Seega paisatakse indiviid - tema
enese püüde tõttu leida Atmanile aseainet - sidpa staadiumisse, mis on jämedat
peegeldava meele sfäär; sfäär, milles meel hakkab aseaineid otsides pöörduma
jämeda füüsilise maailma poole. Selles sfääris kogeb meel intensiivset
intsesti/kastratsiooni võitlust, mida Bardo Thotrol kirjeldab Elu Isanda (erose)
ja Surma Isanda (thanatose) kohutava kohtumõistmisena. Mis on aga selle tasandi
intsesti vormiks? Thotrol ütleb: "Oo, õilsana sündinu, nüüd näed sa armastavaid
mehi ja naisi. Kui sa pead sündima meheks, siis tunned sa ennast mehena, samuti
tunned sa palavat viha isa vastu ning ning armukadedust ja külgetõmmet ema
suhtes [naisena sündides on vastupidi].
Siinkohal olemegi valmis sisenema
kõikidest sfääridest kõige madalamasse - pleromaatilisse ja tüfoonsesse - koos
kehalis-seksuaalse intsesti ja kehalis-seksuaalse kastratsiooniga, koos Oidipuse
ja Elektraga, koos mõnuprintsiibi, Freudi ja kõige muuga. Aseaineline mina
peegeldab nüüd jämedat ja kaldub kehaga seotud olemisviiside - tüfoonse ja
uroboorse - poole, tema aseainelised rahuldused taanduvad lihtsaks
hedonistlikuks mõnuks ja seksuaalseks vallandumiseks. Thotrol ütleb, et kui
selle mehe-naise armuühte nägemuse ajal püüab hing neid lahutada, siis sünnib ta
uuesti ning see paar saab ta vanemateks. Tema lihtne Atmani projekt taandub
katseks saada kosmotsentriliseks oma vanemate lahutamise teel; ta paneb toime
kangelasliku varguse - varastades sõna otseses mõttes mehelt tema naise,
trügides nende vahele. Sellele teole järgnevate kriiside hirmus langeb hing
jälle minestusse, kaotab teadvuse, surub kogu sidpa sfääri alla ning ilmub
nähtavale emaüsast, ärkab jämedas sfääris, plerooma keskel, mäletamata kõigest
eelnevast midagi.
Kuid vadake, millest
kõigest on hing läbi käinud selleks, et ta saaks sündida! Ülima Üksolu, dharmakaya kõikjaloleva selge valguse, subtiilse
sambhokaya, jumaliku ja ilmutusliku õndsuse, ning sidpa staadiumi jämedat
peegeldava vaimse sfääri, jõudes lõpuks jämeda keha ja pleromaatilise
taassünnini. Läbi kõige selle. Indiviid oli kõik see. Ta alustas
bardo-kogemust Jumalana ja lõpetas selle tüfoonina. Ning sellest, mis juhtus
Vaheolus, ei suuda ta meenutada mitte midagi ...
Vaadelgem, mis toimus: me nägime, et
igas involutsioonistaadiumis loob hing aseainelise mina ja aseainelise maailma.
Kausaalne, subtiilne, vaimne ja kehaline - kõik need loodi aseaineliste
moodustistena selleks, et jätta mulje, nagu oleks mina surma haardest vaba,
jumalasarnane, surematu ja kosmotsentriline. Kõigis staadiumites juhtus aga see,
et aseaine kasutamine viimaks ebaõnnestus ning mina - kartes oma lahustumist -
ei aktsepteerinud oma aseainete surma, vaid lihtsalt tõmbus kokku ning
seejärel minestas hirmust. "Ühest bardost teise kulgemine," ütleb Evans-Wentz,
"on analoogiline sünniprotsessile; teadja ärkab algul ühest minestusest või
transiseisundist, seejärel teisest, kuni viimaks lõpeb kolmas [ja viimane] bardo
..." Seega, indiviidi "kulgemine toimub retrograadselt [meie nimetame seda
involutsiooniks või allapoole transformeerumiseks], sammhaaval, järjest
madalamatesse ja madalamatesse teadvuseseisunditesse." Otsides Terviklikkust
viisidel, mis takistavad selle saavutamist, on indiviid sunnitud looma järjest
kitsamaid ja ahtamaid ja piiratumaid identiteedivorme. Otsides Atmanit
viisidel, mis muudavad selle saavutamise võimatuks, on indiviid sunnitud looma
aseaineid, mis sisaldavad üha vähem teadvust ja üha vähem Atmanit. Sel moel
luuaksegi teadvuse spekter.
Kuna aga nende "allapoole viivate
astmetega" kaasnevad minestus ja mälulüngad, siis suunatakse kogu see jada
mitteteadvusse - suunatakse mitteteadvusse -, ei hävitata, kõrvaldata
ega annuleerita, vaid suunatakse mitteteadvusse. See tähendab, et kõik kõrgemad
tasandid on olemas, aga nad on lihtsalt unustatud (või kui soovite,
involutsiooni puhul oleks õigem rääkida sellest, et kõrgemad sfäärid surutakse
alla või - pühitakse jõuliselt teadvelolekust välja).
Kogu selle unustamise jada tulemusena
tekib lihtsalt alus-mitteteadvus. Seega on vastsündinu
alus-mitteteadvuses kõik kõrgemad olemise seisundid hõlmatud, sissemähitud kujul
olemas. Nad leidsid seal endale koha involutsiooni käigus, nad eksisteerivad
seal eristumata potentsiaali kujul. Areng või evolutsioon on lihtsalt
nende sissemähitud struktuuride avaldumine, see algab kõige madalamast ja lõpeb
kõige kõrgemaga: kehast meeleni, meelest subtiilseni ja subtiilsest
kausaalseni.
Me nägime juba, et
evolutsiooni käigus kerkivad kõik need struktuurid esile kui
aseainelised rahuldused ning nad hüljatakse, kui nad ei suuda enam
rahuldust pakkuda. Nüüd näeme me, et nad kõik kerkivad evolutsioonikäigus esile
kui aseained, sest nad kõik loodi involutsiooni käigus kui aseaineid.
Mina saab nüüd minna tagasi selle aseainetest loodud redeli tippu ronida ainult
nii, et maitseb neid aseaineid, leiab, et nad on ebapiisavad, aktsepteerib nende
surma ning ületab nad seeläbi (kõike seda keeldus mina involutsiooni käigus
tegemast). Mina areneb olemise redelit mööda vaid selle tasandini, mille
aseainetega ta lõpuks rahule jääb (olgu need kehalised, vaimsed,
subtiilsed või kausaalsed aseained). Sel tasandil tuleb mängu intsest, aseained
tunnistatakse tõelisteks, eros võidab thanatose ning minal ei tule enam selle
tasandi ületamisega ja suremisega seotud eraldumisärevust kogeda - evolutsioon
peatub (selleks eluks). Mina jõudis selle elu ajal Allikale nii lähedale, kui
suutis (kujutledes jätkuvalt, et ta ise on see Allikas). Pärast
füüsilist surma - bardo seisundis - involveerub ta sama kaugele, kui
oli evolveerunud; kõrgesti arenenud olend väldib aga üldse
involutsiooni, kõige esimeses - Puhta Valguse - staadiumis jääb taoline hing
Puhta Valgusega Üheks - ta ei tõmbu Jumala ees kokku, ei kohku igaviku embuse
ees tagasi. Sel viisil, keeldudes loomast igasuguseid aseainelisi subjekte või
aseainelisi objekte, ei sünni ta enam kunagi eraldioleva minana (kuigi võib
valida taassünni tulku, avataara või bodhisattvana - viimane valgustumine saab
osaks vaid neile, kes tõotavad mitte "astuda kõrvale" enne, kui kõik on
vabanenud).
Pöördugem aga tagasi vastsündinu
juurde. Kuna kõigi erinevate tasandite - jämeda, vaimse, subtiilse ja kausaalse
- süvastruktuurid eksisteerivad juba potentsiaalide kujul
alus-mitteteadvuses, ei tule neid luua, vaid ainult meelde tuletada. Need
hõlmati minestuse ja mälulünkade ajal, nüüd tuleb nad ärkamise ja
meeldetuletamise abil avada. Kui süvastruktuurid (agape kaudu) meelde
tuletatakse, täituvad nende pindstruktuurid vastavate sündmustega, mis leiavad
aset selles sfääris ja selle eluaja jooksul. Nagu juba öeldud,
süvastruktuurid tuletatakse meelde, pindstruktuurid õpitakse
selgeks.
Eelkirjeldatud järjest kõrgemate
olemisviiside avaldumine või ilmnemine näib psühholoogile kõrgema
esilekerkimisena madalama "seest". Paljud proovivad seda ka niimoodi
defineerida; öeldakse, et ego saab alguse id'ist, meel on tingitud
kehalistest refleksidest, hing instinktidest, inimene amööbidest. Tegelikult
tuleb kõrgem pärast madalamat, kõrgem eraldab ennast
madalamast, mitte ei saa algust madalamast. Praeguseks on üldteada
fakt, et igas arengu- või evolutsioonistaadiumis kerkib esile elemente, mida
ei ole võimalik seletada ainult eelnevate staadiumite termineid
kasutades. Piaget ise on seda väga selgelt väljendanud. Madalamast ei saa
kõrgemat tuletada ei loogiliselt, ontoloogiliselt, psühholoogiliselt ega ka
metafüüsiliselt. Kõrgemad olemisviisid kerkivad esile seetõttu, ja ainult
seetõttu, et nad olid alguses potentsiaali kujul madalamatesse olemisviisidesse
mähitud; evolutsiooni kulgedes nad lihtsalt kristalliseeruvad ja eristuvad
nendest madalamatest viisidest. Sri Aurobindo peab just seda silmas kui ütleb:
"Kuna see Teadvus [ülimuslik brahman-atman] on maailma looja, ei saa ta olla
ainult teadmise tase, vaid see peab olema ka teadmise jõud; mitte ainult valguse
ja nägemuste soov, vaid ka võimu ja töö soov. Ning kuna meel on loodud
sestsamast [Atmanist], siis on ta oma olemuselt sellest ürgsest ainest, sellest
... ülimast teadvusest piirangute kaudu välja arenenud [see "piirangute
kaudu väljaarenemine" on täpselt sama mis involutsioon]; seetõttu peab meelel
olema ka võime jõuda laienemise teel vastupidi arenedes tagasi ülimasse
teadvusse [evolutsioon]. Evolutsioon on niisiis involutsiooni meeldetuletamine -
nende kõrgemate olemisviiside taasavastamine, mis mähiti madalamatesse
olemisviisidesse ajal, kui hing Jumala eest põgenes.
Seega ilmutab evolutsioon - kus
iganes ta esineb - ennast ületamise, tõusude ja esilekerkimiste jadana - ning
kõrgema astme tervikute esilekerkimisena. Mäletamine on tegelikult
taasühinemine, taas terviklusse liitumine, just seepärast sisaldab evolutsioon
üha kõrgemate tervikute jadasid, kuni jääb ainult Tervik. Evolutsioon on
holistlik, sest loodus tuletab tema käigus Jumalat meelde.
Siinkohal ilmneb bardo ehk vaheolu
teine tähendus - kui sa tunned, et "reinkarnatsioon" ja "taassünd" ei ole sulle
vastuvõetavad mõisted, siis selle teise tähendusega on ehk palju kergem nõustuda
(kuigi need on täpselt üks ja seesama). Kogu see involutsiooniline jada
ei esine ainult enne inimese sündi, vaid kordub pidevalt hetkest hetke. Inimene
on ikka ja alati, ikka ja alati buda, Atman, dharmakaya - kuid
ikka ja alati ja ikka ja alati saab temast jälle Jaan Tamm, eraldiolev mina,
isoleeritud keha, mis on teiste isoleeritud kehadega näiliselt seotud. Nii
praeguse kui ka iga järgneva hetke alguses on aga indiviid
Jumal, Puhas Valgus; sama hetke lõpuks - välgukiirusel, silmapilgu
jooksul - on ta aga jälle isoleeritud ego. See, mis juhtus praeguse
hetke algust ja lõppu eraldavas Vaheolus, on täpselt seesama, mis juhtus surma
ja taassünni eraldavas Vaheolus - täpselt nii, nagu seda kirjeldas
Thotrol.
Seda hetkest hetke toimuvat nähtust
kutsume me "mikrogeneesiks" - teadvuse spektri mikrogeneetiliseks
involutsiooniks. Iga hetk läbib inimene terve bardo jada lõplikust kausaalseni,
sealt subtiilseni, sealt vaimseni, sealt jämedani - mäletab ta seda kõike aga
ainult sel määral, mil määral on ta evolveerunud. Kui isik on
evolveerunud subtiilse sfäärini, siis mäletab ta teadvuse jämedaid, vaimseid ja
subtiilseid aspekte, kuid ei mäleta praeguse hetke kogemuse kausaalseid
ja lõplikke aspekte, need jäävad esilekerkivasse mitteteadvusse ootama
esilekerkimist meeldetuletamise teel. Evolutsioon on lihtsalt
mikroinvolutsiooniline vahelesegamine, mis toimub järjest kõrgematel ja
kõrgematel tasandite: mida evolveerunum inimene on, seda vähem on ta
involveerunud.
Hinge ülesandeks selles elus
on mäletamine. Budistide smriti ja sati-patthana, hindude
smara, sufide zikr, Platoni meenutamine, Kristuse
anamnees - kõiki neid mõisteid võib tõlgitseda meeldetuletamisena.
"Suutmatus mäletada," ütleb Ananda Coomaraswamy http://en.wikipedia.org/wiki/Ananda_Coomaraswamy , "on see, mis veab kõrgustest alla hinge, kes on jalutanud
Jumalaga ning kellel on tõdedest teatav nägemus, kuid ei suuda seda säilitada."
See on mõistagi täpselt sama, mida ütles Thotrol. Pole ime, et Neumann järeldas:
"Inimese ülesandeks maailmas on mäletada oma teadliku meele abil neid teadmisi,
mis eksisteerisid enne teadvuse koidikut."
Niisiis peab hing, kes seda kõike
lõpuks mäletab, kes seda ükskõik kui ähmaselt näeb, paratamatult imestades
seisatuma: Kuidas ma sain selle unustada? Kuidas küll sain loobuda Seisundist,
mis ainuke oli Tõeline? Kuidas küll sai mu hing laskuda olukorda, kus teda
ümbritses üksnes viletsus? Aga et näha seda praegu, et mäletada kõiges mööduvas
vaid Jumalat, et püüda kinni tõelise Mina arm, millest väljapool ei ole mitte
midagi - kuidas sai see üldse ebaõnnestuda? Kuidas sai see ebaõnnestuda
...
See viimne
meeldetuletamine - selle absoluutse Müsteeriumi ja jäägitu Mitteteadmise
täitumine üksnes Jumalaga - lammutab Atmani projekti lõplikult ja igaveseks. Ei
ole enam Atmani projekti, sest on ainult Atman - jäägitu, kiirgav,
kõikeläbistav, täiuslikult ekstaatiline oma vabanemises, täiuslikult tavaline
oma toimimises, täiuslikult ilmne oma teel. Kuid Atman on Nähtamatu. Atman on
Tundmatu. Atman on Väljaütlematu. Ta eelneb kõigele ilmnevale, Ta on kõik see,
mis ilmneb, seega on teda siiski võimalik näha. Dogen Zenji http://en.wikipedia.org/wiki/D%C5%8Dgen :
See vaikselt
sõudev pilv on hele!
Millised uneskõndijad me
kõik oleme!
Ärgates - vaid üks on
suur tõde:
Templikatusel krabistav
must vihm.
Kõigi ajastute vältel oleme me seda
otsinud. Kõigi ajastute vältel oleme me seda tahtnud. Kuid kõigi ajastute vältel
oli vaid see templikatusel krabistav must vihm ...
Ja kuna on ainult Atman, pole Atmani
projekti kunagi olnud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.