SURMA JA MEELDETULETAMISE
VORM
Atmani projekt ilmneb kõikvõimalikes
vormides - ta ilmneb igal pool, kus Atman näib puuduvat. See tähendab,
et ta ilmneb igal pool nähtava maailma sfääris. Ta on lihtsalt maaja
teine nimetus. Sellisel kujul, nagu ma teda eelnevalt esitasin, ilmneb Atmani
projekt inimeste puhul lihtsalt kõige sagedamini, samuti on see kõige üldisem
kuju. Inimese arengu vältel omandab ta igasuguseid struktuure ja vorme kõige
madalamatest kõige kõrgemateni, pleroomast kuni peaaegu ultimatiivseni. Ta
ilmneb isegi emaüsas, aga loomulikult kõige primitiivsemas ja nõrgemas vormis.
Me ei süüdista imikut Jumala teadvuslikus eitamises - tõeline Atmani mõistmine
ei ole veel saanud (selles elus) esile kerkida (see toimub reeglina elu
teisel poolel, Sissepoole Kaarel). Võib aga öelda, et Jumal puudutab
kõiki isikuid ning kõik tunnetusvõimelised olevused tunnetavad
intuitiivselt Jumalat; see on see ainus asi, mis hoiab kosmost ühes tükis.
Tunnetusvõimelised olendid - ükskõik mis eas ja ükskõik mis olukorras -
tunnetavad intuitiivselt oma põhiolemust kui Atmanit. Selle põhiolemuse poole
püüdlevad sääraste tingimuste, piirangute ja potentsiaalide kaudu ning sääraste
tingimuste, piirangute ja potentsiaalide raamides, mis vastavad nende
hetke-arengutasandile. Niivõrd kui nad Atmanit intuitiivselt tunnetavad,
rakendavad nad seda ka omaenese tasandile.
Pange aga tähele, et Atmani
otsingud (see tähendab, Atmani telos'e) moodustavad
osa Atmani projektist. Kõik olendid tunnetavad Jumalat intuitiivselt
päris algusest peale. Inimesed tunnetavad algusest peale oma ülimuslikku
Atmani-loomust - see toimub justkui tohutu mitteteadvusliku magnetina, mis
tõmbab inimesi edasi ja ülespoole, täiuslikku vabanemisse üliteadvuslikus
Kõiksuses. Kuid see sunnib ka inimesi ajutise leevendava abinõuna leiutama
igasuguseid Atmani aseaineid - aseainelisi objekte, aseainelisi rahuldusi,
aseainelisi ohverdusi, surematuse projekte, kosmotsentrilisi plaane ja
transtsendentsuse žetoone.
Sellise surve all luuakse järjest
uusi teadvuse struktuure ning loobutakse seejärel neist, leiutatakse struktuure
ning ületatakse need seejärel, konstrueeritakse struktuure ja jäetakse need
maha. Need luuakse Atmani aseainena ning jäetakse siis maha, kui nad ei
tööta. Evolutsioon koosneb seega järjestikustest ebaõnnestunud katsetest
jõuda Atmani-teadvuseni - kulgeb niisiis läbi Atmani projekti ning iga samm viib
Atmanile lähemale.
On tõsi, et evolutsiooni ja arengu
käigus kerkivad esile järjest kõrgemad struktuurid, kuid need struktuurid
kerkivad esile kui aseainelised rahuldused. Nad kerkivad esile alles
siis, kui madalamatest aseainetest on lõpuks loobutud; alles siis, kui madalamad
erost püüdvad vormid maha käivad, saavad uued ja kõrgemad, järjest
peenekoelisemad vormid tähelepanu keskpunkti tõusta, kuni kõik Tervikluse
aseained on järele proovitud ja välja praagitud, misjärel jääva ainult Terviklus
ise.
Kui uus evolutsioonitasand - uus,
kuid kõrgema astme aseaine mina - eelmise tasandi süvastruktuuri vertikaalse
transformeerumise teel luuakse, hakkab uue tasandi eros antud staadiumi
pindstruktuure horisontaalsete translatsioonide abil kõrgema astme
terviklikkuseks integreerima. Kuna ta aga tõelist ning tegelikku Ühendust ei
saavuta, siis püüab ta vähemalt ennast (aseainena) ühendada. Kirjeldatud erose
translatsioonid korrastavad ja arendavad selle uue tasandi üleskerkivad
karakteristikud ja pindstruktuurid välja eesmärgiga seda tasandit stabiliseerida
ja säilitada, integreerides seejuures sellesse struktuuri üha uusi ja
kõrgemaid sümboolseid aseaineid. See üldine translatiivne protsess jätkub -
mitmetel põhjustel - niikaua kui see translatsioonitüüp ebapiisavaks osutub. Ja
siis? Siis translatsioon nurjub lõplikult ning järgneb uus
transformatsioon.
Põhjused, miks translatsioon nurjub,
on arvukad ning erinevatel spektri tasanditel erinevad. Üldjoontes võib aga
väita, et millal iganes (vastava tasandi) eros (sama tasandi) thanatosest
tugevam, järgneb alati translatsioon ja stabiliseerumine. Tasandi otsingud ja
püüdlused on rahul oma aseaineliste rahuldustega, kui nood jätkavad Tervikluse
soovist mulje kui täitunust. Kui aga thanatos erost ületab, käib vastab
translatsioon maha, temast loobutakse viimaks ning sellele järgneb
transformatsioon erineva mina-vormi ning erinevat tüüpi translatsioonini:
tuletatakse meelde uus süvastruktuur, seejärel saab aga selgeks õppida uued
pindstruktuurid.
Põhimõtteliselt tähendab see seda, et
teadvus hülgab oma muud välistava samastumise madalama struktuuriga - ta
"sureb" selle struktuuri suhtes; ta aktsepteerib madalama tasandi
thanatost, sureb selle tasandi suhtes ning seega ka disidentifitseerub
selle madalama struktuuriga. Madalama tasandi surma aktsepteerides
ületab ta selle tasandi.
Kui seejärel kõrgema astme tasand
esile kerkib, siis, nagu nägime, samastub mina selle kõrgema
struktuuriga. Ta loob taolisel moel uue mina-vormi - koos uute erose
otsimise vormidega. Uus mina-vorm seisab aga taas silmitsi uut tüüpi
surmahirmu või surmahaardega. Nimelt tekitavad uut tüüpi hirmu mina katsed
kaitsta oma uut identiteedivormi: nüüd on olemas uus mina, on olemas uus teine,
seetõttu tekivad ka uus surmahaare ja uued surmaeitused. Uus
translatsioon kestab nüüd niikaua, kuni selle tasandi eros ületab thanatost -
niikaua kui püüdlused ületavad tühjust (sunyata), niikaua kui uus struktuur
suudab oma rolli aseainelise rahuldusena täita, ning niikaua kui ta soovid
maitsetuks ei muutu. Kui see aga ükskord juhtub, kui thanatos ükskord erose üles
kaalub, siis aktsepteerib mina selle tasandi "surma", disidentifitseerub selle
tasandiga - seda madalamat tasandit seega ületades - ning lülitab oma
identiteedi järgmisele kõrgemale üleskerkivale struktuurile; sellel uuel
struktuuril endal on omakorda uued erose vormid ning ta seisab omakorda
silmitsi uue thanatose ja uute surmahaaretega.
Toon mõne näite.
Me nägime, et kehaego staadiumis oli
mina peaaegu kõike muud välistavalt samastunud lihtsate kehaemotsioonidega ja
-instinktidega. Tema eroseotsingud põhinevad instinktiivsel, bioloogilisel,
vistseraalsel näljatundel; kui neid instinkte traumaatiliselt
frustreeritakse (näiteks imiku näljal põhinevat tungi ema rinna
järele), siis kogetakse seda katkestust kui surmahaaret - instinkti katkestamine
tähendab mina katkestamist, sest nad on selles staadiumis identsed.
Kui aga verbaalne keel esile kerkib,
siis mina eristub või identifitseerub oma muud välistavast kiindumusest
instinktidesse ning nihutab oma põhiolemusliku identiteedi verbaalsele minale
(näiteks personale). Nüüd on ta võimeline - muidugi teatavates piirides -
söömisinstinkti frustreerimist aktsepteerima: ta ei "sure" enam kohe, kui toitu
ei saa - ta muutub lihtsalt näljaseks. Tal on nüüd uus mina, sellel uuel minal
on aga uued tahtmised ning ta seisab silmitsi uute surmahaarde
vormidega. Persona jaoks on surmahaardeks näiteks alandused. Mina - mis on
nüüd samastunud personaga - kogeb surmahaaret sõna otseses mõttes siis, kui ta
"kaotab oma näo", kui teda põhjalikult alandatakse, kui teda näidatakse
naeruväärsena ja nii edasi. Persona ütleb: "Ma oleksin häbi kätte peaaegu
surnud!" See toimub niikaua kui mina jääb personaga samastunuks
(niikaua kui eros kaalub thanatose üles) -, ning lõpeb alles siis ja ainult sel
juhul, kui mina personaga disidentifitseerub, aktsepteerib persona
surma, ületab persona ning liigub kõrgema ja laiahaardelisema
mina-struktuurini. Nagu me edaspidi näeme, korratakse seda mudelit protsessi
igas arengustaadiumis. Ning kui kõigi struktuuridega on
disidentifitseerutud ning need kõik on ületatud, jääb alles ainult Piiritu; kui
kõik surmad on surdud, jääb alles vaid Jumal.
Kõik see kõlab muidugi natuke
abstraktselt. Samas aga näeme, et iga tasand püüdleb - teadvuslikult või
mitteteadvuslikult - Tervikluse poole (Atmani telos), kuid sellistel
tingimustel ning selliste tingimuste abil, mis ilmtingimata selle saavutamist
takistavad (Atmani piirang) ning aseainelisi terviklusi peale suruvad (Atmani
projekt). Kui need aseained enam ei rahulda, siis loobutakse sellest madalamast
tasandist (aktsepteerides selle surma) ning luuakse uus kõrgema astme tasand -
mis on jälle vaid aseaine, kuigi Tõelisele lähemal -, kuni jääb alles ainult
Tõeline ning hing jõuab üliteadvusliku Kõiksuseni, mis on tegelikult olnud hinge
esimeseks, viimaseks ja ainsaks sooviks.
SKISOFREENIA JA MÜSTITSISM
Skisofreeniat
(häired tajumises, mõtlemises, tundeelus ja
tahteelus) ja müstitsismi (taotluslik/kogemuslik ühendus Jumala või kõrgema/sügavama
reaalsusega) on alati vaadeldud umbes samamoodi nagu hullumeelsust
ja geniaalsust - nad näivad olevat lähedalt seotud, kuid ometi drastiliselt
erinevad. Sarnasus skisofreenia ja müstitsismi vahel on aga viinud kahe üldise
uskumuseni nende kahe vaimse seisundi kohta. Need, kes peavad skisofreeniat
tõveks ja haiguseks, kõige halvemat sorti puhtakujuliseks patoloogiaks, kalduvad
müstitsismi (sarnasuse tõttu) samas valguses vaatlema - kui müstikud-mõttetargad
ei ole lausa patoloogilised, siis on nad vähemalt poolel teel sinnapoole.
Psühhiaatria Edendamise Grupi (PEG) hiljutise raporti kohaselt on "müstilised
nähtused psühhiaatri jaoks huvitavad, sest nad kujutavad piltlikult normaalsuse
ja ilmse psühhoosi vahele jäävaid käitumisvorme; nad kujutavad teatavat tüüpi
ego regresseerumist kaitseks sisemise või välise stressi vastu ..." Ma olen
sageli olnud nõus ning tihti väidelnud selle poolt, et tõeline regressioon võib
toimuda ning toimubki, et mõni ennast müstikuks nimetanu on tegelikult mingi
teatava regressioonivormi kütkeis ning et mõni tõeline müstik reaktiveerib oma
teel küpse tervikluse seisundite poole aeg-ajalt regressiivseid komplekse. See
ei peaks meid aga takistama tegemast selget ja otsustavat vahet skisofreenia ja
müstitsismi vahel. Niisiis on sellest PEGi seisukohast kui üldisest
psühholoogilisest väitest transtsendentsuse ja müstitsismi loomuse kohta
suhteliselt vähe kasu.
Teine üldine suhtumine
skisofreeniasse ja müstitsismi näib olevat tõele pisut lähemal, kuid on
vahetevahel sama dogmaatiline ja liiga kõikehõlmav kui esimene suhtumine. See
seltskond kaldub skisofreeniat pidama mitte patoloogiliseks, vaid
üldtervislikuks. Need uurijad, kellest ma muidu vaga lugu pean (näiteks
R. D. Laing http://en.wikipedia.org/wiki/R._D._Laing ja Norman O. Brown http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_O._Brown ), pooldavad ideed, et transtsendentsed seisundid on ultratõelised
(sellega ma olen nõus) ja kuna skisofreenia ja müstitsism näivad olevat
niivõrd sarnased, peab skisofreenik järelikult olema ultratervise
näide. Nagu Brown väitis: "Mitte skisofreenia, vaid normaalsuse korral on meel
lõhenenud, skisofreenia korral võltspiirid lagunevad ... Skisofreenikud
kannatavad tõe all ... Skisofreeniku maailma iseloomustavad müstiline osadus,
'sisetunde kirjeldamatu laienemine' , ebamaised tunnetuslikud vihjed', okultsed
psühhosomaatilised mõjud ja jõud ..."
Minu enese arvamus jääb kuhugi nende
kahe seisukoha vahele ning põhineb 7. peatükis (Kentaurilikud sfäärid)
kirjeldatud üliolulisel pre- ja trans- erinevustel. Ning
praeguseks hetkeks olemasolevatele fenomenoloogilistele kokkuvõtetele
skisofreenilise kogemuse enese kohta, võib väita, et tüüpiline
skisofreeniajuhtum sisaldab harilikult järgnevaid tegureid:
1.
Esilekutsuvaks sündmuseks on sageli mingi äärmiselt närvesööv olukord
või armutu dilemma. Enne seda võib isikul olla suuri raskusi sotsiaalsete suhete
loomisega, tal võib olla suhteliselt nõrk ego (persona) ja kalduvus
eraldatusele. Teisest küljest võib isikut mõjutada tõeline dukhka ehk
sansaarale iseloomulik kannatus ja see valulik insait võib ta lihtsalt ajutiselt
üle ujutada. Ükskõik milline see vallandaja ka ei ole (ma ei välista
biokeemilisi faktoreid - need on äärmiselt olulised ning biokeemiliste
ajuprotsesside uuringud kujutavad endast esmatähtsat läbimurret psühhiaatrias -
ma ei vaatle siinkohal neid faktoreid, sest see teema nõuaks mitmeid
lisapeatükke ning see ei muudaks oma olemuselt neid järeldusi, milleni me
jõuame) -, egolised/isiklikud translatsioonid käivad maha või häiruvad tugevasti
(ning skisofreenia kaksiksideme teooria seoks selle otseselt egolise
translatsiooni või metaprogrammeerimise
katkestusega).
2.
Egolise translatsiooni käigus hoidvate ja filtreerivate funktsioonide
(sekundaarse protsessi, reaalsusprintsiibi, süntaktilise struktureerimise jne)
katkemine jätab inimese avatuks ja kaitsetuks nii madalamate kui ka
kõrgemate teadvusetasandite suhtes. Minu arvates käivitub koos sellega
kaksikprotsess: mina hakkab regresseeruma madalamatele
teadvusetasanditele ning muutub samal ajal avatuks kõrgemate sfääride (eriti
subtiilse) aspektide sissetungile. Teiste sõnadega, samal ajal kui indiviid
liigub eelteadvusse, tungib temasse üliteadvus. Madalamasse regresseerumise ajal
vallutatakse ta kõrgema poolt. Ta satub nii üleujutatud mitteteadvuse kui ka
esilekerkiva mitteteadvuse mõju alla. Mina isiklikult ei näe ühtegi teist
moodust skisofreeniahoo kirjeldamiseks. Need, kes peavad skisofreeniat üksnes
regressiooniks, jätavad kahe silma vahele selle religioosse dimensiooni; need,
kes peavad seda üksnes ülivaimseks ja ülitervislikuks, lihtsalt ignoreerivad
tõendeid kaasneva tõelise psüühilise killustumise ja regressiooni
kohta.
Igal juhul põhjustab
nurjuv egoline translatsioon tavaliselt äärmist ärevust. Kui regressioon algab
ning egoline süntaks häirub, muutub inimene avatuks
müütilis-kuuluvuslikule sfäärile iseloomulikule müütilisele mõtlemisele ja
maagilistele järeldustele. Nagu nägime, ajab müütiline mõtlemine segamini osa ja
terviku, liikmed ja klassid - see on aga skisofreenilist mõtlemist kõige
paremini iseloomustav tunnus. Näiteks võib skisofreenik öelda: "Eelmisel
öösel magasin ma pudelisse, aga ei suutnud korki peale panna," pidades
tegelikult silmas seda, et ta magas halvasti, sest tal oli külm. Müütiline
loogika kulgeb järgnevalt: voodi koos katete ja tekiga kuulub "mahutite" klassi
- see tähendab, objektide hulka, mis suudavad mahutada teisi objekte. Pudel
kuulub samasse klassi ning kuna müütiline mõtlemine ei suuda vahet teha liikmel
ja klassil, siis on "voodisse minek" ja "pudelisse minek" sama asi
(mitte sümboolses mõttes). Samamoodi on "voodikatted" ja "korgid" samad asjad.
"Ei suutnud korki peale panna" tähendab "tekk libises pidevalt pealt ära" - tal
oli külm ja ei saanud magada, sest kork libises pidevalt pealt ära.
Gregory Baterson http://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_Bateson ütleks selle kohta, et tal on probleeme loogiliste
tüüpidega.
Kui regressioon läheb kas või
natukene müütilisest mõtlemisest kaugemale, muutub inimene avatuks kirevale
preverbaalsele fantaasiale ja primaarsele protsessile. See tähendab, et ta
hakkab kannatama - enamasti kuulmis-, vahel ka visuaalsete - hallutsinatsioonide
all.
3. Nüüd
toimub pööre: kui egoline translatsioon hakkab üles ütlema ja mina kistakse
tagasi pre-egolistesse sfääridesse, siis muutub ta minu arvates samaaegselt
avatuks ka trans-egoliste sfääride sissetungile. Inimese teadvelolek ujutatakse
üle väga intensiivsete aimustega, mis on sageli oma olemuselt religioossed
(tegelikud ja autentsed vaimsed insaidid, mitte lihtsalt regressiivsed
fantaasiad). "Loomingulise kogemuse, religioosse uskupöördumine või teiste
'tipukogemustega' võib kaasneda palju sellist ... mis sarnaneb akuutse
psühhootilise reaktsiooni sisemise kogemuse vormiga." Mulle näib, et seda fakti
ei saa lihtsalt kahe silma vahele jätta.
Sageli ei suuda inimene
nimetatud insaite loogiliselt koordineerida - kui ta kirjeldab midagi niivõrd
lihtsalt nagu voodisseminek "pudelisse roomamisena", siis kuidas võib ta veel
kirjeldada Kristuse visioon-kujundit! Lisaks sellele kalduvad need insaidid
olema "autistlikud", enesele orienteeritud ja salapärased: tema saab nendest
aru, aga mitte keegi teine ei saa. See näib olevat seotud asjaoluga, et kuna
skisofreenia regressiivne pool kipub liikuma tasanditele, mis eelnevad rollidest
arusaamisele või nende suhtes pre-, siis arvab isik, et tema ja ainult
tema on (näiteks) Kristus. Ta ei suuda asetuda teiste inimeste rollidesse või
nende olemasolu tunnistada, niisiis ei suuda ta näha, et kõik on tegelikult
Kristused. Ta tunnetab oma Atmani-loomust kirkalt ja teravalt, kuid üksnes
primitiivselt ja ja nartsissistlikult tasandilt. Suurepäraselt kirjeldab seda,
millest ma kõnelen, üks müstiku ja haiglasse paigutatud skisofreeniku vaheline
vestlus; sõna on Ram Dass'il http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_Dass :
Ta [hospitaliseeritud
skisofreenik] kirjutas tohutu hulga tekste ja luges kreeka
keeles, mida ta ei olnud
kunagi olnud võimeline lugema. Ta saatis hulgaliselt
fenomenaalseid tegusid, mida
arstid pidasid patoloogiliseks - ta võis varastada,
tüssata ja rääkida, et on
Kristus. Ta põgenes mitu korda haiglast, väga huvitav
ja loominguline sell. Tema
kirjutistega tutvudes mõistsin ma, et ta oli kontaktis
mõnede maailma suurimate
tõdedega, millest on kõnelenud kõige arenenumad
inimhinged. Ta koges neid
otse, kuid teda oli haaranud tunne, et see toimub
ainult temaga ... Seetõttu oli ta sattunud segadusse ja kimbatusse,
väites:
"Mulle on see osaks
langenud, aga sulle ei ole ..." Ma küsisin: "Kas sa arvad,
et oled Kristus? Kristuse
puhas teadvus?" Tema vastu: "Jah." Mina: "Heakene
küll, ma arvan, et mina
olen ka." Ta vaatas mind ja ütles: "Ei, sa ei saa aru."
Mina vastu: "Näed,
sellepärast nad sind luku taha panevadki."
4.
Wilson Van Dusen on mõnes oma väga olulises Emanuel Swedenborgil http://en.wikipedia.org/wiki/Emanuel_Swedenborg põhinevas
töös http://e-swedenborg.com/tp/books/w.vandusen/presence_spirits.htm eristanud fenomenoloogiliselt nende
hallutsinatsioonide kahte põhivormi. Ma ei saa siinkohal kirjeldada, kuidas ta
seda teeb - läheks liiga keeruliseks -, kuid minu meelest on tema meetodid ja
järeldused igatahes paikapidavad. Üldjoontes "räägib" ta patsiendi kaudu ta
nende hallutsinatsioonidega ning koostab nende kohta "eluloolised visandid".
Sisuliselt kerkib esile kaks tüüpi. "Madalamad" on üldiselt pahatahtlikud, nad
"näevad välja nagu Freudi id", nad on "antispirituaalsed" ja "räägivad
lõputult" (seega on verbaalsed struktuurid). Kõige olulisem kogu loo juures on
see, et nad "pesitsevad meele või isikliku mälu madalamates, kuid
mitteteadvuslikes piirkondades" ning "piirnevad ja on seotud teatud viisil
patsiendi isiklike kogemustega". Inimesele viirastub tema enda vari. Kuid
"kõrgema astme hallutsinatsioonid on puhtalt visuaalsed ega kasuta üldse sõnu
[nad on transverbaalsed ja kuuluvad subtiilsesse sfääri]. Nad "sarnanevad kõige
enam Jungi arhetüüpidele". See tähendab, et viimati mainitud hallutsinatsioonid
võrsuvad puhtalt subtiilsetest, transpersonaalsetest ja arhetüüpsetest
tasanditest - sel määral on nad tõelised, mitte
hallutsinatoorsed.
5. Viimaks võib inimene ka
tegelikkuses regresseeruda uroboorsetesse ja prepersonaalsetesse
struktuuridesse, ajades täielikult omavahel segamini mina ja teise, sisemise ja
välise; aeg haihtub pretemporaalsusesse ning mina-süsteem kukub täielikult
kokku. Sel juhul ei ole tegemist transtemporaalse Igavese Praegu intuitiivse
tunnetamisega, vaid - nagu ilmnes selgesti Arieti vaste patsientide näitest -
lihtlabase suutmatusega tunnetada ajalist järgnevust.
Üldiselt näitab skisofreenia meile, et tervikluse
otsingutel - mida tõukab tagant Atmani projekt - võib inimene regresseeruda
lõputult paljudesse arhailistesse või väikelapselikesse struktuuridesse, mis
võivad ulatuda vanemlikest ja emalikest uroboorsete ja pleromaatilisteni.
Tundub, et Erich Fromm http://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Fromm on mainitud fenomenist ja sellega kaasnevast väga hästi teadlik;
kuigi ta ei kirjelda detailselt erinevaid staadiume, näitab järgmine lõik, et ta
teadvustab seda nähtust väga selgesti:
Inimene võib üritada seda regressiivset
terviklust leida mitmelt tasandilt, mis
on samaaegselt ka patoloogia ja
irratsionaalsuse tasanditeks. Teda võib haarata
kirg pöörduda tagasi emaüsa, emakese
maa või surma rüppe [pleromaatiline
intsest]. Kui see eesmärk on kõikehõlmav
ja kontrollimatu, siis on tulemuseks
enesetapp või hullumeelsus
[pleromaatiline kastratsioon]. Regressiivse tervik-
luseotsingu vähemohtlikuks ja
vähempatoloogiliseks vormiks on eesmärk jääda
seotuks ema rinna [emalik intsest] või
ema käega või isa käsklusega [isalik
intsest]. Teiseks regressiivse
orientatsiooni vormiks on destruktiivsus ehk püüe
saada eraldatusest üle kõige ja kõigi
purustamise teel [meie mõistes "aseaine-
lised ohverdused"]. See võib väljenduda
soovis kõik ära süüa või kõike ja kõiki
enesesse inkorporeerida, seega maailma
ja kõige maailmas leiduva tajumises
söögina [oraalne fiksatsioon].
Fromm toob selles lühikeses lõigus kõik
regressiivse tervikluse püüdluse spektri vormid. Kõigele sellele vaatamata on
Fromm täiesti teadlik, et satori ehk müstiline seisund on
sootuks erinevat sorti terviklus: müstiline terviklus "ei ole
preindividuaalsesse või eelteadvusliku harmoonia paradiisi tagasipöördumise
regressiivne terviklus [pleromaatilis-uroboorne alateadvus], vaid uue tasandi
terviklus, terviklus, milleni võib jõuda alles pärast seda, kui inimene on
kogenud oma eraldatust, alles pärast seda, kui ta on läbinud enesest ja oma
maailmast võõrandumise staadiumi ning täielikult sündinud. Selle uue tervikluse
eelduseks on inimese mõistuse täielik väljaarenemine; see viib staadiumini, kus
mõistus ei takista enam inimest oma vahetut ja intuitiivset tegelikkust adumast.
See fakt on minu meelest praeguseks niivõrd ilmselge, et ma ei mõista, kuidas
saaks seda kauem ignoreerida. Müstiku ja psühhootiku pealiskaudne samastumine
demonstreerib ainult teadmatust asjasse puutuvate peensuste suhtes.
Lõpetuseks üks äärmiselt oluline märkus selle teema
kohta: pärast skisofreenilist episoodi inimene võib, aga ei pruugi "pöörduda
tagasi" normaalsesse egolisse reaalsusse. Kui ta ei pöördu tagasi, siis kaldub
ta jääma kinni, kadunuks, hüljatuks preverbaalsetesse või isegi
prepersonaalsetesse fragmentidesse. Enamiku "kroonilise" skisofreenia juhtumite
korral on see just nii. See seisund on peaaegu täielikult preverbaalne;
transverbaalseid elemente on vähe või need puuduvad üldse. Klassikaline
"skisofreeniahoog" sisaldab aga eripärast segu nii pre-'st kui ka trans-'ist.
Just seepärast kirjutas Laing: "Kui inimene läheb hulluks, asetub ta kõigi
olemise tasandite suhtes põhjalikult ümber. Tema kogemuse keskpunkt nihkub egolt
Minale. Ilmalik aeg muutub millekski pelgalt kõrvaliseks, ainult Igavikuline on
oluline. Hullumeelne aga on segaduses. Ta ajab segamini ego ja mina, sisemise ja
välise, loomuliku ja üleloomuliku ... Ta on pagendatud sellest olemise
maailmast, mida meie teame, ta on tundmatu, võõras, kes saadab meile signaale
sellest tühjusest, kuhu ta varjub."
Kui selline inimene enam-vähem täielikult "tagasi
pöördub", siis on ta harilikult palju paremini kohanenud - ta tunneb ennast
võimekamana, maailmale avatumana, kasutab vähem kaitsemehhanisme. Kuid
kummalgi juhul - ei ole skisofreenia haardesse jäädes ega tervenenuna
tagasi pöördudes - ei toimu midagi, mis sarnaneks "valgustumise" või mokšaga.
Paranenud skisofreenikute kommentaarides ei leidu midagi, mis viitaks sellele,
et nad jätkavad pärast haiguse-eelsetest patoloogilistest mustritest
vabanemist nende sisemiste kogemuste uurimist, mis neid
haiguse ajal üle ujutasid. Eelnevalt müstikust, kelle sisemised kogemused on aja
jooksul teadlikult valitud ja kultuurikontekstides välja arenenud, tajub
skisofreenik oma kõige sügavamaid kogemusi järsult, eitades samal ajal enese
sotsiaalsest funktsioneerimist [see ei ole trans-biosotsiaalne, vaid
pre-biosotsiaalne]. Retk psühhoosi rüppe - juhul kui see on edukas - taastab
tema võime tegutseda produktiivse ühiskonnaliikmena, kuid ei valmista
teda ilmtingimata ette sisemiste [ja transpersonaalsete] kogemuste ja
ühiskondliku funktsioneerimise vahel liikumiseks - protsessiks, mis on
eluaegne."
"Edukas" skisofreeniline episood (kui inimene
pöördub tagasi "tervenenuna") näib mulle nähtuse 'regressioon ego huvides' täpse
näitena. Nagu paljud uurijad praegu väidavad, on see teatav surma ja taassünni
kogemus. Paranenud skisofreenikud kalduvad rääkima oma "vanast minast" kui
millestki täiesti ebaadekvaatsest, halvasti kohanenust, killustunust või isegi
lihtsaks eluks võimetust. Üks naine kõneles oma "kokkuvarisemisest" nii: "Midagi
on minuga juhtunud - ma ei tea, mis. Kõik see, mis moodustas minu endise mina,
on purunenud ja kokku varisenud, sündinud on olend, kellest ma ei tea mitte
midagi." Kuid see "endine mina", mis "on kokku varisenud", oli tegelikult "üks
armetu olend, kes ei suutnud eluga toime tulla - ega selle eest põgeneda - ega
ennast kohandada. Niisiis läks ta hulluks ja suri oma ängistuses
..."
Viiepäevase intensiivse kannatamise ja
hullumeelsuse järel, kui vana mina oli sõna otseses mõttes surnud, sündis selles
naises tema enese sõnul "uus mina", kes oli nii maailma kui ka iseendaga
suhteliselt rahujalal. Mitte transtsendentne mina, vaid valgustunud
mina, vaid suhteliselt hästi kohanenud mina. "Terve ego", nagu
psühhoanalüüs ütleks.
Minu isiklik arvamus on, et üks asi, mis sedasorti
episoodide puhul toimub (taas ei taha ma välistada biokeemilisi tegureid ega ka
eitada, et paljude juhtumite puhul, mis ekslikult skisofreeniaks diagnoositakse,
on tegelikult tegemist algava kundalini tõusuga subtiilsete sfääride poole -
Sannella-Bentovi http://www.thinkingallowed.com/2lsannella.html http://en.wikipedia.org/wiki/Itzhak_Bentov tõlgendus), on inimese regresseerumine mõne sügava psühholoogilise
struktuurini, mis imikueas või varases lapsepõlves moodustumisprotsessi käigus
vigastada on saanud. Mulle näib, et kõige olulisemaks perioodiks on kehamina
staadium, staadium, kus mina ja mitte-mina esmakordselt eristusid, staadium, kus
teadvus peaks ennast kindlalt kehale toetama; periood, millest alates
peaks keha saama jämedas sfääris toimuvate mina-operatsioonide tugipunktiks. R.
D. Laing arvab, et kui teadvust ei õnnestu kehale toetada, siis viib see
järgneva arengu vältel meele ja keha vahelise liialdatud lõhe või
dissotsiatsioonini ning "vale-mina" süsteemi loomiseni. Ma ei ole tema
üldprintsiipidega mitte ainult nõus, vaid arvan ka, et minu esitatud arenguline
järgnevus kinnitab mu nõusolekut. Eriti võiksime tähele panna
järgmist:
Minu arvates on skisofreenia etioloogia
(haigusepõhjuseõpetus) jaoks kaks "ohtlikku" punkti kehamina
staadiumi ja vaimse-egolise staadiumi esilekerkimine. Kehamina staadiumi
häirimine kipub takistama teadvuse täielikku tuginemist kehale, nii et kogu
järgnev isiksuse kasv toetub nõrgale kujundkehale, mis viib omakorda
"vale-mina" süsteemini. Ma usun, et see toimub põhiliselt vaimse-egolise
staadiumi esilekerkimise ajal: kuna isiksus ei tugine kindlalt tugevale
kehakujundile, siis - kui ego hakkab kehast eristuma - on ta saatuseks kogeda
keha algusest peale "ebatäpselt", nagu osa "teisest"; seejärel langeb ta
tavaliselt jõulisema meele ja keha dissotsiatsiooni vormi ohvriks, see
tekitab aga olukorra, kus inimesel on "vale-mina", mis on kehast
dissotsieerunud. Seega kipub skisofreenik Laing'i järgi kogema oma "meelt" kui
"mina", tunnetades oma keha "teisena".
Ma täiendaksin Laing'i
seisukohta siiski ühe väikse märkusega: kui kehast dissotsieerunud vale mina on
kord moodustunud, siis on loodud tingimused nähtusele, mis on harilikult
skisofreenia kõige dramaatilisemaks aspektiks. Me oleme näinud, et üldiselt
võib subtiilne esile kerkida ükskõik millal pärast ego esilekerkimist.
Seega, inimene on noorukieast alates subtiilse loomulikule esilekerkimisele potentsiaalselt avatud. Asi on selles, et
skisofreeniku puhul osutub - siis kui ja juhul kui subtiilne esile kerkib -
selle vastuvõtjaks ainult vale-mina süsteem. Ta ei kohta tugevat ego või
kentauri, vaid nõrgalt ankurdatud vale-mina. Ning just see põhjustab minu
arvates klassikalise skisofreeniahoo-koos-religioosse-insaidiga. Subtiilne
ujutab vale-mina üle, sunnib regresseeruma madalamate struktuurideni, samal ajal
kui kõrgemad sfäärid sisse tungivad. Ning pange tähele, et statistiliselt on
kõige tavalisemaks skisofreeniahoo tekkeajaks hilised kahekümnendad -
see on iga, mil subtiilne saab hakata esile kerkima. Minu arvates on tegemist
subtiilse läbimurdega ja mina
kokkuvarisemisega.
Pöördudes
tagasi meie loo juurde: tugeva skisofreeniahoo ajal regresseerub inimene
süvastruktuurini (kehamina või millegi muuni), mis moodustumisperioodil imikueas
või varases lapsepõlves "vigastada" sai. Ta regresseerub sõna otseses mõttes
selle kohani ning hakkab seejärel sellest punktist alates oma isiksust otsast
peale uuesti ehitama. Võib ka öelda, et pärast selle süvakompleksiga uuesti
kontakteerumist või selle häiritud struktuuri "uuesti läbi elamist" asetuvad
ülemised teadvuseseisundid spontaanselt ümber või ehitavad ennast uuesti üles
ümber uuenenud süvastruktuuri. See on tõeline kasvukogemus, tõeline ego huvides
toimuv regressioon. Taolist vaatepunkti on väljendanud hästi Anton
Boisen: http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Boisen "Me võime seega teha järelduse, et taolised [skisofreenilised]
häirumised ei ole ilmtingimata pahad, vaid - sarnaselt palavikule või põletikule
füüsilises organismis - nad on katsed regresseeruda vaimse elu madalamatele
tasanditele, et assimileerida teatavad seni assimileerimata elukogemuse
massid."
Kokkuvõttes, skisofreeniahoo (mitte
aga kroonilist skisofreeniat) on kõige parem iseloomustada kui tõelist ego
huvides toimuvat regressiooni, millele järgneb progressiivne evolutsioon tervema
ego suunas. Sellest võivad inimesele, uuele egole, jääda ka sügavad insaidid.
Üldiselt ei ole taoline liikumine siiski soovitud ning sünnib isiku tahte
vastaselt, jättes ta ilma ligipääsust loogiliste, süntaktiliste, kuuluvuslike ja
egoliste struktuuride juurde. See protsess ei aita inimesel saavutada
valgustatust või teadlikust tõelisest terviklusest, ükskõik milliseid muid
tulemusi ka ei annaks.
Kestva evolutsiooni tõelise
müstilise teekonna puhul eeltoodu ei kehti, välja arvatud
üldtunnustatud fakt, et müstik uurib ja valitseb
mõningaid neidsamu kõrgemaid sfääre, mis skisofreeniku enda alla haaravad. Ta
treenib ennast selle jaoks. See võtab enamiku eluajast, enne kui jõutakse - õnne
korral - püsivate, küpsete, transtsendentsete ja ühtsete struktuurideni. Samal
ajal jääb talle alles potentsiaalne ligipääs ego, loogika, kuuluvuse,
süntaksi jne juurde. Ta jälgib hoolikalt paika pandud teekonda ja on
pideva järelvalve all. Ta ei kontakteeru väikelapselike
minevikukogemustega, vaid käesolevate ja ülimuslike reaalsuse
sügavikega.
Ma tahaksin selle peatüki
lõpetuseks viidata David Cooperi http://en.wikipedia.org/wiki/David_Cooper_%28psychiatrist%29 ja R. D. Laingi kliinilistele töödele, sest mulle näib, et nii
oma kirjutistega kui ka oma tegeliku kliinilise tegevusega on nad teinud ära
enneolematu töö, edendamaks arusaamist skisofreenia fenomenoloogiast ja selle
sidemetest normaalsuse ja terve mõistusega (kaks viimast ei ole samad
asjad).
Cooper ise seletab inimese elutsüklit
järgmiselt:
Sünnihetkest alates läbib enamik
inimesi perekondlikud ja kooliga seotud
sotsiaalse õppimise olukorrad, kuni
saavutab lõpuks sotsiaalse normaalsuse.
Enamikul inimestel tekib selles
normaalsuseseisundis arengupeetus. Mõned
teised varisevad teekonnal kokku ja
regresseeruvad seisundini mida on nime-
tatud hullumeelsuseks. Teistel - väga
vähestel - õnnestub libiseda läbi arengu-
peetuse inertsusseisundi [ego/persona],
mis tähendab võõrandunud statistilist
normaalsust, ning areneda [evolveeruda]
edasi mööda teed terve mõistuse
[meie jaoks transpersonaalse] suunas,
säilitades samal ajal teadlikkuse
sotsiaalse normaalsuse kriteeriumitest
[säilitades ligipääsu kõigile madalama-
tele tasanditele, nagu me korduvalt
oleme kirjeldanud], et oleks võimalik
hoiduda nende kehtetuks
tunnistamisest (see on alati riskantne mäng). Tuleb
tähele panna, et normaalsus ei ole ainult
hullumeelsuse, vaid ka terve mõistuse
suhtes "kaugel eemal" teisel poolusel
[see on fakt, mida me oleme pidevalt
rõhutanud]. Terve mõistus läheneb
hullumeelsusele, kuid nende vahele jääb
alati määrava tähtsusega lõhe. See lõhe on
lõpp-punkt.
Mis puutub "tervesse mõistusesse", siis kirjeldab
Cooperi kolleeg R. D. Laing seda järgmiselt: "Tõeline terve mõistus toob ühel
või teisel viisil tagajärjena kaasa normaalse ego, vale-mina lahustumise, mis on
kompetentsilt kohanenud meie võõrandunud sotsiaalse reaalsusega: ta
toob kaasa jumaliku jõu 'sisemise' arhetüüpse vahendaja esilekerkimise,
selle surma kaudu taassünni ja uut tüüpi ego funktsioneerimise -
taolise ego, mis on Jumaliku teenriks, mitte enam tema reetjaks.
Viimaks pöörake tähelepanu lõpp-punktile: milliseks
ka ei kujuneks lõplik otsus tema olemuse suhtes, üks on pöördumatult ja
vastuvaidlematult täiesti kindel - ta on olemas. See üksi on aluseks sellele,
millest ühel päeval saab usutavasti aabitsatõde: selleks et pöörduda tagasi
Jumaliku juurde, ei tule regresseeruda lapsepõlve. Müstitsism ei ole
ego huvides toimuv regressioon, vaid ego ületamise teel toimuv
evolutsioon.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.