Paralleelselt imiku mina nihkumisega prepersonaalse
uroboorose juurest individuaalse organismi poole näeme me orgaanilise ehk
kehalis-egolise mina sündi ja arengut. Kehamina ehk kehaego on teatud mõttes
üleminekufaas uroboorse staadiumi ja tõeliselt inimliku vaimse ego vahel. Seega
viidatakse sellele sfäärile (ja selle kõikidele astmetele ja alaastmetele)
sageli kui "tüfooni" sfäärile - mütoloogiline tüfoon on poolinimene,
poolmadu.
Ma jagan tüfoonse arengufaasi kolmeks peamiseks
alastaadiumiks: telgkeha, praaniline keha ja kujundkeha; mitmel puhul on need
alastaadiumid suuresti kattuvad.
TELGKEHA JA PRAANILINE KEHA
Mõistega "telgkeha" viitan ma peaasjalikult
sellele, et füüsilist keha tunnetatakse füüsilisest keskkonnast lahusseisvana.
Imikul on füüsiline keha sünnihetkest alates, kuid ta ei tunneta telgkeha enne
neljandat kuni kuuendat elukuud (ja ei erista mina lõplikult mitteminast enne
kui umbes 15-18 kuu vanuselt). "Telgkujund" on lihtsalt üldine mõiste taoliste
esimeste püsivate kujundite jaoks, mis aitavad eristada tajuvat subjekti
tajutavast ehk tunnetatavast objektist. Telgkujundid osalevad oleviku
tunnetamise ja tajumise protsessides. Kõik objektid, mis asuvad olevikus sinu
teadveloleku väljas, on telgobjektid ehk telgkujundid: objektid "seal väljas"
(samuti nagu ka tunded, mis on "siin sees"). Seega tunnevad telgkujundid ära
objekte (ühikuid, mis on mingil moel minast erinevad), kuid ainult
oleviku (olemasolevaid) objekte.
Kuna kindlapiiriline orgaaniline mina on arenemas,
hakkavad arenema ka selle mina põhilised emotsioonid. Seda emotsionaalset
baaskomponenti (mis vastandub uroboorose jämedamatele
refleksidele-instinktidele) kutsume me hindude ja budistide järgi) praaniliseks
tasandiks ehk praaniliseks kehaks. Selle staadiumi emotsioonid on aga ikka veel
üsna primitiivsed ja elementaarsed. Selle staadiumi algeliste emotsioonide ehk
"protoemotsioonide" hulka kuuluvad näiteks raev, hirm, pinge, isu ning rahuldus
ehk lihtne mõnutunne.
Nagu me nägime, ei ole teljelisele tasemele
iseloomulik ajakomponent mitte midagi muud kui vahetu olevik. Ehk -
lühiühenduses olevad emotsioonid on ainsad emotsioonid, mida telgkujund suudab
kiires vahetus olevikus kand ja üleval hoida; see lihtne ajavorm ei suuda
teistsuguseid emotsioone toetada, seega ei tõuse need ka esile. Enne kui saavad
tekkida keerukamad ja püsivamad emotsioonid, peavad esile kerkima telgkujundist
keerukamad kognitiivsed konstruktid. Kokkuvõtvalt on sellele varasele
staadiumile iseloomulikud emotsioonid väga kiired ja lühiühenduslikud (nii
väidab ka üldine psühhoanalüütiline mõtteviis), seetõttu kalduvad nad ka
koheselt toorel kujul vallanduma, sest miski ajas ei suuda neid
takistada.
Võib mainida, et psühhoanalüüsi, eriti kleiniaanide
(Melanie Klein http://en.wikipedia.org/wiki/Melanie_Klein ) järgi on kõige olulisemateks telgkujunditeks rinnakujundid ning
"ema käsitletakse kui osalist objekti". Rinnakujund kaldub välja kasvama
"projektiivsest samastumisest", kus ema, mina ja rind on algselt ühtsed ja
eristumata. Sellele vastav hirm on "rinna kaotamine". Väidetavalt viib see hirm
rinnakujundi lõhestumiseni "heaks rinnaks" ja "halvaks rinnaks", esimene tõotab
elu (Eros), teine ähvardab surmaga (Thanados).
Telgkujund ja selle taseme ajavormi kiirus on
tihedalt seotud selle taseme kahe laia motivatsioonilise aspektiga,
mõnu-ebameeldivuse printsiibi ning vahetu ellujäämise tungiga. Vaatleme esmalt
ellujäämistungi: mida enam imiku minatunne on hakanud keskenduma ja fookustuma
omaenese organismile, seda teravamalt tajub ta - võrreldes uroboorse seisundiga
- ka ebamäärast ning seni veel artikuleerimata surmaähvardust. Kuna imik
teadvustab oma eraldiseisvat minatunnet telgkeha tasandil üha rohkem, siis
tunnetab ta teravamalt ka selle võimalikku hävingut. Seega muutub sel tasemel
kõige olulisemaks lihtne "kiire" ellujäämine ehk täpsemini - hetkest hetke
kanduva minatunde säilimine.
Teine selle taseme kahest laiast
motivatsioonilisest atmosfäärist on mõnu-ebameeldivuse printsiip. See hõlmab nii
kehalise mõnu ja rahulduse otsimist kui ka pinge, ebameeldivuse ja ebamugavuse
vältimist, sest kirjeldatud teljelis-praanilises ehk füüsilis-emotsionaalses
staadiumis "muutub motivatsioon kui tendents otsida mõnu ja hoiduda
ebameeldivustest peamiseks psühholoogiliseks jõuks. Arengufaas, kus imiku tärkav
ego hakkab teadvustama mõnu-valu kvaliteete ning kogeb selle põhjal omaenese
mõnu ja valu. Selle tulemusena muutub maailm ambivalentseks. Seega, kui
pleromaatilise ja uroboorse seisundi üle valitseb "ookeaniline õndsus", siis
kehalist seisundit valitseb mõnuprintsiip. Nagu edaspidi näeme, on viimane
esimese transformatsioon.
Lõpetuseks, sarnaneb kogu tüfoonne staadium (või
tüfoonsed staadiumid - teljeline, praaniline ja kujundiline) teatud viisil
psühhoanalüüsi kirjeldatud oraalsele (eriti oraalsele- sadistlikule) perioodile.
Tüfoonne sfäär ise ulatub aga tagasi toituandva urobooroseni ning ettepoole
anaalse ja fallilise arengustaadiumi aspektideni.
TELJELINE JA PRAANILINE
MINA
kognitiivne laad
- tunne, sensoorne-motoorne,
akausaalsus,
telgkujundid,
eksotseptuaalne
afektiivsed elemendid
- algelised emotsioonid (hirm, isu, raev, mõnu),
praaniline
tasand
motivatsioonilised/ vahetu ellujäämine,
mõnu-ebameeldivuse
tungilised faktorid
- printsiip
ajavorm
- konkreetne, momentaalne, mööduv
olevik
mina-vorm
- telgkeha, praaniline,
sensoorne-motoorne,
nartsissistlik
KUJUNDKEHA MINA
Kujutluse laialdasema kasutamise võime arenemine
mängib lapse arengus otsustavat punkti. Kõige olulisem on see, et kujund
võimaldab lapsel konstrueerida avaramat objektide maailma ja avaramat ajavormi
ning need mõlemad aitavad kaasa "objekti konstantsuse" tekkele. Konkreetse
kujundi abil, mis algul on ebatäpne, laialivalguv ja mitteduaalne, kuid hiljem
muutub kindlapiirilisemaks. alustab laps uut tüüpi keskkonna ja uue minatunde
konstrueerimist - konstrueerimist, mis Piaget süsteemis viib sensoorse-motoorse
sfääri väljaarenemiseni ning alustab samal ajal arenemist sensoorsest-motoorsest
süsteemist kaugele edasi.
Kuna esimene oluline telgkujund on
väidetavalt rind, siis esimene oluline kujund on "emaliku hoolitseja"
kujund (Harry Stack Sullivan http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Stack_Sullivan ),
sest "iga indiviidi jaoks on esimeseks objektiks ema". Sullivani järgi on "see
[hoolitseja] väga ebamäärane kujund, mis aegamööda eristub osana mitte-enesest".
Veelgi enam, olles teatud sorti jätk ja transformatsioon hea ja halva rinna
vahelise lõhe vahel, "võib hoolitsejat, kes aitab kaasa heaolu- ja eufooriatunde
tekkele, iseloomustada kui 'Head Ema'. Kui ta last mingil moel pahandab, muutub
teine 'muljete kogum' 'Halvaks Emaks' ". Laps siseneb seega otsustavasse, kuid
üpris pikka suhtesse Suure Emaga; suhtesse, mis mängitakse kehalisel tasandil
välja individuaalse organismi ja emalikult hoolitseva keskkonna vahelise
eksistentsiaalse (elu ja surma) draamana. See võitlus on nii oluline, sest
mängus pole midagi vähemat kui konflikt usalduse ja usaldamatuse
vahel.
Nagu laps loob ja organiseerib hoolitsejast
ning teistest olulistest ümbritsevatest objektidest saadud muljete ja kujundite
vahelise seose, nii alustab ta ka mittereflektiivsete minakujundite
korrelatiivset konstrueerimist, selles staadiumis nimetatakse neid harilikult
"kehakujunditeks". Kehakujundid on lihtsalt "kujundpildid füüsilisest ehk
telgkehast ning mida "lähemal" on kehakujund füüsilisele ehk telgkehale, seda
"täpsemaks" võib seda lugeda. "Kuna väline ja sisemine info on samaaegsed,
muutub lapse enese keha [telgkeha] millekski, mis seisab ülejäänust maailmast
lahus, seega muutub võimalikuks mina ja mitte-mina eristamine. [Telg]keha ja
selle organite vaimsete representatsioonide summa, niinimetatud kehakujund
[kujundkeha], moodustab [selles staadiumis] arusaama iseendast ja on ego edasise
formeerumise seisukohalt põhjapaneva tähtsusega.
Sullivani järgi on algsed minakujundid
lihtsalt "hea mina", "halb mina" ja "mitte-mina" - mis, nagu võime lisada,
vastavad tavaliselt Heale Emale, Halvale Emale ja Hävitavale Emale, kuna seda
olemise-mitteolemise võitlust, mida sellel kehamina tasemel nii teravalt
tunnetatakse, iseloomustab terve "muljete võrgustik". Seoses põhiliselt osadeks
eristumata organismina võime veel märkida, et see staadium on biseksuaalne ning
meeleorganid kattuvad paljuski üksteisega, mis pole sugugi
üllatav.
Kuid siirdugem nüüd kujundi enese juurde,
sest selle arengustaadiumi puhul on väga oluline see, et objekte, mida parasjagu
läheduses ei ole, saab kujundi abil kujutleda. Teisisõnu, laps saab
hakata kujutama ehk piltlikult kujutlema taoliste objektide olemasolu, mis ei
ole hetkel läheduses (see eristab tõelisi kujundeid telgkujunditest, telgkujundi
abil saab kujutleda ainult antud hetkel olemasolevaid objekte, kuna tõelise
kujundi abil saab ette kujutleda objekte, mis ei ole hetkel läheduses). Laps
hakkab sisenema laienenud ajahetkede jada maailma, esialgu küll juhuslikult. Ta
liigub läbi laienenud praegu, kus mineviku sündmuste kujundid ning
tuleviku võimaluste juhuslikud kujundid hõljuvad
organiseerimatult.
Laienenud praegu, kus lapse kogemuste tervik
ei oma veel mingit omavahelist loogilist seost. Need lihtsalt 'toimuvad või ei
toimu üheaegselt',olenevalt asjaoludest. See protsess on analoogiline
grammatilise mõistega 'parataksiline' (Sullivan), mis tähistab osaluste
reastamist, kasutamata osalustevahelisi loogilisi seoseid näitavaid sidesõnu
('ja', 'või', 'kuna' jne). Laps kogeb kõhklematult, ilma järele mõtlemata,
võttes toimuvat loomulikult. Astmelist sümboolse aktiivsuse protsessi ei
eksisteeri, järeldusi pole võimalik teha. Kogemus leiab aset momentaalselt
organismi (kehamina) seisunditena, mis ei ole omavahel seotud. (Parataksiline
olek vastab üldjoontes Freudi preloogilisele "primaarsele
protsessile".)
Alles seitsmenda elukuu paiku hakkab
imik kogema kujundeid. Näiteks, kui ta suudab otsida padja alla peidetud
kõristit, siis suudab ta eeldatavasti hoida kõristi kujundit oma kujutluses.
Sellest perioodist alates hakkavad kujundid otsustavalt teadvelolekusse tungima
ning teise eluaasta lõpupoole suudab laps puuduvaid objekte niivõrd
täpselt ette kujutada, et võib moodustada objekti püsivusel põhinevaid "pilte",
tal on "teadmine, et maailm koosneb ainelistest püsivalt eksisteerivatest
objektidest, mida saab mitmel moel manipuleerida ja transformeerida, ilma et
need oma identiteeti kaotaksid". Ta suudab seda teha põhiliselt tänu oma võimele
puuduvaid objekte "ette kujutada" - kui nõrk selle staadiumi kujutlusprotsess
muidu ka poleks.
Kujundi olemasolu laiendab tunduvalt ka lapse
emotsionaalset ja motivatsioonilist elu, sest nüüd suudab ta reageerida mitte
ainult käesolevatele sündmustele, isikutele ja objektidele, vaid ka nende
kujunditele; sündmused, isikud ja objektid ise võivad, aga ei pruugi
hetkel toimuda või kohal olla. Kujund võib esile kutsuda sama tüüpi
emotsioone ja tundeid kui tegelik objekt või isik. Veelgi enam, laps suudab
esimest korda kogeda pikemaajalisi emotsioone, sest kujund ei suuda
mitte ainult tundeid ette kutsuda, vaid ka neid toetada ja pikendada. Seega
suudab laps kogeda ärevust, mis pole midagi muud kui kujutletud ning
seega ka toetatud hirm. Lisaks suudab ta soovida, sest soov on lihtsalt
ettekujutav mõnu. Mitte enam ainult käesolev hirm, vaid ka
ettekujutatud hirm: mitte enam ainult käesolev kehaline mõnutunne, vaid ka
mõnu, mida soovitakse. Kujund toob seega kaasa soovide täitmise ning
seega ärevuse vähendamise, need on laienenud transformatsioonid eelneva
taseme lihtsamast mõnu-ebameeldivuse printsiibist. Seega muutuvad soovide
täitmine ja ärevusest hoidumine sellel tasemel olulisteks motiivideks - mõlemad
lähevad kaugemale käesolevast ehk teljelisest momendist ning ulatuvad
tulevikuvõimalusteni. Kuna tugevad ja efektiivsed pidurdavad faktorid puuduvad
veel, siis kalduvad need emotsioonid ikkagi vallanduma koheselt. Selle
"taltsutamatu" otsekohesuse tõttu viidatakse sellele sageli kui "impulsside
ülemvõimu" staadiumile.
Olgu sellega kuidas on, laps on nüüdseks
astunud välja oma algsest materiaalsest ja pleromaatilisest keskkonnast ning
leidnud enese jaoks maailma, mis on lahus temast enesest - maailma, mida ei
liiguta enam ainuisikuliselt. Pleromaatiline paradiis on jäädavalt
kadunud.
KUJUNDKEHA
MINA
kognitiivne laad
- parataksiline, maagiline
primaarne
protsess,
multivalentsed kujundid,
sensoorne-motoorne väljaarenemine
afektiivsed elemendid
- püsivad emotsioonid, soovid, ärevus,
algelised
ihalused
motivatsioonilised/ soovide täitumine,
ärevuse
tungilised elemendid
- vähenemine,
pikemaajaline
ellujäämine ja
turvalisus
ajavorm
- pikenenud olevik
mina-vorm
- mittereflektiivne keha-kujund
TÜFOONI ISELOOM:
KOKKUVÕTE
Nii Ida kui ka Lääne psühholoogia nõustuvad
üldjoones faktiga, et arengu madalamad tasemed hõlmavad lihtsaid bioloogilisi
funktsioone ning protsesse. Teisisõnu, madalaimad tasemed hõlmavad somaatilisi
protsesse, instinkte, lihtsaid aistinguid ja tajusid ning
emotsionaalseid-seksuaalseid impulsse. Me oleme vaadelnud tõendeid Lääne
süsteemist: Piaget' süsteemis on see sensoorne-motoorne sfäär; Loevinger kutsub
neid presotsiaalseteks, inpulsiivseteks ning sümbiootiliseks; need võrduvad
Freudi id'i sfääride ja Neumanni uroboorsete sfääridega; need on
Maslow' kaks kõige madalamat vajadust, füsioloogilised ja turvalisuse
vajadused.
Ida psühholoogia on taolise hinnanguga
täiesti nõus. Vedanta hinduismis vastab see anna- ja
prana-mayakosa sfäärile, nälja ja emotsionaal-seksuaalsuse tasemele.
Budistid kutsuvad neid viieks madalamaks vidžaana'ks ehk viie meele
sfääriks. (Jooga) tšakrapsühholoogia viitab neile kui kolmele madalamale
tšakrale: muladhara'le ehk põhilisele pleromaatilisele ja materiaalsele
tasemele ja svadhisthana'le ehk emotsionaalsele-seksuaalsele tasemele
ja manipura'le ehk agressiivsele võimu tasemele. Ka hinajaana budismi
psühholoogiasüsteemis on need kolm madalamat skandhat: füüsiline keha,
taju-tunne ning emotsioon-impulss. Kabala ehk heebrea müstilise koolkonna järgi
on tegu malkuth'iga (füüsiline tasand) ja yesod'iga
(vitaalne-emotsionaalne). Lõppkokkuvõttes osutab see lihtsalt ühele Freudi
peamisele ideele: "Ego on esmalt ja ennekõike
kehaego."
Me nägime, et kehaego - tüfoon ehk kehamina -
kaldub arenema järgmiselt: Enamasti ollakse nõus, et imik ei suuda algul
eristada mina mitte-minast, subjektist, keha keskkonnast. Teisisõnu, mina on
alles selles varases staadiumis sõna otseses mõttes füüsilise maailmaga ühtne.
"Varastes staadiumides," on Peaget öelnud, "maailm ja mina on üks - mina on veel
nii-öelda materiaalne." Seda algset materiaalse ühtsuse staadiumit,
mida Piaget kutsub "protoplasmiliseks", oleme meie kutsunud pleromaatiliseks ja
uroboorseks (kui ma tohin kokkuvõtte tegemiseks need kaks kokku panna).
"Pleromaatiline" on vana gnostiline mõiste, mis tähendab materiaalset
universumit - materia primat ja virgo materit. "Urobooros" on
müütiline madu, kes sööb omaenese saba ning tähistab "täielikult ennast
sisaldavat" (autistlikku) ning "teise äratundmisvõimetut"
(nartsissistlikku).
Sellest ürgalgsest sulandumusseisundist (või
pigem - sellest, mida me hiljem hakkame nimetama "alus-mitteteadvuseks) kasvab
välja eraldiseisev mina ning Freudi sõnul kasvab mina välja esmalt ja ennekõike
kehana, kehaminana. Teisisõnu, meel - mis on ise väga arenemata ja kogemusteta -
on peaaegu täielikult kehast eristumata; seepärast toimub mina
lähenemine maailmale peaaegu täielikult kehaliste kategooriate ja
skeemide kaudu (hammustamine, imemine, närimine, löömine, tõukamine, tõmbamine,
mõnu, aisting, tunne, oraalne, anaalne, falliline jne). Minal on seega meel
välja arenemata - meel opereerib ainult kujunditega ja ei ole kehast eristunud,
ta on seega kehamina.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.