INVOLUTSIOON
Avaldunud universum koosneb kahest
põhilisest "liikumisest", evolutsioonist ja involutsioonist. Kui evolutsioon on
liikumine madalamast kõrgemani, siis involutsioon on liikumine kõrgemast
madalamani - liikumine, mis "mähib" või "involveerub" kõrgemad olemise tasandid
madalamatesse. See on liikumine mööda suurt Olemise Ahelat
"allapoole".
Ma pean lugejat hoiatama, et me teeme
siinkohal nii-öelda täispöörde - vähemalt võrreldes selle evolutsioonilooga, mis
on seni meie tähelepanu all olnud. Siiani oleme rääkinud üha kõrgematest
teadvuse struktuuridest, liikunud mööda ülespoole viivat teed. Nüüd pöördume loo
teise poole juurde - hakkame arutama kõrgemate olemisviiside laskumist ja
mähkumist, involveerumist madalamatesse olemisviisidesse. Selle protsessi
mõistmiseks peab lugeja õppima nii-öelda tagurpidi kõndima.
Igavikulise filosoofia järgi peavad
selleks, et evolutsioon ehk kõrgemate struktuuride avaldumine saaks
üldse toimuda, need kõrgemad struktuurid teatavas mõttes algusest peale
olemas olema; nad peavad olema potentsiaalina madalamate olemisviiside
sisse mähitud. Kui see nii ei ole, siis pole evolutsioon muud kui loomine ex
nihilo. Ning nagu teoloogid juba ammu teavad, mitte millestki ei saa mitte
midagi - ex nihilo nihil fit. Involutsiooni lugu on aga lihtsalt lugu
sellest, kuidas kõrgemad olemisviisid kaovad madalamatesse - kuidas nad
mähitakse ja mässitakse nendesse madalamatesse seisunditesse. Involutsioon ehk
kõrgema mässimine madalamasse on eeltingimuseks evolutsioonile ehk kõrgemate
seisundite avaldumisele madalamatest.
Involutsiooni kaugemais punktis - mis
on lihtsalt plerooma ehk materiaalne maailm - on kõik kõrgemad ja kõige
kõrgemad seisundid mässitud eristumata potentsiaaliks. Kõrgeim ja
madalaim, lõputu ja lõplik, vaim, meel ja mateeria - kõik on mässitud eristumata
mitteteadvuslikuks potentsiaaliks: see moodustabki alus-mitteteadvuse.
Evolutsioon on lihtsalt selle kokkumässitud potentsiaali lahtirullumine - kõik
erinevad olemisviisid, alates madalamast (plerooma) ja lõpetades kõrgeimaga
(Atman) saavad viimaks alus-mitteteadvusest esile kerkida. Selle protsessi igas
staadiumis asendub madalama ja kõrgema sulandumus madalama ja kõrgema
integratsiooniga. See on protsess, mis ei saa toimuda enne, kui madalam ja
kõrgem on eristunud ja disidentifitseerunud. Evolutsiooni lõppedes on
kõik alus-mitteteadvusesse mässitud struktuurid teadvusesse kerkinud;
alus-mitteteadvus on tühjendatud, jäänud on ainult Atman, Teadvus kui
Selline.
TIIBETI
SURNUTERAAMAT
Sinuga juhtus midagi enne, kui sa
sündisid. Sa võid sellest nii metafoorselt, sümboolselt kui ka müütiliselt - sa
võid seda võtta ka sõna otseses tähenduses, kindel on üksnes see, et sinuga
juhtus midagi enne, kui sa sündisid. Selles peatükis esitan ma ühe versiooni
sellest erakordsest loost.
"Tiibeti
surnuteraamat" http://en.wikipedia.org/wiki/Bardo_Thodol on üks mitmetest spirituaalsetest dokumentidest, mille eesmärgiks on
kirjeldada "sündmusi" enne sündi (või taassündi). See kirjeldab sündmusi, mis
toimuvad väidetavalt füüsilisest surmahetkest kuni füüsilise taassünni hetkeni
uues kehas - sündmuste jada, mis toimub väidetavalt kuni neljakümne üheksa
päevase perioodi vältel. Raamatu tiibetikeelne pealkiri on Brado
Thotrol (klassikalistes töödes on kõige sagedasemaks kirjapildiks Brado
Thodol), milles "brado" tähendab lõhet, üleminekuseisundit, vahepealset
seisundit, või nagu mina seda eelistan öelda, "vaheolu". Neljakümne üheksa
päevane periood on "vaheolu" surma ja sünni vahel.
Tegelik sündimise akt -
emaüsast väljumine - ei ole aga ainus sündimise liik. Budistlik
mõttetark Ippen http://en.wikipedia.org/wiki/Ippen on selle kohta öelnud nii: "Iga hetk on viimne hetk ja iga hetk on
taassünd." See tähendab, et sünd ja surm toimuvad samuti hetkest hetke, kogu
aeg, praegu. Iga hetk paiskub terve universum koos kõigi selle asukatega
olemisse ning iga hetk taanduvad nad ülimuslikuks aluseks. Nad sünnivad iga
hetk, nad surevad iga hetk. Kuna brado on lihtsalt surma ja taassünni "vaheolu"
seisund, siis järelikult eksisteerib tõeline brado ka käesoleva ja järgmise
hetke vahel. Niisiis, brado-seisund toimub hetkest hetke koos maailmade tõusu ja
langusega.
Seega on olemas kaks põhilist bradot
ehk "vaheolu" - üks toimub füüsilisele surmale järgnevate ajaliste sündmuste
jada vormis ning kestab kuni nelikümmend üheksa päeva, teine toimub
praegu, hetkest hetke. Tiibeti traditsioon lisab neile ühe lihtsa ja
määrava tähendusega märkuse: need kaks bradot on üks ja seesama. (See,
mis toimus sinuga enne sinu sündimist, on seesama, mis toimub sinuga praegu,
hetkest hetke. Mõista ühte tähendab mõista teist - just sellepärast toonitavad
tiibetlased, et surnuteraamat on täpne käsiraamat selle kohta, kuidas elada oma
elu. Ma kirjeldan lühidalt brado-seisundi sündmusi, nii nagu need
surmale järgneva neljakümne üheksa päevase perioodi vahel väidetavalt toimuvad,
seejärel rakendame selle arusaama hetkest hetke olemise
brado-seisundile.
Sinuga juhtus midagi enne, kui sa
sündisid. Toimus see:
ESIMENE STAADIUM:
CHIKHAI
Neljakümne üheksa päevase
brado-seisundi sündmused jagatakse kolmeks põhiliseks staadiumiks:
chikhai, chonyid ja sidpa (sellises järjekorras).
Vahetult pärast füüsilist surma siseneb hing chikhaisse, mis on lihtsalt puhas
ja hiilgav dharmakaya seisund, lõplik Teadvus, brahman-atman. See lõplik seisund
antakse - kingitusena - kõigile indiviididele: nad pistetakse otse
lõplikku reaalsusse, nad eksisteerivad hetkel ülima dharmakaya kujul. "Sel
hetkel," ütleb Brado Thotrol, "kogevad kõik aistmisvõimelised olendid
seda esimest Reaalsuse Puhta Valguse Brado sähvatust, mis on Dharmakaya
Eksimatu Meel." Teisiti väljendudes ütleb Thotrol meile veel, et "sinu enese
teadvusel, mis on kiirgav, tühi ja Kiirguse Suurest Kehast lahutamatu, ei ole
sündi ega surma, ta on Muutumatu Valgus - Buddha Amitabha. Sellest teadmisest
piisab. Tajuda, et sinu enese intellekti tühjus ongi buda-olek ... tähendab
hoida ennast Jumalikus Meeles." Lühidalt, vahetult pärast füüsilist surma
haaratakse hing kaasa ja ta saab üheks lõpliku/kausaalse kehaga (kui me võime
neid koos käsitleda).
Selle lühikese Bardo Thotroli
kokkuvõtte vahele puistan ma ka omaenese kommentaare involutsiooni ja Atmani
projekti olemuse kohta involutsioonis. Märkigem alustuseks, et brado-kogemuse
algul on hing tõstetud Olemise äärmiste kõrgusteni, lõpliku Ühtsusseisundini -
see tähendab, et ta alustab oma brado-teekonda tipust. Kuid tippu ta
harilikult ei jää ning Thotrol seletab meile, miks.
Walter Evans-Wentzi http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Evans-Wentz sõnadega: "Puhta Valguse sfääris [kõrgeim chikhai staadium]
kogeb indiviid oma vaimuseisundis ... hetkelist tasakaalu, täiuslikku [lõplikku]
üksolu. Kuna tavaline indiviid pole harjunud taolise ekstaatilise mitte-ego
seisundiga, [kausaalse] teadvuse seisundiga ... siis puudub tal jõud selles
seisundis funktsioneerida; karmalised kalduvused varjutavad teadvus-printsiibi
mõtetega isiksusest, individualiseeritud olemisest ja dualismist ning
teadvus-printsiip langeb tasakaalu kaotades Puhtast Valgusest
välja.
Hing langeb sellest
lõplikust Üksolust välja, sest "karmalised kalduvused varjutavad teadvuse" -
"karmalised kalduvused" tähendavad otsimist, püüdlemist, soovimist, seega
tegelikult erost. Selle erose-otsingu edenedes hakkab täiusliku Üksolu
seisund (illusoorselt) "kokku varisema". Või teise nurga alt, kuna indiviid ei
suuda puhta Üksolu intensiivsust välja kannatada ("harjumatusest taolise
seisundiga"), siis ta tõmbub kokku, sellest eemale, üritab seda
"lahjendada", üritab Atmani Täiusliku Intensiivsuse küljest lahti rabeleda.
Lõpmatuse ees kokku tõmbudes pöördub selle asemel otsimise, soovide, karma ja
püüdluste vormide poole, püüdes tasakaaluseisundit "leida". Kokkutõmbumine ja
eros - need karmalised kalduvused üheskoos ajavad hinge puhtavast teadvusest
välja, alla paljususe rüppe, järjest vähem intensiivsetesse ja tegelikesse
olemise seisunditesse. Meenutagem aga siinkohal lihtsalt, milliseid üldisi rolle mängivad 1) eros ja 2) kokkutõmbumine;
samuti pange tähele, et just sellises punktis alustab hing teekonda kõrgeimast
seisundist madalamatesse seisunditesse, mis tähendab, et involutsioon ise on
just alanud.
Thotroli järgi toimub
karmaliste kalduvuste kuhjumine, eros, otsimine ja kokkutõmbumine kõigil
brado-sfääri erinevatel tasanditel üha uuesti ja uuesti. Iga järgneva kokkutõmbe
tagajärjel langeb hing Allikast üha kaugemale. See muster kordub, kuni
kokkutõmbumine, eros ja karma vaibuvad ning ennast involutsioonijõuna
ammandavad. Selles peitub Brado Thotroli põhiline sõnum. Nagu Laama Kazi
Dawa-Samdup http://rywiki.tsadra.org/index.php/Lama_Kazi_Dawa_Samdup seletab, kohatakse brado alguses Puhast Valgust, "mis on
ekstaatiline ja ülima intensiivsusega. Järgnev staadium on vähem intensiivne.
Põrkama pandud pall põrkab kõige kõrgemale esimese põrke ajal, teine põrge on
madalam, iga järgnev põrge veel madalam, kuni lõpuks jääb pall ühele kohale
paigale."
Eelneva näite pall on nagu mina
involutsiooni protsessis, mida tõukavad tagant kokkutõmbumine ja eros
või "karmalised kalduvused" otsida, haarata ja jaguneda. Lõpuks põrgatab ta
ennast lihtsalt lahjematesse ja vähem energilistesse seisunditesse. Esimese
põrke ajal (nagu me juba lühidalt vaatlesime) läbib ta lõpliku kausaalse sfääri,
teise põrke ajal (nagu me peatselt näeme) põrkub ta läbi subtiilse sfääri,
kolmas põrge kannab ta jämedasse füüsilise keha sfääri järgmise taassünnini.
Chögyam Trungpa http://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C3%B6gyam_Trungpa seletab seda üldprintsiipi nii:
"Selles hiilgavas seisundis hakkab arenema teatav põhimine tendents haarata
[eros/kokkutõmbumine] ..., seejärel kuhjub energia pimestunult kokku ning
laguneb lõpuks sellest absoluutsest hiilgavast energiast erinevateks lahjenenud
energiatasanditeks." Niisiis, Thotroli järgi jääb lõpuks, kui "karma jõud on
ennast ammendanud, teadvus-printsiip paigale" - vundamendile. Kokkutõmbumine ja
eros vaibuvad viimaks, pall lõpetab põrkamise, transformatsioon allapoole lakkab
ning hing sünnib uuesti seotuna pleromaatilise tasandi ja
kehaga.
Pöördudes aga tagasi meie
involutsiooniloo algusesse, võime lihtsalt märkida, et indiviidi
otsingute, püüdluste ja kokkutõmbumise tõttu kausaalse/dharmakaya Täiuse ülim
rahu hüljatakse. Ning tulebki hüljata, sest dharmakayas on ainult Üks, kuid
otsimine nõuab kahte (otsivat subjekti ja otsivat objekti). Seega
stabiliseerumine ebaõnnestub ning sellele järgneb lõpuks transformatsioon
allapoole. Koos sellega siseneb indiviid Vaheolu järgmisesse staadiumisse,
subtiilsesse sfääri.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.