Vaatleme nüüd inimest, kes on arenenud
pleroomast kehaminani ja kehaminast egomeeleni. Subtiilsete ja kausaalsete
sfääride süvastruktuurid pesitsevad ikka veel alus-mitteteadvuses. Need
struktuurid ei ole veel esile kerkinud; nad ei saa reeglina esile kerkida enne,
kui madalamad struktuurid on esile kerkinud. Kuna kõrgemad struktuurid hõlmavad
madalamaid, siis peavad kõrgemad viimastena avalduma. Igal juhul on kindlasti
naeruväärne rääkida transpersonaalsest enne, kui personaalne on formeerunud.
Transpersonaalsed (subtiilsed ja kausaalsed) sfäärid ei ole veel alla surutud -
nad ei ole teadvelolekust välja surutud, nad ei ole välja filtreeritud - neil ei
ole veel lihtsalt olnud võimalust esile kerkida. Me ei ütle kaheaastase lapse
kohta, et ta osutab vastupanu geomeetria õppimisele, sest tema meel ei ole veel
üldse sel määral arenenud ja avaldunud, et ta võiks hakata matemaatikat õppima.
Nii nagu me ei süüdista last matemaatikat allasurumises, ei süüdista me teda ka
transpersonaalse allasurumises ... see tähendab - mitte veel.
Igas arengutsükli punktis viidatakse neile
süvastruktuuridele, mis ei ole veel alus-mitteteadvusest esile kerkinud kui
esilekerkivale mitteteadvusele. Ego (või kentauri) tasandil oleva indiviidi
jaoks moodustavad madalam subtiilne, kõrgem subtiilne, madalam kausaalne ja
kõrgem kausaalne esilekerkiva mitteteadvuse. Need on mitteteadvuslikud, aga
mitte allasurutud.
Pange tähele, et subtiilsel/kausaalsel
esilekerkival mitteteadvusel on arhailise mitteteadvusega mitmeid ühiseid
tunnuseid, nimelt ei ole nad kunagi (või veel kunagi) olnud inimese eluajal
teadvuslikud, seega ei ole nad ka allasurutud, kuid pesitsevad ometi algusest
peale mitteteadvuses. Nende kahe erinevus - peale selle olulise fakti, et üks on
madal ja primitiivne ning teine kõrge ja transtsendentne - seisneb selles, et
arhailine mitteteadvus on inimkonna minevik, esilekerkiv mitteteadvus aga
inimkonna tulevik. Mitteteadvuslikul tulevikul on ainult kindlad
süvastruktuurid, pindstruktuure ei ole veel paika pandud. Mitteteadvuslik
minevik teisest küljest sisaldab nii süvastruktuure kui ka pindstruktuure
(näiteks varju), sest mõlemad on juba esile kerkinud ja teadveloleku poolt
paika pandud.
Kui oletada nüüd, et areng ei jää egokentauri
sfääri pidama - nii see küll praegusel ajajärgul harilikult juhtub -, siis
hakkab subtiilne alus-mitteteadvusest esile kerkima. Nende kõrgemate sfääride ja
staadiumite jaoks ei ole tegelikult võimalik mingeid ajagraafikuid välja
pakkuda, sest inimkond on kollektiivselt arenenud ainult ego tasandini. Üldiselt
võib subtiilne hakata esile kerkima pärast noorukiiga, harva enne seda.
Samuti võidakse subtiilse esilekerkimisele igat sorti põhjusel vastupanu osutada
või seda isegi teatud mõttes alla suruda. See tuleneb sellest, et kui ego on
piisavalt tugev, surumaks alla mitte ainult madalamaid, vaid ka kõrgemaid
sfääre, siis võib ta ära lõigata nii üliteadvuse kui ka
eelteadvuse.
Seda osa alus-mitteteadvusest, mille
esilekerkimisele vastupanu osutatakse või mida alla surutakse, nimetame me üsna
loogiliselt esilekerkivaks allasurutud mitteteadvuseks. See on see osa
alus-mitteteadvusest, mis - välja arvatud arengupeetuse juhud - jääb
mitteteadvuslikuks ka pärast seda hetke, kui ta oleks võinud muutuda
teadvuslikuks. Selle järel võime me õigustatult hakata otsima põhjusi, miks
esilekerkimist ei toimunud. Nende põhjuste alla kuulub terve rida ületamise
vastu võitlevaid kaitsemehhanisme - tegelikke kaitsemehhanisme. Nendeks on
ratsionaliseerimine ("Ületamine on võimatu või patoloogiline"), isolatsioon või
suhte vältimine ("Minu teadvus peab piirnema minu kehaga!"), surmahirm ("Ma
kardan oma ego surma, mis pärast seda üldse järele jääks?"), desakraliseerimine
(Maslow' mõiste transtsendentsete väärtuste olemasolu üldise eitamise kohta),
asendamine (intuitiivselt tunnetatav kõrgem struktuur asendatakse madalamaga
ettekäändel, et madalam on tegelikult kõrgem), tagasitõmbumine
(madalamatesse teadmise või kogemuse vormidesse). Iga mainitud põhjus - või kõik
korraga - võib muutuda lihtsalt ego translatsiooniprotsessi osaks, sel
juhul jätkab ego transleerimist seal, kus peaks tegelikult algama
transformatsioon.
Kuna psühhoanalüüs ja ortodoksne psühholoogia ei
ole kunagi päriselt mõistnud esilekerkiva mitteteadvuse kõrgemaid vorme, siis
niipea, kui subtiilne või kausaalne hakkab teadvelolekusse kerkima - näiteks
tipukogemuse või peenekoelise valguse ja õndsuse kujul - ruttavad nad seda
seletama kui mingi arhailise materjali või allasurutud minevikuimpulsside
pinnalekerkimist. Kuna nad ei tunne esilekerkivat mitteteadvust, üritavad nad
seda seletada üleujutatud mitteteadvuse mõistete abil. Nad arvavad
näiteks, et subtiilne ei ole mitte esilekerkiv kõrgem struktuur, vaid uuesti
pinnalekerkiv madalam struktuur; mitte alanev transtemporaalne, vaid uuesti
ülenev pretemporaalne. Nii tõlgendavad nad samadhit väikelapseliku ema
rinnaga tunnetava ühtsustundena; nii taandavad nad transpersonaalse tervikluse
prepersonaalseks pleromaatiliseks sulandumiseks; Jumal taandatakse tissi
imemiseks ning kõik õnnitlevad ennast Müsteeriumi lahendamise puhul. Kogu
taoline lähenemine hakkab omaenese raskuse all kokku varisema, sest
psühhoanalüüs on pidanud kõigi järgnevate inimelus üles kerkivate struktuuride
seletamiseks omistama imiku neljale esimesele elukuule naeruväärselt suure hulga
igasuguseid omadusi.
Igal juhul, teades kuut mitteteadvuse tüüpi
(alus-mitteteadvus, arhailine mitteteadvus, üleujutatud mitteteadvus,
kinnistatud mitteteadvus, esilekerkiv mitteteadvus ning esilekerkiv allasurutud
mitteteadvus), samuti translatsiooni/transformatsiooni ning neile eelnevaid
arengustaadiume, võime me nüüd heita kiire pilgu meditatsioonile ja
mitteteadvusele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.