MINA KUI LAINETE JA VOOGUDE
NAVIGAATOR
Kui tunnete hetkel oma mina - lihtsalt märkate, mis
see on, mida te nimetate "minaks" -, võite märgata, et see "mina" koosneb kahest
osast: esiteks, on olemas teatav vaatlev mina (sisemine subjekt või vaataja)
ning; teiseks, on olemas vaadeldav mina (mõned objektiivsed asjad, mida te enda
juures näete või enda kohta teate: ma olen isa, ema, arst, ametnik; ma kaalun
nii-ja-nii-mitu kilo, mul on blondid juuksed jne). Esimene aspekt on inimese
kogemuses "mina", teine aspekt aga "ise" või koguni "minu". Esimene on
lähimina (sest see on "sulle" lähemal) ja teine kaugmina (sest
see on objektiivne ja "kaugemal eemal"). Neid mõlemaid koos - koos kõikvõimalike
muude mina allikatega - nimetame aga koguminaks.
Need eristused on olulised, sest psühholoogilise
arengu käigus muutub ühe staadiumi "mina" järgmise staadiumi "iseks",
s.t seda, millega inimene arengu ühes suhtes on samastunud või millesse
kinnistunud (ja mida seepärast kogetakse väga vahetult "minana"), kaldutakse
järgmises staadiumis ületama, sest sellest disidentifitseerutakse,
kinnistatusest loobutakse ja seega on seda võimalik objektiivsemalt,
distantsilt, teatava erapooletusega vaadata. Teisisõnu, ühe staadiumi subjekt
muutub järgmise staadiumi objektiks.
Näiteks, väikelaps on samastunud praktiliselt oma
kehaga, sest keha on lapse mina (subjekt (lähimina) ja seega ei saa väikelaps
tagasi astuda ja objektiivselt oma keha vaadelda. Ta lihtsalt on
kehamina ja kehana vaatab ta ka maailma. Kui aga väikelapse verbaalne ja
kontseptuaalne meel hakkab esile kerkima, hakkab laps samastuma meelega - meel
muutub minaks või subjektiks (lähiminaks) ja laps suudab hakata esimest korda
oma keha objektiivselt nägema (kaugema objektina ehk "ise'na"), niisiis keha on
muutunud objektiks uue subjekti jaoks, milleks on mentaalne mina. Seega, ühe
staadiumi subjekt muutub järgmise staadiumi objektiks.
(Ning igavikulised filosoofid lisavad, et teadvuse
kõige kõrgematel tasanditel muutub inimese individuaalne mina - eraldiseisev
mina ehk sisemine subjekt - vaimse mina jaoks objektiks; see viimane mina ei ole
midagi muud kui kiirgav Vaim ja sinu enda tõeline Mina. Müstikute väitel on
inimene Jumala kui viimse Subjekti ehk puhta Teadvusega üks - see on puhas
Tühjus, mida ennast kui absoluutset Tunnistajat, Mina-Mina ehk Nägijat ei ole
kunagi võimalik näha, kuid mis paradoksaalsel moel eksisteerib Kõige nähtavana:
Vaimuna, mis ületab kõike - ja mida ei ole seega võimalik näha - ja mis hõlmab
kõike - ja mis on seega kõik, mida sa hetkel vaatad.)
Kogumina on niisiis kõigi praegusel
hetkel sinus pesitsevate minade sulam, mis koosneb lähiminast (ehk "Minast",
kaugminast (ehk "ise'st") ja kusagil teadveloleku kaugel tagaplaanil on ka
viimane Tunnistaja (transtsendentaalne Mina, eelnev Mina ehk "Mina-Mina"). Kõik
nad moodustavad ühe osa sinu praeguse hetke mina-tundest ning nad on kõik
teadvuse arengu ehk evolutsiooni mõistmise jaoks olulised.
Just seepärast, et kogumina sisaldab mitmesuguseid
voogusid (ja igasuguseid alaisiksusi) ei arene kogumina
järjestikuliselt ega stadiaalselt. Kaasaja teadlased on siiski järjekindlalt
näidanud, et vähemalt üks mina aspekt - lähimina - areneb suhteliselt
järjestikulisel või stadiaalsel viisil.
Näiteks on Jane Loevinger http://en.wikipedia.org/wiki/Loevinger%27s_stages_of_ego_development oma väga tunnustatud ja laialdaselt korratud uuringutes (mis
hõlmavad ka mitte-Lääneriike) leidnud hulgaliselt tõendeid selle kohta, et "ego
areng" kulgeb läbi peaaegu tosina selgelt äratuntava kasvamise staadiumi (kuni
tasandini, mida ma nimetan kentauriks). See, mida Loevinger nimetab "ego
arenguks", on üsna sarnane sellega, mida mina nimetan lähimina arenguks ja
lähimina areng on minu arvates väga lähedalt seotud teadvuse
evolutsiooniga.
Põhistruktuurides ehk põhilainetes enestes ei leidu
mingisugust minatunnet. Sellele faktile on juhtinud tähelepanu igavikulised
filosoofid Plotinosest, Vasubandhu, Padmasambhava ja Püha Theresani.
Põhistruktuurid on lihtsalt olemise ja teadmise lained, mis on mööda neid
laineid oma kõrgeimate potentsiaalide poole areneva mina jaoks kättesaadavad.
Iga kord kui mina (lähimina) kohtab uut kõrgemat tasandit, ta esmalt
samastub sellega ja konsolideerib selle; seejärel disidentifitseerub
sellest (ületab selle, võtab kinnistatuse sellesse) ning seejärel
integreerib ja haarab selle järgmiselt, kõrgemalt tasandilt enesesse.
Teisisõnu, mina läbib omaenese arengu tugipunkti (ehk verstaposti).
Mina arengu põhilisi verstaposte on uurinud näiteks James Mark
Baldwin http://en.wikipedia.org/wiki/James_Mark_Baldwin , Clare W. Graves http://en.wikipedia.org/wiki/Clare_W._Graves , Jane Loevinger, John Broughton, Erik
Erikson, Susanne Cook-Greuter, Don Beck ja Robert Kegan - kui mainida
mõningaid silmapaistvamaid. (Jällegi, need teadlased ei uuri identseid voogusid,
vaid lihtsalt hoovusi, mis voolavad Suures Jões lähestikku ja on seetõttu
teataval määral sarnased - sarnased lähimina-tunde loomuse
poolest.)
Väide, et mina on Suure Vikerkaare teatud lainetega
samastunud, ei tähenda, nagu oleks mina sellele tasandile jäigalt aheldatud.
Vastupidi, mina võib olla vahel "üle terve koha". Mina võib teatavate
piirangutega liikuda ajutiselt üle terve teadvusespektri: ta võib regresseeruda
ehk liikuda olemise ja teadmise holarhias allapoole, ta võib tagasi üles
keerelda, rekonsolideeruda, naasta oma kohale. Veelgi enam, kuna minal on igas
arengustaadiumis katkendlik ligipääs suurele loomulikele teadvuse seisunditele
(psüühiline, subtiilne, kausaalne ja mitteduaalne), siis võib ta kogeda ajutise
süvakogemuse vormis kõiki mainitud transpersonaalseid sfääre, hüpata momendiks
laiemasse reaalsusesse.
Sellele vaatamata näitavad empiirilised tõendid
järjekindlalt, et mina nii-öelda raskuskese kaldub hõljuma ühel
ajajärgul ühe kindla teadvuse põhitasandi ümber. See tähendab, et kui te teete
inimesele näiteks ego arengu testi, siis pärineb umbes 50% tema vastustest ühelt
tasandilt ja ligikaudu 25% sellest nii astme võrra kõrgemalt kui madalamalt
tasandilt. Selle põhjuseks on asjaolu, et iga kord kui mina samastub teatud
teadvusetasandiga, kogeb ta selle tasandi kaotust surmana, sõna otseses mõttes
teatava surmahaardena, sest see, mis on tasandiga samastunud, ei ole midagi muud
kui mina elu.
Seega on tasandist loobumine seotud suurte
raskustega. Ma usun, et tegelikult tähistab iga mina-arengu põhilist
verstaposti ränk võitlus elu ja surma peale, mis hõlmab selle tasandi surma (ehk
sellest disidentifitseerumist, selle ületamist) ja see on sageli üsna
traumaatiline. Ainus põhjus, miks mina lõpuks antud tasandi surma
aktsepteerib, seisneb selles, et järgmise kõrgema tasandi elu on veelgi
ahvatlevam ja rahuldustpakkuvam. Seetõttu mina disidentifitreerub oma
käesolevast tasandist (ehk ületab kinnistatuse), "sureb" selle tasandi muud
välistava identiteedi suhtes ja identifitseerub järgmise kõrgema tasandi eluga
(haarab enesesse, kinnistub sellesse), kuni lõpuks aktsepteerib ta ka selle
tasandi surma. (Igavikuline filosoofia väidab, et kui kõik surmad on surdud, on
tulemuseks Jumal ehk see, mida sufid nimetavad mina ja vaimu Ülimaks
Identiteediks.)
Lähimina on seega suure Elujõe lainete (ja voogude)
navigaator, keskne identiteediallikas. Sel ajal kui mina liigub egokeskselt
lainelt ühiskonnakeskse, maailmakeskse ja lõpuks jumalakeskse laineni, see
identiteet - identiteet, mis ulatub mateeriast, ego ja lõpuks Jumalani - üha
laieneb ja süveneb.
(Muide, kui ütleme, et identiteet laieneb näiteks
egokeskselt ühiskonnakeskse ja maailmakeskseni, ei tähenda see, et
maailmakesksel tasandil oleval inimesel ego puuduks; vastupidi, maailmakeskse
tasandi inimesel on väga küps ego. See tähendab lihtsalt seda, et inimene saab
võtta mitmeid vaatepunkte, mis ei piirdu enam ainult tema enda
egoga, ning teha seetõttu aususel, õiglusel ja hoolivusel põhinevaid otsustusi,
mis ei sõltu rassist, nahavärvist, soost või usutunnistusest. Ta tegutseb
vajadusel ikkagi omaenese huvidest lähtuvalt, kuid tema hoolivuse sfäär on
mõõtmatult laienenud ja tema enesehuvi hõlmab üha enam ka teiste huvisid, sest
teised langevad nüüd tema enda laienenud identiteedi raamidesse.)
Mina kui Kosmilise Eluookeani lainete keskne
navigaator hõlmab endas ka taolisi olulisi funktsioone, nagu
samastumine (mida nimetada "minaks"), tahe (ehk valikud, mis
on vaadeldava tasandi piirangute ja piiride raames vabad),
kaitsemehhanismid (mis paiknevad hierarhiliselt), metabolism
(mis muudab seisundid püsijoonteks), ja mis kõik tähtsam,
integratsioon (mina vastutab kõigi olemasolevate elementide
tasakaalustamise ja integreerimise eest).
KOKKUVÕTE
See, mida kõik kutsuvad "minaks" (lähiminaks) on
ühtaegu nii pidev funktsioon kui ka arenguvoog. See tähendab,
et minal on rida funktsionaalseid invariante, mis määravad ära tema
keskse tegevuse - teisisõnu, mina on koht, kus paiknevad identiteet, tahe,
metabolism ning navigatsiooni- ja kaitsemehhanismid (kui nimetada mõningaid
olulisemaid). See mina (koos oma funktsioonidega areneb ka ise läbi
Teadvuse põhilainete: materiaalsest minast kehamina, mentaalse mina, hingemina
ja lõpuks minatu Minani). Eriti oluline on fakt, et mina kui
integratsioonimehhanismi kandja, hoolitseb indiviidi kõigi tasandite,
liinide ja seisundite tasakaalustamise ja integreerimise eest.
Lühidalt, mina kui navigaator žongleerib kõigi
nende elementidega, mida ta oma erakordsel teekonnal
alateadvuslikust minateadvusliku ja lõpuks üliteadvuslikuni kohtab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.