Mitmel põhjusel keskendub lapse minatunne
järk-järgult süntaktilis-kuuluvusliku tunnetusega seotud afektide,
motivatsioonide ja fantaasiate ümber. Lapse keskne identiteet lülitub
tüfoonsetest sfääridest verbaalsetesse ja vaimsetesse sfääridesse. Parataks
hääbub ning süntaktiline ehk sekundaarne protsess tärkab elule - igasse
teadveloleku elementi siseneb lineaarne, mõisteline, abstraktne,
konsensuslik-reaalne mõtlemine. Lõpptulemusena pole mina enam lihtsalt põgus
amorfne sõna või nimi - vaid auditiivsetest, verbaalsetest, dialoogi pidavatest,
süntaktilistest minamõistetest koosnev kõrgema astme üksus, mis esmalt on väga
algeline, kuid kiiresti kindlustuv.
Indiviidi tunnetusseisund määrab
enamiku tema psühhodünaamilises elus
toimuvatest muutustest, välja arvatud
muutused kõige varasemates arengu-
stäärides. Tema tunnetusseisund on see,
mis arendab mineviku ja oleviku
kogemusi uuesti edasi ning muudab
suurel määral kogemustevahelisi
emotsionaalseid sidemeid. Nende võimsate
emotsionaalsete jõudude hulgas,
mis inimesi motiveerivad või häirivad,
on palju selliseid, mida toetavad või
kutsuvad esile keerukad sümboolsed
protsessid. Indiviidi mõisted ja tunded
oma isikliku tähtsuse, mina-identiteedi,
elus mängitava rolli ja enesehinnangu
kohta ei saaks eksisteerida
ilma nende keerukate kognitiivsete konstruktideta ...
Mõisted sisenevad minakujundisse ning määravad suurel määral selle olemuse.
Inimene, kes on
[süntaktilisel] mõistelisel tasemel, ei näe ennast enam
mitte
füüsilise üksuse või nimena, vaid taoliste mõistete reservuaarina,
mis viitavad
tema enese isikule ...
Mõeldes, tunnetades ja isegi tegutsedes muutuvad
mõisted inimese jaoks
asjadest olulisemaks.
See auditiivne, mõisteline,
süntaktiline mina on tõeline egoline tasand ning tal on olemas peaaegu kõik
minatunde aspektid, kaasa arvatud kuuluvusliku mõtlemise ja mõisteliste
tunnetusega tihedalt seotud afektiivsed ja tungilised
faktorid.
Ego - nii nagu mina seda
mõistet kasutan - erineb nüüd olulisel moel teistest minatunde vormidest. Kui
urobooros oli prepersonaalne mina, kui tüfoon oli vegetatiivne mina, kui
kuuluvuslik mina oli nime-ja-sõna mina, siis ego tuuma moodustab mõttemina,
minamõiste. Ego on minamõiste ehk kogum, kuhu peale
minamõistete kuuluvad ka eraldiseisva minamõistega seotud ja seonduvad kujundid,
fantaasiad, samastumised, mälestused, alaisiksused, motivatsioonid, ideed ning
muu info. Seega võrdub "terve mina" psühhoanalüütilises käsitluses enam-vähem
"täpse minamõistega", mis võtab piisavalt arvesse erinevaid ning sageli
vastuolulisi ego suundumusi. Ego - kuigi kehast eristunud - on seotud
kehamuskulatuuri tahtele alluva osaga, seega kaldub patoloogilistel ego
seisunditel olema ka vastav muskulaarne düsfunktsioon. Egolis-süntaktilist
tasandit valitseb niisiis mõisteline tunnetus, seda tähistab aga tüfoonse keha
ületamine.
Ego-käsituse staadium, mille
algperiood sarnaneb psühhoanalüüsi fallilisele (ehk lokomotoorse-genitaalsele)
staadiumile, tähistab ka tõelise superego esilekerkimist.
Superego on internaliseeritud või sissesüstitud soovituste, käskude,
korralduste ja keeldude auditiivne ning verbaal-mõisteline kogum, mis on
harilikult saadud vanematelt. Tegelikkuses sisaldab internaliseeritud arusaam
või käsitus Vanemast ka vanemate suhtumist, tundeid ja mõtteid lapse enese kohta
(või pigem - seda, kuidas laps seda mõistab). Teisisõnu, ei internaliseerita
mitte ainult vanemat, vaid pigem vanema ja lapse vahelist suhet, nii et
- kasutades asjakohaseid transaktsioonilise analüüsi mõisteid - Vanem ja Laps on
egosiseseks korrelatiivseteks struktuurideks. Nad toetuvad psüühikas üksteisele
(klassikaline psühhoanalüüs on sellest faktist üldiselt mööda vaadanud -
seetõttu väitiski Fritz Perls http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Perls ,
et Freudil oli "poolenisti õigus, nagu alati": tal oli olemas superego mõiste,
kuid ta unustas "infraego"). Seepärast - kui laps internaliseerib oma vanemad
mõistelisest aspektist, siis ta samal ajal parandab ja seob
suhteid, mis temal kui lapsel on vanematega ning mis vanematel
kui vanematel on temaga. Seega muutub vanema ja lapse vahekord - mis on
osalt sobimuslik, osalt kujutuslik - stabiilseks egosiseseks suhteks. See on ego
tasandile väga iseloomulik tunnus.
Seega toimub otsustav "ego
struktuuri sisemine eristumine" - peamiselt Vanemaks ja Lapseks, superegoks ja
infraegoks, rõhujaks ja rõhutuks (ning veel niivõrd paljudeks alaisiksusteks, et
seda oleks raske lähemalt kirjeldada). Internaliseeritud Vanema-ja-Lapse suhe
põhineb spetsiifilistel enesekohastel vastandamistel. See on nii sellepärast, et
laps võtab enesekohase vastandamise abil enese suhtes Vanema rolli ning paneb
ennast vastust andma nende mõisteliste afektide eest, mida Vanem ei pea
lubatavaks. Näiteks kui vanem riidleb pidevalt lapsega sellepärast, et laps
vihastab, siis samastub laps viimaks vanema rolliga ja hakkab iseenesega oma
vihapursete pärast riidlema. Seega hakkab laps ennast ise kontrollima vanema
asemel, kes kontrollib füüsiliselt impulsside lubatavust. Ta võib ennast nii
kiita kui ka laita; esimesel juhul on tulemuseks uhkustunne, teisel juhul
süütunne. Asja tuum peitub selles, et iseenda suhtes Vanema rolli võttes on ta
võimeline oma ego mitmeks osaks lahutama; kõik need osad aga põhinevad alguses
(aga ainult alguses) vanema ja lapse omavahelistel suhetel. Vanema ja lapse
vaheline väline suhe muutub kahe erineva ego alaisiksuse vaheliseks sisemiseks
suhteks. Interpersonaalne on muutunud intrapersonaalseks, Vanema ja Lapse
egoseisundid on seega enesekohastest vastandustest ja internaliseeritud
dialoogidest läbi põimunud võrgustikud.
Superego ehk Vanema võib jagada
Hoolitsevaks Vanemaks ehk egoideaaliks ja Kontrollivaks Vanemaks ehk
südametunnistuseks: Lapse egoseisundi võib jagada Mugandatud Lapseks,
Mässuliseks Lapseks ja Loomulikuks Lapseks. Kõik nad on aga varieeruva
kontseptuaalse keerukusega intraegolised mõttestruktuurid. See
tähendab, et nad kõik sisaldavad domineerivaid süntaktilise dialoogi elemente
koos vastavate afektide, kujundite ja tunnetusviisidega. Seega ei saa väita,
nagu ei eksisteeriks sellel kontseptuaalsel-egolisel tasandil afekte,
fantaasiaid ja kujundeid - eksisteerib küll, kuid need on suurel määral seotud
ja seondunud kuuluvusliku reaalsuse kontseptuaalsete
vormidega.
Teemat edasi arendades - just see
süntaktilise dialoogi aspekt Vanema-Lapse egos, mis koosneb
Vanema-Täiskasvanu-Lapse (V-T-L) alaisiksustest, muudab võimalikuks
käsikirjade programmeerimise, mida on suurepäraselt käsitlenud
transaktsiooniline analüüs. Ei uroboorset mina ega tüfoonset mina pole võimalik
programmeerida (nad on nii-öelda programmeeritud looduse poolt). Dialoogilist
mõtlemist on aga teatud määral võimalik programmeerida, sest nüüd on võimalik
asetada iseennast ühe sisemise dialoogi osapoole rolli (näiteks vanema, ajupesu
läbiviija, hüpnotiseerija või terapeudi rolli). Niivõrd kui indiviid on
samastunud oma egoga, on ta ka "käsikirja külge seotud" ehk internaliseeritud
direktiivide poolt programmeeritud.
Neid inimesi on väga vähe,
kelle teadvuslik ego lapsepõlve puutumatuna või isegi enam-vähem puutumatuna üle
elab, sest pärast superego kindlustumist määrab just viimane selle, millised
tungid ja vajadused on lubatavad ning millised maha surutakse. Teiste sõnadega,
superego juhtimise all, samuti sõltuvalt tervest eelnevast minatasandite
ajaloost: nad jäävad eristamatuks ning vajuvad unustuse hõlma (Jung),
projitseeritakse (Perls), surutakse alla (Freud) või sõelutakse valikuliselt
teadvelolekust välja (Sullivan). Indiviidile ei jää pärast seda alles mitte
realistlik või mõõdukalt täpne ning paindlik minamõiste, vaid petteline
minamõiste ehk idealiseeritud mina (Horney http://en.wikipedia.org/wiki/Karen_Horney ), nõrk ego (Freud), persona
(Jung).
Lihtsustamise mõttes jagan ma ego
sfääri kolmeks põhiliseks kronoloogiliseks staadiumiks: varane ego (4.-7.
eluaastat), keskmine ego (7.-12. eluaastat) ning hiline ego (12.-21. eluaastat,
vastavalt sellele, kas ja millal keegi selle hilise ego staadiumi jõuab - harva
toimub see enne 21. eluaastat).
Igas ego arengu punktis
võidakse iga taoline mina aspekt, mida teadvusesse kerkimisel võidakse tajuda
liialt ähvardavana, alla suruda. Neid allasurutud aspekte
kutsume me (Jungi järgi) "varjuks" ning tekkinud pettelist mina
"personaks". Meie jaoks esindab vari neid personaalse mina aspekte, mis võiksid
sama hästi olla teadvuses, kuid mis ei ole seal dünaamilistel põhjustel (neid
põhjusi on kirjeldanud Freud ja Jung). See võib toimuda igas ego arengu punktis
(kuigi otsustavad punktid jäävad varase ego perioodi), seepärast viitame me
vahel neile ego staadiumitele kui üldisele ego/persona
sfäärile.
Pange aga tähele, et persona
per se ei ole ilmtingimata patoloogiline
struktuur, vaid pigem teatav "hea nägu" või "sotsiaalne mask", mille võib
ühiskondliku suhtlemise hõlbustamiseks ette tõmmata. See on mingi teatud
ülesande hõlbustamiseks välja töötatud eriline roll, mistõttu võib ja peab
inimesel olema mitmeid erinevaid personasid - sõbra-persona,
õpetaja-persona, abikaasa-persona, mehe-persona, isa-persona jne. Kõikide
võimalike personade summa moodustab inimese tervikego, see ego ise on loodud ja
konstrueeritud erinevate personade selgeksõppimise ning integreeritud
minamõisteks kombineerimise teel. Nagu "üksikasjalik teine" eelneb "üldistatud
teisele", nii eelneb ka persona egole.
Raskused tekivad siis, kui üks
teatav persona (näiteks "mitteagressiivne hea poiss") hakkab teadveloleku väljas
domineerima ja tooni andma ning tõkestab seeläbi teiste "seaduslike" personade
(näiteks "agressiivsuse" või "enesekehtestamise" persona) teadvusse tungimise.
Need äralõigatud egomina aspektid muutuvad varjuks ehk allasurutud personadeks.
Meie üldistatud ja mõnevõrra ülelihtsustatud võrrand võiks seega välja näha
järgmine: persona + vari = ego. Pange tähele, et kogu vari on mitteteadvuslik,
aga kõik mitteteadvuslik ei ole vari. See tähendab, et on väga mitmeid
mitteteadvuse tasandeid ning et ainult osa neist on "personaalsed" ehk
"allasurutud vari-personad"; suur osa mitteteadvusest on prepersonaalne
(uroboorne, arhailine, kollektiivne, madal arhetüüpne) ning suur osa
transpersonaalne (subtiilne, kausaalne, transtsendentne, kõrge arhetüüpne - nagu
me hiljem näeme).
Lõpetuseks, minu nägemuses on
hiline ego/persona periood (12.-21. eluaasta) kõikide persona vormide suhtes
otsustava tähtsusega. See tähendab, et kui indiviid oli seniajani õppinud looma
erinevaid sobivaid personasid ning nendega samastuma, siis nüüd,
hilises ego staadiumis, suudab ta lisaks oma erinevate personade üle
valitsemisele neid ka ületama hakata, nendest
disidentifitseeruma hakata. Disidentifitseerumise all ei mõtle ma mitte
dissotsieerumist või võõrandumist - ma kasutan seda kõige positiivsemas
tähenduses väljendamaks muud välistavast piiravast samastumisest
vabanemist eesmärgiga samastuda kõrgemal astmel. Kuid kõrgemad samastumised ei saa toimuda enne, kui madalamale astmele omased
muud välistavad rollid ära lõhutakse - just selles tähenduses kasutan ma sõna
"disidentifitseerumine". Kui mina on madalama astme
struktuuridest disidentifitseerunud, siis suudab ta need uutesse
esilekerkivatesse kõrgema astme struktuuridesse
integreerida.
Nagu öeldud, hilisel ego perioodil
indiviid harilikult mitte ainult ei valitse oma erinevaid personasid, vaid
hakkab neid ka ületama, nendest disidentifitseeruma. Seega kaldub ta integreerima oma kõikvõimalikud
personad "küpseks ning integreeritud egoks", seejärel aga hakkab hoopis
egost disidentifitseeruma.
VAIMNE-EGOLINE
MINA
kognitiivne laad -
süntaktiline-kuuluvuslik;
sekundaarne protsess,
verbaalne
dialoogiline mõtlemine, mõtlemine
konkreetsete ja formaalsete
operatsioonide
abil
afektiivsed elemendid - mõistelised
afektid, dialoogilised
emotsioonid (eriti süü, ihalus,
uhkus,
armastus, vihkamine)
motivatsioonilised/ tahtejõud, enesekontroll, ajalised
tungilised faktorid - eesmärgid ja ihalused,
enesest
lugupidamise vajadused
ajavorm
- lineaarne, ajalooline, pikenenud
minevik ja
tulevik
mina-vorm - egoline-süntaktiline,
minamõiste,
dialoogilised-mõtlevad
egoseisundid,
erinevad personad
EGOLISED SFÄÄRID:
KOKKUVÕTE
Niinimetatud staadiumi
puhul näeme me sama arenguvormi, mida mainisin juba eelmises kahes peatükis -
eristumise, ületamise ja opereerimise triaadilist vormi. Kuid kui me vaatleme
seda arengulist triaadi pisut üksikasjalisemalt, siis leiame, et iga põhilise
arengustaadiumi osadeks on kõrgema astme struktuuri esilekerkimine,
madalamast struktuurist eristumine ehk disidentifitseerumine;
see omakorda viib madalama struktuuri ületamiseni, mille tulemusena suudab
kõrgem struktuur madalamate struktuuridega nii opereerida kui neid ka
integreerida.
Seega kerkib aja
jooksul esile suhteliselt sidus vaimne ego (harilikult 4. ja 7. eluaasta vahel),
mis eristab ennast kehast, ületab lihtsa bioloogilise maailma ning suudab
tänu sellele bioloogilise maailmaga (ja varasema füüsilise maailmaga)
teatud määral opereerida, kasutades selleks lihtsa representatsioonilise
mõtlemise vahendeid. Selle protsessi viib lõpule (harilikult 7. eluaasta paiku)
nähtus, mida Piaget nimetas "konkreetsete operatsioonidega mõtlemiseks" - see
on mõtlemine, mis suudab opereerida konkreetse
maailma ja kehaga, kasutades mõisteid. Taoline tunnetusviis valitseb keskmist
ego/persona staadiumit.
Noorukiea saabudes -
hilises ego/persona staadiumis - algab uus tähelepanuväärne eristumisprotsess.
Sisuliselt hakkab mina ennast eristama konkreetse mõtlemise protsessist. Ning
kuna mina hakkab ennast eristama konkreetse mõtlemise protsessist, siis suudab
ta ka teatud määral seda mõtlemisprotsessi ületada ning seeläbi sellega
opereerida. See pole üllatav, et Piaget kutsub kirjeldatud - oma kõige
kõrgemat - staadiumit "formaal-operatsioonaalseks", sest inimene suudab
opereerida omaenese konkreetsete mõtetega (s.o töötada nii formaalsete või
lingvistiliste kui ka füüsiliste või konkreetsete objektidega). See on
üksikasjalik operatsioon, mis toob endaga muuhulgas kaasa kuusteist formaalse
loogika binaarset propositsiooni. Hetkel soovin ma sellega seoses rõhutada vaid
fakti, et eelnev saab juhtuda, kuna teadvus eristub - ning seega tõuseb ka
kõrgemale - süntaktilisest mõttest ning suudab sellest tulenevalt süntaktilise
mõttega edaspidi opereerida (olles ise see struktuur, ei suuda ta seda
teha). Kõnealuses staadiumis see protsess tegelikult alles algab - kõrgemates
staadiumites tugevneb - , kuid üldine idee peaks olema üpris selge: teadvus -
ehk mina - hakkab verbaalset egomeelt ületama. Teadvus hakkab muutuma
transverbaalseks, transegoliseks.
Mainigem
lõpetuseks, et verbaalset egomeelt kutsutakse mahajaana
budismis monovidžnaanaks, hinduismis monomayakosaks, hinajaana
budismis neljandaks ja viiendaks shandhaks. Samuti võrdub see viienda
tšakra, visuddha tšakra madalama verbaalse meele, ning kuuenda ehk
adžna tšakra ehk mõistelise meele madalamate aspektidega. Kabalas on
see tiphareth (egoline mina), hod (intellekt) ja
netzach (soov). Samuti ei tohiks unustada, et see vastab Maslow'
enesest lugupidamise vajadustele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.