Süda on meie olemise kese, tunnete asupaik ja
armastuse, meie sügavaima tunde, lähtekoht. Ent ka julgus, suuremeelsus ja
arukus saavad alguse südamest. Meie süda sümboliseerib ühtsust, evolutsiooni
eesmärki.
Süda on meie elu mootor ja sellega on seotud kõik,
mis meid liikuma paneb. See sõltub piisavalt füüsilisest koormusest ja on
omakorda meie tunnete keskus, sest tunded liigutavad meid. Rahvasuus on tekkinud
vägagi paikapidavad kõnekäänud:
Süda hüppab rõõmust või tahab suurest rõõmust
lõhkeda. See võib suurest rõõmust lausa kurgus taguda, võib hirmust peaaegu
seisma jääda ja teinekord saapasäärde vajuda. Keegi võib kogu südamega asja
juures olla või siis südamesse võtta. Midagi võib olla südame peal või siis
sulgete kellelegi oma südame. Südame lööb rütmist välja liiga suur või vähene
liikumine, olgu siis kehaliselt või emotsionaalselt, liiga suur või lubamatu
tunne.
Südamehaiged on need, kes oma südant kuulata ei
taha ja meelsamini mõistuse juhtnööride järgi talitavad. Südame puperdamine või
tagumine on selge märk õigelt teelt kõrvale kaldumisest, sisemise rütmi või
korra häiretest. Kui me ei taha oma südant kuulata, siis ta sunnib
meid.
Inimesel on kaks keskust: süda ja aju, seega
mõistus ja tunded. Rütmihäirete puhul mängib süda segast, sest tema peremeest ei
liiguta enam miski, tema tundeelu on tardunud ja talle ei lähe miski korda. Teda
juhib mõistus, mis ei lase tundeid üldse ligi või teeb seda ebapiisavalt. Süda
oma kõrvalekalletega sunnib haiget jälle kuulama oma keskust. Liiga palju
arvustavat mõtlemist toob kaasa keskpunkti ja igiomase mina kadumise ning
seeläbi hirmu. Liiga intensiivne ajutöö toob kaasa südameinfarkti.
Angina pectoris (rinnaangiin), on
südame ahasus, tundeelu hääbumine, kalkus, kitsarinnalisus ja ego valitsemine.
Südameinfarkt võib südame otseses mõttes puruks rebida. Kui hindame oma ego üle
ega lase südamel kõneleda, siis eraldame me end sellega
elust.
Südameinfarktile võib eelneda südameneuroos või
põhjendamatu hirm oma südame pärast. Nii sunnib süda kogu elu ümber kujundama
hirmu pärast, et süda võib üles öelda, sest eirame teda. Südameneurootik pelgab
südame seiskumist, seda, et ta võib muutuda südametuks. Ta pöörab oma südamele
liiga palju tähelepanu, ilma seda tegelikult kuulamata. Nii jõutakse ahistuseni,
mida südameneuroosi puhul kogetakse hirmuna.
Rinnaangiini puhul kandub tundeelu piiratus üle
kehalisele tasandile ja seda veresoonte ahenemisega, kokkuvarisemisena. Rahvasuu
räägib kõvast või kivinenud südamest. Mõlemal kujul ei saa süda piisavalt toitu,
algul vaimset ja hiljem juba kehalist.
Äärmiselt põhjuslikult mõtlev inimene on
seetõttu südametu või külmasüdameline. Ka seda, kes püüab teise üle valitseda ja
nendega manipuleerida või tõmbub pärast armastatud inimese kaotust endasse,
ähvardavad südamevaevused - süda kurdab selle üle.
Harmoonilisel inimesel on mõlemad funktsioonid tasakaalus - ta on leidnud enda keskme. Seepärast ei tohiks midagi teha poole südamega, vaid selleks, et oma süda täielikult endale saada, tuleb see ära kinkida.
Harmoonilisel inimesel on mõlemad funktsioonid tasakaalus - ta on leidnud enda keskme. Seepärast ei tohiks midagi teha poole südamega, vaid selleks, et oma süda täielikult endale saada, tuleb see ära kinkida.
Teised riskitegurid on viha, kannatamatus, stress
ja hirm. Ladina keeles tähistab hirmu sama sõna mis kitsust või
ahasust.
Kui hirm enda tunnete ees paisub liiga suureks,
nõnda et hirmul tekib oma rütm, lastakse tihtipeale paigaldada
südamestimulaator. Sellega allutate end võõrale rütmile. Teid ei juhi enam
tunded, vaid masin.
Südame vaevuste korral tuleb endalt
küsida:
a) Kas ma ikka kuulan veel
otsuste langetamise juures oma südant?
b) Kas minu elu määrab elav
rütm või üksnes mõistus?
c) Kas minu pea ja süda,
mõistus ja tunded, on ikka harmoonilises tasakaalus?
d) Kas minu elus on
piisavalt seda, mis mind liigutab?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.