Keele esiletõus ja omandamine on väga tõenäoliselt
indiviidi elutsükli kõige olulisem protsess. See toob endaga kaasa terve
omavahel seotud ja üksteisesse põimunud nähtuste kompleksi, millest ühed
olulisemad on kindlasti uued kognitiivsed stiilid, laienenud ajamõiste, uus ja
terviklikum mina, tublisti laienenud emotsionaalne elu, elementaarsed
reflektiivse enesekontrolli vormid ning kuuluvuse alused.
Ükskõik millise keele süvastruktuuril on eriomane
tajusüntaks; sedavõrd kui indiviid omandab oma emakeele süvastruktuuri, õpib ta
samaaegselt konstrueerima ja seega ka tajuma eriomast kirjeldavat reaalsust, mis
on nii-öelda põimunud keele struktuuri enesesse. Sellest punktist kuni lõpuni on
tema keele struktuur ka tema mina struktuuriks ja "tema maailma
piirideks".
Selle kuuluvustunde küpset ja kalibreeritud
vormi - loogilisemaks ja mõistelisemaks arenenud vormi - tuntakse mitmete nimede
all: see on Freudi sekundaarne protsess, Sullivani süntaktiline viis, Piaget
realistlik mõtlemine. Erilise põhjalikkusega peame me selle
evolutsioonistaadiumi juures vaatlema aga fakti, et see süntaktiline
kognitsioon, see verbaal-loogiline mõtlemine, ei arene välja kohe ja korraga.
Eelmine - kujundkeha - evolutsioonistaadiumi puhul me nägime, et lapse
teadvelolekut valitseb parataksiline maagiline kujutlus koos mõningate
jäänustega uroboorsest tunnetusviisist. On ilmne, et laps ei liigu sellest
maagilisest primaarsest protsessist - sellest mitmetahulisest parataksilisest
kujutlusviisist - sekundaarsesse, lineaarsesse ja süntaktilisse
mõtlemisprotsessi ühekorraga. Parataksi (maagiliste kujundite) ja süntaksi
(lineaarse, verbaalse mõtlemise) maailma lahutab lai lõhe. Nende kahe maailma
vahel on mitmed vahepealsed tunnetusviisid, mis esindavad teatud
üleminekuhübriide. Need tekivad siis, kui süntaks põrkab kokku maagilisega. Neid
vahepealseid staadiume, mis pole ei täiesti mitteloogilised ega ka täiesti
loogilised, on nimetatud prekausaalseteks (Piaget), preloogilisteks (Freud),
animistlikeks, maagilisteks sõnadeks ja mõteteks (Sándor Ferenczi
http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1ndor_Ferenczi ) ja autistlikuks keeleks (Sullivan); neid põhjalikult uuritud
"kaotatud lapsepõlve keelt", keelt, mis on kõige põhilisemate mitteteadvuse
struktuuride loojaks. Võib ka öelda, et see on keel, millele annab infot
maagiline primaarne protsess.
Seega on kogu selle varase kuuluvusliku tasandi
teadvus algelisest keelemoodustistest ja prekausaalsest mõtlemisest läbi
imbunud. Mida edasi aga keel ise areneb, seda enam langeb paleoloogiline
tahaplaanile, sest "kõne areng transformeerib preloogilise mõtlemise
järk-järgult loogiliseks, organiseeritud ning kohandunud mõtlemiseks; see on
otsustav samm reaalsusprintsiibi poole". Parataks taandub süntaksi
ees.
Selles staadiumis mängib väga olulist rolli fakt,
et ümbritsevatelt inimestelt süntaksit õppides - see protsess algab just selles
staadiumis - hakkab laps ümbritsevate inimeste tajutavat maailma ise
rekonstrueerima. Keele, grammatika ja süntaksi abil õpib ta selgeks teatavat
sorti maailmakirjelduse ning teda õpetatakse seda kirjeldust reaalsuseks
nimetama. See on kindlasti ka don Juani sõnumi läbiv mõte:
Nõia jaoks on reaalsus ehk maailm,
mida me kõik teame, ainult kirjeldus.
Selle eelduse tõestamiseks keskendas don
Juan oma jõupingutused veenmaks
mind, et see, mida ma oma
vaimusilmas pidasin tegelikuks maailmaks, on
tegelikult kirjeldus; kirjeldus, mida oli
mulle sünnihetkest saadik sisse süstitud.
Ta juhtis tähelepanu sellele, et igaüks,
kes lapsega kokku puutub, on õpetaja -
õpetaja, kes vahetpidamata kirjeldab
lapsele maailma, kuni lõpuks saabub hetk,
mil laps on võimeline tajuma maailma
sellisena, nagu talle seda on kirjeldatud.
Don Juani järgi puudub meil
igasugune mälestus sellest mõjukast hetkest, sest
kellelgi pole lihtsalt saanud olla
mingit reeperpunkti, millele tuginedes seda
millegi muuga võrrelda ...
Don Juani jaoks koosneb meie igapäevane
reaalsus seega lõputust hulgast
tajutõlgendustest, mida meie - indiviidid
-, kes mejagameteatud kuuluvust,
oleme õppinud ühiselt tegema.
Laps õpib enese tajuvoogusid transformeerima ja
seega ka looma vastavalt oma kuuluvuslikule kirjeldusele. Algul suudab
ta ainult oma uut kuuluvusreaalsust ainult ära tunda, kuid hiljem õpib
ta seda ka hetkest hetke meenutama. Selle järel muutub
maailm-nagu-teda-kirjeldatakse tema jaoks kõrgemaks reaalsuseks ning ta suudab
keelelisse olemissfääri tõeliselt siseneda. See on otsustava tähtsusega
kasvukogemus, kuid loomulikult muutub ligipääs varasematele staadiumitele
seeläbi enam-vähem võimatuks. Kõige olulisem põhjus, miks enamik
lapsepõlvekogemusi ära unustatakse, ei peitu mitte niivõrd selles, et need
julmalt alla surutakse (mõned küll tõepoolest surutakse), vaid selles, et need
ei sobi kuuluvusliku kirjelduse struktuuri ja seega puuduvad ka
mõisted, mille abil neid meenutada.
See ei tähenda muidugi seda, nagu peaks keele hukka
mõistma; see osutab lihtsalt faktile, et teadvuse kasv ja evolutsioon toovad
kaasa ka mitmeid raskusi ja potentsiaalseid konflikte. Iga uus esilekerkiv
struktuur tuleb oma eelkäijatega integreerida ja kooskõlla viia, mis ei ole
sugugi kerge ülesanne. Kõrgemad struktuurid ei kaldu mitte ainult madalamaid
alla suruma, vaid ka madalamad suudavad kõrgemaid häirida ja vallutada.
Verbaalse meele üleskerkimise näol on tegemist lihtsalt klassikalise näitega
kõrgemast struktuurist, millel on potentsiaal kõik madalamad alla suruda.
See võib viia kõige õnnetumate tagajärgedeni.
Kuid, nagu öeldud, tähistab keele enese - madalama
ehk verbaalse meele - üleskerkimine teadvuse otsustavat kasvu, eriti võrreldes
eelneva kehaminaga, mis koosnes lihtsatest füsioloogilistest seisunditest ja
tajudest ning lihtsatest aistingutest. Keele kasutamise abil suudab laps esimest
korda konstrueerida sündmuste jadade ehk järgnevuste
representatsioone, seega hakkab ta konstrueerima maailma, mis on tohutult
laienenud. Ta konstrueerib konkreetse aja mõiste - mitte lihtsalt
kujutletud objektidest koosneva pikendatud ajahetke (nagu see toimis eelmises
staadiumis), vaid minevikust tulevikku kulgevate abstraktsete
representatsioonide jada. "Kuna nüüd on osutunud võimalikuks sündmuste
järgnevus, siis lisandub sellele ajaline dimensioon: inimene omandab
esimese arusaamise minevikust ja tulevikust. Vaatamata sellele, et pikki
ajaperioode pole veel võimalik täpselt mõõta, kerkivad minevik ja mittevahetu
tulevik esile kui omaette terved ajadimensioonid."
Evolutsioonikaarel tähistab see muidugi
monumentaalset edusammu; seniajani on selle sammu astunud ainult inimkond. Hind,
mida laps teadvuse sellise kasvu eest maksab, on omaenese eraldatuse ja seega
haavatavuse suurenev äratundmine. Laps ärkab üha enam ja enam oma
eelteadvuslikust unelusest. Ta nii-öelda visatakse sellest paradiisilaadsest
ignorantsuseseisundist välja - eraldatuse, isolatsiooni ja surelikkuse
maailma.
Niisiis, vahetult pärast keele omandamist (harva
enne seda) elav iga laps läbi pikemaajalise luupainajate perioodi - ta ärkab
karjudes veriste mõrvaunenägude peale, tunnetades eraldatud mina sünnipärast
kabuhirmu. Last vapustab see ürgne kabuhirm, mis alati luurab eraldatud mina
pinnakihtide all.
Positiivne on asja juures aga see, et nagu
verbaalne järgnevus võimaldab ajalist seostamist ning pingestatud kuuluvusliku
maailma konstrueerimist, nii võimaldab verbaalne järgnevus ka muidu
impulsiivseid ja kontrollimatuid tegevusi edasi lükata, kontrollida ning
kanaliseerida.
Keel ei aita mitte ainult luua kõrgema taseme
kuuluvuslikku reaalsust ja kõrgema taseme mina, vaid on ka peamiseks vahendiks,
mille abil on võimalik lapsele selgitada tegevusi, mis on selles kuuluvuslikus
maailmas aktsepteeritavad (seda teevad harilikult vanemad). Sõna ja mõtte abil
omandab laps varased vanemlikud keeled ja käsud, luues niiviisi selle, mida on
nimetatud "eelsüdametunnistuseks" (Fenichel), "sulgurlihaste moraalsuseks"
(Ferenszi), "varaseks moraalseks superegoks" (Rank), "presuperegoks", "superego
eelkäijaks", vistseraalseks eetikaks" ja "sisemiseks emaks".
Keel ja arenev abstraktne mõtlemine laiendavad
lapse afektiivset ja tungilist maailma tohutult, sest emotsioonid saavad nüüd
vabalt läbi ajalise maailma liikuda, samuti saab aeg neid esile kutsuda -
esimest korda saab hellitada mõtteid üksikasjalistest ajalistest soovidest ning
konkreetsetest ajalistest ebameeldivustest, samuti neid ebamääraselt liigendada.
Lapse teadvelolekusse tekivad ka valikud, sest ajalises maailmas (erinevalt
tüfoonsest sfäärist) asjad enam "lihtsalt ei juhtu", vaid pakuvad mitmesuguseid
võimalusi, mille vahel saab valida.
Selle staadiumi spetsiifilised hirmud on
väidetavalt keha (väljaheite) kaotamise hirm ja keha sandistamise hirm. Lähemalt
vaatleme me seda keha sandistamise hirmu siis, kui käsitleme evolutsiooni
dünaamikat, sest seal mängib see ääretult olulist rolli.
Lõppkokkuvõttes on selle staadiumi minatunne ikka
veel teatud määral tüfoonne, kuid siiski vähem; teisisõnu, mina hakkab - aga
alles hakkab - kehast eristuma. Eelmise staadiumi hõljuvad kujundid "heast
minast" ja "halvast minast" organiseeruvad algeliseks keeleliseks minatundeks -
kuuluvuslik minaks, ajaliseks minaks, nime-ja-sõna minaks.
VERBAALNE-KUULUVUSLIK
MINA
kognitiivne laad
- autistlik keel, paleoloogiline ja
müütiline mõtlemine, kuuluvuslik
tunnetus
afektiivsed elemendid
- ajalised ihalused, laienenud ja
spetsiifilised meeldumused ja
ebameeldumused
motivatsioonilised/ prototahe, tahtejõu ja
autonoomse
tungilised faktorid
- valiku juured, kuuluvus
ajavorm
- aja sidumine, aja
struktureerimine,
minevik ja
tulevik
mina-vorm
- verbaalne, ajalik-kuuluvuslik
mina
VERBAALNE
MEEL: KOKKUVÕTE
Me nägime, et tõelised vaimsed mõisted või
mõistelised funktsioonid hakkavad lihtsast kehaegost välja kasvama ja
eristuma. Keele arenedes paisatakse laps sümbolite, ideede ja mõistete maailma.
Seeläbi tõuseb ta lihtsa, instinktiivse, vahetu ja impulsiivse kehaego
kõikumisest järk-järgult kõrgemale. Muuhulgas toob keel kaasa ka avarama võime
kujutada ette asjade ja sündmuste jadasid, mis ei ole vahetult
kehaliste meelte väljas.
Peale selle on keel vahend lihtsa olevikumaailma
ületamiseks. (Kõrgemates teadvuse sfäärides ületatakse ka keel ise,
kuid selleks, et jõuda transverbaalseni, tuleb jõuda preverbaalsest verbaalseni;
siinkohal räägime me preverbaalse ületamisest verbaalse poolt, mis - kuigi vaid
pool sellest loost - on ikkagi erakordne saavutus). Keele kaudu saab tulevikku
ette näha ja ette planeerida ning oma toiminguid tulevikuga kooskõlastatult
rakendada. See tähendab, et inimesel on võimalik oma käesoleva hetke kehalisi
soove ja toiminguid edasi lükata ehk kontrollida. Inimene ei ole enam täielikult
instinktiivsete nõudmiste meelevallas, vaid suudab neid teatud määral
ületada. See tähendab lihtsalt seda, et mina hakkab kehast eristuma
ning vaimse ehk verbaalse ehk süntaktilise olendina esile
kerkima.
Nagu me edaspidi näeme, moodustab see eristumise,
ületamiste ja opereerimise triaad ühe põhilisema arenemisvormi, mis kordub igas
arengustaadiumis ning viib - nii palju kui me teame - Lõpp-punkti
eneseni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.