Imiku üks esimesi ülesandeid on konstrueerida mingi
enesest eraldiseisev objektiivne maailm, see tegevus hakkab samaaegselt
struktureerima ka tema subjektiivset minatunnet. Mitte mingil juhul ei saada
seda tegevust kohene edu. Täieliku adualismi staadiumi ja algelise,
individuaalses kehas lokaliseeruva minatunde vahel hõljub imiku teadvelolek
ruumis, mida nimetatakse "prepersonaalseks, uroboorseks sfääriks".
See on algne staadium, mis vastab ego-eelsele
staadiumile, kõige varasemale lapsepõlvele, mil ego iduke hakkab just võrsuma
... Seega on loomulik, et inimese egoteadvuse arengu esimesed faasid on
uroboorose mõju all. Need on lapseliku egoteadvuse faasid, mis vaatamata
sellele, et imik pole enam täielikult embrüonaalne [s.t. mitte enam täielikult
pleromaatiline] ja omab juba iseseisvat eksistentsi, elab ikkagi prepersonaalses
sfääris ning pole ennast embrüonaalsest olekust lahutanud; ta hakkab tegema
alles esimesi samme, et ennast sellest eristada.
Selles punktis ei võrdu imiku mina enam
materiaalse kaosega, sest imik hakkab tajuma midagi väljaspool iseennast, midagi
teist, mis ei ole tema mina. Säärast globaalset, mitte-eristunud prepersonaalset
ümbrust nimetatakse uroboorseks teiseks. Seda staadiumi tähistab seega
läbiv adualism, kuid erinevalt eelmisest staadiumist ei ole see adualism enam
absoluutne. See tähendab ka seda, et imiku teadvelolekus eksisteerivad "ainult
hetkelised seisundid, mis ei erista aega ega kohta" - seda siiski vähem kui
pleromaatilises staadiumis.
Kuna see staadium langeb kokku oraalse faasi
algusega laiemast tähenduses - kus imiku peamine ühendus maailmaga on oraalne -,
siis kutsub Neumann selle astme mina ka "toituandvaks urobooroseks". See vastab
teataval määral psühhoanalüüsi preambivalentsele (prepersonaalsele) oraalsele
staadiumile. Seda kutsutakse ka "toituandvaks", sest kogu uroboorost kontrollib
"vistseraalne psühholoogia" - mitteteadvus, füsioloogia, instinktid, reptiilne
taju ning kõige algelisemate emotsioonide vallandumine.
Sellises uroboorses seisundis organism ujub ringi
oma instinktide sees nagu loom. Emakese Looduse ümbritsetud ja elule loodud,
tema kätel kiigutatud, antakse ta ka Emakese Looduse meelevalda. Miski ei ole
imik ise, kõik on maailm [mina on ikka veel suuremal või vähemal materiaalne ja
pletomaatiline]. Maailm pakub talle varju ja toidab teda, samal ajal kui tal
endal soovid ja teod praktiliselt puuduvad. Mitte midagi tehes, teovõimetult
mitteteadvuses lebades, oleneb ta lihtsalt selles lõpmatult hämaras maailmas,
kõik tema vajadused rahuldatakse suure toitja poolt justkui möödaminnes -
taoline on see varajane õnnis seisund. Ta on õnnis, sest ta on prepersonaalne,
peaaegu eksistentsiaalne - minal ei ole veel erilisi kannatusi, sest mina pole
veel tegelikult olemas.
Teatud viisil on see uroboorne seisund seega õndsa
ignorantsuse, pattulangemise-eelne seisund. "Ego idukene on ikka veel pleroomast
ümbritsetud ... ning suigub mittesündinud teadvuse kujul ürgalgses munas,
paradiisi õndsuses". Psühhoanalüüsi järgi on see "maagilise hallutsinatoorse
kõikvõimsuse" staadium, mis vastab "sünnijärgsele perioodile, mil imik tunnetab,
et tal tarvitseb vaid midagi soovida, kui kohe see ilmub". Viimaks näeme me aga,
kuidas see prepersonaalne õndsusseisund - eufooria sellest, et inimesel ei ole
veel ego - areneb ananda''ks, ülisuureks õndsuseks sellest, et inimesel ei ole
enam ego, transtsendentseks õndsuseks.
Muidugi ei tähenda väide, et urobooros "suigub
paradiisis" seda, et tal pole hirme, algelisi pingeid või "mittemõnusid". Kui
õndsalt ignorantseks mõned uurijad seda staadiumi ka ei peaks, ei tohi me jätta
kahe silma vahele fakti, et selles sisalduvad ka juba ürgalase hirmu juured.
Upanišaadide sõnadega: "Kus iganes on teine, seal on hirm." Imiku uroboorne mina
hakkab tunnetama rõhuvat ürgset hirmu sel lihtsal põhjusel, et ta tunnetab
teist - uroboorset teist. Võime tähele panna, et nii jungiaanid,
freudiaanid kui ka kleiniaanid on ühel nõul, et seda ürgset hirmu on kõige parem
tõlgendada oraalsena - ürgne hirm on hirm saada alla neelatud, kuristikku
kistud, hävitatud (tihti ilmneb see "halva rinna" vormis). Kuna urobooros on
võimeline teist "alla neelama", kardab ta ise sama saatust.
Vaatamata sellele, et toituandev urobooros, mis
esineb kõige "puhtamal" kujul just selles prepersonaalses oraalses staadiumis,
hakkab üha kasvava personaalse ja individuaalse teadveloleku ees järk-järgult
taanduma, avaldab ta siiski tugevat mõju. Toituandev urobooros ise jääb aga
puhtalt prepersonaalseks, kollektiivseks, arhailiseks ja reptiilseks. Kindlasti
on ta üks inimpsüühika kõige primitiivsemaid struktuure ning võib koos ürgse
pleroomaga ulatuda läbi madalamate eluvormide kuni kosmose enese
sünnini.
UROBOORNE
MINA
kognitiivne laad
- esimese subjekti-objekti eristamine,
akausaalsus,
prototaksiline viis,
hallutsinatoorne soovide täitumine,
uroboorsed
vormid
(varane
sensoorne-motoorne)
afektiivne sfäär -
ookeaniline eufooria, ürgalane hirm
motivatsioonilised
(uroboorse mina) primitiivne tung ellu
ehk
tungilised jääda, füsioloogilised vajadused
(nälg)
faktorid -
ajavorm
- pretemporaalne
mina-vorm
- uroboorne, arhailine, prepersonaalne,
reptiilne,
reflektiivne, toituandev
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.