Šveitsi psühhiaater Carl Gustav Jung tugines oma
isiksuseteoorias kogemustele haigetega. Kinnitust neile kogemustele otsis ta oma
teoreetilistest uurimustest.
C.G. Jung kombineeris teleoloogiat (õpetus eesmärgipärasusest) kausaalsusega (põhjuslikkusega) mille tulemusel jõudis järeldusele, et inimese
käitumise ja mõtlemise tingib nii tema individuaalsus kui ka rassiline ajalugu,
samuti pürgimused eesmärkide poole. Inimene on oma esivanemate ajaloo produkt ja
hoidja. Isiksuse aluspõhi on alati arhailine, primitiivne, kaasasündinud ning
tõenäoliselt ka universaalne.
Ta toob isiksuses ehk psühhos välja
alasüsteemid:
1. Ego on kogu meie vaimne eksistents, mis koosneb tajust, mälust, mõtetest, tunnetest.
2. Isiklik alateadvus (koos oma kompleksidega) on egoga külgnev piirkond, milles peituvad juba teadvustatud kogemused. Ego suhtleb isikliku alateadvusega info vahendusel.
3. Kollektiivne alateadvus (oma arhetüüpidega) on psühho kõige mõjuvõimsam süsteem. Selle patoloogia võib varjutada kõik, mis toimub egos ja isiklikus alateadvuses. Kollektiivne alateadvus on justkui latentsete mäluradade ladu, mis on pärit esivanemlikust minevikust (kuni loomadeni välja). See on sade inimevolutsiooni arengust.
Selline mälu pole niisama lihtsalt päritav. Pigem
on see võimalus taaselustada möödunud põlvkondade kogemusi. Need on
eelsoodumused, mis panevad meid reageerima maailmale valikuliselt. Inimesel on
võime projitseerida neid eelsoodumusi endast välja. Näiteks: et kõigil lastel on
ema, siis on vastsündinul eelsoodumus otsida maailmast midagi, mis sellele
vastaks. C.G. Jungi järgi tähendaks meie ürgsete mälustruktuuride eitamine kogu
evolutsiooni eitamist.
Kollektiivne alateadvus on isiksuse aluspõhi, ta
mõjutab kõike õpitavat. C.G. Jung: “Maailma vorm, millesse see sünnib, on
temasse juba kaasa sündinud kui tegelik kujutus.” See identifitseerib end
tegelikus maailmas konkreetseks aistinguks või ideeks.
Kollektiivse alateadvuse elemendid on arhetüübid
(ürgsed mütoloogilised kujutised, käitumismustrid jm). Arhetüüp on mõtte
universaalne vorm (idee), mis sisaldab suure hulga erinevaid emotsioone. Näiteks
on lugematud põlvkonnad näinud päikest tõusmas ja loojumas. See korduv kogemus
on kinnistunud kollektiivses alateadvuses kui päikesejumala arhetüüp. C.G. Jung
nimetab veel sünni, surma, võimu, maagia, deemoni, looma jm arhetüüpe. Need
avalduvad igapäevases elus, unistustes, nägemustes, rituaalides.
Mõni arhetüüp on muutunud omaette
süsteemiks.
1. Persona (mask), mis on sild maailma (minateadvuse ja välismaailma objektide vaheline kiht). C.G. Jung: ”Persona ... on individuaalne kohanemissüsteem või viis, mille abil me maailmaga suhtleme. Näiteks on igal kutsumusel või elukutsel oma iseloomulik persona ... Ohtlik on vaid see, kui inimene samastub oma personaga: professor oma raamatu või tenor oma häälega ... Veidi liialdades võiks öelda, et persona on see, mida inimene tegelikult ei ole, aga kelleks ta iseennast ja teised teda peavad.”
2. Anima ja animus on mehe alateadvuses esinev naiselik ja naise alateadvuses ilmnev mehelik personifikatsioon. Nende ülesanne on ühendada individuaalset teadvust ja kollektiivset alateadvust. C.G. Jung: ”Iga mees kannab endas igavesti naise kuju, mis pole selle ega teise kindla naise kuju, vaid on teatud naisekuju. See kuju on loomult alateadlik, väga kauge päritoluga, elavasse süsteemi juurdunud pärilik faktor, tüüp või arhetüüp, mis lähtub kõigi esivanemate kogemusest. See on kõigist naistest saadud kogemuste ladu, päritud psühholoogiline kohanemissüsteem ... Sama käib ka naise kohta, sest ka temal on sünnipärane mehe kuju. Kogemus näitab, et tuleks öelda “meeste”, kuna mehel on pigem ühe naise kuju. Et see kuju on alateadlik, siis projitseeritakse ta alateadlikult armastatule ja ta moodustab kirgliku kiindumuse või selle vastandi olulise aluse.”
3. Vari (loomalikud instinktid) on
isiksuse alam osa, mis kuulub nii isiklikku kui ka kollektiivsesse alateadvusse.
C.G. Jung: ”Vari on see peidetud, tõrjutud, tihti alavääristatud ja
süüd tundev isiksus, kelle äärmised harud ulatuvad meie loomadest esivanemate
riiki. Temas sisaldub alateadvuse kogu ajalooline aspekt ... Siiani on arvatud,
et Vari on kõige kurja allikas, aga nüüd lähemalt uurides võib tõdeda,
et alateadvuslik inimene, Vari, ei koosne ainult moraalselt
põlastatavatest tendentsidest, vaid selles leidub ka häid kvaliteete,
normaalseid instinkte, eesmärgipäraseid reaktsioone, realistlikke
tähelepanekuid, loomingulisi impulsse jne.”
Mõlemad alateadvused on tohutud tarkusesalved, mida
pidevalt kasutatakse.
Ise ühendab kõiki neid alasüsteeme,
on isiksuse arengu lõppeesmärk, keskne arhetüüp, korra arhetüüp, inimese
terviklikkus (sümbolid on ring, ruut, mandala jm). C.G. Jung: ”Ise on
laiem mõiste kui teadlik Mina. Ta ei sisalda ainult teadlikku, vaid ka
alateadlikku psüühikat ja on niisiis see laiem isiksus, mis me ka oleme. On vähe
lootust, et me kunagi Isest midagi lähemalt teada saaksime, sest mida
me temast ka ei teadvustaks, jääb alati eksisteerima ebamäärane hulk
alateadlikke asju, mis kuuluvad Ise
tervikusse.”
Carl Gustav Jungi põhiteosed:
”Psühholoogilised tüübid” (1921);
“Aion” (1951);
“Moodne müüt” (1958);
”Mälestused, unenäod, mõtted” (1961);
“Inimene ja tema sümbolid” (1968).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.