidi Jung leidma tõendusmaterjale oma
julgete hüpoteeside kohta nagu teadvustamatuse olemasolu, seda nii personaalsest
kui ka kollektiivsest aspektist vaadates. Siinkohal viitab ta argumentidele,
mida on teistes töödes detailsemalt edasi arendatud. „Rühma number kaks
olemasolu on võimalik järeldada teadvusevälise sisu spontaansest plahvatuslikust
tungimisest teadvusesse.” See kirjeldab, mismoodi mõjutavad teadvust kompleksid.
„Kolmas rühm on hüpoteetiline, see on loogiline tuletus rühma number kaks
aluseks olevatest teguritest.” Kompleksides avalduvad teatud püsivad mustrid
suunasid Jungi arhetüüpide hüpoteesile. Kui teatavad mõjud on piisavalt tugevad
ja püsivad, saab teadlane sõnastada hüpoteesi, mis neid toimeid arvesse võttes
rajab loodetavasti teed edasistele uuringutele.
Ego, jätkab Jung „Aioni” tekstis, tugineb kahele
alusele: somaatilisele (kehalisele) ning psüühilisele. Mõlemad struktuurid on
mitmekihilised ja eksisteerivad osaliselt teadvuses, ent suuremalt jaolt püsivad
need teadvustamata. Kui väita, et ego tugineb neile, väidame samas, et ego
juured ulatuvad teadvustamatusesse. Oma pindmisemates struktuurides on ego
ratsionaalne, kognitiivne ja reaalsusele orienteeritud, sügavamates ja enam
peidetud kihtides on ego avatud emotsioonide, fantaasiate ja konfliktide tulvale
ning teadvustamatuse füüsilistelt ja psüühilistelt tasanditelt pärinevatele
mõjuritele. Seega võivad ego kergesti häirida nii somaatilised probleemid kui ka
psüühilised konfliktid. Puhtpsüühilise objektina, teadvuse elutähtsa keskme ning
identiteedi ja tahte asupaigana, on ego oma sügavaimates kihtides haavatav
mitmetest allikatest pärinevatest ärritajatest.
Nagu eespool välja toodud, tuleb ego eristada
teadvuse tasandist, kus ta paikneb, ning mille suhtes ta on peamine toetuspunkt.
Jung kirjutab: „Kui ma ütlesin, et ego „aluseks” on teadvustatus selle täies
ulatuses, et pidanud ma silmas, et ta sellest koosneb. Kui see nii oleks, oleks
ta teadvuse tervikväljast eristamatu.” Nagu William James, kes tõmbas mõistelise
joone „mina” (“I”) ja „ise” (“me”) vahele, eristab Jung ego ja
seda, mida James nimetas „teadvuse vooks” (the stream of
consciousness). Ego on punkt või täpp, mis teadvuse voogu sukeldub ning
suudab end sellest eristada ja selle suhtes teadlikuks saada, käsitledes
teadvuse voogu millenagi, mis temast erineb. Teadvustatus ei ole üleni ego
kontrolli all, isegi siis mitte, kui ta sellest piisavalt kaugeneb, et oma voogu
jälgida ja uurida. Ego liigub teadvustatuse väljal - vaadeldes, valides,
suunates teatud ulatuses motoorset aktiivsust, ent ignoreerides samal ajal ka
suurt hulka materjali, millega teadvustatus parajasti tegeleb. Sõites autoga
mööda tuttavat marsruuti, läheb ego tähelepanu sageli rändama ja peatub asjadel,
mis ei ole sõitmisega seotud. Saabudes turvaliselt sihtkohta, olles saanud
hakkama valgusfooride ja ohtlike liiklussituatsioonidega, imestate endamisi,
kuidas te kohale jõudsite. Seda sellepärast, et tähelepanu kese oli mujal - ego
läks rändama ja jättis juhtimise ego-välisele teadvustatusele. Samal ajal
tegeleb teadvus, ego kõrvale jättes, pideva jälgimise, arvestamise, töötlemise
ja infole reageerimisega. Kriisiolukorras ego naaseb ning võtab juhtimise üle.
Ego keskendub sageli mälestustele, mõtetele ja tunnetele või plaanidele, mis ta
on teadvuse voost välja noppinud ja jätab teised rutiinsed toimingud
tavateadvusele. Selline ego eraldumine teadvusest on dissotsieerumise leebe ja
mittepatoloogiline vorm. Mingisugusel määral suudab ego teadvusest tõepoolest
eristuda.
Kuigi rudimentaarne ehk primitiivne ego näib olevat
kohal juba teadvuse esimestest hetkedest alates - teatavat laadi keskme või
fookuspunktina, hakkab see juba varase imiku- ja lapseea faasides
märkimisväärselt kasvama ja arenema. Jung kirjutab: „Ehkki selle alused - nii
psüühilised kui ka somaatilised - on suhteliselt tundmatud ja teadvustamata, on
ego par excellence teadvustatud faktor. Empiiriliselt väljendades võib
öelda, et ego omandatakse elu jooksul. See näib alguses kerkivat kokkupõrgetest
somaatilise teguri ja keskkonna vahel ning kord juba subjektina kehtestunult
jätkab arengut uutes kokkupõrgetes välise ja sisemise maailmaga.” Jungi järgi
panevad ego kasvama tema poolt „kokkupõrgeteks” nimetatud nähtused. Teisisõnu
konflikt, mure, ahastus, lein ja kannatus. See paneb ego arenema. Füüsilise ja
psühholoogilise keskkonnaga kohanemiseks esitatavad nõudmised tuginevad
teadvustatuse potentsiaalsel keskmel ja tugevdavad selle funktsionaalset
võimekust, et keskenduda teadvusele ja mobiliseerida organismi teatavas suunas
tegutsema. Teadvustatuse näiva keskmena on ego kaasa sündinud, aga tõelise ja
tõhusa keskmena võlgneb ta oma „selgroo” kohanemist ja reageerimist nõudvatele
kokkupõrgetele psühho-füüsilise keha ja keskkondliku miljöö vahel. Mõõdukas
konflikt keskkonnaga ja teatav frustratsioon on Jungi järgi parimad tingimused
ego kasvuks.
Kokkupõrked võivad olla ka katastroofilised ja
tekitada psüühele tõsist kahju. Sellisel juhul ei saa tärkav ego jõudu mitte
juurde, vaid saab pigem vigastada ning traumeerub sedavõrd tõsiselt, et selle
järgnevedasine funktsioneerimine on radikaalselt häiritud. Selliste psüühiliste
katastroofide näiteks on imikueas toimunud väärkohtlemine ja lapsepõlves kogetud
seksuaaltraumad. Selliste sündmuste tagajärjel tekib sageli ego madalamate
psüühiliste registrite püsiv kahjustus. Kognitiivselt võib ego olla suuteline
normaalselt funktsioneerima, aga tema vähem teadvustatud osades põhjustavad
tormilised emotsioonid ja siduva struktuuri puudumine iseloomuhäireid ning
dissotsiatiivseid tendentse. Sellised egod ei ole mitte ainult tavatähenduses
haavatavad - nagu seda on kõik egod - nad on ühtlasi ka haprad ja ülemääraselt
kaitsepositsioonil. Need purunevad stressi tingimustes sageli kildudeks,
kaldudes seetõttu rakendama primitiivseid (ent väga võimsaid) kaitsemehhanisme,
et ehitada enda ja maailma vahele kaitsevalle ja kaitsta psüühet võimalike
sissetungide ja kahjustuste eest. Sellised inimesed ei suuda teisi usaldada.
Paradoksaalsel kombel petetaksegi nende usaldust sageli nii teiste inimeste kui
ka elu enda poolt. Sellised inimesed isoleerivad end tasapisi keskkonnast, sest
keskkonda tajutakse ülemäära hirmutavana, ning elavad kaitsepositsioonide vahele
tõmbunult.
Tärkavat ego saab kirjeldada imiku ahastuskarjena,
mis tähistab vastuolu vajaduse ja selle rahuldamise vahel. Siit algab ego areng,
mis muutub ajapikku järjest keerulisemaks. Selleks ajaks, kui kahe-aastase lapse
ego vastab kõigele „ei”, ei tegele ta enam üksnes keskkonnast saabuvate
väljakutsetega, vaid üritab mitmeid keskkonna aspekte muuta või kontrollida.
Sellise väikese isiku ego tegeleb kokkupõrkeid luues usinalt jõu kogumisega ja
tema „ei!” ning „ei taha!” hüüded on harjutused, mis tugevdavad ego kui omaette
üksust ja tugevat sisemise tahte, taotluslikkuse ja kontrolli
keset.
Lapsepõlves autonoomia saavutanud ego tunneb, et
teadvustatust saab tahte all talitseda ja juhtida. Ülemäära äreva inimese
kaitseseisund on märk sellest, et ego ei ole enesekindla autonoomia taset
täielikult saavutanud. Suurem avatus ja paindlikkus saavad võimalikuks siis, kui
ego on saavutanud sellise kontrolli taseme, millest piisab ellujäämiseks ja
peamiste vajaduste rahuldamiseks.
Jungi tähelepanekud ego arengust läbi kokkupõrgete
keskkonnaga pakuvad loovat vaatenurka potentsiaali märkamiseks kõikides
vältimatutes inimlike frustratsiooni kogemustes, mida rahuldust mitte pakkuv
keskkond tekitab. Sedamööda, kuidas ego üritab oma tahet rakendada, kohtab ta
keskkonna vastupanu ja kui kokkupõrge lahendatakse edukalt, toimub selle
tulemusena ego kasvamine. See teadmine hoiatab meid ka lapse ülemäärase
säästmise eest keskkonna rünnakutest. Stabiilse atmosfääriga üle kaitstud
keskkond ei ole ego arenguks eriti kasulik.
Psühholoogilised
tüübid
Käesolevasse ego-teadvustatust käsitlevasse
peatükki kuulub ka Jungi psühholoogiliste tüüpide teooria lühitutvustus. Jungi
”Kogutud teoste” toimetajad tsiteerivad ”Psühholoogiliste tüüpide”
sissejuhatuses Jungi, kes nägi oma tööd ”teadvustatuse psühholoogiana
niisugusena, nagu see paistab kliiniliseks nimetatavast vaatenurgast.” Kaks
peamist suhtumist (introvertsus ja ekstravertsus) ning neli
funktsiooni (mõtlemine, tundmine, tajumine ning intuitsioon)
mõjutavad tugevalt ego orientatsiooni, kui viimane tegeleb kohandumist nõudvate
ülesannete ja tingimustega. Tuumik-ego kaasasündinud kalduvus paljudest
suhtumistest ja funktsioonidest ühte omaks võtmise suunas kujundab egole
iseloomuliku suhtumise maailma ja kogemuste assimileerimisse.
Kokkupõrked reaalsusega äratavad tärkava ego
potentsiaali ja innustavad teda maailmaga suhestuma. Sellised kokkupõrked
häirivad psüühe ”müstilist osadust” (participation mystique) ümbritseva
maailmaga. Kord äratatud, peab ego ükskõik mil viisil reaalsusega kohanema. Jung
märkis nelja ego vahendi või funktsiooni olemasolu, kusjuures kõik nad saavad
end suunistada kas introvertsele (st sissepoole vaatavale) või ekstravertsele
(st väljapoole vaatavale) suhtumisele. Pärast mõningast ego arengut avaldub
inimese kaasasündinud viis nii sisemise kui ka välise maailmaga suhtestumiseks
oma teatud spetsiifilistes vormides. Jung väitis, et egol on kaasasündinud
geneetiline tendents eelistada teatavat suhtumise ja funktsiooni kombinatsiooni
tüüpi ning toetuda tasakaalu hoidmiseks sekundaarselt teisele komplementaarsele
kombinatsioonile, samas kui kolmas ja neljas leiavad vähem kasutust ja on
seetõttu vähem kättesaadavad ning arenenud. Nimetatud kombinatsioonid
moodustavadki selle, mida Jung nimetas ”psühholoogilisteks
tüüpideks”.
Näiteks sünnib inimene sisemise kalduvusega suhtuda
maailma introvertselt. Esimesena avaldub see väikelapses häbelikkusena, arenedes
hiljem üksildaste tegevuste eelistamiseks nagu lugemine ja õppimine. Kui sellega
kaasneb sünnipärane kalduvus kasutada keskkonnaga kohanemiseks mõtlemise
funktsiooni, on sellisel inimesel eelsoodumus kohaneda maailmaga sääraste
tegevuste kaudu nagu teadus ja õpetamine, sest need sobivad näites toodud
tendentsidega. Inimene saab sellistes valdkondades hästi hakkama, tunneb end
enesekindlalt ja leiab rahuldust enda jaoks loomulikust funktsioneerimisest.
Teistes valdkondades, nagu näiteks sotsialiseerumine või ukselt uksele
ajalehetellimuste müümine on introvertsest mõtlemisorientatsioonist palju vähem
kasu ja inimene on sageli segaduses, märkimisväärsest ebamugavusest ja stressist
rääkimata. Kui selline inimene sünnib kultuuri, mis väärtustab ekstravertset
suhtumist enam kui introvertset, või perekonda, kus introvertsust ei pooldata,
on ego sunnitud arendama keskkonnaga kohanemiseks ekstravertsust. Sellel on
kõrge hind. Introvertne inimene peab leppima olukorra säilitamiseks kõrge
kroonilise psühholoogilise stressiga. Kuna ego kohanemine ei teki sellises
olukorras loomulikul teel, näib see kunstlik ka kõrvaltvaatajale. Selline
kohanemine ei tööta väga hästi, ent on siiski vajalik. Selline inimene
funktsioneerib teatava ”puudega”, samuti nagu loomupärane ekstravert
introvertses kultuuris.
Inimestevahelised tüpoloogilised erinevused
tekitavad hulgaliselt konflikte nii perekonnas kui ka teistes gruppides. Lapsi,
kes on vanematest tüpoloogiliselt erinevad, mõistetakse sageli valesti ja
sunnitakse tihti omandama valet tüpoloogiat, mis vanemlike eelistustega
sobituks. ”Korrektse” tüpoloogilise profiiliga last eelistatakse ning ta muutub
perekonnas favoriidiks. Siit võrsub omakorda lastevaheline rivaalitsemine ja
kadedus. Suures peres on iga laps tüpoloogiliselt mõnevõrra erinev - nagu ka
vanemad. Võib juhtuda, et ekstraverdid teevad introvertidele n-ö kambaka,
introverdid aga ei ole gruppide ja meeskondade moodustamisel nii osavad. Samas
oskavad introverdid end paremini peita. Tüpoloogiliste erinevuste märkamine ja
positiivne väärtustamine võib soodustada pere-elu ja rühmasisese dünaamika
rikastumist. Mida üks inimene suudab omalt poolt panustada, võib tunduda
teistele kasulik, sest nad ise on häälestunud teisele lainepikkusele.
Tüpoloogiliste erinevuste äratundmine ja positiivne tunnustamine saab olla loova
pluralismi aluseks nii perekondlikus kui ka kultuurielus.
Tähtsaima funktsiooni ja eelistatud suhtumise
kombinatsioon on ego jaoks parim vahend sisemiste ja väliste maailmadega
kohanemiseks ning suhtlemiseks. Samas on kõige nõrgem, neljas funktsioon
(intuitsioon) kasutamise seisukohalt egole kõige vähem kättesaadav. Sekundaarne
funktsioon on tähtsaima funktsiooni järel egole kasutamise aspektist tähtsuselt
teine; kõige tähtsamat ja sekundaarseid funktsioone kasutatakse omavahelistes
kombinatsioonides kõige sagedamini olukordades orienteerumiseks ja soovitud
eesmärkide saavutamiseks kõige sagedamini. Reeglina on üks parimatest
funktsioonidest ekstravertne ja teine introvertne, kusjuures ekstravertne
funktsioon tegeleb välise reaalsuse ning introvertne funktsioon sisemise
reaalsusega. Ego mehhanism kasutab neid vahendeid nii sisemise kui ka välise
maailma juhtimiseks või muutmiseks nii hästi kui võimalik.
Enamik sellest, mida teiste inimeste puhul kogeme
ning kahtlemata palju sellestki, mida oleme ära tundnud oma isiksuses, ei kuulu
ego-teadvustatuse juurde.
Vitaalsus, mida inimene oma olekuga edastab, tema
spontaansed reaktsioonid ja emotsionaalsed reageeringud teistele inimestele ja
elule laiemalt, naerupahvakud ja kurbusehood või -perioodid, psühholoogilise elu
mõistatused - kõik see omistatakse laiema psüühe teistele aspektidele, mitte
ego-teadvustatusele kui niisugusele. Nõnda on vale mõelda egost kui millestki,
mis võrdub kogu inimesega. Ego on ainult vahendaja, teadvustatuse fookus ja
teadlikkuse kese. Võime omistada talle kas liiga palju või liiga
vähe.
Isiklik vabadus
Niipea, kui ego on saavutanud teadvustatuse suhtes
piisava autonoomia ja teatud kontrolli, muutub isikliku vabaduse tunne
subjektiivse reaalsuse tugevaks omaduseks. Lapsepõlves ja teismeeas
katsetatakse, kontrollitakse ja laiendatakse isikliku vabaduse ulatust.
Tavaliselt on noorel inimesel illusioon palju suuremast enesekontrollist ja
vabast tahtest, kui see tegelikult psühholoogiliselt on. Kõik vabaduse piirangud
näivad olevat välised, seatud ühiskonna ja väliste regulaatorite poolt ning
teadlikkus sellest, et ego kontrolli all hoidmine toimub samas ulatuses ka
sisemiselt, on nõrk. Alles lähem vaatlus tuvastab, et oma karakteri struktuur ja
sisemised deemonid kammitsevad inimest sama palju kui välised autoriteedid.
Sageli märgatakse seda alles elu teises pooles, kui koidab teadmine, et
tegelikult ollakse ise enda halvim vaenlane, karmim kriitik ja julmim kubjas.
Saatust põimitakse seestpoolt sama palju kui seda dikteeritakse
väljastpoolt.
Jungil on mõned sügavad mõttekäigud vastuseks
küsimusele, kui vaba inimeste tahe tegelikult on. Nagu järgnevates peatükkides
näeme, moodustab ego vaid väikese osa palju suuremast psühholoogilisest
maailmast, täpselt nagu Maa moodustab väikese osa Päikesesüsteemist. Mõistmine,
et maakera tiirleb tegelikult ümber Päikese, sarnaneb mõistmisele, et ka ego
tiirleb tegelikult suurema psüühilise üksuse, Kõrgema Mina ümber. Mõlemad
taipamised on häirivad ja mõjuvad destabiliseerivalt niisugusele inimesele, kes
on paigutanud ego oma keskmeks. Ego vabadus on piiratud. ”Teadvustatuse väljas
on [egol], nagu me seda nimetame - vaba tahe,” kirjutab Jung. ”Selle all ei pea
ma silmas midagi filosoofilist, vaid ainult tuntud psühholoogilist fakti „vabast
valikust” või pigem vabaduse subjektiivsest tundmisest.” Oma ruumis on
ego-teadvustatusel teataval määral ilmset vabadust. Ent millises ulatuses? Või
mil määral teeme valikuid hoopis tingimuslikkuse ja harjumuse toel? Coca-Cola
valimine Pepsi asemel peegeldab vaid teatavat vabaduse mõõtu, reaalsuses on
selline valik piiratud eelnenud tingimuslikkusest nagu näiteks reklaamid ja
teiste valikuvõimaluste olemasolu või puudumine. Last võib innustada vaba tahet
kasutama ja valikuid tegema, lastes tal otsustada näiteks kolme erineva särgi
vahel. Lapse ego on tänulik, sest saab vabalt valida, mida soovib. Samal ajal
piiravad lapse tahet paljud faktorid: kerge soov vanemale meeldida või vastupidi
- soov vastu hakata; pakutud valikuvariantide arv; eakaaslaste surve ja nõuded.
Meie reaalne vaba valik on sama moodi kui lapselgi piiratud harjumuste, surve,
kättesaadavuse, tingimuslike eelistuste ja paljude teiste teguritega. Jung
täpsustab: ”Sama moodi, kui meie vaba tahe põrkub välismaailmas vajadusega,
leiab see piiranguid ka väljaspool subjektiivset sisemaailma asuvatelt
teadvustatuse aladelt, kus tekib konflikt Kõrgema Mina faktidega.” Väline maailm
seab poliitilised ja majanduslikud piirangud, aga subjektiivsed tegurid piiravad
meid vaba valiku rakendamisel täpselt sama palju.
Üldisemalt võttes piirab vaba tahet teadvustamatuse
sisu. Klassikaliselt väljendas seda Apostel Paulus oma tunnistuses: „Ma ei
mõista ju, mida ma teen: sest ma ei tee seda, mida tahan, vaid ma teen, mida
vihkan…. Sest head, mida ma tahan, ma ei tee, vaid paha, mida ma ei taha, ma
teen...” Vastuolu deemonid on egoga konfliktis. Jung lisab: ”Sama moodi, nagu
asjaolud ja välised sündmuse meiega „juhtuvad” ja meie vabadust piiravad, toimib
ka Kõrgem Mina ego suhtes objektiivse juhtumisena, mille muutmiseks on vabal
tahtel vähe võimalust.” Kui psüühe juhitamatu sisemise vajaduse ajel kontrolli
ego suhtes üle võtab, kogeb ego lüüasaamist ja seisab silmitsi vajadusega
aktsepteerida võimetust sisemise reaalsuse juhtimisel - sama moodi, nagu ego
peab jõudma sarnasele järeldusele ümbritseva sotsiaalse ja füüsilise maailma
osas. Enamus inimesi jõuab elu jooksul arusaamisele, et nad ei ole võimelised
välist maailma kontrollima, aga ainult vähesed saavad teadlikuks sellest, et
sisemised psüühilised protsessid ei allu samuti ego kontrollile.
Selle mõttekäiguga oleme astunud teadvustamatuse
territooriumile.
Allikas: Eesti Transpersonaalne Assotsiatsioon
2013
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.