Enamik meditatsiooni ja mitteteadvuse käsitlusi
kannatab arenguliste või evolutsiooniliste kaalutluste eiramise all. Need
kalduvad lihtsalt eeldama, et ainult üleujutatud mitteteadvus
(tajulävealune, filtreeritud, väljatõrjutud, allasurutud või automatiseeritud)
moodustab mitteteadvuse. Seega peavad nad meditatsiooni vahendiks, mille abil
käesoleva eluaja jooksul ebatervet olukorda ümber muuta; nad näevad
meditatsiooni kui vahendit mitteteadvusesse tungimiseks. Meditatsiooni nähakse
kui vahendit allasurutu kergitamiseks, filtreerimise peatamiseks,
automatiseeritu deautomatiseerimiseks ning fookustatu defokuseerimiseks.
Eelkõige on meditatsioon pidev ületamisele
kaasaaitav teekond. Ning kuna me nägime, et ületamine ja areng on sünonüümid,
siis sellest lähtuvalt on meditatsioon lihtsalt pidev areng või
kasvamine. Ta ei ole ennekõike millegi muutmine, vaid pigem edasiviimise vahend.
Ta on loomulik ja korrapärane järjest kõrgema astme tervikluste avaldumine, kuni
jääb ainult Terviklus, kuni kogu potentsiaal on teostunud, kuni kogu
alus-mitteteadvus on Teadvuse kujul avaldunud. Ta on see, mida indiviid
inimevolutsiooni praeguses staadiumis peab tegema, et arendada oma praegusest
evolutsioonistaadiumist edasi, et liikuda selle ainsa poole, kes on kogu loomise
eesmärgiks.
Meditatsioon toimub seega samal viisil nagu kõik
teised kasvamised/esilekerkimised: üks translatsioon käib maha ning ei suuda
enam muud välistavat teadvuse üle valitseda, seejärel toimub aga
transformatsioon kõrgema astme translatsioonini (kõrgema astme süvastruktuur
tuletatakse meelde ning süvastruktuuri loodavad uued pindstruktuurid hakkavad
sellele toetuma). Toimub eristumine, disidentifitseerumine, ületamine,
integratsioon. Meditatsioon on evolutsioon; ta on
transformatsioon - temas ei ole tegelikult midagi erilist.
Ego jaoks näib meditatsioon üpris müstiline ja
keeruline, sest ta on areng väljapoole ego. Meditatsioon on ego jaoks samasugune
nagu ego tüfooni jaoks: kaugemale arenenud. Kuid sarnane kasvamise ja
esilekerkimise protsess läbib tervet tsüklit - samamoodi, nagu me jõudsime
tüfooni juurest ego juurde, jõuame me ka ego juurest Jumala juurde. Me
kasvame, me ei uurista minevikku.
Kõigepealt soovitan ma toonitada, et enamik
meditatsioonikäsitlusi eeldavad, et transpersonaalsed sfäärid - subtiilne ja
kausaalne - on osa üleujutatud mitteteadvusest või allasurutud üleujutatud
mitteteadvusest ning meditatsioon tähendab allasurutu kergitamist. Mina väidan,
et transpersonaalsed sfäärid on tegelikult osa esilekerkivast mitteteadvusest ja
meditatsioon lihtsalt kiirendab seda esilekerkimist.
Siiski, kui inimene - näiteks noor täiskasvanu -
asub mediteerima, hakkab juhtuma igasuguseid asju ning mõned neist on ainult
juhuslikult või kaudselt seotud tegeliku kasvamise ja ületamise protsessiga. See
muudab üldpildi meditatsioonist kõvasti keerulisemaks. Mainitud probleemi meeles
pidades tahaksin ma esmalt arutleda meditatiivse tegevuse enese iseloomu ning
seejärel üldise ja täieliku meditatsiooniprotsessi üle.
Alustuseks märkigem, et iga arengu käigus toimuv
transformatsioon nõuab vastavast tolle hetke translatsioonist loobumist (või
õigemini, selle translatsiooni muud välistavusest loobumist). Keskmise inimese
jaoks nõuab transformatsioon subtiilsetesse ja kausaalsetesse sfääridesse
egolise translatsiooni vaibumist ning sellest loobumist (aga mitte hävitamist).
Need egolised translatsioonid koosnevad harilikult verbaalsetest mõtetest ja
mõistetest (ja emotsionaalsetest reaktsioonidest nendele mõtetele). Seetõttu on
meditatsioon alguses viis purustada mõistelist translatsiooni,
et avada tee subtiilse tasandi transformatsioonile.
Põhimõtteliselt tähendab see praeguse
translatsiooni nurjamist ja uue transformatsiooni innustamist. Selline
nurjamine/innustamine kutsutakse esile eritingimuste abil - nendeks
võivad olla moraalieeskirjad, dieedi reguleerimine, tõotused , samuti sellised
rohkem sisemised tingimused nagu palve, laulmine või meditatsioon.
Nende eritingimuste tuumaks on mingi tegevus, mis
hõlmab püüeldava sfääri peamisi omadusi. See tähendab , et isikule antakse
juhised hakata transleerima oma reaalsust soovitud kõrgema sfääri ühe peamise
omaduse järgi. Ta kasutab seega sümboleid, mitte märke ning on seega
lihtsa translatsiooni asemel avatud transformatsioonile. Näiteks yidam
(meditatsiooni
jumalus): indiviidile näidatakse yidam-jumaluse sümbolit - sümbolit, mis
- selle tõttu, et ta on sümbol - ei vasta tema praeguses reaalsuses mitte
millelegi. Ta konstrueerib seda sümbolit oma teadvusse nii kaua, kuni see
subtiilne yidam tegelikult alus-mitteteadvusest täielikku teadvelolekusse
kerkib. Inimene samastub (nagu ma seletasin, toimub see
kogu arenemise puhul) selle kõrgema struktuuriga, see teeb lõpu tema
madalamale egolisele translatsioonile ning tõstab ta kõrgemasse struktuuri.
Seejärel näeb (transleerib) ta reaalsust kõrgemast, Jumaluse vaatepunktist:
antud juhtumil on kõrgem subtiilne üles kerkinud, sest isik on selle kasvamise
ja ületamise protsessi oma alus-mitteteadvusest esile kutsunud.
Meister (guru, roši jne) lihtsalt jätkab
eritingimuste pealesurumise teel vanade translatsioonide nurjamist, et vanu
vastupanusid nõrgendada ja uut transformatsiooni tagant tõugata. See on nii
kõigi meditatsioonivormide puhul - nii kontsentreeritud kui ka hajuva, nii
mantralise kui ka vaikse meditatsiooni puhul. Kontsentreeritud meditatsioonis on
eritingimusel kindlaksmääratud vorm; hajuva meditatsiooni puhul on see "vormitu"
- mõlemad on aga ikkagi pealesurutud eritingimused ning inimest, kes loobub oma
vormitust või defokuseeritud teadvelolekust, nuheldakse täpselt sama rangelt kui
inimest, kes loobub oma koanist.
Põhimõtteliselt on see täpselt sama, kui lasta
lapsel väljendada sõnaliselt midagi sellist, mida ta ta parema meelega
väljendaks tüfooniliselt kehalise eneseväljenduse teel. Me laseme egol ühe sammu
edasi astuda ning panna subtiilsetesse vormidesse selle, millest parema meelega
mõtleks kontseptuaalselt. Kasvamine toimub kõrgemate translatsioonide omandamise
teel, kuni lõpuks on võimalik sellele kõrgemale tasemele transformeeruda. Kuna
mõnedeks kõrgemate sfääride peamisteks omadusteks on transtemporaalne ajatus,
armastus, vältimise ja kiindumise puudumine, täielik aktsepteerimine, ning
subjekti-objekti terviklus, on need ka kõige sagedamini meditatsiooni
eritingimusteks ("Viibi alati Praeguses hetkes; tunne oma vältimisi: ole
tingimusteta armastus; saa oma meditatsioon ja maailmaga üheks; aktsepteeri
kõike, sest kõik on Buddha" jne). Meie vanemad aitasid meil liikuda esimeselt
korruselt viiendale korrusele, surudes meile peale keele ja egolise
enesekontrolli eritingimusi. Täpselt samamoodi aitab Meister meil liikuda
viiendalt korruselt kümnendale korrusele, surudes meile praktika huvides peale
kümnenda korruse tingimusi.
Ei ole põhimõtteliselt vahet, kas eritingimustena
kasutatakse konstentreeritud-absorbeerivat või hajuv-defokuseeritud
meditatsiooni. Esimene murrab madalama egolise translatsiooni peatamise, teine
vaatlemise abil. Mis on aga nende mõlema ühine omadus ning milles seisneb nende
mõlema põhiolemus ning efektiivsus: translatsiooni on võimalik kontsentreerumise
teel kinni kiiluda ja defokuseerimise teel vaadelda ainult järgmiselt, kõrgemalt
tasandilt. Mõlemad saavutavad oma eesmärgi - madalama astme translatsiooni
lõhkumise. Samuti on mõlemad äärmiselt aktiivsed protsessid. Isegi
"passiivne vastuvõtlikkus" on kõrgema taseme aktiivsus. (See ei tähenda aga, et
hajuv-defokuseeritud ja kontsentreeritud-absorbeeriv viis on identsed või
kutsuvad esile sarnaseid sekundaarseid mõjusid. See saab selgeks siis, kui me
hakkame visandama tüüpilist meditatsiooniprotsessi.)
Enne kui hakkame arutama, mis meditatsiooni ajal
juhtub, on oluline tähele panna aga seda, et mitte kõik meditatsiooni koolkonnad
ei püüdle sama teadvuse sfääri poole. Nagu ma eelnevates peatükkides juba
väitsin, jagunevad transpersonaalsed ja üliteadvuslikud sfäärid pigem mitmeteks
eritasanditeks (madalam ja kõrgem subtiilne, madalam ja kõrgem kausaalne jne).
Väga vähesed religioonid teadvustavad kõiki neid erinevusi, seetõttu on paljud
rohkemal või vähemal määral "spetsialiseerunud" mõnele kindlale tasandile. Siit
tulenevalt jagunevad meditatiivsed praktikad kolme põhilisse
klassi.
Esimene on
nirmanakaya klass, mis tegeleb kehalise või tüfoonsete energiatega ning
nende muundamisega madalamasse subtiilsesse regiooni, kulmineerudes sahasraras.
See hõlmab harta-joogat, kundalini-joogat, kriya-joogat, pranajaamat ning eriti
kõiki tantristliku jooga liike. Nirmanakaya klassi tehnikate eesmärgiks on, nagu
ma juba mainisin sahasrara, kroontšakra, ning selle tüüpiliseks esindajaks
on Patandžali http://en.wikipedia.org/wiki/Patanjali .
Teine on
sambhogakaya klass, mis tegeleb kõrgemate subtiilsete tasanditega ning
mille eesmärgiks on seitse (või kümme) sahasraras ja sellest väljaspool
paiknevat sisemist õndsuse ja kuuldava (kanaldamise) teostumise sfääri. See
hõlmab nada-joogat ja šabdi-joogat ning selle tüüpiliseks esindajaks on
Kirpal Singh http://en.wikipedia.org/wiki/Kirpal_Singh .
Kolmas on
dharmakaya klass, mis tegeleb kausaalsete tasanditega. Ta ei toimi
tantristliku energiaga manipuleerimise või subtiilse valguse ja heli
absorbeerimise abil, vaid pigem kausaalse teadvusevälja enese otsese uurimise,
Ise-suse või eraldiseisva minatunde otsese uurimise kaudu. Ta võib toimida isegi
kausaalse tasandi Transtsendentseks Tunnistajaks kehastumise abil või tema kaudu
- kuni kogu subjekti-objekti dualism on välja juuritud. Selle klassi
tüüpilisteks esindajateks on teiste hulgas Sri Ramana Maharshi http://en.wikipedia.org/wiki/Ramana_Maharshi , Da Free John http://en.wikipedia.org/wiki/Adi_Da , zen-budism ning vedanta hinduism. Iga mainitud tee lõpus
võib isik laskuda kõikidele sfääridele eelnevasse Taolisusse ehk
Svabhavikakayasse, kuigi - mida kõrgem tee algul valitakse, seda kergem ja
tõenäolisem on selle eesmärgi saavutamine.
Võtkem järgmise näite - noor täiskasvanu on
alustanud zeni praktikaga tegelemist, olgu kontsentreeritud koani või hajuva
šikan-taza vormis. Mõlemad kuuluvad - kui neid õigesti kasutada - dharmakaya
praktikate hulka. Seega võib loota, et vahepealsetes staadiumides kerkib esile
igat sorti madalamate astmete nähtusi.
Esmalt hakkab meditatsioonipraktika lõhkuma
käimasolevat egolist translatsiooni, kas seda peatades (koan) või vaadeldes
(šikan). Kui käimasolev egoline translatsioon hakkab nõrgenema, satub isik
kontakti tajulävealuse üleujutatud mitteteadvusega (mitteallasurutud üleujutatud
mitteteadvusega üldiselt), mis sisaldab muuhulgas lugematul arvul seni
märkamatuks jäänud kogemuslikke aspekte, mis on harjumuste, tingimise või
situatsiooni nõudmiste tõttu olnud kõrvale tõrjutud. Pinnale ujub igat sorti
veidraid mälestusi, mis ei ole alla surutud, vaid lihtsalt unustatud või
eelteadvuslikud. Selles "kinos" võib veeta kuid, vaadates, kuidas tajulävealune
üleujutatud materjal uuesti teadvelolekusse kerkib ning sisemise silma ees
tantsu lööb.
Mediteerimist jätkates hakkavad aga egolise
translatsiooni mõningad resistentsemad aspektid aegamööda oma muud
välistavuses järgi andma ja lagunema. See tähendab, et kinnistatud mitteteadvus
raputatakse lahti oma mitteteadvuslikust samastumisest minaga. Seeläbi kaldub
kinnistatud mitteteadvus esile kerkima kui tegelik teadveloleku objekt või
vähemalt ei suuda ta teadvelolekut enam oma kontrolli all hoida. Selline
psüühiline immobiliseerimine (egolise translatsiooni peatamine) "toob
mitteteadvuslikud psüühilised talitused teadvelolekusse seeläbi, et häirib nende
normaalset funktsioneerimist," nii et "isik saab hakata neid talitusi
vaatlema; senini oli ta saanud vaadelda ainult nende kaudu".
Lisan veel, et see kehtib põhiliselt kinnistatud mitteteadvuse kohta; me ei saa
näiteks tuua kausaalset esilekerkivat mitteteadvust teadvelolekusse "seda
häirides", vaid pigem lihtsalt lubades tal üldse üles kerkida. Täpselt samamoodi
ei too me matemaatikat teadvelolekusse matemaatikat häirides, vaid me peame ta
alustuseks selgeks õppima.
Igatahes hakkab kinnistatud mitteteadvus "häirimise
tagajärjel" oma harjumuslikku positsiooni kaotama. Meenutagem siinkohal, et
kinnistatud mitteteadvuse translatsioonid olid iga vastava tasandi mina-süsteemi
mitteallasurutud, kuid allasuruvad aspektid. Loomulikult kaldub siis, kui
allasuruja positsioon nõrgeneb, allasurutu esile kerkima. Inimene kohtab oma
"varju". Ta võib veeta kuid või aastaid oma varjuga maadeldes ning see on
kindlasti üks koht, kus ortodoksne teraapia saab meditatsiooni edukalt
täiendada. (Muide, pange tähele, et see, mis siin vabaneb on allasurutud
üleujutatud mitteteadvus; samas ei pruugi ta ilmtingimata olla
subtiilne või kausaalne esilekerkiv mitteteadvus, välja arvatud juhul, kui tegu
on esilekerkiva allasurutud mitteteadvuse osaga, mille on välja tõrjunud
samad kaitsemehhanismid, mida kasutati varju vastu. Eelnev on küll
võimalik ja isegi teataval määral tõenäoline, kuid üldjuhul on allasurutud varju
ja esilekerkiva Jumala vastu kasutatavad kaitsemehhanismid siiski erineva
iseloomuga.)
Mis on kirjeldatud meditatsioonistaadiumini
jõudmisel toimunud? Inimene on - egolise translatsiooni ja kinnistatud
mitteteadvuse lõdvenemise tõttu - oma senise elu kuni käesoleva hetkeni "uuesti
läbi elanud". Ta on avanud ennast kõigi oma senise elu staadiumite -
pleromaatilise, uroboorse, tüfoonse, verbaalse ja vaimse egolise - kõikidele
traumadele, fiksatsioonidele, kompleksidele, kujunditele ja varjudele. Kõik see
on teatud mõttes uuesti läbivaatamiseks esile kerkinud; eriliseks läbivaatluse
objektideks on "valukohad" ehk esimesel viiel olemise korrusel toimunud
fiksatsioonid ja allasurumised. Meditatsiooni senise protsessi käigus on isik
näinud oma minevikku ning võib-olla ka inimkonna minevikku. Käesolevast punktist
alates näeb ta oma tulevikku - ning samuti inimkonna tulevikku.
Muide, Michael Washburn http://www.personaltransformation.com/Washburn.html on väitnud, et ainult hajuv meditatsioon viib otseselt ja
vahetult mitteteadvusse, samal ajal kui absorbeeriv meditatsioon "on niivõrd oma
objekti sulandunud, et kõik muu, kaasa arvatud mitteteadvusest tulevad sõnumid,
ei jõua teadvelolekusse; sel põhjusel saab kohtumine mitteteadvusega toimuda
ainult pärast seda, kui objektist on loobutud või kui praktika on lõpule
viidud." Minu arvates on see üpris tõene, kuid kehtib ainult mõningate
arenguliste mitteteadvuse aspektide kohta, eriti arhailise, üleujutatud ning
kinnistatud mitteteadvuse kohta. Sel ajal kui konservatiivne praktika on
maksimaalselt aktiivne, ei suuda ükski mainitud mitteteadvuse aspekt ennast
"sisse pressida". See ei kehti aga näiteks subtiilse esilekerkiva mitteteadvuse
kohta, sest subtiilse yidamisse, mantrasse või nadasse absorbeerituse seisundis
on isik otseses kontaktis tolle eelnevalt mitteteadvusliku seisundiga.
Isegi kui isik ei tunneta seda objektina - ning ta ei tunnetagi -, on ta
intuitiivselt avatud subtiilse kui subtiilse suhtes. Kontsentreeriv meetod
avas selle esilekerkiva mitteteadvuse subtiilse aspekti otsesel ja
vahetul viisil praktika enese käigus.
On aga tõsi, et subtiilses kontsentreeritud
absorbeerituses viibimise ajal ei kipu ükski teine objekt teadvelolekusse
kerkima; see kehtib ka näiteks varju kohta: Subtiilne meditatsioon aitab aga
egolist translatsiooni lõhkuda, nii et kui isik väljub subtiilse absorbeerituse
seisundist, on ta avatud varju sissetungile - täpselt nii nagu Washburn seda
kirjeldab. Hajuva meditatsiooni puhul on inimene avatud kõigele, ükskõik
mis hetkel see esile kerkib; seetõttu "näeb" ta varju koheselt, kui see
allasurutud seisundist esile tõstetakse. Minu arvates kehtib Washburni väide
seega suurel määral varju kohta, mitte aga esilekerkiva mitteteadvuse
kohta.
Kui subtiilne hakkab alus-mitteteadvusest
teadvelolekusse kerkima, tõuseb esile mitmeid arhetüüpseid visioone, helisid ja
ilmutusi. Ma kirjeldasin seda subtiilset sfääri juba varem, seega pole mul vaja
seda siinkohal kordama hakata. Asja tuum seisneb selles, et üha subtiilsemad ja
subtiilsemad translatsioonid kerkivad esile ning kaotavad viimaks oma jõu,
millele järgneb transformatsioon uute, veel subtiilsemate translatsioonideni.
See ei ole midagi muud kui arenemine subtiilsesse sfääri. Ühte
versiooni sellest on kirjeldatud järgnevalt.
Kõige esmalt mõjutatakse kõige tugevamaid
impulsse. Kui need on hääbumas,
hakkab mediteerija eristama subtiilsemaid
impulsse - täpselt nii nagu päikese-
loojangu järel ilmuvad nähtavale tähed. Kui
ka need - subtiilsemad - impulsid
hääbuvad ning see lubab eristada
veelgi subtiilsemaid. Huvitaval kombel ei
ole see täiesti pidev protsess, sest
istuva meditatsiooni keskel tekib peaaegu
täieliku vaikuse perioode, mil inimene
justkui läbistaks teatava psüühilise
"membraani", mis eraldab käesolevat
tasandit järgmisest, subtiilsemast
tasandist. Kui see eraldatus ületatakse,
siis psühhomomentaalne aktiivsus
taastub ... kuid selle iseloom on nüüd
palju peenekoelisem ja puhtam.
Need "membraanid" on lihtsalt iga tasandi
translatsiooniprotsessid, mis tõrjuvad teised tasandid välja ning eraldavad
käesoleva tasandi kõigist teistest; see "eraldatuse ületamine" on lihtsalt
transformatsioon kõrgema, subtiilsema ning "peenekoelisema" translatsioonini.
"Uus lävi [uus translatsioon], mis sel viisil loodi, võib ise meditatsiooni
jätkudes taanduda [transformeeruda], samuti võib taanduda järgmine ja nõnda
edasi. Igal taolisel juhul avaneb mediteerija sisekaemusele uus järjest madalama
intensiivsusega ning suurema subtiilsusega objektide spekter.
Kuigi need subtiilsed helid ja ilmutused on
sambhogakaya-praktikate eesmärgiks, peavad dharmakaya-praktikad neid makyodeks
(madalamateks ilminguteks). Seega, kui meditatsioon jõuab kausaalsesse sfääri,
siis kõik eelnevad objektid - subtiilsed või jämedad - taanduvad Teadvuse kui
Sellise žestideks. Viimaks murdub isegi kausaalse sfääri transtsendentne
Tunnistaja ehk Ise-sus Tühjuse Suurde Surma ning taaselustub võrratu, kuid
äärmiselt loomulik sahaj-i seisund. Seda kutsutakse anuttara samyak
sambodhi'ks. Sellel seisundil ei ole varjupaika. Selle viimse
transformatsiooni järel lõpeb igasugune muud välistav transleerimine, sest
transleerija on surnud. Peegel ning tema peegeldused on üks ja
seesama.
Selliselt kulgeb meditatsioon, olles lihtsalt
kõrgem areng, kõrgem evolutsioon - transformatsioon terviklusest tervikluseni,
kuni jääb alles ainult Terviklus, mille peale Brahman muigab vaikselt ning
märkamatult omaette viimse äratundmise ja meenumise hetke puhul, suleb silmad,
hingab sügavalt sisse ning viskub ja lahustab ennast taas - nagu miljon korda
varem - nähtavate ilmingute rüppe, et meelt lahutada ja mängida. Evolutsioon
kulgeb transformatsioonist transformatsioonini, meenutades üha enamat ja enamat,
kuni iga üksik hing mäletab Buddhat, olles buda, olles Buddhas - mille järel ei
ole enam Buddhat ega hinge. See on viimne transformatsioon. Kui zeni meister
Fa-ch'ang http://en.wikipedia.org/wiki/Fa-ch%27ang
oli suremas, kostus katuselt orava kiunatus. "See on täpselt see," ütles ta, "ei
midagi muud."
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.