SIRP
27.01.2006
Hasso Krull
Hasso Krull
Carl Gustav Jung "Psühholoogilised
tüübid" http://www.apollo.ee/psuhholoogilised-tuubid.html . Tõlkinud Piret Metspalu. Ilmamaa, Tartu 2005. 759
lk.
Viimase poolteise aasta jooksul on eesti keeles
ilmunud terve rida raamatuid, mis on seotud Carl Gustav Jungi nimega:
“Mälestused, unenäod, mõtted” Eesti Raamatult (tlk Leo Metsar), “Inimene ja tema
sümbolid” Eesti Analüütilise Psühholoogia Seltsilt (tlk Raul Kilgas, Ivar
Männamaa ja Pille Varmann), “Mina ja alateadvus” kirjastuselt Ilo (tlk Merike
Steinert) ja nüüd ka üks Jungi mahukaid peateoseid “Psühholoogilised tüübid”.
See vilgas tõlketegevus ei koondu mingi ühe projekti ümber, vaid on täiesti
kooskõlastamata, näidates erinevate kirjastajate huvi analüütilise psühholoogia
vastu. Kui liita siia ka kümmekond aastat varem Vagabundilt ilmunud “Tänapäeva
müüt” (tlk Mati Unt), võib küll öelda, et ühtki teist psühhoanalüüsi suurkuju ei
ole eesti keelde samaväärsel hulgal vahendatud.
Analüütiline psühholoogia pole enam aastakümneid
mingi moevool ja Jungist on saanud soliidne klassik. Jungi üle on palju
vaieldud, ja sageli tsiteeritakse teda ilma allikale viitamata. Nii võikski
kerge imestusega küsida, millised on selle ootamatu kirjastamislaviini põhjused?
Kas on see lihtsalt juhus, või on Jungi töödes midagi, mis just tänapäeva
Eesti lugejat vastupandamatu jõuga ligi tõmbab? Kindlat vastust neile
küsimustele anda ei saa. Võib aga välja pakkuda mõned oletused, mis vähemalt
selgitavad küsimuste tausta ja alandavad tõenäosust, et Jungi tekste antakse
välja üksnes mingi lünga täitmiseks.
Külgetõmme tuleneb
lihtsusest
Esimese asjana võib kindlasti väita, et Jungi
tekstide külgetõmme tuleneb nende suhtelisest lihtsusest. See lihtsus ei pruugi
küll avalduda lausete lihtsuses, samuti tarvitab Jung palju oskussõnu ja
spetsiifilisi mõisteid, mille taipamiseks peab analüütilist psühholoogiat
mõnevõrra tundma. Lihtne on aga Jungi psühhoanalüüsi toetav mõisteline
konstruktsioon, mis peaaegu alati põhineb lihtsal kaksikjaotusel ega eelda
mingeid keerukaid üleminekuid. Kui näiteks Freudi unenäotõlgendustes kaotavad
unenäo elemendid mis tahes ühese vastavuse ning viivad seoste sasipuntra kaudu
mõteteni, mis unenäos toimunuga enam üldse ei kattu, siis Jungi psühhoanalüüsis
jääb sümboli terviklikkus lõhkumata. Sümbol viitab küll varjatud sisule, aga
seejuures säilib sisu ja sümboli vahel lihtne seos, mida võib nimetada isegi
allegooriliseks. Sümbolite omavahelised seosed põhinevad lihtsal dualismil, iga
sümbol on paaris mõne teisega, mis teda hõlpsasti meenutab. Niisugust süsteemi
on lihtne omandada ja see jääb hästi meelde.
Ka “Psühholoogilised tüübid” on üles ehitatud
lihtsale kaksikjaotusele: ekstraversioon ja introversioon, väljapoole suunatud
ja sissepoole suunatud teadlik hoiak. Need mõisted on tänapäeva psühholoogias
nii tavalised, et Jungile ainult harva viidatakse. Jung ise on hoolikalt
selgitanud oma põhitüüpide klassikalist ja moodsat tausta, antiikajast Goethe ja
Schillerini ning Meister Eckhartist William Jamesini - tänapäeva
psühholoogiahuvilise jaoks tähendab see paraku, et ta peab alustama lugemist
raamatu eelviimasest, X peatükist. (Vahemärkusena olgu öeldud, et kirjastus
võinuks nõuda raamatu kujundajalt peatükkide kajastamist lehekülje ülaäärel -
siis oleks mahukas teoses hoopis kergem orienteeruda.) Just X peatükis esitab
Jung omaenda teooria, mis on väga sümmeetriline: teadlikule psüühilisele
hoiakule lisandub alati teadvustamata vastandhoiak, mis esimese mõju
kompenseerib; hoiakutele lisanduvad omakorda diferentseerunud ja
diferentseerumata funktsioonid, mis jagunevad ratsionaalseteks (mõtlemine ja
tundmine) ning irratsionaalseteks (aistimine ja intuitsioon). Selleks, et Jungi
teose tähtsust mõista, piisab tolle peatüki lugemisest: eelmised üheksa peatükki
on vaid selle ajaloolised kommentaarid, pikaleveninud sissejuhatus. Sellest
sissejuhatusest leiab huvitavaid detaile, aga see ei lisa Jungi
põhikonstruktsioonile veenvust ja võib selle mõtet ka ähmastada. Nii tasubki
soojalt soovitada, et lugemist alustataks teose viimasest kolmandikust,
peatükiga “Tüüpide üldine kirjeldus”.
Just selle peatüki ideede varal on hiljem välja
töötatud mitmesuguseid populaarseid nõustamistehnikaid, nende hulgas nn
sotsioonika, mis on hiljuti internetis levima hakanud. Teine oletus Jungi tööde
ootamatu tõlkemenu seletamiseks ongi, et tegu võib olla nõustamistehnoloogiate
otsese või kaudse mõjuga. Kõik need tutvustavad Jungi nime ja populariseerivad
tema arusaama psühholoogiliste tüüpide vastandumisest. Tüübi määramine on
meeldivalt mänguline tegevus, see sobib hästi tutvumisteenistusse, kuid samuti
abielunõustamiseks, töökollektiivi suhete analüüsiks jne. Jungi põhiidee on ju
viljakalt paradoksaalne: ühest küljest kuulutab ta inimtüübid üksteisest
lootusetult erinevaks, nii et teineteisemõistmise võimalus näib peaaegu kaduvat,
teisest küljest aga annab neile ühise aluse, mis ületab mis tahes individuaalse
eripära. Inimesed, kes üksteist ei mõista, on oma sisimas ühest ja samast
ainest. Tekib tunne, et tüüpide mõistmine võiks anda lahenduse lugematutele
probleemidele, võib-olla isegi viia suure ja helge lepituseni.
Kes ei tahaks vältida
arusaamatusi?
Sellise nägemuse magneetiline külgetõmme on täiesti
arusaadav. Kes siis ei tahaks mõista teiste kummalise käitumise tagamaid? Kes ei
tahaks vältida kokkupõrkeid ja arusaamatusi? Küllap igatsevad paljud muutuda
läbipaistvaks, ületada lõplikult umbusu ja vääritimõistmise müüri. Tõepoolest,
virtuaalselt näib tüüpide psühholoogia sellist võimalust isegi kätkevat. Aga
Jungi tüüpide psühholoogial on veel üks konks: igale teadlikule, väljaarenenud
hoiakule vastandub ju teadvustamata, alaarenenud hoiak; diferentseerunud
funktsiooni täiendab diferentseerumata funktsioon. See teadvustamatuse eriline
roll seob Jungi psühholoogiat psühhoanalüütilise traditsiooniga ja annab talle
raskesti looditava sügavuse, mida nõustamistehnikatel ja sotsioonikal ei ole.
Psühhoanalüüsi traditsiooni järgi peab inimene alati arvestama, et see, mida ta
endast juba teab, ei ole veel kõik; et kõige tugevamad sisemised jõud võivad
jääda tema teadvuse eest varjatuks. Seda paratamatust võib tõlgendada
pessimistlikult, aga ei pruugi: Jungi psühholoogia näeb just siin inimese
soodsat võimalust, tõelise enesekssaamise ehk individuatsiooni
lätet.
Individuatsiooni ideega võibki siduda kolmanda
oletuse. Erinevalt Freudi psühhoanalüüsist, mis on rõhutatult lapsepõlvekeskne
ja seab esikohale traumade meenutamise, peab analüütiline psühholoogia
võtmeliseks hoopis keskiga. Kõige olulisem hüpe toimub just neljakümnenda
eluaasta ümber: kui seda ei juhtu, järgneb paratamatu taandareng. Selline
seisukoht paistab julm, kuid on väga tõepärane ja läheb hästi kokku igapäevaste
tähelepanekutega. Keskea väärtustamise tõttu on Jungi inimesekäsitus muidugi
vastuolus tänapäeva peavooluga, mille järgi inimene peaks kogu elu jäljendama
nooruslikku käitumismustrit, tarbima teismelistele mõeldud tooteid ja kulutama
kõvasti raha, et näha veel kuuekümneseltki välja nagu poisinaga või
tüdrukutirts. Nõnda mõjub Jung tänases maailmas jälle teisitimõtlejana, kuigi
põhjustel, mida ta ise arvatavasti ette ei näinud.
Jungi psühhoanalüüsi tunnussõna on “arhetüüp”, mis
esineb ka “Tüüpide psühholoogias”, põhjendades visandatud põhitüüpide
teadvustamatut käitumist. Arhetüübi mõiste kaudu väljus Jung freudlikust
individualismist, aga langes tolleaegse bioloogia rünnakute alla, sest
kaasasündinud ideede eeldamist peeti “lamarckismiks”. Tänapäeva geneetika
seisukohalt pole selles küll midagi veidrat ja arhetüüp on sisuliselt täiesti
vastuvõetav mõiste. Jungi arhetüübiteooria kõige põhjalikum kõrvutus uuemate
teadustega on ilmselt Oxfordi professori Anthony Stevensi “Archetype” (1982),
millest mõni aasta tagasi ilmus täiendatud väljaanne “Archetype Revisited”
(2002). Stevens kahetseb, et jungiaanid on hoidunud Jungi teooria bioloogiliste
eelduste täpsustamisest: “Jungi käsituses on arhetüüp elu enese eeldus, ta käib
eluga alati kaasas; arhetüübi avaldused ei ulata üksnes religiooni vaimsetesse
kõrgustesse, vaid ka orgaanilise ja anorgaanilise aine tumedatesse valdadesse”
(“Archetype Revisited”, lk 34). Õigupoolest peaks see olema analüütilise
psühholoogia käibetõde, aga kuna arhetüüpide tõlgendamine on kaua kaldunud
ühekülgsesse spiritualismi, tasub seda ikka visalt meenutada: arhetüübi juur ei
ole mingi “algpilt”, ükski visuaalne või mentaalne kujund, vaid instinkt,
geneetiliselt määratud käitumismuster, mis pole kirja pandud mitte raamatutesse,
vaid inimese DNAsse. See tähendab, et arhetüüp on pigem looduslik kui
kultuuriline ega seo üksnes erinevaid ajajärke ja tsivilisatsioone, vaid ka
erinevaid liike - otse öeldes, arhetüüp seob inimese psühholoogiat loomade
käitumisega.
Oletan nüüd aga siiski, et just arhetüübi
spiritualistlik (religioosne, gnostiline, müütiline, alkeemiline) käsitus võib
olla üks jõud, mis meie kirjastajaid ja lugejaid Jungi poole tõmbab. See ongi
neljas oletus. Tõsiasi, et ilmunute seas on kogumik “Inimene ja tema sümbolid”,
toetab niisugust võimalust. Arhetüübi mõiste lubab eeldada, et pealtnäha
lihtsates motiivides võib olla peidus rohkem kui arvatakse. Ei pea olema
veendunud jungiaan, selleks et saada siit innustust muistsete mustrite, vanade
lugude, üleüldse pärimuse uurimiseks. See näib aga olevat Eestis praegu
tunduvalt olulisem kui veel kümmekond aastat tagasi. Nii võibki Jungi-huvi
tuleneda põhilistest vajadustest, mis ulatavad analüütilisest psühholoogiast
hoopis kaugemale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.