“Atmani projekt” (The Atman
Project) oli minu teada esimene psühholoogiline teos, milles õnnestus
ühendada Ida ja Lääs, konventsionaalne ja kaemuslik, ortodoksne ja müstiline
ühte sidusasse ning usaldustäratavasse raamistikku. See käsitles ja integreeris
omavahel märkimisväärset hulka lähenemisi Freudist Buddhani, geštaldist
Šankarani, Piaget’st Yogacharani, Kohlbergist Krishnamurtini.
Ma alustasin “Atmani
projekti” kirjutamist 1976. aastal, paralleelselt selle sõsarteosega “Eedenist alates”
(Up from
Eden). Praegu, peaaegu kaks
aastakümmet pärast “Atmani” lõpetamist, tundub selle põhiline raamistik mulle
ikka sama tugev ja usaldusväärne: kui üldse muutust võib märgata, siis on
hilisemad uuringud, tõendid ja teooriad raamatu usaldusväärsust ainult
suurendanud. Mul on heameel teatada, et mitte miski teoreetilisel horisondil ei
paista selle raamatu struktuure, dünaamikat ega staadiume ähvardavat. Seetõttu
on mul teatav kindlustunne selles suhtes, et “Atmani projekti” põhipunktid
jäävad, kui mõningaid detaile siit-sealt kohendada, paikapidavateks ja
kasulikeks veel pikaks ajaks.
Mõned kriitikud on kurtnud, et
ma olevat üksnes erinevaid allikaid kirjanduslikult kasutanud ning et minu
lähenemine ei põhine kliinilistel ega eksperimentaalsetel tõendusmaterjalidel.
See on täiesti ebaõiglane kriitika, sest enamik teoreetikuid, kellele ma
tuginesin, olid teerajajad just otseste kliiniliste ja eksperimentaalsete
tõendite kogumise vallas: Jean Piaget’ kliinilisest meetodist ja
Margaret Mahleri http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_Mahler teedrajavatest vaatluste videosalvestustest kuni Lawrence Kohlbergi http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Kohlberg revolutsiooniliste moraaliuuringuteni – rääkimata suurest hulgast
fenomenoloogilisest tõendusmaterjalist, mida pakuvad need kaemuslikud
traditsioonid ise. “Atmani projekt” põhines otseselt enam kui kuuekümne
erinevaid suundi esindava teadlase tõendusmaterjalidel (vabamas vormis oli
viidatud ka sadadele teistele). Osa neist käsitustest on raamatus ära toodud ka
ligikaudu kahe tosina tabeli kujul.
Mis puutub selles raamatus
leiduvatesse arvukatesse eri lähenemisviiside vahelistesse seostesse, siis olen
jätkanud nende olemuse täpsemat visandamist (eriti jagades neid
põhistruktuurideks ja minastaadiumiteks) ning asja vastu lähemat huvi tundvad
lugejad võivad detailsema analüüsiga tutvuda minu hilisemate raamatute
vahendusel, näiteks “Silmast silma” (Eye to Eye), “Teadvuse
transformatsioonid” (Transformations of Consciousness), “Seks,
ökoloogia, spirituaalsus” (Sex, Ecology, Spirituality) ning “Kõiksuse
lühilugu” (A Brief History of Everything) – viimane on ehk kõige
kättesaadavam, nüüdisaegsem ja populaarsem teos. Põhipunktid ja -seosed on aga
igal pool jäänud üldjoontes samaks, järgnevatel lehekülgedel annan nendest
linnulennulise ülevaate.
“Atmani projekt” tähendas muuhulgas
lõppu minu flirdile romantismiga (mineviku
idealiseerimine, võõrdumus tegelikkusest, individualism, ebatavalised
tegelaskujud ja sündmustik) ning püüdlustele muuta regressioon
lunastuse allikaks. Ma olin tegelikult nii “Atmanit” kui ka “Eedenit” hakanud
kirjutama selleks, et tõestada romantilise vaatepunkti paikapidavust: inimesed
on algul mitteteadvuslikus ühenduses Jumalikuga, nad on nii ontogeneetilises kui
ka fülogeneetilises mõttes süüvinud mitteenesekohasesse Maisesse Taevasse,
paradiisilaadsesse Eedenisse; sellele järgneva võõrandumise ja dissotsiatsiooni
protsessi tagajärjel nimetatud ühendus katkeb (tekib isoleeritud ning
lahusseisev ego), lõpuks jõutakse aga teadvustatud hiilgava ühenduse kaudu
Jumaliku juurde tagasi.
Inimese areng kulgeb seega nii-öelda
mitteteadvustatud Taevast teadvustatud Põrgusse ning sealt teadvustatud
Taevasse. Ma alustasin mõlema raamatu kirjutamist plaaniga tõestada selle
vaatepunkti paikapidavust.
Kuid mida rohkem ma nende raamatute
kallal töötasin, seda selgemaks sai mulle, et romantilise vaatepunkti juures on
midagi lootusetult segamini aetud. Kokku oli pandud paar väga olulist tõde ja
mõned pöörased väärtõlgendused – tulemuseks oli teoreetiline
luupainaja. Selle koletusliku segaduse lahtiharutamine sai mitme aasta
– tegelikult peaaegu kümne aasta – vältel minu põhiliseks tegevuseks
ning tähistas teoreetilises plaanis minu elu üht kõige tormilisemat perioodi.
Põhjus, miks ma olen kirjutanud nii palju esseesid eksijäreldustest – näiteks
pre/trans eksijäreldus ja ainulise piiri eksijäreldus –, seisneb selles, et neid
eksijäreldusi saab panna süüks paljudele romantikutele, ning mina, kes ma olin
niisama tubli romantik, olen neid samuti kõvasti teinud; seetõttu mõistsin ma
neid eksijäreldusi seestpoolt, lähedalt ja isiklikult ning kirjutasin asjust
nii, et paljud inimesed tajusid seda nende enese pihta suunatud halastamatu
kriitikana. Inimene pole ühegi teise teooria suhtes nii õel kui selle, mida on
ise kunagi omaks pidanud.
Romantilise vaatepunkti põhilist viga
on aga üpris kerge mõista. Võtame näiteks lapsepõlve. Nagu juba öeldud, on imik
romantilise vaatepunkti järgi algul Mitteteadvusliku Taeva seisundis.
See tähendab, et kuna imiku mina ei ole veel ümbritsevast keskkonnast (või
emast) eristunud, siis on tema mina tegelikult ühenduses dünaamilise Olemise
Alusega – kuid mitteteadvuslikul moel. Seega, tegemist on mitteteadvusliku
Taevaga – õndsa, suurepärase, müstilise ning paradiisilaadse seisundiga, millest
imik peatselt välja aetakse ning millega ta alati soovib
taasühineda.
Romantilise vaatepunkti järgi toimub
millalgi paari esimese eluaasta jooksul mina eristumine keskkonnast, kuna
ühendus dünaamilise Alusega kaob, subjekt ja objekt eralduvad teineteisest ning
mina liigub mitteteadvuslikust Taevast teadvuslikku Põrgusse – egolise
võõrandumise, allasurumise, hirmu ja tragöödia maailma.
Kuid jätkates taas rõõmsamal toonil –
mina võib teha arengus teatud U-pöörde, suunduda tagasi eelnenud väikelapseliku
ühenduse seisundisse, taasühenduda suure Olemise Alusega (nüüd toimub see aga
täiesti teadvuslikult, ennast teostanuna) ning leida seeläbi teadvusliku
Taeva.
Niisiis, romantiline vaatepunkt
lühidalt kokkuvõetuna: inimene alustab teekonda mitteteadvuslikust Taevast,
mitteteadvuslikust ühendusest Jumalikuga, kaotab selle mitteteadvusliku
ühenduse ning sukeldub teadvuslikku Põrgusse ja seejärel võib ühenduse
Jumalikuga taassaavutada, ent juba kõrgemal – teadvuslikul –
viisil.
Ainus probleem selle vaatepunkti
juures seisneb selles, et kõige esimene samm – mitteteadvusliku ühenduse
kaotamine Jumalikuga – on absoluutselt võimatu. Iga asi on Jumaliku Alusega
ühenduses – see on kogu olemise Alus! Selle Alusega ühenduse katkemine
tähendab, et lakatakse olemast.
Pange järgnevat hästi
tähele: inimene saab Jumaliku Aluse suhtes olla ainult kahes seisundis: kuna
kõik on Alusega ühenduses, siis saab seda ühendust ainult kas teadvustada või
mitte teadvustada. See tähendab, et oma ühendusest Jumaliku Alusega saab olla
kas teadvel või mitteteadvel: need on ainsad kaks
võimalust.
Kuna romantilisest vaateviisist
lähtub, et imik alustab oma teekonda, olles mitteteadvuslikus ühenduses Alusega,
siis – seda ühendust ei ole võimalik kaotada! Imik on juba
kaotanud teadvuse ühenduse suhtes, ta ei saa enam kaotada ühendust ennast, sest
vastasel korral lakkaks ta olemast! Seega, alustades maist teekonda ühendust
teadvustamata, ei saa olukord ontoloogilises mõttes enam hullemaks minna. See
juba ongi kõige sügavam võõrandumine. Inimene elabki juba nii-öelda Põrgus,
inimene ongi juba köidetud sansaarasse, ainult et ta ei taju seda; kõige selle
äratundmiseks puudub teadvelolek. Niisiis, tegelikult kujutab väikelapseliku
mina seisund endast pigem mitteteadvustatud Põrgut.
Järgnevalt hakkab inimene enese ja
enda ümber oleva võõrandunud maailma suhtes ärkama. Ta satub mitteteadvuslikust
Põrgust teadvuslikku Põrgusse. Põrgu, sansaara, lõhkikistud olemise
teadvustamine on see, mis muudab üleskasvamise – ja täiskasvanu olemise –
taoliseks viletsuse ja võõrandumise luupainajaks. Imiku mina on suhteliselt
rahulik, aga mitte sellepärast, et ta elab Taevas, vaid sellepärast, et ta ei
ole ümbritsevate Põrguleekide tajumiseks lihtsalt piisavalt teadvel. Imik on
päris kindlasti aheldatud sansaarasse, kuid ta lihtsalt ei teadvusta seda, ta ei
ole selle tõdemiseks piisavalt teadvel; valgustumine ei ole aga päris kindlasti
sellesse väikelapselikku seisundisse tagasipöördumine! See ei ole ka selle
seisundi “küpsem vorm”! Ei imiku mina ega ka minu koer ei piinle süütunde,
maailmavalu või agoonia käes, kuid valgustumine ei seisne koerateadvusesse (või
koerateadvuse küpsemasse vormi) tagasipöördumises!
Kui imiku mina teadvelolek ja teadvus
kasvavad, siis muutub ta aegamööda teadlikuks olemisega kaasnevast valust,
sansaaras peituvatest piinadest ning nähtavas maailmas leiduva hullumeelsuse
mehhanismist: ta hakkab tunnetama kannatust. Ta tutvub esimese Õilsa Tõega, ta
pühendatakse järsult tajumise maailma, mille ainsaks matemaatikaks on
kustutamata ning kustutamatute soovide piinu tekitav tuli. See soovidest
läbipõimunud maailm ei puudunud ka imiku eelnevast “suurepärasest”
sulandumusseisundist, nüüd hakkab mina seda maailma lihtsalt aeglaselt,
valuliselt ja traagiliselt endale teadvustama.
Niisiis, kui mina teadvelolek kasvab,
liigub ta mitteteadvuslikust Põrgust teadvuslikku Põrgusse ning võib seal veeta
terve elu, otsides ennekõike nüristavaid lohutusi, mis tuimastaksid neid
näruseid külmrõskeid tundmusi, ähmastaksid seda sööbivat meeleheidet. Elu muutub
morfiinikaardiks, kulg ise aga narkoosi hõõguseks koos kõigi selle hüvitistega;
sul võib isegi õnnestuda ennast veenda – vähemalt õrnadel roosilistel
hetkedel –, et dualistlik maailm on üks päris vahva asi.
Teine võimalus on, et mina kasvab ja
areneb edasi tõelistesse spirituaalsetesse sfääridesse, ületab eraldioleva mina
tunde ning keerdub lahti Jumalikus eneses. Ühendus Jumalikuga – ühendus või
ühtsus, mis on algusest peale olemas olnud, kuid seni mitteteadvuslik – särab
nüüd teadvuses kui briljantne valguselahvatus, mis on võtnud kirjeldamatult
tavalise kuju: ta realiseerib oma Ülima Identiteedi Vaimu enese kaudu. Selle
vapustavalt ilmse sündmuse tunnistajaks võib aga osutuda pelgalt jahe tuulehoog
säraval kevadpäeval.
Seega, inimese ontogenees kulgeb
tegelikult järgmiselt: mitteteadvuslikust Põrgust teadvuslikku Põrgusse ning
sealt teadvuslikku Taevasse. Mitte ühelgi hetkel ei kaota mina ühendust
Alusega, sest vastasel korral lakkaks ta täielikult olemast. Teiste
sõnadega, romantikutel on õigus teise ja kolmanda etapi suhtes (teadvuslik Põrgu
ja teadvuslik Taevas), aga nad on täielikult omadega sassis väikelapseliku
seisundi suhtes, mis ei ole mitte mitteteadvuslik Taevas, vaid mitteteadvuslik
Põrgu.
Seega, väikelapselik mitteteadvuslik
seisund ei ole transpersonaalne, ta on oma olemuselt prepersonaalne. Ta ei ole
transratsionaalne, vaid preratsionaalne. Ta ei ole transverbaalne, vaid
preverbaalne. Ta ei ole transegoline, vaid preegoline. Ning inimareng – ja
evolutsioon tervikuna – kulgeb eelteadvusest minateadvuseni ning sealt
üliteadvuseni, prepersonaalsest personaalseni ning sealt transpersonaalseni,
alavaimsest vaimseni ning sealt ülivaimseni, pretemporaalsest temporaalseni ning
sealt transtemporaalseni (ehk teisisõnu, igaveseni).
Romantikud olid lihtsalt pre ja
transi segamini ajanud ning omistanud seeläbi pre-seisunditele transiliku
õndsuse (täpselt nagu reduktsionistid eitavad trans-seisundeid, väites, et need
väljendavad regressiooni pre-seisunditesse). Need kaks eksitust –
elevatsionistlik ja reduktsionistlik – on pre/trans eksijärelduse kaks
põhivormi, mis visandati esimest korda järgneva raamatu lehekülgedel.
Põhipunktiks oli see, et areng ei ole regressioon ego huvides, vaid evolutsioon
ego ületamise huvides.
Sellega lõppes minu romantiline
vaimustus.
* * *
Samas on jumalikkusest, Vaimust,
ürgalgsest Alusest eemaldumine tõepoolest olemas. See on tõde, mida tabada
püüdes libisevad romantikud paraku aga omaenese pre/trans eksijärelduste võrku.
Seda eemaldumist kutsutakse involutsiooniks. See on liikumine, mille käigus
hakatakse teadvelolekut Jumalikust ühendusest järk-järgult kaotama, mille käigus
hakatakse ennast ette kujutama eraldiolevate ning isoleeritud, võõrandunud ning
võõranduvate monaadidena. Kui see involutsioon on kord toimunud - ning Vaim on
muutunud mitteteadvuslikult seotuks omaenese ilmnemise madalamate või kõige
madalamate vormidega -, siis saab alata evolutsioon: Vaim rullub lahti
(nagu on kirjeldatud selle raamatu lehekülgedel) Suurest Paugust mateeriani,
sealt aistinguteni, sealt tajudeni, sealt impulsini, sealt kujundini, sealt
sümbolini, sealt mõisteni, sealt mõistuseni, sealt psüühiliseni, sealt
subtiilseni ning sealt kausaalseni, kuni lõpuks saabub vapustav enese
äratundmine, Vaimu eneseteostus ja ülestõusmine. Kõigis nendes staadiumites -
mateeriast kehani, kehast meeleni, meelest hingeni, hingest vaimuni -
evolutsiooni teadvuslikkus, teadvelolek, realiseeritus ja ärkvelolek üha
kasvavad, koos kõigi selle dialektilise ärkamisega olemuslikult kaasnevate
rõõmude ja hirmudega.
Igas kirjeldatud Vaimu enese juurde
tagasipöördumise protsessi staadiumis mäletame me - sina ja mina - kõigele
vaatamata, võib-olla ähmaselt, võib-olla intensiivselt, et olime kunagi Jumaliku
enesega teadvuslikus ühenduses. See mälujälg on meie teadveloleku tagakambris
alles, tõmmates ja lükates meid arusaamisele, ärkamisele, mäletamisele, kes ja
mis me juba tegelikult kogu aeg oleme.
Tegelikult võime me oletada, et kõik
olendid tunnetavad ühel või teisel määral, et nende ülimaks Aluseks on Vaim ise.
Kõiki olendeid tõugatakse tagant, innustatakse, lükatakse ja tõmmatakse selle
tõdemuse ilmnemise poole. Ning ometi, enne seda jumalikku ärkamist otsivad kõik
olendid Vaimu taolisel viisil, mis tegelikult takistab mainitud tõdemuseni
jõudmist - vastasel korral saabuks see tõdemus kohe ja praegu! Me otsime Vaimu
taolistel viisidel, mis takistavad selle saavutamist. Nimelt - me üldse
otsime.
Me otsime Vaimu ajalisest maailmast,
kuid Vaim ise on ajatu ning tead ei ole võimalik sealt leida. Me otsime Vaimu
ruumilisest maailmast, kuid Vaim ise on ruumitu ning teda ei ole võimalik sealt
leida. Me otsime Vaimu selles või tolles sädelevas ja peibutavas, kuulsust ja
rikkust lubavas objektis, kuid Vaim ei ole objekt ning teda ei ole võimalik
haarata siia-tänna tormlevas tarbekaupade maailmas.
Teisisõnu, me otsime Vaimu viisidel,
mis takistavad tema saavutamist ning sunnivad meid leppima aseaineliste
rahuldustega, mis tõukavad meid meie teekonnal tagant ning mis lukustavad meid
aja ja hirmu, ruumi ja surma, patu ja eraldatuse, üksilduse ja lohutuse
armetusse maailma.
See ongi Atmani projekt.
* * *
Atmani projekt: püüe leida Vaimu
viisidel, mis takistavad tema saavutamist ning sunnivad peale aseainelisi
rahuldusi. See on projekt, mis jätkub, kuni me kõik - sina ja mina - ärkame
sellele Vaimule, kelle aseaineid olime seni otsinud ruumi ja aja, otsingute ja
meeleheite maailmast. Ajaloo luupainaja on Atmani projekti luupainaja, viljatu
ajalik otsing selle järele, mis on kokkuvõttes ajatu; otsing, mis oma olemuselt
tekitab hirmu ja piina ning loob mina, mis on surveavaldustest räsitud, süüst
halvatud, armetu võõrandumise jäisusest ja palavikust ümbritsetud - see on piin,
mis leevendub alles kiirgavas Südames, siis kui suur otsing ise lõpuks lahti
keerdub, kui kokkutõmbunud mina lõpuks lõdvendab oma püüdlusi leidmaks tõelist
või aseainelist Jumalat: alles siis teeb suur Mittesündinu, suur Mitteloodu,
suur Tühjus Kosmose Südames eneses lõpu ajalisele liikumisele.
Niisiis, katsu seda raamatut lugedes
mäletada: mäletada seda suurt sündmust, kui sa välja hingasid ja seeläbi terve
meie Kosmose lõid; mäletada seda suurt tühjendamist, kui sa ennast maailmana
laiali paiskasid - ilmselt selleks, et näha, mis juhtub. Mäletada neid vorme ja
jõudusid, millest sa seni oled läbi rännanud: galaktikatest planeetideni,
planeetidest päikese poole sirutuvate roheliste taimedeni, taimedest ööl ja
päeval jahisaaki luuravate loomadeni, loomadest valgust ihkavate ürginimesteni,
ürginimestest selle inimeseni, kes praegu siin sedasama raamatut käes hoiab:
mäleta, kes ja mis sa oled olnud, mida sa oled teinud, mida sa oled näinud, kes
sa tegelikult kõigi nende maskide taga oled, nende Jumala ja Jumalanna maskide
taga, mis on tegelikult maskid sinu enese Algse Näo ees.
Lase sellel suurel otsingul vaibuda,
lase kokkutõmbunud minal vahetus käesoleva hetke teadvelolekus lahti keerutada,
kase tervel Kosmosel oma olemisse tungida, sest sa ise oled terve Kosmose Alus.
Lõpuks meenub sulle, et Atmani projekti pole kunagi olnud ning et sa ei ole
paigastki liikunud ning et ühel hunnitul hommikul, kui punarind lõõritab ja vihm
vastu templikatust trummeldab, on kõik täpselt nii, nagu olema
peab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.