Me oleme näinud, et
inimese psühholoogilisel arengul on sama eesmärk mis looduslikul evolutsioonil:
üha kõrgemate tervikluste loomine. Ning kuna lõplik Terviklus on Buddha, Jumal
või Atman (kasutades neid mõisteid kõige laiemas - "lõpliku reaalsuse" -
tähenduses), siis järeldub sellest, et
psühholoogilise arengu sihiks on Atman http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%80tman_%28Hinduism%29 http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%80tman_%28Buddhism%29 .
See siht moodustab
osa sellest, mida me nimetame Atmani
projektiks.
Me nägime,
et iga isik sisaldab omaenese olemise süvastruktuure sissemähitud, kokkupakitud
kujul algusest peale. Ning mis kõige olulisem: ta sisaldab ülimuslikku
Atmani-teadvust või osaleb selles - algusest peale. On ilmselge, et
imik ei ole valgustunud. Kuid on samavõrd ilmselge, et imik ei ole ilma
Atmanita. "Kõik tunnetusvõimelised olevused," ütleb Nirvaanasuutra, "omavad
buda-loomust." "Kus iganes on teadvus," väidab "Tiibeti
surnuteraamat" http://www.hot.ee/dharmakirjastus/raamat06.html ,
"seal on ka dharmakaya." Anima Naturaliter Christiana, ütles
Tertullianus http://en.wikipedia.org/wiki/Tertullian . Selle all mõtles ta seda, et "hing omab algusest peale teadmist
Jumalast ning kõike, mida Jumal sel moel teatab, võidakse küll moonutada, kuid
mitte kunagi täielikult kustutada. Samamoodi peab seda silmas juudi midraš, kui
ta omistab teadmise sündimata, emaüsas viibivale lapsele, öeldes, et tema pea
kohal põleb valgus, milles ta võib näha kõiki maailma osi." Hing tunnetab Atmani
loomust intuitiivselt algusest peale, otsides algusest peale võimalusi selle
reaalseks teostamiseks, mitte lihtsalt eneses sisalduva potentsiaalina
tunnetamiseks. See tung, mis sunnib Atmanit teostama on osa Atmani
projektist.
Kuid see on ainult osa, sest - kiugi iga psühholoogilise kasvamise
staadium on samm Jumalale lähemale - iga staadium on ikkagi ainult
staadium. See tähendab, ükski staadium Jumala poole
ei ole ise Jumal. Iga staadium on Jumala otsimine sellistes tingimustes, mis ei
küüni ise Jumalani. Hing on sunnitud otsima Terviklust käesoleva staadiumi
piirangute kaudu, see ei ole aga Terviklus ise. Ning see aspekt
moodustab Atmani projekti teise poole: iga isik tahab ainult Atmanit, kuid tahab
seda sellistes tingimustes, mis takistavad selle saavutamist. Alles
psühholoogilise kasvamise lõpus toimub viimne valgustumine ja vabanemine
Jumalana Jumalas; see on ainus asi, mida algusest peale on ihaldatud.
Kuid pane tähele: igas kasvustaadiumis tahab hing ainult Terviklust või Atmanit,
kuna aga iga staadium on vähem kui Atman, siis kaldub iga staadium tegelikkuses
muutuma kompromissiks ning Atmani aseaineks - see võib toimuda nii
teadvuslikult kui ka teadvustamatult. See toimub igal tasandil kõige madalamast
kõige kõrgemani kui lihtne refleks kogu
ilmnevale.
Asja tuum on selles,
et iga staadium või iga kasvamistasand otsib absoluutset Terviklust, kuid
sellistel viisidel ning sellistes tingimustes, mis takistavad selle saavutamist
ning võimaldavad ainult kompromisse, aseainelisi terviklusi ja aseainelisi
rahuldusi. Mida primitiivsem on tasand, seda primitiivsem on ka aseaineline
terviklus. Iga järgnev staadium saavutab kõrgema astme tervikluse ning see
jätkub, kuni jääb alles ainult Terviklus. Atmani projekt jätkub, kuni
jääb alles ainult Atman. Selles seisneb evolutsiooni arengu dünaamika
ja eesmärk.
Kui me vaatleme toodud
Atmani projekti definitsiooni hoolikalt, siis näeme, et selle on kolm tunnust.
"Iga staadium või kasvamistasand otsib absoluutset Terviklust" - seda me
nimetame Atmani suundumuseks või Atmani telos'eks. "Kuid sellistel
viisidel või sellistes tingimustes, mis täielikult takistavad selle saavutamist"
- seda nimetame me Atmani piiranguteks ehk Atmani eitamiseks või
kokkutõmbumiseks. "Ning lubavad ainult aseainelisi terviklusi ja aseainelisi
rahuldusi" - see on tõeline Atmani projekt, kompromissi sõlmimine Atmani
suundumuse ja Atmani piirangu vahel. Ma ei taha laskuda liigsetesse peensustesse
ning viitan harilikult tervele mainitud kogumile kui Atmani projektile. Lähemalt
huvi tundev lugeja saab kontekstist aru, millist mainitud kolmest tunnusest ma
parasjagu silmas pean.
ATMANI
PROJEKTI VARIATSIOONID
Igavikulise filosoofia järgi
on reaalsuse ülimuslikuks loomuseks sunyata või nirguna, mida
tõlgitakse tavaliselt "tühjuse," "tühioleku" või "eimiskina". Sunyata
ei tähenda aga mittetäidetud või tühja ilmaolekut. "Tühi", nagu
Reginald Horace Blyth http://en.wikipedia.org/wiki/Reginald_Horace_Blyth märkis, ei tähenda tunnuste puudumist, vaid ühes tükis
olekut - "universumi ühes tükis kuub", nagu seda kirjeldas Alfred North
Whitehead http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_North_Whitehead . Sunyata tähendab lihtsalt, et nagu käed, jalad ja sõrmed on
täiesti erinevad üksused, kuid siiski ühe keha osad, nii on kõik universumi
asjad ja sündmused lihtsalt aspektid ühest fundamentaalsest Tervikust,
algallikast, taolisusest või Reaalsusest enesest. See kehtib loomulikult ka
meeste ja naiste kohta. Ülimuslik psühholoogia on fundamentaalse Terviklikkuse,
üliteadvusliku Kõiksuse psühholoogia. Igal juhul märkigem lihtsalt, et see
Terviklikkus on igavikulise psühholoogia järgi see, mis on tegelik,
ning hõlmab kõike, mis on tegelik. Radikaalselt eraldatud, isoleeritud
ja seotud üksust ei eksisteeri kusagil. Maailmal, asjadel, inimestel ega Jumalal
ei ole õmbluskohti.
Sellest järeldub, et
mina-piiri või mina-barjääri püstitamine ja eraldatud identiteedi hoidmine
vastandina ülimuslikule Terviklikkusele ei sisalda mitte ainult
illusiooni, vaid nõuab ka pidevat energia kulutamist, pidevat
kokkutõmbuvat või piiravat tegevust. See loomulikult moonutab
Terviklikkust ennast ning ürgse allasurumise olemuseks. See on illusoorne
universaalse teadvuse allasurumine ja universaalse teadvuse projitseerimine
sisemisele minale versus väline maailm, subjektile versus
objekt.
Märkigem, et enamikule
normaalsetele inimestele omase eraldioleva subjekti või mina-identiteedi tunne
on ülimusliku Terviklikkuse ja enese vahele püstitatud illusoorse piiri
tulemus. Ülimuslik Terviklikkus ilmneb selle tulemusena kui
subjekt-siin-sees versus maailm-seal-väljas. Seal on piir, seega on
seal ka subjekt versus objekt - ning kui see piir tõmmatakse
välistavalt, siis moonutab (kuid ei hävita) see ülimusliku Atmani
Terviklikkust.
Igavikulise filosoofia
järgi kõigi on selle lõputu ning igavese Terviklikkuse taasavastamine kõigi
meeste ja naiste kõige suuremaks vajaduseks ja sooviks. Atman ei ole mitte
ainult kõigi hingede põhiloomuseks, iga hing või subjekt ka teab ja tunnetab, et
see on nii. Iga isik - iga tunnetusvõimeline olend - tunnetab pidevalt
intuitiivselt, et tema ülimuslik Loomus on lõputu ja igavene, Kõiksus
ja Tervik - et ta omab tõelist Atmani intuitsiooni. Anima Naturaliter
Christiana.
Kuid samal ajal kardab
subjekt tõelist ületamist, sest ületamine tooks kaasa tema isoleeritud ja
eraldioleva minatunde "surma". Subjekt saab leida ülimusliku Terviklikkuse
ainult subjekti ja objekti vahelisest piirist loobudes - see tähendab,
muud välistava subjektina surres. Subjekt loomulikult kardab seda. Ning kuna ta
ei loobu või ei suuda loobuda oma eraldiolevast minast ning ei lase või ei suuda
lasta sellel surra, siis ei leia ta ka tõelist ning tegelikku transtendentsust,
ei leia suuremat toitvat Terviklikkust. Enesest ja oma subjektiivsusest kinni
hoides jätab ta Atmani ukse taha; ainult omaenese egost kinni hoides eitab ta
Kõiksuse ülejäänud osa.
Siinkohal võime aga
märgata, et inimesed on silmitsi tõeliselt põhjapaneva dilemmaga: ennekõike
ihkab inimene tõelist ületamist, Atmani-teadvust, Tervikut; kuid ennekõike
kardab iga inimene oma eraldioleva mina kaotamist, isoleeritud ego või subjekti
"surma". Kõik, mida inimene tahab, on Terviklikkus, kuis samas kardab ta seda
ning võitleb igal sammul selle vastu (sest see tooks kaasa tema eraldioleva mina
surma). Atmani telos versus Atmani piirang. Selles seisneb see
igavikuline kaksikside, see eraldioleva mina keskmes asuv ülimuslik
sõlmpunkt.
Kuna
inimesed ihaldavad tõelist ületamist rohkem kui midagi muud, aktsepteerimata või
suutmata aktsepteerida samal ajal selle saavutamiseks vajalikku eraldioleva
minatunde surma, siis otsivad nad ületamist sellistel viisidel või sellistes
tingimustes, mis tegelikult takistavad selle saavutamist ning
suruvad peale sümboolseid aseaineid. Neid aseaineid esinev igasugustes
variatsioonides: seks, toit, raha, kuulsus, teadmised, võim - need kõik
on lõppkokkuvõttes rahulduse aseained, pelgad aseained tõelisele vabanemisele
Terviklikkuses. Nagu Étienne Gilson http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne_Gilson seda
väljendas: "Isegi kõige madalamate mõnude keskel otsib kõige lootusetum
elunautleja ikkagi Jumalat." Seda võib öelda täie kindlusetundega. Just
sellepärast on inimese soovid täitmatud, just sellepärast püüdlevad kõik mõnud
igavikule - kõik, mida inimene tahab, on Atman; kõik, mis ta leiab, on selle
sümboolsed aseained. Püüe taassaavutada Atmani-teadvust sellistel viisidel või
sellistes tingimustes, mis seda takistavad ning aseainelisi rahuldusi peale
suruvad - selles seisneb Atmani projekt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.